Jakikolwiek biznes prowadzisz, dobry PR jest niezbędny do rozwoju firmy. Niestety wielu właścicieli firm nadal uważa PR za kosztowną i mało opłacalną formę wsparcia działań marketingowych. Jednak nic bardziej mylnego! Odpowiednio zaplanowana i poprowadzona kampania PR jest w stanie w ogromnym stopniu wpłynąć na wyniki firmy. Jednak w jaki sposób dobrze prowadzić działania i ustrzec się przed porażką? W dalszej części artykułu poznasz najczęstsze błędy w komunikacji marketingowej, jakie można popełnić podczas działań PR-owych.

Zanim omówimy najczęstsze błędy w komunikacji marketingowej zacznijmy od pewnego wyjaśnienia. Otóż pierwszym i najpoważniejszym błędem, jest niedocenianie siły PR. Ten dział zazwyczaj jest połączony z marketingiem i jako pierwszy idzie pod ostrzał podczas cięć budżetowych. Niestety jest to bardzo duży błąd. Jeżeli chcemy zwiększyć długofalowo wyniki naszej firmy, musimy zadbać o wizerunek marki. To dzięki niemu klienci będą chętniej kupować produkty. Odbiorcy również będą bardziej skłonni do wybaczenia błędu marce z silnym oraz spójnym wizerunkiem. Silny wizerunek mocno może się również przydać w wielu innych sytuacjach, także dbanie o niego powinno być absolutną podstawą.

Błędy w komunikacji marketingowej a złe planowanie strategii

Błędy w komunikacji marketingowej mogą się pojawić już na etapie koncepcji.Kolosalnym błędem jest niezaplanowanie strategii komunikacji lub popełnienie dużej ilości błędów podczas jej planowania. Niestety, wśród wielu osób panuje przekonanie, że PR będzie jakoś tam sam „działał”, jeżeli firma będzie się rozwijała. Ale i w tym wypadku nic bardziej mylnego. Każda kampania Public Relations wymaga porządnego i szczegółowego planu działania. Projektowanie planu powinno być poprzedzone wnikliwymi analizami rynku, konkurencji, dotychczasowych sukcesów i porażek. PR-owcy idący po omacku lub z złym planem, w końcu popełnią gafę, która może słono kosztować całą firmę. Błędy w komunikacji marketingowej to najprostsza droga do katastrofy.

Polecamy  Marketing mix 7P – jak ewoluuje marketing?

Budżet zaplanowany „na oko” i słaba komunikacja między działami

Nawet doświadczeni specjaliści bardzo często popełniają błędy podczas tworzenia budżetu kampanii marketingowej. Kierując się własnym doświadczeniem, stereotypami, zaufaniem do danego podwykonawcy, tworzą mocno przeszacowane budżety. Tymczasem rzeczywistość może znacznie różnić się od naszych przekonań. Przykładowo konkurencja dotychczasowych podwykonawców może mieć znacznie lepsze oferty. Porównywanie ofert różnych firm, negocjacje, zbieranie informacji może bardzo pomóc w planowaniu rozsądnych wydatków.

Kolejną bolączką w wielu firmach jest słaba komunikacja wewnętrzna między działami. A przecież błędy w komunikacji marketingowej gdzieś mają swoje źródło. Poszczególne zespoły bardzo często nie wiedzą jakie są nadrzędne cele firmy. Dlatego komunikacja między kierownictwem, a poszczególnymi działami musi być płynna i klarowna. Dzięki znajomości planów działań i celów firmy, dział Public Relations może dobrze zaplanować swoją kampanię i użyć odpowiednich instrumentów PR-owych.

Jakie błędy w komunikacji marketingowej popełnia PR?

Co ciekawe bardzo dużo doświadczonych osób zajmujących się Public Relations, zapomina o regularnym śledzeniu trendów i wiadomości. Specjaliści bardziej zwracają uwagę na zorganizowanie konferencji dla dziennikarzy niż na komentowanie bieżących wydarzeń. Pracownicy działów PR również nierzadko przestają się edukować i poznawać nowe trendy w świecie Public Relation. A niestety brak rozwoju, nieśledzenie trendów i wydarzeń, może poskutkować nieefektywnymi działaniami. Niewiele już trzeba, by kolejnym efektem stały się błędy w komunikacji marketingowej.

Kolejnym ważnym elementem każdej kampanii PR jest dialog z klientem. Dział odpowiedzialny za ten obszar musi być czujny i odpowiednio reagować na każdy feedback swoich działań. Social media są fenomenalnym sposobem na kontakt z odbiorcami. To tam przede wszystkim tam odbiorcy działań działu PR pokazują swoje zadowolenie lub niezadowolenie. Tu nie ma miejsca na błędy w komunikacji marketingowej! Niestety powszechnym grzechem szczególnie wśród początkujących specjalistów od PR jest uciekanie od odpowiedzi w social mediach. A jest to błąd, ponieważ stały kontakt z odbiorcami determinuje w dużym stopniu wizerunek firmy.

Polecamy  Sytuacja kryzysowa może się zdarzyć każdemu

Kolejnym błędem jest zaniedbywanie optymalizacji planu kampanii Public Relations. Często raz ustalony plan jest konsekwentnie realizowany, bez względu na pojawiające się nowe czynniki. Jest to duży błąd, ponieważ dobry plan kampanii powinien być elastyczny i optymalizowany zależnie od występujących wydarzeń. W innym przypadku trzeba się liczyć, że prędzej czy później pojawią się błędy w komunikacji marketingowej. Może się okazać, że obrany przez nasz cel mija się z obecnymi trendami. Albo nagle okaże się, że marka z którą chcemy współpracować, ma duży kryzys wizerunkowy. Szybkie reakcje i aktualizacja planu działań są absolutną podstawą!

Czy błędy w komunikacji marketingowej są do uniknięcia?

Niestety natura ludzka bardzo często wpędza nas w samozachwyt nad swoimi osiągnięciami. Nierzadko, jeżeli kampania odnosi sukcesy, trudno jest dopuścić do siebie krytykę. Tymczasem konstruktywna krytyka mogą bardzo otworzyć oczy na pewne kwestie. Dzięki uwagom można jeszcze raz przyjrzeć się naszemu planowi i zastanowić się jak go ulepszyć. Tymczasem praktyka wielu pracowników działu PR polega na usuwaniu nieprzychylnych komentarzy i dalszej realizacji założeń przyjętych w projekcie. Na dłuższą metę taka forma reakcji na krytykę nie będzie przynosiła dobrych rezultatów, a błędy w komunikacji marketingowej będą nie do uniknięcia.

Jak widać, specjalista od PR musi posiadać ogromną wiedzę i doświadczenie, aby skutecznie budować wizerunek firmy. Jednak tacy eksperci cenią swoje usługi, także obcinanie budżetów i wybieranie początkujących lub tanich PR-owców może mijać się z celem. Dobra agencja PR zdaje sobie sprawę z swoich umiejętności i wysoko ceni swoje usługi. Dlatego też nie warto oszczędzać i wybrać tych specjalistów, którzy mogą pochwalić się prawdziwymi sukcesami. Dzięki temu zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy nie będzie aż tak trudne, a błędy w komunikacji marketingowej nie będą jej dotyczyć.

Polecamy  Fotografia kulinarna, czyli jak fotografowanie jedzenia wpływa na strategię komunikacji marki