Nawigacja

Content marketing, czyli ile treści jest w Twojej treści?

PR
Commplace agencja PR

Content marketing wymaga odpowiedniej taktyki. W końcu w sieci codziennie pojawia się mnóstwo nowych treści. Przy tym w każdej mijającej sekundzie pojawiają się dosłownie tysiące wyszukiwań. Często jednak prowadzą do słabych rezultatów. Do treści, które mają owszem ładny tytuł i dobry pierwszy akapit. Ale szybko okazuje się, że  reszta to puste słowa, które tylko udają „mięso”. Zapowiadało się na kawał dobrego contentu. Tymczasem po lekturze wątpliwej jakości tekstu pozostaje jedynie zapytać – „a gdzie obiecana wołowina?” Jak nie rozczarować odbiorców? Dbając o content marketing.

Kampanie content marketingowe mogą być fantastycznym sposobem na generowanie leadów. Dlaczego więc 70% firm nie ma spójnej strategii jeśli chodzi o content marketingu? Bo nie każdy lubi i potrafi pisać. Formułować swoje pomysły, przekształcać je w słowa i jak najlepiej przekazać odbiorcom, aby były zrozumiałe i jednocześnie angażujące. Oto krótki przewodnik, co musisz wziąć pod uwagę by nie tylko pozyskać, ale także utrzymać uwagę czytelników do ostatniej literki.

Czym jest content marketing?

Content Marketing Institut definiuje content marketing jako:

“Strategiczne podejście marketingowe skupiające się na tworzeniu i rozpowszechnianiu wartościowych, odpowiednich i spójnych treści w celu przyciągnięcia i zatrzymania jasno określonej grupy odbiorców – a ostatecznie na napędzaniu tych działań klientów, które przynoszą firmie dochód”.

Co to oznacza? Że content marketing to długoterminowa strategia. Jest skoncentrowany na budowaniu silnych relacji z docelowymi odbiorcami poprzez dostarczanie im wysokiej jakości treści. Co bardzo istotne, treści te muszą być spójne. Content marketing – w przeciwieństwie do reklam – pokazuje, że naprawdę zależy Ci na klientach. A zauważ, że dzisiaj, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, ludzie chcą czuć, że ci na nich zależy. Bo świat jest głośniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. A przyciągnięcie uwagi odbiorcy jest najcenniejszym zasobem.

Marketing treści – przykład

Twój tytuł jest dla czytelnika obietnicą. Dobry content marketing oznacza jej spełnienie. Cokolwiek napiszesz w tytule artykułu, ustawiasz tym samym poprzeczkę oczekiwań. Coś, czego czytelnik chciałby się dowiedzieć z treści twojego tekstu. Coś, co potocznie nazywa się „mięsem”. Dlatego to, co znajduje się w treści musi być wierne tytułowi. Musi to poprzeć. Musi to spełnić.

Commplace agencja PR

Weźmy na przykład tytuł: „ Jak zwiększyć współczynnik konwersji? Publikuj by sprzedawać”. Czego można się spodziewać po takim tytule? Większość czytelników spodziewałaby się, że pozna sposób na to jak zwiększyć współczynnik konwersji. Mają nadzieję, że zostanie im to prosto wyjaśnione, a zdobyta wiedza pozwoli usprawnić działania w tym obszarze. Czy nasz tytuł spełnił tę obietnicę? Kliknij tutaj. Sprawdź post i przekonaj się sam!

Contenet marketing a potrzeby klientów

Osobiście lubię sernik. Ma bogaty, kremowy smak. Jednak znam wielu takich, którzy ze słodyczy najbardziej lubią… kotlety.  Tak samo jest z Twoimi czytelnikami. Poznaj ich. Sprawdź, co im się podoba. Dowiedz się co najbardziej lubią, czego szukają. I dopiero na tej podstawie zaplanuj swoje content marketing menu.

Posługując się nadal nomenklaturą jedzenia – nie każ głodnym za długo czekać. Serwuj swoim czytelnikom od razu wołowinę. No może po małej przystawce, która dodatkowo zaostrzy apetyt i będzie preludium do dania głównego. Bądź zwięzły i nie powtarzaj słów. Content marketing to nie flaki z olejem. Ludzie są na tyle sprytni, by wiedzieć, kiedy owijasz w bawełnę. Nie stawiaj się także od razu w pozycji wszechwiedzącego eksperta, przemawiającego do rzeszy maluczkich.

Commplace agencja PR

Co radzi agencja PR? Weź pod uwagę,  że nie wszyscy Twoi odbiorcy to ludzie, którzy już wiedzą, o czym mówisz. Niezależnie od tego, czy jesteś tego świadomy, czy nie, często piszesz dla ludzi, którzy nie wiedzą – a chcą wiedzieć. Więc daj im to, czego szukają. Zaspokój ich apetyt. Nakarm ich odpowiednim „mięsem”.

Twoje treści nie angażują wystarczająco Twoich odbiorców?

Pozwól, że to zmienimy.

Szafowanie skrótami CLV, CPC, ROI czy CTA może odnieść skutek przeciwny do zamierzonego. Może zwyczajnie zniechęcić, jeśli co drugie słowo czytelnik będzie musiał tłumaczyć w słowniku. Nie na tym polega content marketing. Większość czytelników ceni sobie prostotę. Łatwy w odbiorze przekaz pomaga lepiej przyswoić z artykułu to, co jest naprawdę ważne – mięso. Wyszukane, niecodzienne słowa, często w ogóle nie pomagają, a wręcz przeszkadzają w odbiorze. Dostosuj więc swój głos i styl do potrzeb czytelnika. W większości ludzie nie są filozofami. Nie zrozumieją, co im mówisz. Nie mają czasu na dalsze rozszyfrowywanie definicji Twojego głębokiego, bogatego słownictwa. Cały czas, jaki mogą i chcą poświęcić, to czas na przeczytanie twoich materiałów. Bo chcą wyciągnąć z nich wiedzę, a następnie zająć się swoimi sprawami.

Narzędzia content marketingu

Problem z tradycyjnymi technikami marketingowymi polega na tym, że utraciły one swoją moc skutecznego przekazywania informacji. Współcześni konsumenci coraz lepiej radzą sobie z blokowaniem czynników zakłócającym im życie. Z pomocą przychodzą narzędzia content marketingu, dzięki którym klienci sami nas odnajdą i wysłuchają. Należą do nich:

  • Treści, czyli artykuły publikowane na blogach oraz portalach branżowych. Prowadzenie bloga nadaje firmie status intelektualnego lidera w swojej branży. Jego dynamiczny charakter oraz konieczność regularnego publikowania na nim kolejnych atrakcyjnych treści, sprawiają, że strona internetowa Twojej marki będzie tętniącym życiem miejscem spotkań ludzi łączących podobne pasje. Aby osiągnąć oczekiwane rezultaty, należy pamiętać, by każdy tekst, który powstaje na potrzeby bloga, był dodatkowo promowany w mediach społecznościowych, bowiem to właśnie tam content rozprzestrzenia się w iście wirusowym tempie.
  • Raporty, ebooki i poradniki, zawierające znacznie więcej informacji, niż poszczególne artykuły na blogu. Możemy grupować nasze treści w większe publikacje lub kilka razy w roku tworzyć oryginalne materiały np. o trendach lub wyzwaniach, jakie czekają daną branżę.
  • Zdjęcia i filmy lifestylowe, które pokazują, jak nasz produkt sprawdza się w codziennym życiu. Social media są prawdziwa skarbnicą tego typu contentu. Nic nie przemawia do nas bardziej, niż atrakcyjny obrazek, który inspiruje nas do działania.
  • Webinaria, webcasty i podcasty, czyli prowadzone na żywo prezentacje i relacje filmowe lub dźwiękowe, w których omawiane są określone zagadnienia branżowe, pokazane jest rozwiązanie konkretnego problemu lub prezentowane są możliwości oferowanego produktu bądź usługi.

Content marketing w social mediach

W Content Marketingu panuje tylko jedna zasada – aby coś dostać, musisz coś dać. A najlepszą platformą wymiany informacji są obecnie media społecznościowe. Współczesny konsument znacznie chętniej sam poszukuje treści, produktów i usług, które są dla niego wartościowe i interesujące. Zadaniem marki jest dostarczać mu je w obszarach najczęściej przez niego penetrowanych, czyli wyszukiwarce Google i social media. Obecnie ruch generowany z mediów społecznościowych jest większy niż organiczny ruch z wyszukiwarek.

Przyciągnięcie uwagi w mediach społecznościowych wymaga sprytu i dobrego pomysłu. Mając duży fanpage i wysoki budżet na kampanie reklamowe, znacznie łatwiej jest docierać ze swoimi treściami do szerokiego grona odbiorców. Jeżeli jednak nasza marka dopiero wchodzi na rynek, skuteczniejsze jest zaangażowanie w tym celu liderów opinii, czyli współpraca z influencerami.

Commplace agencja PR

Konta influencerów w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, YouTube, TicToc), przyciągają setki tysięcy użytkowników, reprezentujących naprawdę różne grupy wiekowe i społeczne. Samo wspomnienie o naszej marce przez popularnego influencera może wybić naszą komunikację na niespotykane dotąd wysokości.

Tworząc strategię budowy treści na potrzeby mediów społecznościowych, musisz w pierwszej kolejności odpowiedzieć sobie na pytania:
– Jaki cel ma przynieść tworzona przez ciebie treść (teksty, zdjęcia, filmy)?

– Kim dokładnie są Twoi odbiorcy i jakie są ich preferencje, jeśli chodzi o korzystanie z social media?

– Kto będzie odpowiedzialny za tworzenie i rozpowszechnianie contentu?

– Gdzie i jak często zamierzasz publikować swoje treści?

Dlaczego content marketing? Liczby mówią same za siebie

Jeśli nadal nie jesteś przekonany, że powinieneś wdrożyć marketing treści do swoich codziennych działań w firmie, spójrz na dane, które jasno tłumaczą, dlaczego content marketing w dzisiejszych czasach jest tak ważny:

  • Firmy, które prowadzą blogi zdobywają o 67% więcej klientów niż te, którego tego nie robią,
  • 47% konsumentów przegląda od 3 do 5 treści zanim nawiążą kontakt z firmą,
  • Firmy, które stosują marketing treści odnotowują o około 30% wyższe wskaźniki wzrostu niż pozostałe firmy,
  • 72% marketerów B2B uznaje, że content marketing zwiększa zaangażowanie oraz liczbę generowanych leadów.

Liczby mówią same za siebie – jeśli Twoja firma wdroży marketing treści z pewnością wyróżni się wśród konkurencji, przyciągnie potencjalnych klientów, zostanie zapamiętana na dłużej i ma większą szansę na rozwój w przyszłości.

Jak opracować content marketing?

Wiedząc czym jest content marketing oraz znając jego narzędzia – koncepcja strategii content marketingu nie jest niczym trudnym do opracowania. Najważniejsza zasada dotyczy konsumentów, aby dostarczać im jak najbardziej wartościowe treści. Jak to zrobić? Należy odpowiedzieć sobie na trzy podstawowe pytania:

  1. Dla kogo treści, które tworzymy powinny być najistotniejsze?
  2. Jakie korzyści maja odnosić konsumenci z naszego marketingu treści?
  3. Jakie pożądane i wyróżniające się doświadczenia związane z treścią możemy dostarczać

Gdy odpowiesz sobie na powyższe pytania możesz zacząć planować strategię content marketingu, która mieści się w pięciu krokach:

  1. Przedstaw powody, dla których warto wprowadzić marketing treści do Twojej firmy, ustal ryzyko oraz wizję sukcesu z tym związaną.
  2. Ogólny biznesplan: cele content marketingu, jaką unikalną wartość mają nieść twoje treści, zarys możliwości oraz przeszkód, które można napotkać podczas realizacji planu.
  3. Grupy odbiorców marketingu treści: należy opisać do kogo kierujesz content marketing, jakie są ich potrzeby, oczekiwania, jak ma wyglądać cały cykl zaangażowania przyszłych odbiorców marketingu treści. Warto opracować mapę treści, która ułatwi realizację całego procesu.
  4. Scharakteryzuj idee oraz komunikaty, jakie chcesz przekazać odbiorcom Twojego content marketingu, w jaki sposób mają one się różnić od konkurencji.
  5. Plan kanałów: jakie platformy będziesz wykorzystywać do swojego content marketingu. Ważne jest, aby wszystkie platformy i cała komunikacja treści była spójna jako całość, aby jak najdokładniej i precyzyjniej dotrzeć do konsumentów.

Korzyści content marketingu

  1. Marketing treści świetnie pozycjonuje treści, Twoją stronę internetową oraz propozycje handlowe w sieci
  2. Content marketing przyciąga i utrzymuje potencjalnych klientów na portalach społecznościowych
  3. Dzięki odpowiednim treściom masz szansę znaleźć się na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania w Google
  4. Niewielki koszt wprowadzenia content marketingu w porównaniu do innych narzędzi marketingowych
  5. Content marketing zwiększa zaufanie Twoich klientów
  6. Zwiększa widoczność Twojej marki w Internecie

Mapowanie treści w strategii content marketingu

Mapowanie treści polega na odpowiednim i dogłębnym zrozumieniu swoich odbiorców na tyle, aby tworzyć treści dla każdego etapu ich podróży w kierunku zakupu naszego produktu. Jest to wieloetapowe działanie, ponieważ konsumenci rzadko kiedy od razu kupują produkt po odkryciu konkretnej firmy/produktu. Do tego potrzeba czasu. Zazwyczaj konsument najpierw odkrywa stronę internetową. Myśli, jaki produkt go interesuje, zastanawia się, po dniu/tygodniu/miesiącach wraca do marki i kupuje produkt. Jest to oczywiście jedynie obrazowy przekaz myśli konsumentów, jednakże trzeba pamiętać iż musimy zainteresować swoją marką naszego przyszłego klienta na każdym etapie, aby ciągle pamiętał o naszej firmie, a nie o konkurencji. Dlatego tak ważne jest mapowanie treści, aby trafiać z właściwym przekazem, we właściwym czasie i do właściwych osób.

Celem mapowania jest ukierunkowanie treści na podstawie persony kupującego, czyli uogólnionych prezentacji Twoich idealnych konsumentów na podstawie badań rynkowych oraz spostrzeżeń. Budowanie persony to budowanie szczegółowej charakterystyki klientów, którzy różnią się na przykład płcią, wiekiem, zamożnością, wykształceniem, stylem życia itp. Poznanie persony to dopiero połowa sukcesu w mapowaniu, istotna jest również wiedza na jakim etapie cyklu życia zakupowego znajduje się dany klient.

Cykl zakupowy persony dzielimy na trzy etapy:

  1. Świadomość – konsument uświadamia sobie, że potrzebuje dany produkt.
  2. Rozważanie – konsument zdefiniował swój problem, możliwości i zastanawia się nad kupnem produktu.
  3. Decyzja – konsument zdecydował się na kupno produktu.

Znając i łącząc persony kupujących wraz z etapami cyklu życia można skupić się na konkretnych segmentach i dopasować do nich najbardziej odpowiednie treści.

Na etapie świadomości będziemy kierować treści do konsumentów w postaci wpisów na blogu, krótkich video typu „jak to zrobić”, czy e-book na jakiś konkretny temat. Dzięki tym formatom omówisz problem jaki napotkał konsument, podzielisz się swoją wiedzą i zainteresujesz. Na etapie rozważania trzeba przekazać odpowiedź konsumentom na nurtujące ich pytania i problemy. Warto stworzyć wyczerpujące wpisy na blogu prezentujące różnorodne rozwiązania, case study czy webinary. Z kolei na etapie decyzji warto pokazać mu treść w formie korzyści jakie otrzyma, gdy wybierze nasz produkt bądź usługę, np. w postaci newsletterów zachęcających do zakupu, zniżki na kolejne zakupy, czy kontaktu z działem sprzedaży.

Trendy content marketingu w 2022 roku

Marketing stale ewoluuje i się zmienia, dlatego trzeba być na bieżąco z wszystkimi trendami. 2021 rok zbliża się ku końcowi, zatem spójrz co będzie na topie w 2022 roku:

  • Personalizacja

Klienci z roku na rok stają się coraz bardziej wymagający i oczekują indywidualnego podejścia, dlatego jeszcze bardziej trzeba się skupić na tym, aby każdy klient czuł się jak jedyny i najważniejszy odbiorca Twoich treści. Będzie to możliwe dzięki zebraniu dużej ilości danych o Twoich konsumentach.

  • Wyszukiwanie głosowe

Wyszukiwanie głosowe aktualnie stanowi 20% wszystkich wyszukiwań. Co więcej, ta liczba stale rośnie. Dlatego staraj się tworzyć unikalne treści, które będą odpowiadały temu co odbiorcy napiszą, ale i wyszukają swoim głosem. Sposób w jaki mówimy jest inny w porównaniu do tego co piszemy. Dostosuj treści do wyszukiwania w języku naturalnym, a więc uwzględnij pytania oraz odpowiedzi.

  • Interaktywne treści

Ludzie codziennie zasypywani są setkami treści. Do tego dochodzi brak czasu, krótki okres skupienia, co powoduje, że bardzo ciężko jest przykuć uwagę odbiorcy. Z pomocą przychodzą interaktywne treści, które pozwalają odbiorcom aktywnie uczestniczyć w odbiorze treści. Na przykład quizy, testy, sondaże, ankiety, zwiększają zaangażowanie konsumentów, ale również pozwalają im na uzyskanie odpowiedzi na problemy, z którymi się borykają.

Content marketing – wskazówki

Czytelnicy chcą „mięsa, a nie przypraw”. Słowa kluczowe są dla Ciebie ważne ze względu na pozycjonowanie stron. Jednak nie mają tak naprawdę dużego znaczenia w mięsie. Nie popełniaj błędu polegającego na dodawaniu do treści mnóstwa słów kluczowych. Content marketing ma za zadanie zainteresować treścią, a nie doprowadzić do mdłości. Dlatego raczej dopraw swój tekst trafnością, spójnością, ciekawą akcją. Okraś grafiką.

Gdy treść jest już właściwie przyrządzona, czas odmierzyć właściwą porcję. Jaką gramaturę powinien mieć twój tekst? Pamiętaj, że naprawdę nie każdy czyta obszerne, długie posty. Najczęściej nowi, a także przyszli czytelnicy twoich materiałów przeczytają tylko pierwsze 500 do może 800 słów. Poza tym, jeśli faktycznie mówisz do rzeczy, dostarczyłeś już swoje „mięso” właśnie w tych 500-800 słowach. Idealnie i w punkt.

Potrzebujesz dodatkowych wskazówek dotyczących treści? Content marketing ma decydujące znaczenie w zakresie tego, czy Twoja marka „przylgnie” do czytelnika, czy nie. Skontaktuj się z nami i zrób to dobrze. Bo dla Twojej firmy to ma znaczenie.

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt