Znaczenie sztucznej inteligencji w biznesie rośnie z miesiąca na miesiąc. Ta rewolucyjna technologia zmieniła system i jakość pracy w wielu branżach. Jedną z dziedzin, która czerpie z niej pełnymi garściami, jest marketing. Umiejętne i odpowiedzialne wykorzystanie tej technologii w promowaniu biznesu staje się obecnie jednym z ważniejszych czynników budowania przewagi konkurencyjnej. Dlatego nie warto ignorować tego potencjału. Oto kilka wskazówek jak wdrożyć i jak efektywnie wykorzystać AI w swoim biznesie!
Czego się dowiesz z artykułu?
W tekście znajdują się informacje o tym, jak sztuczna inteligencja może przyczynić się do sukcesu biznesowego. Chcąc odpowiedzieć na to pytanie, należy najpierw zrozumieć czym dokładnie jest AI i w jaki sposób działa. Następnie przedstawione są pomysły na wykorzystanie sztucznej inteligencji w marketingu do działań takich, jak pozyskiwanie i analiza danych, generowanie treści z pomocą chatbotów, monitorowanie mediów społecznościowych, oraz optymalizacja celów biznesowych. Czy wybierasz najlepsze rozwiązania, dostosowane do specyfiki twoich klientów? Przeczytaj tekst i dowiedz się, jak stworzyć zestaw narzędzi marketingowych AI szyty na miarę biznesu przyszłości.
- Sztuczna inteligencja – podstawowe informacje
- Do czego można wykorzystać sztuczną inteligencję w marketingu?
- Monitoruj media społecznościowe
- AI w procesie planowania kampanii reklamowych
- Jak efektywnie wykorzystać AI do optymalizacji procesów biznesowych?
- AI i ludzka kreatywność – duet idealny
- AI, sztuczna inteligencja: zadaj pytanie!
Sztuczna inteligencja – podstawowe informacje
AI – co to za skrót?
Skrót AI oznacza tyle, co “sztuczna inteligencja”. Sztuczna inteligencja – skrót funkcjonuje niekiedy w odpowiednim przekładzie na język polski jako “SI”. Litery “AI” pochodzą od angielskiego określenia “Artificial Intelligence”. W języku angielskim słowo “artificial” to także “udawany”, co dobrze oddaje zakres funkcji spełnianych przez AI, polegających właśnie na imitowaniu czynności, które kojarzą nam się z inteligencją. Są to: rozumowanie, uczenie się, planowanie oraz kreatywność. Co ciekawe, zwykły kalkulator wykonujący proste działanie matematyczne naśladuje procesy rozumowania, a jednak nikt nie myśli o nim jak o przykładzie AI. W czym więc rzecz? Otóż, maszyny w końcu osiągnęły poziom zaawansowania łudząco przypominający nam nas samych.
Szukasz skutecznych sposobów na wypromowanie biznesu?
Wiemy, jak Ci pomóc!
Sztuczna inteligencja – rodzaje
Jakie rodzaje sztucznej inteligencji są współcześnie rozwijane, oraz jakie procesy inteligentne odwzorowują? Zapoznaj się z niektórymi imponującymi możliwościami AI:
- Analiza danych – polega na wyciąganiu wniosków na podstawie powtarzalnych danych i występujących między nimi związków logicznych. Jak dobrym analitykiem jest AI? To zależy od tego, jak mądrze została zaprojektowana, oraz do jakiego rodzaju bazy danych ma dostęp. Dlaczego taka zautomatyzowana kompetencja miałaby być przydatna? Odpowiedź jest bardzo prosta: możesz spędzić wiele lat analizując to, co AI przetworzy dla ciebie w mgnieniu oka. W tym czasie warto zająć się sprawami, w które twój wkład jest niepowtarzalny.
- Rozpoznawanie mowy i przetwarzanie języka naturalnego (NLP) – polega na takim opracowywaniu tekstów, które przekształci je w wielką bazę danych, połączonych częstością współwystępowania słów oraz relacjami logicznymi, a ich wychwycenie pozwoli na generowanie wniosków i spójnych wypowiedzi. Dzięki temu funkcja “sztuczna inteligencja – zadaj pytanie” – może przynieść ci satysfakcjonujące, choć nie niezawodne odpowiedzi, w dodatku w formie przypominającej kontakt z człowiekiem.
- Analiza i tworzenie danych wizualnych – jeśli zdarzyło ci się sprawdzić co to jest AI w aparacie, albo oglądać wizualizacje książkowych bohaterów, to zapewne wiesz, że sztuczna inteligencja może poszczycić się znaczącymi osiągnięciami w tej dziedzinie. Wyodrębnianie pierwszego i drugiego planu, maksymalizacja ostrości obrazu, ustalenie głębi i kolorystyki zdjęć, a także generowanie ilustracji na bazie opisu, to tylko niektóre z możliwości AI w zakresie opracowań graficznych.
Sztuczna inteligencja – przykłady
- Cyfrowi asystenci i chatboty – to urządzenia przetwarzające i symulujące ludzką mowę, umożliwiające interakcje robotów i ludzi. Ich wersje podstawowe zazwyczaj dostępne są za darmo. Jaki jest koszt wersji premium takiej usługi? Dla przykładu, Microsoft Copilot kosztuje obecnie ponad 28€.
- Internet rzeczy – to połączenie różnych obiektów za pomocą sieci internetowych z użyciem specjalnych programów. Przykładem internetu rzeczy są np. inteligentne domy.
- Personalizacje w internecie – są to inteligentne systemy zapamiętujące informacje na temat twoich zainteresowań i decyzji konsumenckich, oraz oferujące ci tę jedną dodatkową rzecz w zestawie w sklepie internetowym – odżywkę do szamponu, pasek do spodni, a w przypadku systemowego błędu – nawóz do sztucznego kwiatka.
Do czego można wykorzystać sztuczną inteligencję w marketingu?
Zdobądź wiedzę o swoich kontrahentach
Jak efektywnie wykorzystać AI? Okazuje się, że sztuczna inteligencja jest niezwykle cennym sprzymierzeńcem w zakresie badania grupy docelowej. Jak określić grupę docelową? Dzięki automatyzacji oraz zaawansowanej analizie i raportowaniu możesz szczegółowo sprofilować klientów – poznać ich preferencje, dane demograficzne, nawyki, problemy i potrzeby.
Gdy następnie dostosujesz do tych cennych danych, również z pomocą sztucznej inteligencji, poszczególne formy reklamy, zwiększysz szansę na to, że dotrzesz z odpowiednim komunikatem do właściwych osób. Tym samym będziesz poszerzać grono zadowolonych, lojalnych klientów. AI pomoże Ci także w segmentyzacji odbiorców, by trafnie różnicować komunikaty. Ponadto – dzięki analizie predykcyjnej – przewidywać reakcje oraz zachowania konsumentów.
Jak efektywnie wykorzystać AI? „Zatrudnij” chatboty!
Liczby nie kłamią. 88% klientów przeprowadziło w ciągu ostatniego roku co najmniej jedną rozmowę z chatbotem [źródło: https://www.tidio.com/blog/chatbot-statistics/]. Jest on w stanie rozwiązać większość podstawowych problemów, z jakimi zgłaszają się konsumenci. Firmy coraz częściej decydują się na korzystanie z tego wsparcia technologicznego, by doskonalić codzienną komunikację z odbiorcami, poprawiać jakość i wydajność obsługi klienta, a jednocześnie obniżać koszty.
Oczywiście nie warto całkowicie rezygnować z interakcji międzyludzkich, zwłaszcza przy złożonych pytaniach czy problemach klientów, ale chatboty jako usprawnienie codziennej pracy w typowych zagadnieniach sprawdzają się świetnie. Zdecydowanie jest to jeden z obszarów, w których warto efektywnie wykorzystać AI.
Monitoruj media społecznościowe
Zgodnie z raportem „Social Media 2023”, przygotowanym przez Gemius, PBI i IAB Polska, z mediów społecznościowych korzysta w Polsce 28 mln internautów w wieku 7-75 lat. Jeśli chodzi o platformy, liderami są Facebook i YouTube [źródło: https://www.iab.org.pl/bez-kategorii/social-media-2023-pierwsza-edycja-raportu-gemius-pbi-i-iab-polska-juz-dostepna/]. Marketing w dużej mierze skupia się na tych kanałach komunikacji. I tu cennym wsparciem okazuje się AI, która dokonuje w zarządzaniu mediami społecznościowymi istnej rewolucji.
Jak efektywnie wykorzystać AI i dlaczego warto? Sztuczna inteligencja potrafi analizować tysiące postów i filtrować je według konkretnych kryteriów czy reakcji użytkowników. Znacznie odciąża w ten sposób administratorów, a jednocześnie pomaga w segmentyzacji odbiorców i rozpoznaniu ich potrzeb oraz preferencji. Sztuczna Inteligencja wesprze Cię też w planowaniu, tworzeniu i publikowaniu treści w mediach społecznościowych, a także monitorowaniu kampanii realizowanych poprzez te kanały. Możesz sięgnąć po narzędzia takie jak Hootsuite, Lately AI, Copy AI czy Socialbakers.
AI w procesie planowania kampanii reklamowych
Podstawą skutecznej kampanii promocyjnej jest odpowiednie jej zaplanowanie. Możesz tu wykorzystać sztuczną inteligencję do:
- przewidywania trendów, wzorców zachowania i preferencji klientów;
- pozyskania propozycji celów reklamowych i grup docelowych;
- personalizacji reklam, by nie trafiać w próżnię, ale dotrzeć z właściwym komunikatem do odpowiednich osób;
- automatyzacji procesów związanych z planowaniem i uruchamianiem kampanii;
- predykcji wyników, czyli przewidywania rezultatów takich jak liczba kliknięć, reakcje, sprzedaż.
Do planowania i przeprowadzania kampanii marketerzy najczęściej wykorzystują narzędzia takie jak AdCreative AI, Semrush, Scalenut, ChatGPT, Jasper AI. Niektóre z nich nie tylko pomagają w tworzeniu reklam, ale też mogą analizować działania konkurencji, identyfikować najskuteczniejsze formy promocji czy pomagać w pozycjonowaniu.
Jak efektywnie wykorzystać AI do optymalizacji procesów biznesowych?
Dzięki sztucznej inteligencji możesz optymalizować działania firmy, by maksymalnie wykorzystywać jej zasoby i zwiększać efektywność procesów. W kwestii marketingu AI pozwala na bieżąco monitorować skuteczność kampanii (na przykład dzięki narzędziom takim jak Mixpanel) i dokonywać w czasie rzeczywistym zmian adekwatnych do potrzeb.
Jak efektywnie wykorzystać AI do optymalizacji procesów w biznesie? Szczegółowe analizy i raporty dokonywane przez cyfrowy umysł pozwalają na identyfikację słabych punktów czy niewydajnych obszarów w działaniach firmy. Dzięki nim możliwe jest wprowadzenie niezbędnych poprawek czy usprawnień. Odpowiednia reakcja na dynamiczne zmiany jest przecież w biznesie niezwykle ważna. Sposobem na optymalizację procesów biznesowych jest też możliwa dzięki AI automatyzacja rutynowych zadań, przynosząca oszczędność zasobów, czasu i pieniędzy. Dodatkowo predykcja, jaką zapewnia AI, pomaga podejmować bardziej trafne decyzje. Sztuczna inteligencja jest też cennym narzędziem przy optymalizacji wydatków.
AI i ludzka kreatywność – duet idealny
Wbrew pojawiającym się obawom, przeznaczeniem sztucznej inteligencji nie jest zastąpienie ludzi. Ma za to usprawniać ich pracę i zwiększać jej efektywność. To człowiek ma nadawać ten ostateczny kształt, a jego kreatywności, doświadczenia, kompetencji miękkich i indywidualnego podejścia nie da się zastąpić. Właśnie dlatego w tej całej technologicznej rewolucji ważne jest, by narzędzia AI trafiały w ręce kompetentnych osób.
Niewątpliwie jednak cyfrowy umysł może pomóc Ci na wielu polach, zarówno w prowadzeniu biznesu, jak i promowaniu go. Wśród wszystkich korzyści szczególnie cenne wydają się: pomoc w nawiązywaniu unikatowej, trwałej relacji z odbiorcą, usprawnianie obsługi klienta, automatyzacja wielu procesów, a także planowanie, przeprowadzanie i monitorowanie kampanii reklamowych.
Postaw na przełom w promowaniu swojej firmy.
Odkryj z nami nowy wymiar skutecznej komunikacji!
AI, sztuczna inteligencja: zadaj pytanie!
Możliwości sztucznej inteligencji najłatwiej poznać w praktyce. Zanim AI zostanie asystentem twojego biznesu, pozwól mu przyczynić się do poprawy jakości twojego życia. W jakiej kwestii potrzebujesz porady? Może trzeba cię w czymś wyręczyć, albo potrzebujesz, by twoje wyobrażenie, które potrafisz ująć w słowach, zostało zwizualizowane? Za podstawowe funkcje nie musisz płacić i nie potrzebujesz specjalistycznego przeszkolenia. Jeśli chcesz wejść w fascynujący świat, w którym teraźniejszość właśnie czyni krok ku przyszłości, po prostu zadaj pytanie!