Nawigacja

Reklama internetowa kiedyś i dziś

Online marketing

Współczesne agencje reklamowe zgodnie twierdzą, że internet to idealne miejsce do prowadzenia rozmaitych kampanii promocyjnych dla firm z różnych branż. Reklama internetowa stała się nieodłącznym elementem działania profesjonalnych agencji. Jak wyglądały pierwsze przekazy reklamowe w sieci? A czym charakteryzują się dziś?

Za narodziny reklamy internetowej można uznać rok 1994. Właśnie wtedy, a dokładnie 27 października, na stronie hotwired.com pojawił się pierwszy baner reklamowy. Baner w żaden sposób nie przypominał dzisiejszych, czasem niesamowicie kreatywnych reklam. Był to zwykły, czarny prostokąt z tęczowym hasłem: „Czy kiedykolwiek kliknąłeś właście tutaj? Teraz klikniesz!”. Baner był subtelną formą reklamy firmy AT&T, jednego z telekomów. Co ciekawe, skuteczność przekazu była imponująca wysoka. Pierwszą reklamę internetową kliknął prawie co drugi internauta, co dziś wydaje się wręcz niemożliwym do osiągnięcia wynikiem.

Pierwsze displaye

Wraz z rozwojem platformy Mosaic, przeglądarki umożliwiającej wyświetlanie grafik, pojawiły się pierwsze reklamy graficzne, czyli tzw. displaye. Były to niewielkie gify reklamowe zawierające nieskomplikowane animacje. Niestety pierwsze internetowe reklamy graficzne nie należały do najprzyjemniejszych. Nie dość, że były męczące dla oczu, to jeszcze… było ich mnóstwo.

Reklamodawcy zalewali internet interaktywnymi banerami, które już nie tylko stanowiły dodatek do treści, ale czasem wręcz zasłaniały połowę ekranu, skutecznie utrudniając przeglądanie konkretnych stron internetowych. Niektóre witryny wyglądały jak tablice reklamowe, co tylko irytowało internautów.

Reklama internetowa na początku lat 2000

Reklamodawcy nie przebierali w środkach. W internecie zaczęły królować inwazyjne formy reklam. Szczególnie popularne były:

  • intersital – baner zajmujący całe okno przeglądarki, pojawiający się przed załadowaniem strony; reklamie często towarzyszył podkład dźwiękowy,
  • pop-under – reklama graficzna w formie nowego okienka, które otwierało się pod aktywnym oknem przeglądarki; reklama pojawiała się w momencie zamknięcia przeglądarki.

Na szczęście reklamodawcy szybko zorientowali się, że inwazyjne reklamy internetowe nie przynoszą takich efektów, jakich oczekiwali, co skłoniło ich do poszukiwania innych form promowania firm, produktów lub usług. W drugiej połowie 2000 roku powstał znany wszystkim do dziś Google AdWords, wykorzystujący dane zawarte w cookies. Google Ads to reklamy w formie linków sponsorowanych.

Google AdWords szybko się rozwijał. W ciągu 3 lat od premiery z jego usług korzystało ponad 100 tys. reklamodawców. Dziś cieszy się ogromną popularnością. Linki sponsorowane uważane są z jedne z najskuteczniejszych form promocji.

Po prostych banerach, wyskakujących okienkach i linkach sponsorowanych przyszedł czas na pierwszą spersonalizowaną reklamę internetową. Ta swoją premierę w USA miała w 2009 roku. Rok później trend trafił do Europy. Natomiast w Polsce pierwsze przekazy personalizowane pojawiły się w 2011 roku.

Reklama internetowa obecnie

Personalizacja reklam rządzi do dziś. Współcześni reklamodawcy w dużej mierze opierają się na dopasowywaniu przekazów reklamowych do konkretnych grup docelowych, co daje spektakularne efekty. W świecie internetu pojawił się nowy rodzaj marketingu – marketing behawioralny. Polega on na śledzeniu ruchów internauty i jego zachowań w sieci (analizuje wyszukiwania, przeglądane produkty, czas spędzony na konkretnych stronach itp.). Na podstawie otrzymanych informacji określa jego profil. Marketing behawioralny to szansa na to, by niezwykle precyzyjnie zdefiniować grupę docelową i maksymalnie dopasować do niej przekaz reklamowy. To zaś zwiększa skuteczność internetowych kampanii reklamowych.

Marketing internetowy to potęga dzisiejszego biznesu. To intuicyjne narzędzie, które wykorzystane w odpowiedni sposób, pozwala dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, zaistnieć w ich świadomości, kreować wizerunek i budować stabilną przewagę konkurencyjną.

Potrzebujesz wsparcia w działaniach promocyjnych firmy?

Jesteś w dobrych rękach!

Działania agencji reklamowych

Dzisiejszy rynek reklamy internetowej, chociaż jest nieograniczony i efektywny, jest również wymagający. Dynamiczne zmiany, nieszablonowe rozwiązania, ogromna konkurencja – współczesne firmy muszą mierzyć się z wieloma wyzwaniami. Szanse na przetrwanie mają tylko te, które wiedzą, co i jak robić, żeby realizować wyznaczone cele reklamowe. Na szczęście obecnie firmy nie muszą radzić sobie same. Nieocenioną bronią na reklamowym polu bitwy jest wsparcie profesjonalnych agencji reklamowych.

Agencja reklamowa zajmuje się kompleksową realizacją kampanii reklamowych dla swoich klientów oraz tworzeniem pojedynczych reklam w różnych kanałach przekazu, również w internecie. Wiele dzisiejszych agencji zakres swoich usług opiera na działaniach online, co w połączeniu z obszerną, specjalistyczną wiedzą z dziedzin reklamy i marketingu, doświadczeniem i kreatywnością pracowników agencji, daje spektakularne efekty. Jakie formy reklamy internetowej agencje wykorzystują najchętniej?

Popularne formy dzisiejszej reklamy internetowej

Pierwszą z nich jest wcześniej wspomniany Google Ads, czyli reklamy wyświetlane na górze lub na dole wyników wyszukiwania w Google, a także poza wyszukiwarką. Google dysponuje ogromną siecią reklamową, co pozwala reklamodawcom promować się w różnych miejscach w sieci, wykorzystując jedną formę reklamy internetowej. Google Ads to obecnie największe narzędzie reklamowe na świecie. Dzięki kampaniom Google można dotrzeć do setek, a nawet tysięcy odbiorców rzeczywiście zainteresowanych konkretną ofertą. To zaś przekłada się na realne zyski.

Reklamy internetowe to także artykuły sponsorowane, czyli wysokiej jakości treści blogowe. Tekst sponsorowany powinien być wartościowy, ciekawy dla użytkownika, zgodny z zasadami SEO, a przy tym musi nieść za sobą konkretny przekaz reklamowy. Wówczas będzie skuteczny.

Dużą popularnością wciąż cieszą się banery reklamowe, czyli prostokątne lub kwadratowe reklamy w formie dynamicznej, statycznej, graficznej, animowanej, a nawet filmowej. Dzisiejsze banery są decydowanie przyjemniejsze dla użytkowników niż ich pierwsze formy. Ponadto często są spersonalizowane, co oznacza, że konkretne przekazy wyświetlają się konkretnym osobom.

Agencje reklamowe wykorzystują również potęgę social mediów. Szczególnie dużą popularnością cieszy się Facebook. Facebook Ads umożliwia wybór spośród wielu form reklamy, a także daje szansę na precyzyjne targetowanie odbiorców. To zaś zwiększa skuteczność kreowanych przekazów.

Inne formy reklamy internetowej to:

  • newslettery – jedna z najpopularniejszych form mailingu reklamowego; rodzaj specjalnych wiadomości do użytkowników, którzy wyrazili zgodę na ich otrzymywanie,
  • reklamy produktowe – rodzaj reklam Google Ads; sponsorowane oferty produktowe wyświetlane na górze wyników wyszukiwania po wpisaniu konkretnych fraz,
  • content marketing – np. blogi firmowe; wartościowe treści powiązane z tematyką serwisu,
  • SEO – pozycjonowanie stron internetowych w celu uzyskania jak najlepszej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek,
  • media społecznościowe – cała działalność w social mediach, czyli systematyczne i ciekawe prowadzenie profili, budowanie długofalowych relacji z odbiorcami.

Ciekawa, starannie przygotowana reklama internetowa może przełożyć się na realne efekty, w postaci zwiększenia efektywności sprzedaży, poprawy wizerunku firmy, skutecznej promocji nowych usług czy produktów, a także zwiększenia rozpoznawalności marki. Współpraca z profesjonalną agencją reklamową to szansa na sukces w biznesie! Wykreuj swój sukces już dziś – skontaktuj się z Commplace i przekonaj się, ile możesz osiągnąć!

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt