Elementy identyfikacji wizualnej firmy – Twój znak rozpoznawczy

PR
elementy identyfikacji wizualnej to kwestia, o którą warto się troszczyć

System czy poszczególne elementy identyfikacji wizualnej to pojęcia z zakresu grafiki użytkowej. Składają się z wielu elementów, które muszą ze sobą harmonizować. Wymagają wielu lat doświadczenia od tego, kto projektuje koncepcję. A mimo to właściciele firm często nawet nie wiedzą, że to właśnie one przydałyby się im w biznesie. 

Dlaczego identyfikacja wizualna jest taka ważna? Udowodniono, że informację zasłyszaną zapamiętujemy tylko w kilku procentach, podczas gdy obraz mówi więcej, niż tysiąc słów. Jeśli towarzyszy mu przekonująca kolorystyka i umiejętnie dobrany font, to całość staje się jeszcze bardziej skuteczna. Poznaj wszystkie najważniejsze elementy identyfikacji wizualnej. 

Co się składa na identyfikację wizualną?  

Na identyfikację wizualną składają się kolory, kształty, a nawet linie. Do tego dochodzą logo, grafiki i zdjęcia. Ale też akcydensy, czyli firmowa papeteria, wizytówki i gadżety biurowe. Elementy identyfikacji wizualnej powinny znaleźć się na materiałach reklamowych i marketingowych. Nowe elementy można też wykorzystać do projektowania opakowań, pudełek czy papieru pakowego. Da się je wykorzystać w prezentacji oferty, na stronie internetowej a także w mediach społecznościowych. Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że najpopularniejsze kanały społecznościowe mają własną paletę barw ustaloną z góry. To do niej dopasowuje się dobór fotografii.

Poszczególne elementy identyfikacji wizualnej charakteryzuje spójność. Nie ma jednak znaczenia, czy będzie ona dotyczyła kolorystyki, motywu przewodniego czy faktury – to zależy od decyzji grafika i tego, jaką ma on wizję identyfikacji. Wszystko jest ujęte w księdze znaku i tzw. brand booku.

elementy identyfikacji wizualnej - każdy ma znaczenie

Księga znaku i brand book określają one zasady wykorzystania liternictwa i logo, dopuszczalne warianty, a także kolorystykę. Równie ważne, co przykłady użycia znaków czy nazw, są też przykłady tego, jak ich nie stosować. Zabezpiecza to w dużym stopniu przed dowolnością w modyfikacji kolorów, nakładaniu kolejnych wzorów czy dodawaniu haseł. Określa też minimalną wielkość znaków, które zapewniają ich czytelność, a także obszar ochronny wokół znaku.

Element przewodni w identyfikacji wizualnej 

Nie wszystkie elementy identyfikacji wizualnej są równie istotne. Zazwyczaj istnieje gradacja stopnia ich ważności. Na szczycie takiej listy znajdują się elementy, których nie wolno zmieniać. To może być kolor lub wielkość liter, ale też dowolne inne elementy, które zaburzałyby czytelność przekazu. U dołu takiej listy będą te elementy, które można modyfikować, by identyfikacja była elastyczna ale równocześnie pasowała do różnych zastosowań. Budując brand book, warto ustalić, które elementy będą miały kluczowy charakter.

Potrzebujesz skutecznej identyfikacji wizualnej?

Przygotujemy dla Ciebie indywidualny projekt.

Przykładowo marka Coca-Cola ściśle trzyma się raz obranej kolorystyki i liternictwa dla swojego logo. Jednak już jego wielkość mocno się waha, od drobnych znaczków na puszkach napojów, po gigantyczne murale.  Inny przykład to logo Disney. To z kolei występuje w rozmaitych kolorach i wariantach. Nienegocjowalna jest natomiast charakterystyczna czcionka. Element przewodni identyfikacji wizualnej przede wszystkim powinien być stały, by nie wprowadzać chaosu do komunikacji wizualnej. 

Jak stworzyć spójny system identyfikacji wizualnej?

Pierwszy kontakt z potencjalnym klientem ma największe znaczenie. To właśnie od niego zależy, czy marka zostanie zapamiętana. Odbiorcę trzeba w pewien sposób zauroczyć, zainteresować. Jak? Przepisem na sukces jest przemyślana, spójna identyfikacja wizualna – czyli jeden z najważniejszych elementów strategii marketingowej. System identyfikacji wizualnej to oznaczenia stosowane przez firmę i zasady ich używania. To cechy charakterystyczne firmy, jej kultura organizacyjna, misja i cele. Poszczególne elementy identyfikacji współgrają ze sobą, a także wzajemnie się uzupełniają.

Identyfikacja wizualna jest jednym z czynników, który definiuje markę. To właśnie od niej w dużej mierze zależy, jak odbiorcy postrzegają przedsiębiorstwo, jakie emocje wywołuje myśl o brandzie. System identyfikacji powinien być przemyślany, zaprojektowany z dużą starannością oraz w pełni zgodny nie tylko z charakterem firmy, ale też ze stylem jej działania. Musi być prosty, logiczny, taki, który na długo zapadnie w pamięci odbiorców. Zbyt skomplikowany system identyfikacji nie będzie spójny i estetyczny.

Tworzenie spójnej identyfikacji wizualnej to długi proces. Wymaga określonego planu działania. Dobra strategia to podstawa. System identyfikacji składa się bowiem z wielu elementów. Na początku trzeba przygotować podstawę – czyli nazwę, logo, papier firmowy, wizytówki. A dopiero później, na bazie tych rzeczy, tworzyć następne elementy. Dzięki temu wszystko będzie spójne. Ułoży się w logiczną całość.

Jedną z najważniejszych cech systemu identyfikacji wizualnej marki jest oryginalność. Kopiowanie pomysłów to najgorszy błąd, jaki można popełnić. Elementy identyfikacji muszą być unikalne, perfekcyjnie wpisujące się w wizję a także charakter marki. Każda marka powinna mieć indywidualny system identyfikacji, który wyróżni ją na tle konkurencji, zapewni jej wyjątkowość.

Proces tworzenia spójnej identyfikacji wizualnej to nieustanne podążanie za trendami i otwartość na wprowadzanie zmian. Warto ulepszać poszczególne elementy w taki sposób, aby dostosowywać się do obowiązujących realiów. Nie można zapominać przy tym o kontroli. Na pierwszym miejscu trzeba zawsze stawiać spójność, estetykę i najwyższą jakość. Rebranding marki jest nie lada sztuką, wymagającym procesem. Jest trudniejszy do przeprowadzenia niż stworzenie identyfikacji w nowo powstałej firmie.

Wizualne i pozawizualne elementy systemu identyfikacji wizualnej firmy

System identyfikacji wizualnej dzieli się na elementy wizualne i pozawizualne. Zacznijmy od elementów wizualnych. Po pierwsze – nazwa. Dobra nazwa to ta, która zapada w pamięci, jest prosta do wymówienia, a przy tym doskonale prezentuje się graficznie – np. na logotypie. Dobre logo jest łatwe do zapamiętania, unikalne, zrozumiałe i czytelne. Kojarzy się z pozytywnymi odczuciami, rzeczami, doświadczeniami, wyraża charakter marki, podkreśla jego unikalność. Projektowanie logo nie należy do najprostszych zadań. Bez wątpienia warto powierzyć to specjalistom.

Kolorystyka identyfikacji wizualnej również nie jest bez znaczenia. Barwy marki muszą pasować do jej działalności, wizji. Powinny budzić dobre, przyjemne emocje. Ważne, aby były stosowane konsekwentnie we wszystkich elementach systemu identyfikacji – w tym na drukach firmowych, w materiałach reklamowych, czy w wystroju wnętrza siedziby firmy. Dobrze dobrana kolorystyka wyróżni markę, określi jej charakter, a w późniejszym czasie będzie wywoływać silne skojarzenia z firmą.

Inne elementy wizualne systemu identyfikacji to:

  • księga znaku,
  • symbole dekoracyjne,
  • typografie firmowe (rodzaj i wielkość czcionek np. w przekazach reklamowych),
  • dress code pracowników (strój, identyfikatory),
  • materiały marketingowe (ulotki, wizytówki, gadżety),
  • design i aranżacja siedziby przedsiębiorstwa, stoisk targowych, witryn sklepowych itp.,
  • wygląd oferowanych produktów i opakowań,
  • strona internetowa (domena, design witryny).

Elementy pozawizualne oddziałują na klienta w inny sposób niż wizualnie. Odnoszą się do pozostałych zmysłów. Elementy pozawizualne to sposób obsługi klientów – w tym formuły kontaktu z klientami, rodzaj komunikacji, język w mediach społecznościowych i na stronie internetowej. Są to również ścieżki dźwiękowe wykorzystywane przez firmę (np. muzyka w lokalach), czy też unikalne zapachy współgrające z misją i charakterem marki (np. w sklepach czy salonach urody).

Liczba i postać elementów identyfikacji może zmieniać się w zależności od tego, jaką drogą chce pójść przedsiębiorstwo – co chce sobą reprezentować, jakimi środkami chce się posłużyć, jaki ma cel.

Identyfikacja wizualna marki w internecie

Internet to ważne narzędzie marketingowe, które ułatwia dotarcie do szerokiego grona odbiorców i umożliwia zareklamowanie marki w inny, ciekawy sposób – promowanie postów w social media, banery na stronach. Każda marka powinna zadbać o system identyfikacji wizualnej w internecie. Firma, która poza stacjonarnym, tradycyjnym funkcjonowaniem, będzie działać online, ma większe szanse na sukces w biznesie.

Pierwszym elementem identyfikacji wizualnej w internecie jest strona WWW. Witryna przede wszystkim musi mieć odpowiednią domenę – najlepiej taką samą jak nazwa marki lub mocno nawiązującą do nazwy. Spójny, logiczny adres będzie łatwy do zapamiętania.

Domena ma duże znaczenie, jednak najważniejsze jest to, co znajduje się na stronie – czyli design oraz treści. Witryna musi być czytelna, przejrzysta i zrozumiała. Dobra strona jest przyjazna dla użytkownika, interesująca, estetyczna i zróżnicowana. Zawiera grafiki, wykresy, ikony, infografiki, filmy, animacje. Blok tekstu bez żadnych wyróżników czy ciekawych elementów z pewnością nie przyciągnie zainteresowania potencjalnych klientów. Ładnie zaprojektowania, atrakcyjna wizualnie strona ma zdecydowanie większe szanse na powodzenie. Na stronie powinno znaleźć się logo firmy. Ważne jest również, aby jej design nawiązywał do kolorystyki i wizji marki.

Ważnym narzędziem strategii marketingowej, a przy tym istotnym elementem identyfikacji wizualnej w internecie, są social media. Media społecznościowe to sposób na dotarcie do klientów, zbudowanie i utrzymanie pozytywnych relacji z grupą docelową. Wygląd profili w social media musi być spójny, czytelny. Na stronach powinny znaleźć się takie elementy jak logo i nazwa firmy, slogan a także grafiki nawiązujące do charakteru przedsiębiorstwa. Nie bez znaczenia jest również sposób prowadzenia kanałów społecznościowych. Do tego, aby utrzymać dobry wizerunek w social media, potrzebne są zaangażowanie, systematyczność publikacji i pozytywne nastawienie.

Twoja firma niknie w tłumie?

Daj szansę klientom – niech ją zobaczą!

Inne elementy internetowej identyfikacji wizualnej to:

  • stopki mailowe pracowników,
  • design reklam online,
  • wygląd prezentacji i ofert wysyłanych do klientów,
  • grafiki, slogany, zdjęcia, którymi posługuje się firma,
  • wszelkie inne komunikaty w internecie (w tym artykuły, wypowiedzi specjalistów).

Niektóre przedsiębiorstwa zwracają również uwagę na wizerunek pracowników na ich prywatnych profilach w mediach społecznościowych.

Elementy identyfikacji wizualnej – najczęściej popełniane błędy 

Zdecydowanie najczęstszy błąd to skupianie się na samym logo. Bardzo rzadko właściciele firm zdają sobie sprawę z tego, jak wiele elementów składa się na system identyfikacji wizualnej, który zostaje zapamiętany. Przykładowo w tym case study rebrandingu marki premium opisujemy, co zmieniliśmy, by odświeżyć wizerunek marki Halupczok. Powstał nowy claim, logo, system identyfikacji i brand design. Przełożyło się to na wygląd salonów, szatę graficzną strony internetowej i pozostałe elementy, jak wizytówki czy torby.

Mniej doświadczeni graficy czasem skupiają się na jednym aspekcie, pomijając pozostałe elementy identyfikacji wizualnej. W efekcie nowe logo „ginie” wśród starych zdjęć czy niezmienionej czcionki lub co gorsza zupełnie do nich nie pasuje, wprowadzając dodatkowy chaos komunikacyjny. Z drugiej strony zdarzają się też szefowie firm, którzy mają wiele różnych pomysłów na branding.

elementy identyfikacji wizualnej - każdy szczegół jest ważny

Nad stroną internetową, identyfikacją, materiałami reklamowymi pracuje kolejno wielu różnych fachowców. Efektem jest wiele różnych, nie pasujących do siebie elementów i nakładające się na siebie strategie. To w takim wypadku najczęściej duże nakłady na poszczególne elementy identyfikacji wizualnej nie przekładają się na lepszy wizerunek ani większą sprzedaż. 

Przykłady unikatowych elementów identyfikacji wizualnej firm i marek 

Samo logo to za mało, by mówić o skutecznym brandingu firmy. W informacyjnym szumie potrzebne są wszystkie podstawowe elementy identyfikacji wizualnej, a nawet coś ekstra. Dobry grafik, a najlepiej zespół ekspertów od komunikacji wizualnej, może opracować mniej oczywiste elementy, dzięki którym marka stanie się z miejsca rozpoznawalna. W 2005 roku w Los Angeles otwarto butik marki Paul Smith. Nie wyróżniałby się on niczym, gdyby nie to, że pustą ścianę zewnętrzną pomalowano na intensywnie różowy kolor. Tak wyraźna identyfikacja sprawiała, że przechodnie zatrzymywali się, by sprawdzić, co to za sklep. Dziś to jeden z najsłynniejszych punktów do robienia selfie w Los Angeles, a wycieczki z całego świata pytają o ten sklep podczas wizyt w mieście.

Podobnie jak kolor, z marką kojarzyć się może czcionka. Przykładowo franczyza Gwiezdne Wojny jest rozpoznawalna po samej czcionce. Różne elementy identyfikacji wizualnej składają się na słynne opakowania produktów Apple. Designerzy sprawili, że samo ich otwieranie to przyjemność i zapowiedź czegoś niezwykłego. Opakowania przyciągają też uwagę z daleka i trudno je pomylić z tymi innej marki. To tylko kilka przykładów udanej identyfikacji wizualnej marki opartej na nieoczywistych nośnikach, kolorach czy czcionkach.

Skontaktuj się z nami i sprawdź, jak może wyglądać skuteczna identyfikacja wizualna Twojej firmy.

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt