Nawigacja

Czy i jak AI może wspomóc
PR Twojej marki?

AI
AI może wspomóc PR Twojej marki

Jednym z kluczowych aspektów rozwoju współczesnego biznesu jest odpowiednie wykorzystywanie nowych technologii i adaptowanie się do zmian w tej dziedzinie. Innowacyjnym rozwiązaniem, które obecnie w szczególny sposób zmienia oblicze marketingu i PR, jest sztuczna inteligencja. Rewolucja dokonuje się na naszych oczach. Narzędzia AI z rozmachem zbierają dane, automatyzują procesy związane z reklamą, badają grupy docelowe i podnoszą efektywność działań promocyjnych. Wszystko po to by – docelowo – wesprzeć budowanie wizerunku marki i zwiększanie zysków. Omawiamy najważniejsze aspekty połączenia sztucznej inteligencji i działań z zakresu PR!

Technologiczna rewolucja – od analizy danych po realizację kampanii

AI (artificial intelligence) to narzędzia i programy naśladujące ludzki umysł, wykorzystujące uczenie maszynowe, rozpoznawanie obrazów oraz przetwarzanie naturalnego języka. Działające w ramach sztucznej inteligencji zaawansowane, rozbudowane algorytmy szczegółowo analizują zależności pomiędzy różnymi elementami, a następnie dokonują automatycznego ich odtworzenia. Mówiąc najprościej, AI sama się uczy i wykorzystuje tę wiedzę. Początki artificial intelligence sięgają już lat 50. ubiegłego wieku. Od tamtego czasu technologia sukcesywnie się rozwijała. Obecnie zaś – po ubiegłorocznej premierze chatbota ChatGPT Open AI – możemy mówić o prawdziwej rewolucji i ekspansji cyfrowego umysłu.

W samym marketingu AI jest wykorzystywana od dziesięcioleci. Początkowo było to przede wszystkim bazowanie na algorytmach statystycznych. Służyły one temu, by pokazać trendy czy prognozy. AI bazowało także na algorytmach przeznaczonych do segmentacji rynku i zrozumienia różnorodności grup docelowych. Z czasem firmy zaczęły je wykorzystywać do zwiększania personalizacji oferty. Dziś AI determinuje sposób kształtowania działań promocyjnych już w bardzo różnorodny i intensywny sposób. Uczenie maszynowe wykorzystuje się na stronach internetowych, w mediach społecznościowych, w wyszukiwarkach i na rynku e-commerce. AI z pewnością nie jest już nowinką czy ideą, ale konkretnym wsparciem w działaniach PR mniejszych i większych biznesów. Potwierdzają to statystyki. Ponad 80% ekspertów branżowych włącza jakąś formę technologii AI do swoich działań marketingowych. 88% marketerów uważa natomiast, że aby pozostać konkurencyjnym i spełniać oczekiwania swoich klientów, muszą wdrożyć te narzędzia [źródło: https://mailchimp.com/intuit-mailchimp-finds-vast-majority-of-smb-marketers-are-bought-into-ai/].

Jak AI usprawnia działania marketingowe?

Obecnie zastosowanie AI w marketingu jest bardzo szerokie. To przede wszystkim:

  • automatyzacja wielu procesów;
  • szybka i szczegółowa analiza danych;
  • segmentyzacja odbiorców pod kątem konkretnych kryteriów;
  • prognozowanie zachowań konsumentów i przewidywanie trendów;
  • personalizacja – dobór reklam do preferencji odbiorcy czy wysyłka spersonalizowanych wiadomości e-mail;
  • wsparcie w zakresie planowania content marketingu i przygotowywania treści;
  • badanie wyników kampanii;
  • obsługa klientów poprzez chatboty.

Jak AI usprawnia działania marketingowe?

Korzyści i wyzwania ze stosowania AI

W rezultacie zastosowanie AI w marketingu niesie szereg korzyści. Cyfrowy umysł pozwala szybko pozyskiwać szczegółowe dane i przetwarzać je, poznać i zrozumieć grupę docelową, a następnie dostosować komunikaty do jej potrzeb i preferencji. Usprawnia działania, odciążając pracowników, szczególnie w żmudnych, powtarzalnych i czasochłonnych czynnościach. Dzięki temu mogą oni skupić się na strategicznych czy wymagających kreatywności pracach. W efekcie zwiększa wydajność działań marketingowych.

Oczywiście, jak każde przełomowe rozwiązanie, sztuczna inteligencja nie jest pozbawiona wad. To oznacza, że budzi nie tylko entuzjazm, ale i pewne wątpliwości. Pierwsza sprawa to aspekty prawne (kwestia ochrony danych osobowych) i ryzyko wykorzystywania jej do złych celów (cyberataki, oszustwa czy manipulacje). Firma, która chce wdrożyć AI do swoich działań, powinna być świadoma tych zagrożeń i podjąć odpowiednie działania zabezpieczające.

Inna sprawa to ograniczenia samej AI. Pamiętajmy, że nie jest ona człowiekiem. Brakuje jej kreatywności, nie ma inteligencji emocjonalnej i elastyczności. Ponadto nie umie budować relacji, nie rozpoznaje kontekstu, a także nie weryfikuje prawdziwości źródeł, z których korzysta. Jest świetnym narzędziem, ale w rękach kompetentnych, przygotowanych do tego ludzi, czyli pod odpowiednim nadzorem. Jeśli chcemy, by szeroko komunikaty firmy były wartościowe, unikatowe, kreatywne i dostosowane do kontekstu, musimy pamiętać, że to, co podsunie nam AI, może stanowić pewną bazę do dalszych prac, weryfikacji i „doszlifowania”.

Potrzebujesz wsparcia w rozwoju firmy?

Nowoczesny PR nie ma przed nami tajemnic!

AI w marketingu i PR – perspektywy na przyszłość

Wydaje się, że transformacyjna siła AI jest już nie do zatrzymania. Specjaliści wskazują, że zgodnie z trendami marketingowymi na 2024 rok udoskonalaniu podlegać będą następujące obszary AI w działaniach promocyjnych: targetowanie reklam, bardziej wydajne chatboty, większe wykorzystanie analiz predykcyjnych, dopracowanie badań i analiz.

Obecnie sztuczna inteligencja jest w marketingu przyjmowana jako silne narzędzie do analizy, personifikacji, tworzenia treści i kształtowania relacji z klientami oraz budowania ich wyjątkowego doświadczenia. Korzystanie z AI w efekcie okazuje się przynosić efekty zarówno dla firmy, jak i odbiorców jej oferty. Rzecz więc w tym, by w mądry sposób wykorzystać ten potencjał. Wówczas AI może okazać się naprawdę cennym sprzymierzeńcem w działaniach promocyjnych.

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt