Nawigacja

Media społeczne – mieć czy nie mieć w 2022?

PR
Blog Commplace

Media społeczne to must have każdej branży. Dziś swoje profile w sieci mają nawet szewcy i fryzjerzy, choć do niedawna trudno byłoby to sobie wyobrazić. Coraz trudniej jest funkcjonować biznesowo poza obiegiem mediów społecznych. Warto wykorzystać je do swoich celów marketingowych. 

Media społeczne to wirtualne miejsca, w których nawiązujemy społeczne relacje i jesteśmy członkami społeczności. Początkowo ich zadanie było czysto rozrywkowe i towarzyskie. Dziś nie wyobrażamy sobie bez nich prowadzenia biznesu – stały się nieodzownym narzędziem komunikacji marketingowej. 

Media społeczne – definicja

Współcześnie każdy konsument, pracownik, manager firmy wie jak dużą rolę w naszym codziennym życiu oraz w pracy odgrywają media społeczne. Definicja tego pojęcia przez lata ewoluowała, ze względu na coraz to nowsze formy jego użytkowania. Media społecznościowe, w tłumaczeniu z języka angielskiego „social media”, to różnorodne formy mediów, dzięki którym ludzie mogą się komunikować za pośrednictwem Internetu. Analizując wiele różnorodnych podejść do  tego tematu podkreśla się przede wszystkim funkcje social mediów, a mianowicie: przekazywanie informacji, poglądów, tworzenie treści przez użytkowników, a jednocześnie wykorzystywanie ich do działań marketingowych przez firmy.

Na przestrzeni ostatnich lat niesamowicie wzrosło znaczenie jakie w naszym życiu odgrywają media społeczne. Definicja sprzed lat podkreślała, że platformy te są tworzone przede wszystkim jako kanał komunikacji. Z kolei współcześnie nie można zapomnieć, iż dzięki tym mediom użytkownicy mogą sami publikować, tworzyć treści, jak również je zmieniać. Znacząco wzrosła rola tych mediów w strategiach marketingowych, bowiem trudno dzisiaj o pozytywny wizerunek marki, wysoką reputację, czy wysokie wyniki sprzedażowe, bez istnienia firmy w mediach społecznościowych.  

Media społeczne w komunikacji marketingowej 

Media społeczne dają niesamowite możliwości, jeśli chodzi o komunikację marketingową. To w nich Twoi klienci spędzają średnio ok. godzinę dziennie (Facebook), 53 minuty (Instagram) i 40 minut (Youtube). Jeśli dodać do tego fakt, że już połowa ludzkości ma konto w społecznościówkach, łatwo zrozumieć, jak potężne narzędzie masz przed sobą. Tam możesz planować customer lifetime value i zarządzać relacją z klientem w sposób niezwykle bezpośredni. 

Kiedy warto wykorzystać media społeczne w marketingu 

Ostatecznym celem wszystkich działań marketingowych jest wygenerowanie większych przychodów i przyciągnięcie większej ilości klientów. Taki też jest cel działań z obszaru media społeczne. Wsparcie sprzedaży powinno być zawsze z tyłu głowy osób, które zakładają i prowadzą tam profile. Częstym błędem jest generowanie ruchu w mediach społecznościowych jako cel sam w sobie. Takie działanie nie ma przecież związku z prosperowaniem firm w większości branż. Zawsze więc dbaj, by strategia komunikacji i obecności w SM była częścią większego planu. Planu, na końcu którego będzie większa sprzedaż czy więcej klientów. Media społeczne to też dobre miejsce do prowadzenia kampanii PR czy zarządzania kryzysowego. Nie da się szybciej zareagować niż poprzez Tweet czy post na Facebooku. 

Jak działać skutecznie w social mediach?

Sprawdź, jaką strategię rekomendujemy dla Twojej firmy.

Media społeczne w marketingu polskich firm 

Media społeczne są oczywiście wykorzystywane do marketingu polskich firm. Wciąż jednak wiele z nich stosuje je po omacku. Czasem widać, że jest to „sztuka dla sztuki”, a pogoń za „lajkami” nie ma żadnego umocowania w szerszym zamyśle biznesowym. Inne polskie marki świetnie radzą sobie w środowisku cyfrowym, którego filarem są media społeczne. Szczególnie strategia mrketingowa i sprzedaż młodych brandów bywa oparta wyłącznie na tym środowisku. W Polsce najpopularniejszym medium społecznym jest dziś Youtube, za nim plasuje się Facebook i Instagram.

Skoro jednak nawet prezydent ma konto na TikToku (a właściwie miał do sierpnia, bo już je skasował), McDonald’s rekrutuje przez Snapchat, a Burberry ma sklep na WeChacie, to trzeba wspomnieć też o mniejszych platformach. Na Facebooku najpopularniejsze polskie firmy to Orange i Play. Na Youtubie autorzy większości najpopularniejszych kanałów od czasu do czasu współpracują z markami, a w video często znajduje się przekaz reklamowy. Marki od influencerów trudno też oddzielić na Instagramie, bo Anna Lewandowska czy Ewa Chodakowska to zarówno gwiazdy, jak i twarze firm czy businesswomen. 

Social media – czy można z nich dziś nie korzystać? 

Czy media społeczne są więc dziś obowiązkowe? Raczej tak. Warto zauważyć, że nawet większość nobliwych, kojarzonych z jakością i klasą marek (krawcy z Savile Road czy najstarsze sklepy świata z Japonii) też mają swoje profile przynajmniej w niektórych mediach społecznościowych. Problemem firmy, która nie ma choćby profilu na Facebooku, nie jest ten fakt sam w sobie. Problem może stanowić to, że jej klienci nie mogą z nią nawiązać szybkiego kontaktu i znaleźć wszystkich potrzebnych informacji. Tymczasem konkurencja błyskawicznie odpowiada na Messengerze, radzi na Youtubie, a nawet sprzedaje poprzez konto na Instagramie. 

Media społeczne

Znana zasada mówi, by zacząć od jednej, najbliższej sercu platformy, zamiast otwierać wiele różnych kanałów jednocześnie. Trzeba też pamiętać, że w social mediach liczy się regularność i świeże informacje. Jeśli ostatni post jest sprzed wielu miesięcy lub lat, to klient może odnieść wrażenie, że firma nie działa lub ma problemy. Dlatego jeśli zabierasz się za aktywność w social mediach, to warto ją systematycznie kontynuować. Posty nie muszą pojawiać się codziennie, ale ważne, by raz na jakiś czas nawiązać kontakt z klientami.

Blog Commplace

Wdzięcznym medium jest Youtube. Wiele nawet słynnych marek ma zaledwie kilka klipów trwających od kilkudziesięciu sekund do kilku minut. Są one jednak zrobione z najwyższą starannością i stopniowo budują świadomość marki i zasięg również wśród fanów video. W tym medium zdecydowanie lepiej postawić na 1-2 jakościowe materiały zamówione w agencji, niż wiele długich, mało oryginalnych filmów objaśniających meandry biznesu. 

Wykorzystywanie mediów społecznych w marketingu – zagrożenia

Obecność w social mediach to nie tylko plusy. Wraz z nimi rodzi się wiele wyzwań i zagrożeń, które mogą przyczynić się do porażki całej kampanii marketingowej. Firma zamiast sukcesu odniesie porażkę, a w konsekwencji może utracić lojalnych klientów, czy wygenerować mniejszy zysk.

Pierwszym zagrożeniem związanym z mediami społecznymi jest hejt, czyli tzw. mowa nienawiści. Ludzie czują się bezkarni w internecie. Nie boją się wyrażać swoich opinii – nawet tych skrajnych, kontrowersyjnych. Często publikują krytyczne, wulgarne czy agresywne wpisy całkiem bez powodu. Niestety duża ilość nieprzychylnych komentarzy może negatywnie wpłynąć na reputację marki.

Drugim zagrożeniem dla strategii marketingowej w mediach społecznych jest brak interakcji z użytkownikami. Skuteczna komunikacja marketingowa polega na prowadzeniu ciągłego, nieprzerwanego dialogu z klientami. Odbiorcy liczą na szybki feedback. Jeśli go nie otrzymają, mogą poczuć się pominięci, zlekceważeni. Niestety brak interakcji ze strony marki może przyczynić się do pogorszenia relacji z grupą odbiorczą, a w najgorszym wypadku nawet do utraty lojalnych klientów.

Dlaczego warto monitorować media społeczne?

W dobie internetu ciężko mieć kontrolę nad wszystkim, co ludzie piszą o marce. I nie chodzi tu wyłącznie o komentarze na profilach społecznościowych firmy. Zaliczyć można do tego wszystkie wzmianki o marce w sieci. Użytkownicy swobodnie wyrażają swoje opinie, prowadzą dyskusje o marce (w dobrym lub złym tonie). Niestety brak kontroli nad wypowiedziami internautów jest zagrożeniem dla powodzenia kampanii marketingowych w mediach społecznych. Rozwiązaniem tego problemu jest monitoring mediów. Narzędzia do monitoringu (takie jak Brand24 czy Hootsuite) umożliwiają kontrolowanie tego, co pisze się o marce w internecie (również w mediach społecznych). Narzędzia analizują wszelkie wzmianki, informują o nich, a dzięki temu pozwalają na błyskawiczną reakcję. Wykorzystując narzędzia do monitorowania internetu, możesz być wszędzie tam, gdzie toczą się dyskusje o Twojej marce.

Monitoring mediów społecznych

Mówiąc o zagrożeniach płynących z wykorzystania mediów społecznych w marketingu, nie można nie wspomnieć o nieodpowiednio dobranych przekazach reklamowych. Źle zaplanowana, niedopasowana do odbiorców, czy zbyt kontrowersyjna kampania (np. reklama oparta na negatywnych emocjach lub dotykająca ważnych społecznie kwestii/problemów w nieodpowiedni sposób) nie przyniesie oczekiwanych efektów, a nawet może spowodować spadek zaufania odbiorców do marki.

Brak autentyczności i szerzenie fałszywych informacji (np. niedotrzymywanie obietnic, powielanie kłamstw czy udostępnianie fake newsów) to również spore zagrożenie. Użytkownicy szybko wyczują fałsz, co może negatywnie odbić się na wizerunku marki.

Ukierunkowanie stricte na sprzedaż i generowanie zysków, a przy tym niewłączenie elementu budowania pozytywnych, trwałych relacji z odbiorcami to duży błąd. W mediach społecznych trzeba zachować balans.

Media społeczne i ich rola w biznesie

„Jeśli Cię nie ma na Facebooku, to nie istniejesz” – niegdyś popularny slogan wśród młodzieży, który dziś z powodzeniem można odnieść również do marek. Media społeczne stały się nieodłącznym elementem funkcjonowania firm na rynku. Odpowiednio zastosowane odgrywają ogromną rolę w biznesie.

Przede wszystkim są doskonałym narzędziem do budowy trwałych, długofalowych relacji z klientami. Poprzez zaangażowanie i interakcje można zdobyć lojalność i zaufanie grupy docelowej. Co więcej, media społeczne pozwalają dotrzeć do zdecydowanie większego grona odbiorców niż inne środki przekazu. Specyfika social mediów umożliwia tworzenie ciekawych treści, które wierni fani marki chętnie udostępnią na swoich profilach. Przekazywanie postów dalej to forma marketingu rekomendacyjnego. Zadowolony klient mówi o marce wśród swojej społeczności, a ta, zachęcona pozytywnym komunikatem, odwiedza profil firmy.

Media społeczne umożliwiają przygotowanie szczegółowego profilu potencjalnego klienta. Wzbogacono je bowiem w specjalne narzędzia, które zbierają dane o użytkownikach – np. statystyki na Instagramie, gdzie podane są takie dane jak przedział wiekowy obserwatorów, miejsce zamieszkania czy płeć. Marka, która lepiej pozna swoją grupę docelową, będzie tworzyć efektywniejsze przekazy reklamowe.

Influencer marketing

Z mediami społecznymi wiąże się pojęcie influencer marketingu. Jest to forma marketingu w social mediach, która polega na promowaniu konkretnych marek lub jej produktów/usług przez twórców internetowych w zamian za wynagrodzenie (pieniężne lub produktowe). Dobrze prowadzony influencer marketing może przynieść wiele korzyści biznesowych. Jest to świetne narzędzie do budowania świadomości marki, zwiększania jej popularności na rynku.

Blog Commplace

Jest to skuteczna forma reklamy, która nie tylko umożliwia dotarcie do nowych klientów (obserwatorzy influencerów), ale także kreuje markę na taką, która jest bliżej swoich odbiorców – nadaje jej ludzkie oblicze. Marka towarzyszy twórcom na co dzień. Influencerzy identyfikują się z nią i tworzą wokół niej dobry PR. Dzięki temu firma zyskuje popularność, generuje większe zyski i wzmacnia swoją pozycję na rynku.

Przyjazna marka w mediach społecznych – proces budowania wizerunku

Aby marketing w mediach społecznych był skuteczny, musi być przemyślany i poprowadzony w odpowiedni sposób. Zanim stworzysz strategię marketingową, zadbaj o wizerunek swojej marki w mediach. Pozytywny wizerunek jest bowiem solidnym fundamentem strategii marketingowej.

Kreowanie wizerunku w social mediach wymaga czasu i zaangażowania. Nie ma żadnej drogi na skróty. Trzeba podejmować świadome kroki i konsekwentnie dążyć do celu – a przy tym cały czas działać w zgodzie z misją i wizją marki. Wizerunek w mediach społecznych musi być autentyczny. Fake image nie sprawdzi się na dłuższą metę. Udawanie kogoś, kim się nie jest, nie przyniesie korzyści. Prawda prędzej czy później wyjdzie na jaw, a marka zamiast zyskać, straci.

Pierwszym krokiem kreowania wizerunku jest analiza grupy docelowej – co umożliwi dobór  odpowiedniego medium społecznego. Do niektórych osób łatwiej dotrzeć za pośrednictwem Facebooka, inni zaś więcej czasu spędzają na Instagramie. Wybór odpowiedniego medium to klucz do tworzenia efektywnych przekazów reklamowych.

W mediach społecznych liczy się spójność – identyfikacji wizualnej, contentu, komunikacji i innych elementów. Spójność pozwoli zachować estetykę wizerunku.

Content w mediach społecznych

Pozostańmy na chwilę przy kwestii contentu. Niejeden marketingowiec powie Ci, że „content is the key”. Treści muszą być wciągające, kreatywne, zgodne z misją i wizją marki, na swój sposób wyjątkowe. Powinny odzwierciedlać to, jaka marka jest poza social mediami. W tworzenie contentu trzeba się zaangażować. Liczy się pasja i systematyczność. Ludzie zdecydowanie bardziej docenią ciekawy, niebanalny content. Z chęcią będą go czytać, oglądać i przekazywać dalej.

Commplace agencja PR

Nie można zapomnieć również o relacjach z użytkownikami. Firma, która utrzymuje kontakt ze swoimi odbiorcami, dba o nich i zwraca uwagę na ich potrzeby, będzie zdecydowanie lepiej odbierana niż ta, która nie wchodzi w interakcje z obserwatorami.

W kreowaniu wizerunku w mediach społecznych liczy się to, aby stworzyć wokół marki pozytywne skojarzenia, które wyróżnią ją na tle konkurencji – emocje, wrażenia, odczucia, wartości, które pojawią się w ludzkich umysłach na myśl o firmie. Sytuację w mediach społecznych trzeba nieustannie monitorować i w razie potrzeby odpowiednio modyfikować strategię marketingową – w taki sposób, aby maksymalnie dopasowywać przekaz do zmieniających się trendów.

Media społeczne w marketingu w 2022 roku – prognoza 

Media społeczne w prognozach z 2018 czy 2019 roku miały się już kończyć, a tymczasem wciąż obserwujemy ich rozkwit. Można powiedzieć, że e-commerce w social media dopiero raczkuje. W końcu zakupy na Instagramie są możliwe dopiero od 2017 roku, a Facebook dopiero przymierza się do takich rozwiązań na szeroką skalę. W październiku 2020 Bloomberg pisał, że Google chce zrobić z Youtuba ważne miejsce do robienia zakupów. To oznacza, że najciekawsze w marketingu w mediach społecznych dopiero przed nami. 

Inteligentny marketing

Mądre firmy zrozumieją, że inteligentny marketing w 2022 roku będzie się wyrażać w przejrzystości działań, autentyczności, a nawet wrażliwości. Ludzie ostatecznie łączą się z ludźmi, a nie z firmami. Oznacza to, że marka powinna być personifikowana w sposób, który ujawnia kogo i co reprezentuje.

Rynek online staje się coraz bardziej nasycony, a media społeczne prześcigają się w walce o uwagę użytkowników. Koszty reklamy na tych platformach nadal rosną. Co to oznacza? Powrót do fundamentalnych aspektów prowadzenia kampanii reklamowych na Facebooku i Instagramie będzie kluczowy dla sukcesu. Kryje się za tym dokładna ocena cyklu życia klienta.

Wiedza na temat CLV i średniej wartości klienta są konieczne. Bez tego firma nie wie, ile może zapłacić za potencjalnego klienta by nadal pozostał opłacalny. Z kolei mając te informacje, może opracować prognozy i strategię reklamową, która odzwierciedla prawdziwe dane klientów. Wówczas może się zająć opracowywaniem innowacyjnych kampanii reklamowych, które w kreatywny sposób odpowiadają preferencjom użytkowników Facebooka. Pozostaje więc odpowiedzieć na zasadnicze pytanie.

Jak się przygotować?

Rok 2022 będzie skomplikowany. Globalna pandemia przyniosła ze sobą bezprecedensowe skutki gospodarcze. Jeśli jest coś, czego nauczył nas rok 2021, to tego, że trzeba być przygotowanym na nawet najbardziej zaskakujące zmiany i zwroty, ponieważ sukces jest dla zwinnych. “Sztywne”, ustrukturyzowane podejście może się nie sprawdzić. Nie, jeśli chodzi o media społeczne. Bo jedno jest pewne: reklamy na Facebooku, Instagramie itd. będą w 2022 roku bardziej pomysłowe niż kiedykolwiek. Już dziś widać, że stają się mniej statyczne.

Co więc robić? Po pierwsze dobrze poznaj podstawy reklamy w mediach społecznościowych, aby móc odpowiednio dostosować strategię. Postaraj się wyprzedzać wpływ ograniczeń prywatności na śledzenie użytkowników (a co za tym idzie, reklamy). Na końcu, ale nie najmniej ważne – bądź elastyczny i gotowy na nieprzewidziane. Marketing w mediach społecznościowych zajmie w 2022 r. naprawdę centralne miejsce. Klienci już tam są i tylko czekają na promocję odpowiednich produktów.

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt