Nawigacja

Wycieczki pracownicze, a zasady ich organizowania

Imprezy firmowe

Wycieczki pracownicze rządzą się swoimi prawami. Trzeba pamiętać jako organizator o różnych regułach prawnych, aby odpowiednio je przygotować. Nie trzeba jednak się martwić ilością zasad – wszystko rozpisaliśmy poniżej.

Chcesz zorganizować niezapomnianą wycieczkę pracowniczą?

Skorzystaj ze wsparcia specjalistów w tej dziedzinie!

Wycieczki pracownicze, a poglądy pracowników

Wycieczki pracownicze jak sama nazwa wskazuje to wyjazd integracyjny dla pracowników. To oni mają się czuć w pełni komfortowo podczas wyjazdu. Pamiętaj, że pewne światopoglądowe aspekty takie jak: dieta, spożywanie mięsa, alkoholu, hazard, czy joga to delikatne tematy dla niektórych ludzi. Wszystkie trudności związane ze światopoglądem pracowników da się przewidzieć i zadziałać z wyprzedzeniem, by nie stawiać ich w niezręcznej sytuacji. Jeśli organizujesz atrakcje na imprezy firmowe daj grupie wybór. Jedni niech wezmą udział w warsztatach na strzelnicy, a inni w warsztatach jogi w tym samym czasie. Podczas wycieczek członkowie zespołu nie mogą być zmuszeni, aby działać wbrew sobie. Dlatego warto ich wcześniej poinformować o zarysie planowanego scenariusza imprezy właśnie po to, by każdy miał czas podjąć świadomą decyzję dotyczącą wyjazdu.

Menu podczas wyjazdów

Kolejnym ważnym aspektem jest zróżnicowane menu – przed wyjazdem spytaj swoich pracowników czego nie jedzą bądź nie piją. W taki sposób zaserwujesz potrawy dla każdego. Warto zadbać o menu wegetariańskie, wegańskie oraz o napoje bezalkoholowe.  Możesz zamówić warsztaty barmańskie, na których będą serwowane drinki bez alkoholu, lub zorganizować ognisko z kiełbaskami w wersji wegańskiej i tradycyjnej.

Wycieczki pracownicze w kodeksie pracy

Wycieczki pracownicze różnią się od organizacji konferencji dla firm czy team-building. Również zasady dla firm państwowych i prywatnych mają pewne różnice. W przypadku firm prywatnych z pracownikami można rozliczać się w dowolny sposób a wycieczkę pracowniczą. W firmie państwowej obowiązują klarowne zasady. Na przykład czas pracy i wynikające z niego obowiązki nie obowiązują poza biurem i zwyczajowymi godzinami operowania firmy. Inna sytuacja jest w przypadku, gdy polecisz pracownikowi udział w wycieczce pracowniczej na zasadzie obowiązku.

O jakich innych zasadach należy koniecznie pamiętać?

  • Pracownicy mają prawo nie zgodzić się na udział w wycieczce pracowniczej, jeśli jej czas obejmuje godziny, w których normalnie członkowie firmy nie pracują, np. od godziny 16:00 do 12:00 następnego dnia
  • Jeśli wycieczka pracownicza trwa w godzinach pracy (np. od godziny 8:00 do 18:00) – obowiązuje wówczas kodeks pracy i wynagrodzenie takie samo jak za zwykłe obowiązki służbowe, plus ewentualne nadgodziny. 
  • Jeśli podczas wycieczki pracowniczej członek zespołu ma wystąpić jako prelegent bądź opiekun grupy liczy się to jako jego czas pracy. Może oczekiwać diety czy zwrotu kosztów dojazdu na miejsce. 
  • Wycieczki pracownicze są przywilejem, a nie obowiązkiem, co oznacza, że w tym przypadku  nie obowiązuje kodeks pracy

O czym jeszcze należy pamiętać?

Jedną z istotniejszych kwestii jest ubezpieczenie pracowników. Zadbaj o to jeszcze przed wyjazdem! Warto podpisać również z pracownikami umowę na wycieczkę pracowniczą, jeśli udział w niej jest obowiązkowy lub wiąże się z kosztami. Jako organizator imprezy turystycznej jaką są wycieczki pracownicze obowiązują Cię konkretne zasady dotyczące zwrotów kosztów, czy innych praw uczestników.

Dostosuj się do kodeksu pracy, aby wyjazd firmowy był zgodny z prawem. Dobrze jest rezerwować wyjazdy tylko u sprawdzonego organizatora imprez turystycznych. U podmiotu, który zapewni Ci niezbędne warunki, prawa i informacje na każdym etapie wycieczki.

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt