W dobie szeroko rozwiniętego marketingu internetowego mogłoby się wydawać, że tradycyjne formy reklamy odeszły do lamusa. Nic bardziej mylnego! Materiały drukowane wciąż stanowią świetną i skuteczną formę prezentacji produktów lub usług. Jedną z tradycyjnych form promocji są katalogi reklamowe. Jak przygotować atrakcyjny katalog reklamowy?
Katalog reklamowy – dlaczego go potrzebujesz?
Prezentacja produktów to ważny element kampanii marketingowej. Dziś większość działań promocyjnych odbywa się w sieci. Internet daje firmom ogromne możliwości w tym zakresie. Przedsiębiorcy mogą korzystać z wielu narzędzi i form przekazu – od klasycznych banerów reklamowych na stronach branżowych czy w witrynach należących do sieci Google, aż do postów sponsorowanych na Facebooku i promocji w ramach infulencer marketingu. Odpowiednio przygotowane reklamy internetowe skutecznie zachęcają odbiorców do odwiedzenia strony internetowej danej marki. W najlepszym wypadku przykłada się to na konwersję sprzedaży.
Jednak reklamy internetowe to nie wszystko. W działaniach promocyjnych wciąż warto wykorzystywać tradycyjne formy reklamy, czyli wszelkie ulotki, broszury i, wspomniane wcześniej, katalogi.
Szukasz oryginalnej formy reklamy?
Dopasujemy rozwiązanie do Twoich celów biznesowych.
Katalog reklamowy to coś w rodzaju niewielkiej książki zaprojektowanej z myślą o konkretnej marce. W środku znajduje się spis wszystkich produktów bądź usług oferowanych przez firmę, często opatrzony przykuwającymi uwagę zdjęciami i wartościowymi opisami. Katalogi, mimo rozwijającego się internetu i atrakcyjnych reklam internetowych, wciąż cieszą się sporym uznaniem – szczególnie wśród konsumentów, ceniących sobie tradycyjne rozwiązania. Katalog reklamowy to nienachalna, a nawet stosunkowo przyjemna forma promocji – w przeciwieństwie do nieumiejętnie przygotowanych reklam internetowych, które wyskakują na ekranie, skutecznie utrudniając przeglądanie strony. To potencjalny klient decyduje, czy chce zajrzeć do katalogu. Nikt mu tego nie narzuca. I to czyni katalogi niesamowicie skuteczną formą promocji.
Porządnie przygotowany katalog reklamowy to swoista kopalnia wiedzy i inspiracji. Jak przygotować dobry projekt?
Od czego zacząć?
Zaprojektowanie skutecznego katalogu reklamowego to nie lada wyzwanie. Wymaga stosownej wiedzy z zakresu marketingu, zaangażowania, kreatywności i odpowiedniego przygotowania.
Pierwszym etapem prac nad katalogiem reklamowym jest określenie, co dokładnie będzie zawierał. Prezentacja oferowanych produktów bądź świadczonych usług to nie wszystko. W katalogu firmy usługowej mogą znaleźć się: historia powstania brandu, atrybuty marki oraz wartości, którymi kieruje się w swoich działaniach. Dobrym pomysłem jest również zawarcie informacji o metodach realizacji oferowanych usług. Natomiast idealny katalog reklamowy sklepu to ten, który obok efektownej prezentacji produktów, zawiera inspiracje i porady, w jaki sposób można te produkty wykorzystać. Świetnym pomysłem jest również przedstawienie sposobów produkcji oferowanych dóbr, czy też opis wykorzystywanych materiałów.
Katalog reklamowy to streszczenie oferty przedsiębiorstwa. To przedstawienie tego, czego klient może spodziewać się, odwiedzając firmę i zapowiedź tego, co może zyskać, kupując jej produkty lub korzystając z jej usług. To swoista zachęta do bezpośredniego kontaktu z daną firmą. Jak powinien wyglądać katalog reklamowy, żeby spełniał swoje funkcje?
Zasady tworzenia katalogów reklamowych
Katalog reklamowy często określany jest mianem folderu wizerunkowego. Jest on bowiem swego rodzaju wizytówką przedsiębiorstwa. Elementem, który buduje jego wizerunek w określonych grupach docelowych. To, jak zostanie przygotowany katalog, określa profesjonalizm i jakość firmy. Dlatego warto w pełni zaangażować się w to zadanie.
Informacje przedstawione w katalogu reklamowym przede wszystkim muszą być wartościowe. Treść powinna być ciekawa dla czytelnika, w na swój sposób wciągająca, a przy tym merytoryczna. Powinna dostarczać jak najwięcej cennej wiedzy i istotnych informacji w pigułce. Opisy produktów czy usług nie muszą być długie. Krótkie, ale wartościowe treści przynoszą zdecydowanie lepsze efekty.
Pamiętaj o wyborze odpowiedniej czcionki i optymalnej wielkości liter. Postaw na prosty, czytelny font bez żadnych ozdobnych elementów. Nagłówki i kluczowe treści możesz powiększyć, pogrubić lub wyróżnić w inny sposób – np. cienką ramką lub innym kolorem. W katalogu możesz stosować tabele, wykresy i inne elementy, które urozmaicą przekaz.
Projektując katalog, staraj się unikać długich bloków tekstu, a zwłaszcza całych stron zapełnionych tekstem. Wykorzystuj język korzyści, który jest skutecznym narzędziem w promocji i sprzedaży. Umiejętnie zastosowany pozwala w łatwy i atrakcyjny sposób przedstawić zalety danych produktów i korzyści, jakie wynikają z ich zakupu. Takie treści działają na konsumentów niczym magnes.
W katalogu umieść zwroty „call to action”. Są to krótkie zdania w kluczowych miejscach, które nawołują czytelników do wykonania konkretnej czynności, takich jak odwiedzenie strony internetowej czy zachęcenie do kontaktu po więcej interesujących informacji.
Zrób dobre wrażenie
Tworząc katalog reklamowy, pamiętaj o najwyższej estetyce. Strony powinny być przejrzyste, przyjemne dla oka. Każdy elementy musi idealnie pasować do pozostałych. Postaraj się, aby zdjęcia i teksty tworzyły atrakcyjną całość. W katalogu wykorzystaj profesjonalne fotografie, przygotowane przez doświadczonego specjalistę.
Pamiętaj, że oprawa graficzna powinna być przemyślana. Najlepszym przyjacielem każdego świadomego projektanta materiałów promocyjnych jest minimalizm. Bardzo kolorowe katalogi ze zbyt dużą ilością elementów ozdobnych wyglądają chaotycznie i niezbyt profesjonalnie. Im mniej, tym lepiej. Ścisłe trzymanie się zasady minimalizmu zwiększa to szanse na to, że czytelnik dokładnie przestudiuje całą treść i ostatecznie podejmie decyzję o skorzystaniu z oferty.
Nie bez znaczenia są również wygląd okładki i jakość wykonania całego katalogu. Najefektowniej prezentują się grube okładki przygotowane ze śliskiego papieru. Na froncie umieść nazwę swojej firmy oraz grafikę, która nawiązuje do jej działalności.
Katalog musi być porządny, poręczny i komfortowy w użytkowaniu. Nie może się rozpadać. W zależności od preferencji możesz wybrać wariant szyty, klejony lub spiralowy.
Czy Twoja firma potrzebuje katalogu reklamowego? Bez wątpienia! Katalog to ważny element w kampanii promocyjnej i świetne uzupełnienie działań reklamowych prowadzonych online. Dzięki niemu możesz dotrzeć do większej liczby odbiorców – głównie do tych, którzy nie zwracają uwagi na reklamy online lub preferują tradycyjne formy promocji. Porządnie przygotowany, atrakcyjny i przemyślany katalog reklamowy zwiększa Twoje szanse na rynkowy sukces!