Nawigacja

Fotografia żywności – cenne narzędzie w food marketingu

Pozyskiwanie klientów

Przedsiębiorca ma tylko kilka sekund na to, by zainteresować potencjalnego klienta. W marketingu internetowym kluczowe znaczenie ma fotografia produktowa. Zdjęcia są bowiem jedną z najskuteczniejszych metod prezentacji zalet oferowanych towarów. Specjalną odmianą fotografii produktowej jest fotografia żywności. 

Zakłada się, że nawet 65% całej populacji to wzrokowcy. Interesujące obrazy fascynują, zachęcają do interakcji i zapadają w pamięć. Badania przeprowadzone przez firmę Curata wykazały, że współczynnik klikalności wzrasta nawet o 47% na stronach, na których dominują treści wizualne, w porównaniu do witryn wypełnionych tekstem. Nic więc dziwnego, że przedsiębiorcy chętnie wykorzystują potencjał fotografii produktowej w swoich kampaniach marketingowych. Atrakcyjne zdjęcia przekładają się na wzrost współczynnika konwersji

Fotografia żywności – tylko dla restauracji?

Dziś, w dobie nieustannie rozwijających się nowych technologii, marketing internetowy rośnie w siłę. Jego potęgę wykorzystują nie tylko wielkie, globalne marki, ale także lokalne firmy, które chcą skutecznie wypromować się w swoich społecznościach. Do takich przedsiębiorstw zaliczymy restauracje. W restauracji wszystko kręci się wokół jedzenia. Fotografia kulinarna jest więc nieodłącznym elementem restauracyjnego marketingu. Zdjęcia przedstawiające smakowite dania to doskonały sposób na pokazanie kunsztu kulinarnego kucharza. Fotografia żywności niejednokrotnie skłania potencjalnych klientów do odwiedzenia restauracji. Ponadto stanowi świetną zachętę do skorzystania z opcji zamówień online – jeśli dany punkt gastronomiczny ją oferuje. Jest także istotnym elementem przekonującym Pary Młode do skorzystania z usług danego obiektu, gdy planują wesele.

Czy wiesz, że klienci kupują oczami?

Skutecznie ich do tego zachęcimy!

Jednak fotografia żywności nie jest przeznaczona wyłącznie dla branży restauracyjnej. Z jej potencjału chętnie korzystają również:

  • firmy cateringowe – zarówno te oferujące diety pudełkowe, jak i przedsiębiorstwa obsługujące wydarzenia okolicznościowe,
  • hotele i inne obiekty wypoczynkowe,
  • obiekty okolicznościowe, np. sala weselna Dolny Śląsk,
  • sklepy internetowe oferujące żywność,
  • producenci żywności – fotografie na opakowaniach,
  • inluencerzy kulinarni,
  • inni twórcy internetowi we współpracy z markami kulinarnymi w ramach infulencer marketingu

Trendy w food marketingu

Stosunkowo niedawno, bo około 10 lat temu, fotografia żywności rządziła się kompletnie innymi prawami niż dzisiaj. Wówczas na fali były perfekcyjne kadry, doskonale wyglądające produkty i estetycznie podane potrawy. Jedzenie często zastępowano sztucznymi zamiennikami, by prezentowały się idealnie. 

Dziś w świecie fotografii żywności króluje naturalność. Wszystko kręci się wokół atrakcyjnej aranżacji i swoistej „kontrolowanej swobody”. Zdjęcie nadgryzionej bagietki, które idealnie oddaje jej chrupkość, doskonale wpłynie na emocje i zachęci potencjalnego konsumenta do zakupu.

 

Fotografia żywności jest niczym wirtualna degustacja. Uruchamia wyobraźnię i pobudza kubki smakowe konsumentów, jeszcze przed fizycznym spróbowaniem konkretnych produktów bądź potraw. Dobre zdjęcie kulinarne stanowi pewną obietnicę. Sprawia, że czujemy ekscytację na myśl o skosztowaniu prezentowanego produktu.

Przygotowanie profesjonalnych zdjęć produktowych nie należy do najłatwiejszych zadań. Wymaga doświadczenia, kreatywności i wykorzystania innowacyjnego sprzętu. W czym tkwi sekret pięknej fotografii żywności?

Fotografia żywności od podszewki, czyli sekret pięknych (i skutecznych) zdjęć

Fotografia żywności to wymagający proces. W pierwszej kolejności należy odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań. Warto zastanowić się nad charakterem fotografowanego produktu, kontekstem, preferencjami grupy docelowej, historią, jaka kryje się za prezentowanym produktem, a także emocjami, jakie chcemy wywołać w odbiorcach. Nie bez znaczenia jest również cel fotografii kulinarnej. Zdjęcia w sklepie internetowym z ekologiczną żywnością będą bowiem wyglądać nieco inaczej niż fotografie na oficjalnej stronie restauracji. 

Odpowiedzi na powyższe pytania ułatwiają nakreślenie ogólnej koncepcji projektu. Dzięki nim fotografia w marketingu rzeczywiście ma sens.

W fotografii żywności duże znaczenie ma oświetlenie. Kierując się zasadą naturalności, warto wykorzystać w pełni naturalne światło, które pozwoli maksymalnie oddać wygląd i zalety prezentowanego produktu. Światłem można umiejętnie grać, nadając zdjęciom unikalny charakter i tworząc wyjątkowy klimat, który oddziałuje na emocje. 

Wpływ na to, jak układa się światło, ma blenda, czyli specjalny przedmiot, który odbija i ukierunkowuje światło. W fotografii żywności często wykorzystuje się niewielkie, srebrne powierzchnie (często przygotowywane samodzielnie z kartonów i folii aluminiowej). Małe blendy DIY pozwalają trafić odblaskiem dokładnie w to miejsce, które chcemy idealnie doświetlić – nawet przy małych planach zdjęciowych. 

O ostatecznej estetyce fotografii kulinarnej nie decyduje wyłącznie wykorzystane oświetlenie. Nie mniej ważny jest plan zdjęciowy, czyli tło i użyte rekwizyty. Plan zdjęciowy musi oddawać charakter produktu i idealnie wpisywać się w ogólną koncepcję projektu. Plan tworzy historię. Jest pewnego rodzaju obietnicą składaną odbiorcom. Dlatego musi być atrakcyjny, spójny, zachęcający, a przy tym skomponowany w taki sposób, by perfekcyjnie eksponował prezentowany produkt.

W fotografii żywności bardzo pomocne są gadżety, które pozwalają utrzymać estetykę planu i ułatwiają pracę. Wśród nich wymienimy:

  • pędzelek do zamiatania okruszków z blatu/talerza,
  • pęsetę filatelistyczną do przenoszenia drobnych elementów,
  • strzykawkę do umieszczania wody, sosów czy innych płynnych produktów na konkretnych elementach,
  • klamry i szpilki do mocowania tła, przytrzymywania tkanin itp. 

Reklamowanie produktu w internecie to niełatwe zadanie. Fotografia żywności znacznie ułatwia sprawę. Dzięki niej możliwe jest zaprezentowanie oferowanych towarów (czy w przypadku restauracji potraw) w sposób atrakcyjny, zachęcający i estetyczny. Apetyczne zdjęcia kulinarne to sprawdzony przepis na wielki sukces w biznesie!

Zadzwoń Panel klienta Kontakt