Nawigacja

AI w PR – wyzwania, z którymi trzeba się zmierzyć

AI
AI w PR i marketingu - to warto wiedzieć

Wykorzystanie AI i w PR i marketingu przynosi wiele korzyści – automatyzuje i optymalizuje ważne procesy, pomaga w personalizacji i segmentyzacji, odciąża kadrę, zwiększa efektywność kampanii reklamowych. Nie jest to jednak technologia pozbawiona wad. Znajomość wpisanych w nią wyzwań i ograniczeń stanowi warunek właściwego wykorzystania jej potencjału bez narażania się na wpadki wizerunkowe, problemy prawne czy wątpliwości natury etycznej. Wyjaśniamy, na co zwrócić uwagę!

Czego się dowiesz z artykułu?

Z artykułu dowiesz się, jakie zadania związane z działaniami marketingowymi i PR może wykonać dla ciebie AI, oraz jakie są główne korzyści i ograniczenia wynikające ze współpracy ze sztuczną inteligencją. Omówione zostały także najważniejsze kwestie związane z dylematami prawnymi i etycznymi oraz podstawowe zasady pozwalające na zminimalizowanie tego rodzaju trudności i przezwyciężenie ograniczeń wynikających z niedoskonałości niektórych popularnych narzędzi. 

Dlaczego AI w PR tak dobrze się sprawdza?

Wykorzystanie sztucznej inteligencji na potrzeby PR może mieć charakter wielowymiarowy. AI może zbierać dane, porządkować je, analizować i wnioskować na ich podstawie. Ponieważ tego typu działania zajmą programowi stosunkowo niewiele czasu, to raporty mogą być generowane w czasie rzeczywistym. Analityczne umiejętności AI mogą być przydatne przy wyciąganiu wniosków z danych zgromadzonych w bazie CRM, albo w mediach społecznościowych, pokazując trendy i wzorce zachowań konsumenckich.

Różnorodne narzędzia mogą być pomocne w zadaniach o różnym stopniu trudności – począwszy od researchu, generowania tekstu (chat GPT) czy edycji grafiki (Midjourney Bot), poprzez kompleksowe analizy wizerunku marki (Brandwatch) i profilu grupy docelowej, aż po precyzyjne wskazywanie potencjalnie wartościowych klientów (Pitchbox).  

Czy warto „zatrudnić” AI w marketingu?

Sztuczna inteligencja w marketingu, dzięki zastosowaniu różnorodnych narzędzi pozwalających na analizę i generowanie treści, może znacznie usprawnić podejmowane działania, określić ich skuteczność oraz pomóc w kompleksowym projektowaniu całych strategii. Automatyzacja licznych procesów, dzięki szybkiemu przetwarzaniu danych, poprawia wydajność prowadzonych kampanii.

Wnioski wyciągane na podstawie ogromnej liczby danych mają charakter zobiektywizowany i pozwalają lepiej przewidywać trendy oraz dotrzeć do odpowiednich klientów w odpowiednim czasie. Algorytmy NLP są w stanie skutecznie określić zamiary użytkowników oraz ich nastroje, a twórcy treści, dzięki większemu wglądowi w świat odbiorców, mają szansę na tworzenie bardziej przekonujących i przyciągających uwagę treści.

AI w PR

Sztuczna inteligencja – jak korzystać z jej możliwości?

Wykorzystanie sztucznej inteligencji zależy przede wszystkim od specyfiki wybranego narzędzia oraz od potrzeb i umiejętności użytkownika. Przed rozpoczęciem współpracy z AI warto precyzyjnie określić wykonywane przez siebie zadania, ich czasochłonność i powtarzalność, a następnie pozyskać wiedzę na temat tego, co potrafi sztuczna inteligencja w obszarze najbardziej czasochłonnych procesów.

Nie warto rozpoczynać przygody z profesjonalnym wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi AI bez wcześniejszego planu, ze względu na wysokie koszty subskrypcji. Z drugiej strony, korzystając z darmowych narzędzi takich jak np. chatboty, warto przed użyciem profesjonalnym zapoznać się z ich możliwościami i ograniczeniami. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na to, że technologie AI, szczególnie te oparte na przetwarzaniu języka naturalnego (NLP) są wciąż w stosunkowo wczesnej fazie rozwoju i jako takie nie są niezawodne. Ze względu na nieustanny i dynamiczny rozwój technologii, warto na bieżąco śledzić aktualizacje narzędzi, z których korzystamy. Dobrze jest także pozostawać uważnym na informacje odnośnie popełnianych przez nie błędów.

Wyzwania prawne i etyczne AI w PR

Wykorzystanie sztucznej inteligencji niesie ze sobą nie tylko nowe możliwości, lecz także dylematy. Nic w tym dziwnego, ponieważ ludzkość po raz pierwszy mierzy się z tego rodzaju fenomenem. Jednym z kluczowych wyzwań są aspekty prawne i to im warto poświęcić najwięcej uwagi. Sztuczna inteligencja, wykorzystując uczenie maszynowe, bazuje na różnych informacjach, a część z nich to dane osobowe. Należy zwrócić uwagę na ryzyko niewłaściwego zarządzania nimi, zwłaszcza w kontekście przepisów RODO. 87% liderów analityki i IT zgadza się, że postępy w dziedzinie sztucznej inteligencji sprawiają, że właściwe zarządzanie danymi ma zdecydowanie wyższy priorytet niż wcześniej. Wymaga ono po pierwsze rzetelnego informowania odbiorców w tym zakresie i poszanowania ich prywatności, a po drugie – precyzyjnego zabezpieczenia danych.

Inna kwestia prawna to fakt, że wytwory AI nie są utworami w rozumieniu prawa. Nie podlegają więc ochronie prawnoautorskiej, co nierzadko skutkuje różnymi wątpliwościami czy nadużyciami. W ogóle kwestie prawne związane z AI są obecnie dość grząskim gruntem, wymagającym szczególnej czujności. Wynika to z faktu, że dynamiczny rozwój tej technologii pozostawił pewne luki prawne. Trwają prace nad kompleksowymi i przejrzystymi regulacjami dotyczącymi wykorzystania AI w PR oraz wszelkich innych obszarach. Wciąż jest jednak sporo w tym zakresie do zrobienia.

Jakich regulacji należy przestrzegać bezwzględnie? W Unii Europejskiej obowiązującym jest rozporządzenie GDPR (General Data Protection Regulation), znane w Polsce jako RODO. W kwestii praw autorskich trzeba również zapoznać się z lokalnymi ustaleniami i śledzić na bieżąco kolejne zmiany. Jednocześnie należy mieć świadomość, że wszystko, co potrafi sztuczna inteligencja, sprowadza się do przetworzenia licznych dzieł wytworzonych przez ludzi o unikalnych umiejętnościach i wyjątkowym spojrzeniu na świat. 

Wyzwania związane z jakością contentu

AI w PR trzeba wdrażać z głową. Warto pamiętać, że sztuczna inteligencja nie czuje i nie myśli tak jak człowiek. Nie wyczuwa kontekstu, nie nawiązuje relacji. Jest też pozbawiona inteligencji emocjonalnej. Dodatkowo nie daje nam gwarancji poprawności informacji, bo nie weryfikuje źródeł, z których korzysta. AI po prostu generuje treści pasujące do pewnych wzorców. Zjawisko halucynacji AI, czyli podawanie nieprawdziwych informacji, źródeł czy nawet osób, istnieje, więc warto zachować czujność. To ważne z punktu widzenia content marketingu.

Jak więc osiągnąć najlepsze rezultaty w korzystaniu ze sztucznej inteligencji? Choć treści wygenerowane przez AI z pozoru nie różnią się od tych przygotowanych przez człowieka, to jednak kiedy zagłębimy się w nie, możemy zauważyć, że są dość „suche” i bez polotu. Zwykle są też znacznie oddalone od indywidualnego tonu komunikacji marki. Wymagają więc kreatywnej pracy człowieka, który nada im odpowiedni sznyt i unikatowość.

AI w PR – o tym pamiętaj!

Odpowiedzialne podejście do sztucznej inteligencji i przestrzeganie pewnych złotych standardów mogą okazać się jednym z kluczowych ogniw budowania wizerunku marki i zaufania klientów. Jednocześnie pozwalają uniknąć przykrych konsekwencji prawnych. Na co warto zwrócić uwagę?

Bezpieczeństwo i transparentność

Dobrym pomysłem jest opracowanie zestawu zasad czy polityk regulujących to, jak informacje w firmie są gromadzone, przechowywane i przetwarzane. Odbiorcy powinni być rzetelnie informowani o tym, jak ich dane są pozyskiwane, przetwarzane i przechowywane. Powinni także mieć przestrzeń do wyrażenia zgody, wycofania jej oraz wgląd do danych i ich edycji. Transparentność, troska o prywatność klientów i zgodność z RODO są niezwykle ważne. Dodatkowo warto zadbać o to, by pozyskiwać minimalną ilość danych, co zmniejsza ryzyko nadużyć.

AI w PR - bezpieczeństwo i transparentność

Drugą sprawą jest wyposażenie firmę w odpowiednie systemy bezpieczeństwa. Trzeba pamiętać, że choć AI w PR jest bardzo pomocnym narzędziem, bywa wykorzystywana ze złymi intencjami. Jak? Przykładowo przez hakerów, którzy sięgają po nowoczesne technologie, by doskonalić swoje strategie. Zastosowanie środków cyberbezpieczeństwa jest więc niezwykle ważne.

Bieżące monitorowanie regulacji prawnych

Warto śledzić aktualne przepisy związane z wykorzystaniem AI. Wypracowanie jasnych standardów prawnych i etycznych, które będą stanowić ochronę zarówno dla firm, jak i klientów, jest dziś sprawą priorytetową i takie regulacje mogą na bieżąco się pojawiać. W razie wątpliwości zawsze warto skonsultować się z prawnikiem specjalizującym się w prawie nowych technologii.

Troska o jakość treści

Tworząc treści marketingowe na bazie AI, każdorazowo warto weryfikować prawdziwość informacji. Sprawdzić należy także to, czy teksty bądź grafiki nie naruszają praw autorskich. Cenne okazują się programy antyplagiatowe. Trzeba pamiętać, że dobry content jest unikatowy, angażujący, wartościowy z punktu widzenia odbiorcy i spójny z misją oraz wartościami marki. To wszystko jest w stanie zapewnić człowiek, który to, co wytworzy, AI traktuje jako pewna inspiracja czy baza do dalszej pracy.

Przygotowanie zespołu – AI w PR nie zrobi się sam

Istotne jest również edukowanie pracowników w zakresie potencjalnych zagrożeń, ich identyfikacji i działań w razie wystąpienia sytuacji niepożądanych. Etyczna, zgodna z prawem i poszanowaniem prywatności klientów działalność powinna być wspólnym priorytetem całego zespołu. Warto ustalić wewnątrz firmy konkretne, zgodne z jej misją i wartościami, zasady. Ważne, by wszyscy wiedzieli, jaką rolę AI ma pełnić w firmie i jak odpowiednio z niej korzystać. To kluczowe jeśli nie chcemy nadszarpnąć reputacji marki i nie narazić się na konsekwencje prawne.

Nie chcesz pozostać w tyle na konkurencyjnym rynku?

Pozwól nam przewodzić Twojej marce w erze innowacji!

AI przyniosła w ostatnim czasie prawdziwą rewolucję. Stała się bardzo przydatnym, usprawniającym codzienną pracę narzędziem. Jednak jest tak pod warunkiem, że trafia w ręce odpowiedzialnych, kompetentnych i odpowiednio przygotowanych ludzi. Połączenie tej technologii z kreatywnością człowieka, etycznym i szanującym prywatność klientów podejściem oraz świadomością zagrożeń i ich zapobieganiem staje się dziś szczególnym czynnikiem budującym przewagę konkurencyjną. Nie wiesz jak z niej korzystać? Powierz to zadanie ekspertom z agencji PR i ciesz się z efektów!

Zadzwoń Panel klienta Kontakt