Jak audyt komunikacyjny zwiększa wartość firmy?

Strategia marketingowa

Audyt komunikacyjny to najbezpieczniejsza droga do znalezienia jasnej odpowiedzi na dwa strategiczne pytania. Pierwsze z nich brzmi: czy w Twojej firmie komunikacja z pracownikami i między pracownikami jest skuteczna? Drugie dotyczy efektywności komunikacji z klientami. Sprawdź i rozwijaj jej mocne strony oraz odkryj ewentualne słabości, dzięki efektywnemu przeglądowi i analizie rzeczywistej sytuacji komunikacyjnej w Twojej firmie. 

Audyt komunikacyjny – definicja

Gdybyśmy mogli cofnąć się w czasie do lat 70. ubiegłego wieku, moglibyśmy ponownie żyć w świecie, w którym przeciętny konsument był narażony na od 500 do 1600 komunikatów reklamowych dziennie. Wydaje się dużo? Nie w porównaniu do wartości rzędu od 6 000 do 10 000 reklam. Tak wyglądają statystyki dla przeciętnego konsumenta w 2020 r.  Od czasu rozwoju technologii komunikacyjnej i eksplozji reklamy internetowej, z 86 400 sekund, które przeżywamy każdego dnia, co 0,06-0,11 sekundy widzimy reklamę. Dlatego nawet jeśli firmie uda się wyróżnić, wyzwaniem jest to, jak zatrzymać uwagę potencjalnych klientów.

Czy pamiętasz ostatnie 3 reklamy, które słyszałeś lub widziałeś i do jakiej firmy należą? Założę się, że najprawdopodobniej Twoja odpowiedź brzmi: nie. Tymczasem wykorzystanie siły komunikacji odgrywa dziś kluczową rolę w docieraniu do klientów. Musisz się upewnić, że Twoja strategia komunikacji jest idealnie dopasowana do Twoich odbiorców. Co o tym świadczy i jak mieć pewność, czy grupa docelowa została dobrze określona? Jak sprawdzić, czy firma buduje z klientami naprawdę wartościowe relacje, które przekładają się na wsparcie sprzedaży? Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, czy ktoś odbiera Twoje wiadomość i czy naprawdę jesteś słuchany? Mierzenie skuteczności komunikacji i monitorowanie możliwości ulepszeń bez informacji zwrotnej jest praktycznie niemożliwe.  

Wraz z rozwojem Twojej firmy rośnie zarówno liczba jej odbiorców wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Określenie, które narzędzia komunikacyjne działają skutecznie, może pomóc w określeniu, w jakich kierunkach Twoja firma może się rozwijać. W przeciwnym razie nie będziesz świadomy szans, jakie przed nią stoją. Audyt komunikacyjny to cenna rzecz w procesie komunikacji strategicznej. Przedstawi jasny obraz wpływu komunikacji firmy na odbiorców – zarówno z perspektywy wewnętrznej, jak i zewnętrznej. Określi, czy Twoja komunikacja obsługuje potrzeby Twojej firmy, czy też wymaga korekty. Zidentyfikuje luki informacyjne, niejasne komunikaty i kanały komunikacji, które nie dostarczają wartości zgodnych z zamierzeniami. Ponadto audyt komunikacyjny pomoże ustalić punkt odniesienia dla całej bieżącej komunikacji, abyś mógł mierzyć jej wydajność i mądrze alokować swoje zasoby. 

Co ujawni audyt?

Wnioski uzyskane dzięki audytowi komunikacyjnemu pomogą Ci skoncentrować wysiłek na właściwych aspektach działalności biznesowej. W efekcie zyskasz zwiększone przychody i lepsze wyniki. Audyt komunikacyjny nie ma na celu „obnażenia” niedoskonałości. Ten proces ma pomóc je zidentyfikować po to, by móc poprawić to, co jest do poprawienia.

Oto pytania, na które między innymi odpowie audyt komunikacyjny.  

  • Jakie są aktualne cele komunikacyjne pracowników? 
  • Czy pracownicy otrzymują kierowane do nich informacje i wiadomości oraz czy podejmują odpowiednie działania? 
  • Które strategie i taktyki komunikacyjne stosowane w firmie były najbardziej skuteczne? 
  • Co myślą pracownicy o treściach wewnętrznych kierowanych do nich przez firmę? 
  • Czy generowane treści wspierają strategie i cele biznesowe firmy? 
  • Twoi kluczowi odbiorcy – co obecnie wiedzą o Twojej firmie, jakie opinie na jej temat mają do przekazania, co powinni wiedzieć i jakie kanały dotarcia preferują? 

Sprawna komunikacja oznacza realne korzyści. W badaniu przeprowadzonym w 2017 r. stwierdzono, że ogólna satysfakcja z komunikacji wewnętrznej, a także indywidualne wymiary komunikacji, były pozytywnie powiązane z zaangażowaniem pracowników. Badanie przeprowadzone przez Verčič i Vokić wykazało, że komunikacja z pracownikami jest kluczowym motorem zaangażowania, zwłaszcza w trzech wymiarach:  

1) satysfakcja z informacji zwrotnej,  

2) nieformalna komunikacja, 

3) komunikacja podczas spotkań. 

Co więcej, firmy, które są wysoce skuteczne, jeśli chodzi o komunikację, miały o 47% wyższe całkowite stopy zwrotu dla akcjonariuszy w okresie 5 lat w porównaniu z firmami, które stosowały mniej efektywne praktyki komunikacyjne. 

Audyt komunikacyjny wewnątrz firmy

Audyt komunikacyjny wśród pracowników może poprawić kulturę firmy i ogólną wydajność. Ponadto zapewnia cenny wgląd w zaangażowanie pracowników i etykę pracy. Osoby, które wyrażają się jasno i czują się wysłuchane, są bardziej zaangażowane w swoją pracę. Członkowie zespołu, którzy mają trudności z komunikacją ze współpracownikami, nie będą w stanie w pełni wykorzystać swojego potencjału. Co za tym idzie – nie będą mogli spełnić stawianych im oczekiwań i działać na rzecz firmy w takim stopniu, jak oczekujesz.

Od aplikacji do zarządzania wydajnością po ankiety dotyczące tętna pracowników. Istnieje kilka narzędzi, które mogą posłużyć do oceny umiejętności komunikacyjnych wewnątrz firmy. Aplikacja stworzona specjalnie dla pracowników może ułatwić komunikację między działami i pozwolić użytkownikom na dzielenie się opiniami. W ten sposób nie tylko dotrzesz do pracowników w bardziej przystępny sposób, ale także łatwiej ocenisz ich umiejętności komunikacyjne. To ostatecznie oni są „głosem” Twojej firmy. Ponieważ są odpowiedzialni za przekaz i kanały rozpowszechniania informacji o firmie i jej ofercie, warto się upewnić, że strategia komunikacji jest z całą pewnością skuteczna. W tym celu dokonywanie pomiarów takich jak audyt komunikacyjny jest niezbędne. W myśl zasady: jeśli nie możesz czegoś zmierzyć, nie możesz tego usprawnić. 

Korzyści z przeprowadzenia audytu komunikacyjnego

Podsumowując – czy audyt komunikacyjny naprawdę jest konieczny? Najlepiej odwrócić to pytanie – skąd wiesz, że czy Twoja komunikacja służy osiągnięciu celów biznesowych, marketingowych i komunikacyjnych? Jeśli nie jesteś w stanie pokazać, że Twoi odbiorcy rozumieją Twoją komunikację i reagują na nią w pożądany sposób, możesz tracić naprawdę wiele. W tym znaczne przychody i niewykorzystane możliwości. Jeśli Twoja komunikacja marketingowa jest gorsza, ponieważ na przykład przemawia do niewłaściwych odbiorców, na niewłaściwych platformach, w niewłaściwy sposób, trudno będzie Ci osiągnąć pozytywne rezultaty. A jeśli Twoi pracownicy źle zrozumieją Twoją komunikację wewnętrzną, Twoja firma może marnować pieniądze na treści, które nie są zgodne z tym, co reprezentuje. Właśnie z tych powodów audyt komunikacyjny ma kluczowe znaczenie dla trwałego, długoterminowego sukcesu komunikacyjnego. Oczywiście, możesz wychodzić z założenia, że dobrze sobie radzisz bez niego, ale audyt komunikacyjny pomoże Ci wykorzystać w pełni potencjał, który tkwi w Twojej firmie i wznieść się ponad konkurencję.

Ważne jest, aby pamiętać, że komunikacja zewnętrzna to nie tylko marketing, ale także prowadzenie prawdziwych, wartościowych dyskusji z osobami spoza Twojej firmy. Dzięki nim możesz uzyskać przydatne spostrzeżenia, które pomogą uczynić Twój biznes tak dochodowym, jak to tylko możliwe. Komunikacja jest kluczem do każdego dobrego związku, upewnij się więc, że Twoja marka objęła odpowiednią strategię. Koncentrując się na działaniu nastawionym na „pójście do przodu”, firmy często zapominają spojrzeć wstecz, aby zbadać postępy i drogę, która zaprowadziła je tu, gdzie są teraz.  A Ty, kiedy ostatnio przeprowadzałeś audyt komunikacyjny w swojej firmie? 

Szybki kontakt Zaloguj się Zamów ofertę