Przedsiębiorstwa coraz częściej szukają dodatkowych form promowania swojej marki. Jednym z nich jest ambasador marki, który zwiększa jej świadomość wśród konsumentów i potencjalnych klientów. Jakie są jego zadania?
Kim jest ambasador marki?
Ambasador marki to profesjonalista, który za pomocą obecności w mediach społecznościowych promuje markę i wypowiada się w jej imieniu. Głównym jego zadaniem jest zwiększanie i budowanie świadomości marki w oczach potencjalnych klientów. Wykorzystuje do tego różnorodne narzędzia do komunikacji, np. reklamę, public relations, czy nowe media. Dzięki stałej aktywności i obecności ambasadorów marki w social mediach marka postrzegana jest jako otwarta oraz szczera dla odbiorców. Co więcej, spersonalizowane interakcje z konsumentami budują lojalność, pozytywny wizerunek oraz podkreślają tożsamość marki. Ambasador to osoba posiadająca głęboką wiedzę na temat danej firmy oraz oferty produktowej, bowiem reprezentuje ją na zewnątrz. Jego opinie mogą wpływać na odczucia konsumentów, a także kierować ich wyborami.
Na czym polega jego praca?
Ambasador marki przede wszystkim jest aktywny w mediach społecznościowych i za ich pośrednictwem opowiada historie o marce angażując się w spersonalizowane interakcje z klientami. Dba o przejrzysty i pozytywny wizerunek marki organizując wydarzenia online oraz offline budujące reputację firmy. Działa na wielu kanałach: zarówno social media, blogi, czy osobiste strony internetowe. Tworzy szum wokół marki, aby ludzie o niej mówili i polecali ją innym. Wykorzystują marketing szeptany informując o wartościach, czy zaletach danego produktu. Często występują w formie rzecznika w trakcie premier produktów, czy konferencji.
Co ambasador marki może zrobić dla Twojej firmy?
Przede wszystkim ambasador marki nadaje jej ludzki charakter. Rzecznicy poprzez odpowiednie działania sprawiają, że klienci identyfikują się z daną firmą, bo ma ona „swoją twarz”. Co więcej, są świetnym dodatkiem dla Twoich działań w social-mediach. Najczęściej ambasador marki ma już ugruntowaną pozycję i posiada określoną reputację w mediach społecznych. To oznacza rozbudowaną sieć zwolenników, a więc dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Są również praktycznymi osobami w przypadku różnych kryzysów. „Gaszenie pożarów” jest znacznie łatwiejsze z pomocą ambasadora. Jakie inne korzyści jeszcze przynosi ambasador? Wzbudza zaufanie klientów, zwiększa konwersję, zwiększa efektywność firmy w różnych kanałach, wpływa na decyzje zakupowe klientów, informuje o najnowszych produktach, czy nawet zwiększa ruch na stronie internetowej.
Rodzaje brand ambasadorów
Wybór ambasadora poprzyj dogłębnym researchem, tak aby dopasować go do wizerunku Twojej marki. Na rynku można wyróżnić cztery grupy ambasadorów:
- Social broadcasters – to wpływowe osoby w showbiznesie, celebryci, specjaliści. Mogą to być piosenkarze, sportowcy, aktorzy, prowadzący programy telewizyjne. Takie osoby są nie tylko rozpoznawalne, ale i darzone szacunkiem. Mogą mieć duży wpływ na opinie Twoich klientów. Duże marki pragną by polska czy zagraniczna gwiazda promowała ich produkty. Wiąże się z tym masa korzyści i wzrost rozpoznawalności. Trzeba jednak pamiętać, że taka forma jest kosztowna, a co więcej naraża Cię na pewne ryzyko. Nierzadko zdarza się, że celebryta przechodzi kryzys wizerunkowy, jest powiązany z jakąś aferą. W takiej sytuacji ta osoba automatycznie jest powiązana z Twoją marką, co negatywnie wpływa także i na Twój wizerunek.
- Eksperci z danej dziedziny – czyli osoby, które zdobyły uznanie w swojej branży. To specjaliści w swoim zawodzie: stylista fryzur, makijażystka, znany kucharz, którzy są markami sami w sobie. Ich imię, nazwisko, pseudonim posiada renomę i jest szeroko znane. Dzięki temu mogą stać się ambasadorem dla innych firm. Przykładem może być Jaga Hupało dla marki Philips. To jedna z wiodących fryzjerek w Polsce, które rekomenduje sprzęt do stylizacji włosów.
- Influencerzy – to osoby szczególnie znane wśród mediów społecznościowych. Niesamowicie oddziałują na internautów, wpływając na ich opinie i odczucia. Z tego powodu warto rozpocząć współpracę z influencerami. Dokładnie prześledź jednak ich wizerunek w Internecie, konta społecznościowe by uniknąć możliwych kryzysów. Pamiętaj, że to właśnie ta osoba będzie wypowiadać się w Twoim imieniu, także wybór musi być naprawdę trafny.
- Potencjalni ambasadorzy marki (adwokaci marki) – to osoby mimowolnie utożsamiający się z Twoją marką. Często wypowiadają się na Twój temat w Internecie, komentują produkty i opiniują. Warto zatem głęboko prześledzić social media, aby znaleźć takie osoby i nawiązać z nimi kontakt oraz profesjonalną współpracę.
Ambasador marki – jak go szukać?
Rozpoczynając poszukiwania należy wziąć pod uwagę profil naszej grupy docelowej, wartości i tożsamość marki, jej charakter jak również rodzaj oferowanych produktów. Należy bardzo dokładnie sporządzić kryteria i sprecyzować swoje oczekiwania. Zastanów się czy szukasz osoby powiązanej z Twoją branżą, ą może kogoś o konkretnych cechach pasujących do marki. Ambasador marki, który pracuje w tej samej dziedzinie może wzmocnić Twoją wiarygodność. Na przykład jeśli sprzedajesz odzież/obuwie sportowe warto rozpocząć współpracę z znanym sportowcem, który dzięki swoim osiągnięciom i doświadczeniu będzie autentyczną postacią. Przykład: Christiano Ronaldo dla marki Nike. Z kolei kierując się cechami marki trzeba wziąć pod uwagę jakie masz wartości, z czym jesteś kojarzony i szukać takiej osoby. Na przykład Julia Roberts będąca ambasadorką marki Calzedonia. Aktorka jest kobietą z klasą, piękną, dbającą o urodę i emanującą wdziękiem co wpisuje się w wartości i charakter produktów dla kobiet jakimi są eleganckie rajstopy, pończochy czy inna bielizna. Innym kryterium może być również wizerunek osoby odpowiadający wizerunkowi budowanemu przez markę. Margaret będąca ambasadorem Deichmana jest pełna energii, szalona, nie idzie na kompromisy – a to są cechy, które w swoich spotach przekazuje nam właśnie ta firma.
Nie wiesz jak wybrać ambasadora marki?
Nasza agencja PR pomoże Ci podjąć owocną współpracę z ambasadorem!
Uważaj na kryzysy
Ambasador marki to nie tylko same korzyści. Wiążą się z tym spore wydatki, a przede wszystkim ryzyko. Jest wiele sytuacji, w których ambasador wpędził firmę w kłopoty. Jednym z przykładów ryzyka jest nieznajomość firmy bądź produktów, które promuje dana osoba. Tak też było w przypadku Roberta Lewandowskiego – ambasadora marki Huawei. Jego wpis na Twitterze został wrzucony z telefonu marki Apple, co oburzyło część użytkowników, którzy zaczęli kwestionować jakość produktów Huawei. Innym ryzykiem są poglądy Twojego ambasadora. Każdy ma prawo do swoich opinii, jednakże w dobie mediów społecznościowych może mieć to zły wpływ na Twój wizerunek. Jednym z przykładów jest Marek Kondrat – wieloletni ambasador marki ING. Biorąc udział w politycznym wydarzeniu w Krakowie przysporzył sobie wielu krytyków, którzy automatycznie podpięli jego działania pod markę ING. Firma ta jednak perfekcyjnie wybrnęła z tej sytuacji, krótko komentując, że poglądy Pana Marka Kondrata są jego osobistą sprawą.