Jak stworzyć dobrą opinię o firmie dzięki marketingowi referencyjnemu?

PR
Commplace agencja PR

Opinie mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe. Chcąc skutecznie promować swój biznes w sieci musisz więc zadbać o marketing referencyjny. Jak to zrobić? Tego dowiesz się z poniższego poradnika.

Marketing rekomendacyjny stanowi bardzo ważną część marketingu internetowego. Według badania Local Consumer Review Survey 82% amerykańskich konsumentów czyta recenzje na temat lokalnych firm w Internecie. Co więcej, przeciętny użytkownik zapoznaje się z aż 10 opiniami, zanim będzie w stanie zaufać firmie. Jednocześnie tylko 53% konsumentów rozważa skorzystanie z oferty firmy posiadające mniej niż 4/5 gwiazdek. Można więc powiedzieć, że marketing referencyjny stanowi kluczowe kryterium wpływające na decyzję o zakupie. Dlatego w dzisiejszym wpisie doradzamy wam, jak stworzyć dobrą opinię o firmie dzięki marketingowi referencyjnemu.

Co to jest marketing rekomendacyjny?

Marketing referencyjny, inaczej rekomendacyjny lub marketing opinii, to działania zmierzające do tego, aby klient podzielił się swoją opinią na temat produktu, usługi bądź sklepu z szerszym gronem osób. W domyśle celem jest uzyskanie przez sklep jak najwięcej autentycznych i pochlebnych opinii. Ma to prowadzić do zwiększenia zaufania do firmy i zachęcić inne osoby, aby także dokonały zakupu.

Obecnie dobra opinia o firmie skupia się głównie w Internecie, a wiele agencji oferują go w ramach swojego marketingu b2b. Istnieją różnego rodzaju serwisy i narzędzia, które pozwalają zamieszczać opinie oraz oceniać dane produkty i usługi. Marketing referencyjny obejmuje rekomendacje dotyczące:

  • produktów,
  • usług,
  • samej firmy,
  • konkretnej marki,
  • firmy jako pracodawcy,
  • lekarzy i specjalistów różnych branż.

Do tego składnikami recenzji są opinie na temat wyglądu produktu, jego działania, sposobu przesyłki i tempa dostarczenia towaru, jakości wykonania, ceny oraz obsługi klienta.

Marketing szeptany a marketing rekomendacyjny: różnice

Opisywany tu marketing rekomendacyjny nie jest marketingiem szeptanym. Nie należy utożsamiać tych pojęć. Marketing szeptany polega na publikowaniu zleconych przez firmę opinii przez osoby, które otrzymują za to pieniądze. Opinie te nie są autentyczne, lecz nie oznacza to, że nie działają. Wiele firm wykorzystuje marketing szeptany w swojej działalności.

Z kolei marketing referencyjny skupia się na pozyskiwaniu autentycznych i prawdziwych opinii od zweryfikowanych klientów, którzy rzeczywiście dokonali zakupu. Wartość autentycznych rekomendacji jest dużo, dużo większa, niż tzw. szeptanki i realnie wpływa na długotrwałe zaufanie, jakim klienci darzą firmę.

Jak stworzyć dobrą opinię o firmie dzięki marketingowi referencyjnemu?

Działania marketingu opinii skupiają się na trzech obszarach:

  • pozyskiwaniu jak największej ilości opinii,
  • uzyskaniu jak największej ilości opinii pozytywnych,
  • neutralizowaniu recenzji negatywnych.

Pozyskiwanie opinii

Aby pozyskać jak największą liczbę opinii koniecznie jest wdrożenie narzędzi. Po pierwsze mają zachęcać konsumentów do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami z innymi, a po drugie – ułatwić im to dzięki m.in. automatyzacji. Jak pozyskiwać opinie w internecie wykorzystując marketing rekomendacyjny? Zarejestruj się w serwisach, które dają taką możliwość. Na przykład użytkownicy Google mogą recenzować i oceniać firmy posiadające wizytówkę w narzędziu Google Moja Firma. Warto więc ją założyć i poprawnie uzupełnić.

Z kolei w przypadku sklepów internetowych warto jest dodać na stronie moduł recenzji dających możliwość oceniania i komentowania poszczególnych produktów. Z prostego powodu – różne badania dotyczące sklepów internetowych ujawniły, że klient zdecydowanie chętniej wybiera produkt, które posiada recenzje widoczne na karcie produktowej.

Jak pozyskać pozytywne opinie w Internecie?

A jak pozyskać pochlebne opinie o firmie? Wystarczy być uczciwym i rzetelnym sprzedawcą. Choć generalnie ludzie prędzej zostawią komentarz, jeśli coś im się nie podoba, niż gdy im się podoba, to jednak coraz częściej dzielą się także swoimi pozytywnymi doświadczeniami. Jeśli sukcesywnie będziesz pracował nad poprawą obsługi klienta, zadbasz o szybkie wysyłki towarów, umożliwisz bezproblemowy zwrot oraz zaproponujesz konkurencyjny ceny – klienci z pewnością to docenią. Jest też duża szansa, że dadzą temu wyraz w postaci pochlebnej opinii i oceny na 5 gwiazdek.

Planując swój marketing rekomendacyjny także wykorzystać newsletter oraz dane na temat klientów. Po zrealizowaniu zamówienia możesz wysłać do klienta maila z prośbą o wystawienie opinii w serwisie z opiniami, np. Opineo czy Allegro.  

Jak radzić sobie z negatywnymi komentarzami?

Komunikacja sprzedażowa jest bardzo ważna w marketingu rekomendacji. Przede wszystkim nie żądaj usunięcia negatywnych komentarzy i nie strasz klientów prawnikiem. Obecnie to najprostsza droga do kryzysu wizerunkowego i utraty zaufania innych klientów. Według wspominanego na początku tekstu badania aż 97% osób czytających recenzje czyta również odpowiedzi firm. Patrzą, czy firma szybko oraz profesjonalnie odpowiada na opinie, zwłaszcza te negatywne.

Dobra opinia o firmie a kwestia zaufania

Podstawą marketingu rekomendacji jest zaufanie klientów do firmy. Pisaliśmy już o tym w naszym tekście Dlaczego referencje dla firmy budowlanej są kluczowe. Finalnie to właśnie ono decyduje o tym, że klient kupi produkt. Jeśli firma ma dużo negatywnych opinii i komentarzy od niezadowolonych klientów, dość szybko spowoduje to spadek zaufanie do niej, a w konsekwencji – spadek sprzedaży.

Rekomendacje są istotne zwłaszcza obecnie, kiedy w Internecie panuje gigantyczna konkurencja. Cena nie stanowi już podstawowego kryterium wyboru. Mając obok siebie dwie rzeczy w podobnej cenie potrzebujemy oddzielnego czynnika, który wskaże nam, u którego sprzedawcy warto dokonać zakupu. Najłatwiej polegać na opinii innych osób – skoro one kupiły i były zadowolone, to niemal na pewno ja też nie będę miał problemów kupując w tym sklepie. Wychodząc z tego założenia marketing rekomendacyjny może stać się kluczowym sposobem pozyskiwania nowych klientów.

Szybki kontakt Zaloguj się Zamów ofertę