W celu skutecznego budowania marki musisz poznać części które ją tworzą. Dzięki temu dostosujesz je odpowiednio do grupy docelowej, a to pomaga tworzyć pozytywny wizerunek. Logo i jego kolory to jedynie początek w procesie kształtowania marki – poznaj wszystkie elementy marki!
O tym czym jest marka, jak budować wizerunek marki oraz na czym polega kreowanie wizerunku marki pisaliśmy w wielu naszych artykułach. W skrócie wizerunek marki to sposób w jaki postrzegają Ciebie inni, budowanie marki to wszelakie działania, które kształtują te postrzeganie, a tożsamość marki to zbiór elementów zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych pozwalających zidentyfikować Twoją markę i odróżnić ją od konkurencji. Nawet jeśli znasz powyższe pojęcia, czasem trudno określić jakie są elementy marki i co więcej, jak je kształtować.
Elementy marki – logo
Wypisując elementy marki koniecznością jest rozpoczęcie od loga – jest to najważniejszy składnik. Każda marka potrzebuje zaprojektowanego loga. Bez niego konsumentowi ciężko jest zapamiętać i umiejscowić markę w swojej świadomości. Logo to osobowość marki, zapada w naszej pamięci i przywołuje wspomnienie te pozytywne, obojętne jak i negatywne gdy ponownie się z nią stykamy. Logo znajduje się praktycznie wszędzie. Na naszych produktach, stronie internetowej, na newsletterze, na wizytówkach, w mediach społecznościowych i w wielu innych miejscach. Wyobraź sobie reklamę bez loga Twojej marki – byłaby ona przecież zupełnie nieskuteczne i bezsensowna. Pamiętaj jednak, że nie wystarczy zaprojektować najtańsze logo, byleby je mieć. Logo powinno reprezentować Ciebie, przekazywać informacje o Twoich cechach, czy wartościach i posiadać esencję tożsamości.
Paleta kolorów
Gdy zrozumiesz istotnę loga, przechodzimy do kolejnego elementu, bez którego dobre logo również istnieć nie będzie, a mianowicie: paleta kolorów. Dobór koloru to kluczowy składnik tożsamości marki. Niebieski, różowy, czerwony, pomarańczowy – każdy z nich wyraża inne uczucia, dlatego ważne jest by dobrać kolor właśnie pod kluczowe wartości i cechy osobowości Twojej marki. Psychologia barw ma ogromne znaczenie w przypadku projektowania marki, bowiem to kolory stymulują pracę mózgu. Na przestrzeni lat powstało wiele badań, które wyraźnie wskazują iż to właśnie barwy są narzędziem budowania świadomości marki, kształtowania ich opinii i wpływania na decyzje zakupowe.
Kolory to elementy marki, które wpływają na zachowania konsumentów i ułatwiają dotarcie do Twojej grupy docelowej. Na przykład barwa czerwona jako dynamiczny i energetyczny kolor budzi głębokie emocje. Zwraca na siebie natychmiastową uwagę – nie bez powodu to właśnie wszelakie informacje o wyprzedażach wykorzystują tą barwę. Pasują do marek z branży gastronomicznej, gdyż pobudzają apetyt (Coca-Cola), branży samochodowej, ponieważ podkreślają dynamizm (Fiat), a także do wszelakich firm, które bazują na emocjach (Nintendo). Z kolei na przykład kolor żółty kojarzony jest z szczęściem, radością i optymizmem. Również zwiększa apetyt – co wykorzystały marki: Mc Donald, Lays, Subway, czy Winiary. By odpowiednio dobrać kolor pod Twoją markę skieruj się po pomoc do doświadczonej agencji PR, która również zajmuje się projektowaniem marki.
Elementy marki – kształt
Kształt to kolejny składnik budowania marki. Elementy marki w formie kształtów obejmują nie tylko kształty loga, ale również te na stronie internetowej, na wizytówkach, opakowaniach itp. Kształty tak samo jak kolory przekazują wartości marki, stąd dobierz takie które, będą pasować do Twojej osobowości. Na przykład koła, elipsy oraz owale podkreślają łagodność (Starbucks), ale również są wykorzystywane przez firmy o tradycyjnym charakterze (gdyż przypominają nam odznakę oraz pieczęć). Przedsiębiorstwa wykorzystują również ostre kształty, które komunikują siłę, inteligencję, ale również precyzję oraz stabilność (adidas, nike).
Tagline
„Just do it” – praktycznie każdy zna te trzy krótkie słowa i automatycznie przypisuje do marki Nike. To jest kwintesencja dobrego tagline-u- ma zapadać w pamięć i budzić pozytywne skojarzenia. Elementy marki w formie chwytliwego sloganu podkreślają atrybuty marki, jego cechy, wartości i wyróżniają Cię spośród konkurencji. Tagline marki fast-food Subway „Jedz świeżo” podkreśla, że jest zdrową alternatywą do innych firm oferujących tak zwane jedzenie śmieciowe. Biedronka z swoim „codziennie niskie ceny” jasno komunikuje, że to właśnie w ich sklepie kupisz najtańsze produkty.
Kolory, logo… nie wiesz jak wszystko spójnie połączyć?
Mamy doświadczenie w brandingu!
Słownictwo i ton głosu
Chcesz przyciągnąć uwagę konsumentów? Wykorzystaj swoje własne, wymyślone słownictwo, którego nikt inny nie używa. Firma Starbucks opracowała własne i unikalne słownictwo dotyczące rozmiarów kubka kawy: zamiast używać mała, średnia, duża (small, medium, large) wymyślili: short, tall, grande oraz venti. Polska marka Plus zamiast komunikować wielką wyprzedaż, co można zauważyć w każdym medium opracowała hasło: „wielka wyprz” komunikowaną w każdej reklamie. Hasło niesamowicie zapadło w pamięć konsumentów, którzy słysząc dane słowa automatycznie przypisywali je właśnie marce Plus. Elementy marki to również czcionka – jeśli jest odpowiednio dobrana pod tagline skutecznie wpływa na Twoich odbiorców. Starannie dobrana przekazuje osobowość i wartości marki.
Mniej oczywiste elementy marki
Kolory, logo, czy kształt to podstawowe elementy marki o których wielu przedsiębiorców wie. Ale to nie wszystko. Budowanie marki wiąże się z tak wieloma aspektami, że wielu z nas nie zdaje sobie z tego nawet sprawy. Weźmy na przykład smak, który również jest składnikiem marki. Ludzie idący do McDonalda po Drwala nie idą tam, bo chcą zjeść jakiegoś burgera, tylko właśnie tego konkretnego, o unikalnym smaku, którego nie znajdziesz nigdzie indziej. Odnosi się to nie tylko do jedzenia, ale również smaku konkretnej pasty do zębów, czy na przykład gumy do żucia. Zapach to kolejne elementy marki tworzące niesamowitą atmosferę. Każda kobieta przechodząca po galerii wyczuje specyficzny zapach Stradivariusa, który jest tam rozpylany. Podobnie jest w przypadku dźwięków, które stały się częścią tożsamości marki. Marka Netflix, HBO, PlayStation, Windows – pewnie jesteś w stanie teraz usłyszeć melodie każdego z nich, prawda?