Nawigacja

Czy skalowalność biznesu da się zaplanować?

Skalowalność biznesu to w świecie marketingu modne pojęcie. Dla założycieli start-upów to główne marzenie, choć 70 proc. z nich przyznaje, że ma problem z jego realizacją.  Co to jest skalowalność biznesu i jaki ma związek z sukcesem? 

Skalowalność biznesu w pewnym stopniu można zaplanować i wypracować sobie odpowiednią strategią. Poniżej garść inspiracji na przykładzie gigantów technologicznych, którym się powiodło, a także jednej firmy, która zanotowała w ciągu trzech lat wzrost o 11 200 procent, by później spektakularnie upaść. 

Czym jest skalowalność biznesu?

Skalowalność biznesu to sytuacja, gdy przychody firmy i jej wartość powiększają się, choć nie rosną koszty operacyjne lub nie przybywa pracowników. To pojęcie związane z modnym dziś dochodem pasywnym. W świecie on-line wielu coachów, trenerów i celebrytów przeszło z modelu porad 1:1 czy okazjonalnych współprac reklamowych, do wydawania e-booków, a wreszcie wypuszczania kursów. To pozwala skalować biznes, znacznie zwiększając zyski, a firmę wciąż prowadzić praktycznie w pojedynkę.

Moment na skalowanie biznesu pojawia się szczególnie wtedy, gdy przedsiębiorca ma wrażenie, że dochodzi do kresu swoich sił. Nie ma już czasu, by przyjmować kolejnych klientów w tym samym modelu pracy. Musi zmienić modus operandi, np. oferując dodatkowe produkty czy usługi. Internet daje tu ciekawe możliwości, bo wykład czy lekcję można równie dobrze poprowadzić dla jednej, co dla tysięcy osób.

Skalowalność biznesu a rozwój i wzrost – czy jest różnica? 

Wzrost przychodów może mieć miejsce niezależnie od tego, czy biznes jest skalowalny, czy nie. Rozwój to także pojęcie względne – rozwijać się może firma jednoosobowa, jak i korporacja, a jedna może płynnie lub nagle przeistoczyć się w drugą. Skalowalność biznesu pozwala rozwijać się bez rozrastania się struktury firmy. Przykładowo w hotelu Dwór Korona Karkonoszy tylko za pomocą zmiany strategii udało się zyskać 1500 nowych zapytań o imprezy rocznie. Ten cel można było osiągnąć tradycyjne – zatrudniając dziesiątki nowych specjalistów od marketingu, sprzedaży i reklamy. Zamiast tego postawiono na nowe ścieżki klienta on-line i off-linewsparcie sprzedaży, a także różnorodne kanały komunikacji marketingowej

Chcesz, aby Twój biznes rozwijał się jeszcze szybciej?

Sprawdź, jakie narzędzia rekomendujemy dla Ciebie.

Skalowalność biznesu jest możliwa tylko w przypadku niektórych modeli biznesowych. Nie należy do nich model rozwoju linearnego, w którym koszty rosną wprost proporcjonalnie do zysków. Przykładowo producent samolotów, aby sprzedać ich o 50 więcej, niż rok wcześniej, musi nabyć 50 razy więcej stali i zatrudnić więcej podwykonawców. Osoba sprzedająca więcej niż wcześniej kursów on-line, nie musi w tym czasie radykalnie zwiększać kosztów operacyjnych.

Skalowalność biznesu w przykładach 

Skalowalność biznesu można opisać na przykładzie firmy Nasty Gal założonej w 2006 przez Sophię Amaruso.  Najlepiej uczyć się na porażkach innych, a tych w historii firmy nie brakowało. Amaruso początkowo sprzedawała ubrania na eBayu. Z czasem udało jej się otworzyć własny sklep. Zaczęła osiągać realne dochody, wciąż działając w pojedynkę. W ciągu zaledwie kilku lat zaczęła zatrudniać pracowników, których po pewnym czasie było ponad stu. Otrzymała 9 mln. dol. wsparcia od inwestorów. W pewnym momencie firma rozrosła się o 11 200 procent w ciągu zaledwie trzech lat.  Gdy wydawało się, że nic już nie może jej zagrozić, Amaruso potknęła się właśnie na skalowalności biznesu.

Zamiast niczym nieskrępowanej kreacji, założycielka musiała zajmować się wypełnianiem raportów i odpowiadaniem przed inwestorami. Znany z luźnego i nieprzewidywalnego stylu sklep zaczął wewnętrznie przypominać korporację, w której każdy krok trzeba konsultować na wielu szczeblach. Gigantyczne koszty operacyjne nie pozwalały na działanie z fantazją. Zmęczona Amaruso przekazała fotel dyrektora w inne ręce. Powstało wrażenie, że nie ma już nic do powiedzenia we własnej firmie, która w 2016 roku ogłosiła bankructwo. Po wykupieniu sklep dalej istnieje, ale już na mniejszą skalę i bez Amaruso. W tym przykładzie widać, że rozwój to nie to samo, co skalowalność biznesu, która ewidentnie przerosła założycielkę Nasty Gal.

 

A przykłady pozytywne? Tych nie brakuje w świecie Big Tech. Google, Microsoft, Facebook – większość z takich firm zaczynało w przysłowiowym garażu od zaledwie kilku osób. Gdy przybywało użytkowników, dodawano kolejne funkcje i ulepszano system. To przynosiło kolejnych użytkowników, a wtedy pojawiały się kolejne funkcje. Nowi pracownicy dochodzili już wtedy, gdy faktycznie nie dało się ciągnąć operacji w kilka osób. Warto zauważyć, że firmy te rozwijają się, ale w stopniowy, zrównoważony sposób. W przykładzie Nasty Gal wzrost nastąpił gwałtownie, ale nie przełożył się na skalowalność biznesu – wkrótce firma padła pod własnym ciężarem. 

Narzędzia przydatne do skalowania biznesu

Osoby, które chcą wiedzieć więcej na ten temat, mogą zapoznać się jeszcze z pojęciem wewnętrznego i zewnętrznego skalowania biznesu. Określa je BMI Scalability Matrix. Za jego pomocą można obliczyć, jaka jest wewnętrzna skalowalność biznesu, czyli jak bardzo wydajna jest firma (ilu jeszcze klientów może pozyskać przy obecnym poziomie kosztów).

Zewnętrzna skalowalność pozwala ocenić, jak przyjazne dla takiego rozwoju jest otoczenie biznesowe. Wśród praktycznych narzędzi można wymienić rozmaite systemy automatyzacji. Przykładowo system CRM pozwala zarządzać relacjami z klientami w znacznie bardziej zorganizowany sposób niż notes z numerami. Podstawowe systemy są dostępne za darmo. Podobne znaczenie mają systemy automatyzacji e-maili czy chatboty – możesz odpowiadać tysiącom osób jednocześnie, zamiast poświęcać swój cenny czas osobno na każdą interakcję. W skrócie skalowalność biznesu jest w świecie on-line możliwa w dużej mierze dzięki automatyzacji procesów.  Warto zrobić ich przegląd i sprawdzić, które z nich da się skalować, a które wymagają osobistego zaangażowania. Skontaktuj się z nami – sprawdzimy to i zaproponujemy wdrożenie skutecznych narzędzi.

Zadzwoń Panel klienta Kontakt