Monitoring mediów jako narzędzie analizy wizerunku firmy

PR

Budowanie wizerunku firmy to proces ciągły, który zakłada systematyczne oraz konsekwentne działania. Sam zaś wizerunek jest zbiorem skojarzeń na temat firmy, poprzez które jest ona postrzegana przez klientów, ale również pracowników czy media, a więc całe jej otoczenie. Mogą być one zarówno pozytywne, jak i negatywne, co w znaczący sposób przekłada się na sukces lub też porażkę firmy. Monitoring mediów pozwoli je zweryfikować.

Czym jest monitoring mediów?

Czasami zdarza się, że o firmie zaczynają pojawiać się negatywne opinie w sieci. Mogą pochodzić od niezadowolonych klientów lub być próbą zdyskredytowania jej przez konkurencję. W takiej sytuacji najważniejsza jest jak najszybsza reakcja. Namnażające się niepochlebne opinie pozostawione bez żadnej odpowiedzi na pewno nadszarpną wizerunek firmy. Wówczas jedynym rozwiązaniem na ich uratowanie będzie zarządzenie kryzysowe, do którego chyba żadna marka nie chce musieć się posuwać. By być zawsze na bieżąco z tym, co mówi się w sieci o firmie, najlepiej wykorzystać monitoring mediów. Jakie są jego zalety, co daje przedsiębiorcy i co można dzięki niemu osiągnąć? Dowiesz się z naszego artykułu. Zapraszamy do lektury!

Monitoring mediów jest to narzędzie wykorzystywane w działaniach z zakresu PR, które stanowi jego nieodzowny element. Zapewnia szeroki ogląd na to, jak firma jest postrzegana na zewnątrz. Oprócz tego jest pomocny przy odkrywaniu kolejnych przestrzeni do jej rozwoju.

 

Monitoring mediów to ważne narzędzie w analizowaniu wizerunku firmy

Wzmianki o firmie mogą pojawiać się we wszystkich mediach, zarówno w Internecie, radiu, telewizji, jak i prasie. Stąd też tak ważne jest ich systematyczne monitorowanie. Tak naprawdę każdej firmie bez względu na branżę powinno zależeć, by na bieżąco śledzić pojawiające się na jej temat treści. A zadaniem monitoringu mediów jest właśnie kontrola wizerunku firmy. Obserwacja głównych konkurentów w branży to również bardzo ważna sprawa. Pozwala na poznanie ich strategii oraz mocnych i słabych stron. Dzięki temu firma może wyciągnąć wnioski dla siebie i – jeśli trzeba – zmodyfikować swoją strategię. Kolejną kwestią jest bycie na bieżąco. Obserwacja oraz wdrażanie trendów branżowych jest kluczem do budowania pozytywnego wizerunku firmy i tym samym stawiania jej w roli eksperta w danej dziedzinie.

Monitoring mediów – narzędzia

Wizerunek marki kształtuje się nieustannie. W różnych mediach ciągle pojawiają się nowe wzmianki o firmie, ludzie kreują najróżniejsze opinie, dzielą się nimi na wielu platformach. Efektem, do którego dąży każdy brand, jest wizerunek zbliżony do zbudowanej tożsamości. Tożsamość marki to zbiór cech, które tworzą firmę. Składają się na nią elementy widzialne (takie jak logo, kolorystyka, wygląd produktów) oraz niewidzialne (jakość obsługi klienta, społeczna odpowiedzialność biznesu, kultura organizacyjna). Tożsamość pozwala marce wyróżnić się spośród konkurencji. Ten aspekt może mieć ogromny wpływ na jej popularność na rynku i sukces w biznesie.

Niestety nawet mimo ogromnego zaangażowania w budowanie tożsamości nie mamy stuprocentowego wpływu na to, jak inni będą odbierać naszą markę. Dlatego ważne jest, aby dokładnie śledzić media (zarówno tradycyjne i internetowe) i w porę reagować na wszystkie negatywne wzmianki o brandzie.

Ręczne monitorowanie mediów wydaje się wręcz niemożliwe do zrealizowania. Nawet liczny sztab profesjonalistów nie da rady przeanalizować wszystkich źródeł. Ze względu na liczbę mediów niemożliwe jest również szybkie reagowanie na wszystkie pojawiające się informacje. Do monitorowania mediów najlepiej wykorzystać jedno z intuicyjnych, odpowiednio zaprogramowanych narzędzi.

Narzędzia do monitorowania mediów skutecznie wyszukują wzmianki o firmie, szybko analizują wszystkie przekazy i umożliwiają błyskawiczną reakcję w sytuacji zagrożenia, która mogłaby prowadzić do rozwinięcia kryzysu wizerunkowego – który, jak dobrze wiemy, może bardzo negatywnie wpłynąć na markę, jej rozwój i pozycję na rynku.

Popularnym narzędziem jest IMM, czyli Instytut Monitorowania Mediów. Analizuje informacje pojawiających się w prasie, radiu, telewizji i internecie (w tym w mediach społecznościowych). Narzędzie udostępnia starannie przygotowane, szczegółowe dane w formie czytelnych wykresów, zestawień i raportów. Umożliwia nawiązywanie i budowanie relacji z różnymi redakcjami i liderami opinii w Polsce (też ze wpływowymi influencerami). Pozwala także umieszczać materiały prasowe w darmowym biurze prasowym online. Co więcej, poprzez IMM możemy analizować działania konkurencji w prasie, radiu i TV, monitorować reklamy oraz media zagraniczne.

Innym narzędziem do monitorowania mediów tradycyjnych i społecznościowych w czasie rzeczywistym jest Newspoint. Dzięki niemu możemy analizować treści pojawiające się w różnych źródłach przekazu, trendy i nowości w interesującej nas branży oraz porównywać opinie o marce z opiniami o konkurencji. Narzędzie udostępnia szczegółowe raporty i analizy medialne oraz umożliwia reagowanie na bieżąco na wszystkie negatywne informacje.

Nie wiesz, co mówią w sieci o Twojej firmie?

Najwyższy czas to zmienić!

Monitoring mediów społecznościowych

Media społecznościowe odgrywają dziś ważną rolę w marketingu. Marki obecne w social media docierają do znacznie szerszego grona odbiorców. To może mieć duży wpływ na ich popularność na rynku i sukces. Firmy mogą wykorzystywać kanały społecznościowe do budowania pozytywnych relacji z klientami. Jak to robią? Poprzez tworzenie angażujących postów, interakcje w komentarzach czy na Instastories, udostępnianie treści i zdjęć tworzonych przez odbiorców oraz odpowiadanie na wiadomości.

Z drugiej strony media społecznościowe to znakomite pole do przedstawiania swoich opinii – również o firmach. Internauci mogą wyrazić swoje zdanie na każdy temat. Mogą skomentować coś w dowolny sposób, wspomnieć o marce w bardziej lub mniej przychylnym tonie. Czasem nawet z pozoru niewinna informacja może wywołać internetową burzę, która negatywnie odbije się na działalności firmy. Dlatego ważne jest, aby na bieżąco wychwytywać wszystkie potencjalne zagrożenia i w porę na nie reagować. Przedsiębiorstwo, które chce mieć kontrolę nad swoim wizerunkiem, powinno stale monitorować internetową aktywność dotyczącą swojej działalności, produktów, usług, współprac i innych elementów.

Monitorowanie mediów społecznościowych to skuteczny sposób budowania świadomości marki – poprzez kreację solidnych, pozytywnych relacji z internetową społecznością. Szczegółowa analiza social media pozwala dotrzeć do miejsc, w których toczą się dyskusje o firmie i włączyć się w nie, co pomaga zapobiegać kryzysom wizerunkowym. Wykorzystywanie narzędzi do monitorowania social media to również możliwość poznania obecnych trendów i hasztagów oraz sposób dotarcia do wszelkich nowinek branżowych. Dzięki temu marka może maksymalnie dopasować swoją ofertę do oczekiwań klientów i zbudować silne, lojalne grono odbiorców.

Monitorowanie mediów społecznościowych ma duże znaczenie w influencer marketingu. Współpraca z influencerami to doskonały sposób na dotarcie do nowych odbiorców i podniesienie popularności marki na rynku. Firma, która prowadzi program ambasadorski, jest bliżej swoich odbiorców. Daje się poznać z innej strony – kreatywnej, „ludzkiej”, idącej z duchem czasu. Narzędzia do monitorowania social media ułatwiają wybór odpowiednich twórców do współpracy. Szczegółowo analizują profile influencerów, ich działania, zasięgi itd.

Jak monitorować internet?

Wiemy już, że social media to ważny element działań PR-owych. Każda marka, która chce mieć kontrolę nad swoim wizerunkiem, powinna regularnie śledzić aktywność internautów. Jak wybrać odpowiednie narzędzie do monitorowania mediów społecznościowych? Program przede wszystkim powinien wyróżniać się wysoką jakością – dostępność różnych funkcji, jasny i czytelny interfejs, intuicyjna obsługa. Warto postawić na narzędzie, które aktualizuje wyniki w czasie rzeczywistym (pozwoli to na szybką reakcję w razie ewentualnych zagrożeń wizerunkowych), dostarcza dane z różnych portali, a także zapewnia dostęp do logicznych, szczegółowych analiz i raportów.

Na rynku funkcjonuje wiele narzędzi do monitorowania internetu. Jednym z najpopularniejszych jest Brand24. Platforma umożliwia szybki dostęp do informacji na temat firmy i jej produktów na polskojęzycznych mediach społecznościowych i stronach WWW. Aktualizacja wzmianek w czasie rzeczywistym i natychmiastowe powiadomienia (o wszystkich wpisach – zarówno pozytywnych i neutralnych, jak i negatywnych) mailowe umożliwiają błyskawiczną reakcję w sytuacji kryzysowej. Brand24 udostępnia strumień wzmianek (łatwo przejść do interesującej nas informacji i odpowiedzieć na nią) oraz wykres natężenia dyskusji (jasna prezentacja wspomnień o marce; ile się o niej mówi, jak dużo interakcji wywołują wpisy, jaki zasięg generuje brand). Co więcej, pozwala filtrować wzmianki według źródła, interakcji lub sentymentu. Założenie konta na platformie Brand24 i pierwsze 14 dni korzystania z narzędzia jest darmowe. W tym czasie można przetestować jego wszystkie funkcje i możliwości. Po 2 tygodniach próbnych trzeba wykupić pakiet.

Popularnym narzędziem do monitorowania internetu jest Google Alerts, które, w przeciwieństwie do poprzedniej pozycji, jest darmowe. Program pozwala wyszukać na danej stronie informacje zawierające określone odnośniki. Skuteczność analizy wzmianek zależy od doboru słów kluczowych. Narzędzie przedstawia raport dotyczący wskazanych aktywności.

Unamo to kolejny program do monitorowania. Dzięki niemu możemy śledzić wypowiedzi o marce w social media i na stronach WWW w czasie rzeczywistym i błyskawicznie reagować na komentarze. Co więcej, narzędzie umożliwia analizę strony pod kątem błędów optymalizacji, a także ułatwia znalezienie potencjalnych klientów.

Inne narzędzia do analizy mediów społecznościowych to:

  • SentiOne – analiza sentymentu, alerty e-mail, raporty PDF,
  • NapoleonCat – monitorowanie social media, analiza konkurencji, możliwość dodawania postów w kilku kanałach społecznościowych jednocześnie,
  • Keyhole,
  • Hootsuite,
  • Wzmianka.

Dlaczego warto być na bieżąco?

Wykorzystując możliwości monitoringu, firma nie ominie najważniejszych wzmianek o niej w mediach i będzie z nimi zawsze na bieżąco. Można więc śmiało stwierdzić, że poprzez dostarczanie informacji o tym, jak postrzega jest marka, monitoring mediów wspiera budowanie pozytywnego wizerunku marki. Oto w jakich obszarach może pomóc:

Pozyskiwanie informacji o klientach firmy – monitoring mediów może pomóc firmie w określeniu profilu klienta. Określi także, które kanały komunikacji są dla marki najskuteczniejsze i najpopularniejsze wśród klientów. Co więcej, za jego sprawą można też dużo łatwiej poznać i dotrzeć do potencjalnych klientów.

Pomiar efektów działań z zakresu PR i marketingu – narzędzia do monitoringu mediów raportują rezultaty działań podejmowanych w ramach marketingu oraz PR. Wskażą zarówno pozytywy, jak i to, co warto byłoby poprawić.

Zapobieganie kryzysom w social mediach – jak wiadomo, kryzysy w mediach społecznościowych pojawiają się w najmniej spodziewanych momentach. Dlatego warto mieć rękę z pulsie. Z monitoringiem mediów jest to znacznie łatwiejsze. Dlaczego? Ponieważ pozwoli uniknąć nasilenia się problemu, a w razie jakichkolwiek kłopotów umożliwi szybkie działanie w celu ocieplenia wizerunku.

To, co mówią o firmie w mediach, ma znaczenie.

Sprawdź, jakie narzędzia pomiaru rekomendujemy i wykorzystaj je, by zwiększyć sprzedaż.

Monitorowanie mediów to także dobry sposób na to, aby łatwo i szybko zidentyfikować klientów potencjalnie zainteresowanych ofertą firmy i udzielić im niezbędnych porad oraz zachęcić do zapoznania się z produktami czy usługami. Pozwala także na zwiększenie świadomości firmy. I nie ma tu znaczenia, czy firma dopiero rozpoczyna swoją działalność czy na rynku jest od wielu lat. Monitoring mediów zawsze będzie przydatnym narzędziem do zwiększania świadomości. W jaki sposób? Przede wszystkim poprzez budowanie relacji z klientami. Obserwacja informacji na temat swojej firmy umożliwia szybkie docieranie do wątków, w których toczą się rozmowy o niej i dołączenie się do nich. Tacy klienci często odwdzięczają się rekomendacjami, mających duże znaczenie dla marketingu referencyjnego.

Monitoring mediów – powierz go w ręce specjalistów

Monitoring mediów można wykonywać samodzielnie, ale wymaga to pewnego doświadczenia w tej dziedzinie. Ponadto potrzeba na to ogromu czasu i pracy, gdyż – jak pisaliśmy na początku – jest to bardzo wymagające zadanie. Trzeba być w tym systematycznym oraz konsekwentnym. Jeśli chcesz zaoszczędzić czas, najlepszym rozwiązaniem będzie powierzenie tego obszaru działań w ręce specjalistów. Korzystają oni bowiem z najnowocześniejszych i skutecznych narzędzi, które w sposób zaawansowany analizują wiele czynników wpływających na wizerunek marki w sieci. Skontaktuj się z nami – pomożemy Ci je wdrożyć.

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt