Zastanawiasz się, jak osiągnąć sukces w biznesie? Szukasz sposobu, aby określić pozycję strategiczną firmy? Z pomocą przychodzi analiza SPACE, która pozwala zbadać branżę, w której działa lub będzie działać dane przedsiębiorstwo. Sprawdź, na co zwrócić szczególną uwagę!
Analiza SPACE: na czym polega?
Wspomniana technika bierze pod uwagę zarówno środowisko zewnętrzne, jak i wewnętrzne. Dzięki temu pozwala zaprojektować skuteczną strategię. Jeśli chodzi o środowisko zewnętrzne, możemy wyróżnić dwie grupy czynników:
- stabilność środowiskowa (ES): zmiana technologiczna, zakres cen konkurencyjnych produktów, zmienność popytu, inflacja, presja substytutów, cenowa elastyczność popytu.
- atrakcyjność branżowa (IA): siła przetargowa producentów, złożoność wejścia do branży, wydajność pracy, wykorzystanie zasobów, stabilność finansowa, potencjał zysku, wykorzystanie mocy produkcyjnych, potencjał wzrostu.
Aby ocenić środowisko wewnętrzne, analiza SPACE obejmuje:
- przewagę konkurencyjną (CA): integracja pionowa, cykl innowacji, jakość produktu, lojalność klienta, cykl życia produktu, udział w rynku,
- siłę finansową (FS):płynność, zwrot z inwestycji, wskaźnik zadłużenia, obrót zapasami, przepływ środków pieniężnych, dostępny a wymagany kapitał.
Każdemu z wymienionych czynników należy przypisać wartość 0-6. W przypadku przewagi konkurencyjnej i siły finansowej obowiązuje przedział od 0 do -6. Wspomniane wartości podaje się w odpowiednich osiach macierzy.
Jak wyróżnić się na tle konkurencji?
Aby przygotować skuteczną strategię biznesową, powinieneś poznać mocne i słabe strony swoich rywali. Pomoże Ci w tym stały monitoring konkurencji. Śledząc rynek, możesz błyskawicznie reagować na zmiany. Znajomość aktualnych trendów ułatwi Ci zarządzanie markę i produktem. Pamiętaj, że konkurencja nie śpi, dlatego warto na bieżąco monitorować jej poczynania. W przypadku sprawdzi się również analiza SPACE.
Zastanawiasz się, jak przygotować skuteczną strategię biznesową?
Powierz to nam!
Niezależnie od tego, czy zakładasz działalność, czy prowadzisz ją od jakiegoś czasu, powinieneś regularnie przeprowadzać analizę konkurencji. Wyciągając wnioski z przeprowadzonych badań, możesz uchronić się przed poważnym błędem lub porażką. Zanim wprowadzisz nowy produkt, usługę lub markę na rynek, przeanalizuj działania konkurencji. Porównaj oferty rywali, ich grupy docelowe i ceny, dzięki czemu opracujesz doskonałą strategię konkurencyjną.