Media społeczne – mieć czy nie mieć w 2021?

Online marketingPR
Blog Commplace

Media społeczne to must have każdej branży. Dziś swoje profile w sieci mają nawet szewcy i fryzjerzy, choć do niedawna trudno byłoby to sobie wyobrazić. Coraz trudniej jest funkcjonować biznesowo poza obiegiem mediów społecznych. Warto wykorzystać je do swoich celów marketingowych. 

Media społeczne to wirtualne miejsca, w których nawiązujemy społeczne relacje i jesteśmy członkami społeczności. Początkowo ich zadanie było czysto rozrywkowe i towarzyskie. Dziś nie wyobrażamy sobie bez nich prowadzenia biznesu – stały się nieodzownym narzędziem komunikacji marketingowej. 

Media społeczne w komunikacji marketingowej 

Media społeczne dają niesamowite możliwości, jeśli chodzi o komunikację marketingową. To w nich Twoi klienci spędzają średnio ok. godzinę dziennie (Facebook), 53 minuty (Instagram) i 40 minut (Youtube). Jeśli dodać do tego fakt, że już połowa ludzkości ma konto w społecznościówkach, łatwo zrozumieć, jak potężne narzędzie masz przed sobą. Tam możesz planować customer lifetime value i zarządzać relacją z klientem w sposób niezwykle bezpośredni. 

Kiedy warto wykorzystać media społeczne w marketingu 

Ostatecznym celem wszystkich działań marketingowych jest wygenerowanie większych przychodów i przyciągnięcie większej ilości klientów. Taki też jest cel działań z obszaru media społeczne. Wsparcie sprzedaży powinno być zawsze z tyłu głowy osób, które zakładają i prowadzą tam profile. Częstym błędem jest generowanie ruchu w mediach społecznościowych jako cel sam w sobie. Takie działanie nie ma przecież związku z prosperowaniem firm w większości branż. Zawsze więc dbaj, by strategia komunikacji i obecności w SM była częścią większego planu. Planu, na końcu którego będzie większa sprzedaż czy więcej klientów. Media społeczne to też dobre miejsce do prowadzenia kampanii PR czy zarządzania kryzysowego. Nie da się szybciej zareagować niż poprzez Tweet czy post na Facebooku. 

Jak działać skutecznie w social mediach?

Sprawdź, jaką strategię rekomendujemy dla Twojej firmy.

Media społeczne w marketingu polskich firm 

Media społeczne są oczywiście wykorzystywane do marketingu polskich firm. Wciąż jednak wiele z nich stosuje je po omacku. Czasem widać, że jest to „sztuka dla sztuki”, a pogoń za „lajkami” nie ma żadnego umocowania w szerszym zamyśle biznesowym. Inne polskie marki świetnie radzą sobie w środowisku cyfrowym, którego filarem są media społeczne. Szczególnie strategia mrketingowa i sprzedaż młodych brandów bywa oparta wyłącznie na tym środowisku. W Polsce najpopularniejszym medium społecznym jest dziś Youtube, za nim plasuje się Facebook i Instagram.

Skoro jednak nawet prezydent ma konto na TikToku (a właściwie miał do sierpnia, bo już je skasował), McDonald’s rekrutuje przez Snapchat, a Burberry ma sklep na WeChacie, to trzeba wspomnieć też o mniejszych platformach. Na Facebooku najpopularniejsze polskie firmy to Orange i Play. Na Youtubie autorzy większości najpopularniejszych kanałów od czasu do czasu współpracują z markami, a w video często znajduje się przekaz reklamowy. Marki od influencerów trudno też oddzielić na Instagramie, bo Anna Lewandowska czy Ewa Chodakowska to zarówno gwiazdy, jak i twarze firm czy businesswomen. 

Social media – czy można z nich dziś nie korzystać? 

Czy media społeczne są więc dziś obowiązkowe? Raczej tak. Warto zauważyć, że nawet większość nobliwych, kojarzonych z jakością i klasą marek (krawcy z Savile Road czy najstarsze sklepy świata z Japonii) też mają swoje profile przynajmniej w niektórych mediach społecznościowych. Problemem firmy, która nie ma choćby profilu na Facebooku, nie jest ten fakt sam w sobie. Problem może stanowić to, że jej klienci nie mogą z nią nawiązać szybkiego kontaktu i znaleźć wszystkich potrzebnych informacji. Tymczasem konkurencja błyskawicznie odpowiada na Messengerze, radzi na Youtubie, a nawet sprzedaje poprzez konto na Instagramie. 

Znana zasada mówi, by zacząć od jednej, najbliższej sercu platformy, zamiast otwierać wiele różnych kanałów jednocześnie. Trzeba też pamiętać, że w social mediach liczy się regularność i świeże informacje. Jeśli ostatni post jest sprzed wielu miesięcy lub lat, to klient może odnieść wrażenie, że firma nie działa lub ma problemy. Dlatego jeśli zabierasz się za aktywność w social mediach, to warto ją systematycznie kontynuować. Posty nie muszą pojawiać się codziennie, ale ważne, by raz na jakiś czas nawiązać kontakt z klientami.

Blog Commplace

Wdzięcznym medium jest Youtube. Wiele nawet słynnych marek ma zaledwie kilka klipów trwających od kilkudziesięciu sekund do kilku minut. Są one jednak zrobione z najwyższą starannością i stopniowo budują świadomość marki i zasięg również wśród fanów video. W tym medium zdecydowanie lepiej postawić na 1-2 jakościowe materiały zamówione w agencji, niż wiele długich, mało oryginalnych filmów objaśniających meandry biznesu. 

Media społeczne w marketingu w 2021 roku – prognoza 

Media społeczne w prognozach z 2018 czy 2019 roku miały się już kończyć, a tymczasem wciąż obserwujemy ich rozkwit. Można powiedzieć, że e-commerce w social media dopiero raczkuje. W końcu zakupy na Instagramie są możliwe dopiero od 2017 roku, a Facebook dopiero przymierza się do takich rozwiązań na szeroką skalę. W październiku 2020 Bloomberg pisał, że Google chce zrobić z Youtuba ważne miejsce do robienia zakupów. To oznacza, że najciekawsze w marketingu w mediach społecznych dopiero przed nami. 

Mądre firmy zrozumieją, że inteligentny marketing w 2021 roku będzie się wyrażać w przejrzystości działań, autentyczności, a nawet wrażliwości. Ludzie ostatecznie łączą się z ludźmi, a nie z firmami. Oznacza to, że marka powinna być personifikowana w sposób, który ujawnia kogo i co reprezentuje.

Rynek online staje się coraz bardziej nasycony, a media społeczne prześcigają się w walce o uwagę użytkowników. Koszty reklamy na tych platformach nadal rosną. Co to oznacza? Powrót do fundamentalnych aspektów prowadzenia kampanii reklamowych na Facebooku i Instagramie będzie kluczowy dla sukcesu. Kryje się za tym dokładna ocena cyklu życia klienta. Wiedza na temat CLV i średniej wartości klienta są konieczne. Bez tego firma nie wie, ile może zapłacić za potencjalnego klienta by nadal pozostał opłacalny. Z kolei mając te informacje, może opracować prognozy i strategię reklamową, która odzwierciedla prawdziwe dane klientów. Wówczas może się zająć opracowywaniem innowacyjnych kampanii reklamowych, które w kreatywny sposób odpowiadają preferencjom użytkowników Facebooka. Pozostaje więc odpowiedzieć na zasadnicze pytanie.

Jak się przygotować?

Rok 2021 będzie skomplikowany. Globalna pandemia przyniosła ze sobą bezprecedensowe skutki gospodarcze. Jeśli jest coś, czego nauczył nas rok 2020, to tego, że trzeba być przygotowanym na nawet najbardziej zaskakujące zmiany i zwroty, ponieważ sukces jest dla zwinnych. “Sztywne”, ustrukturyzowane podejście może się nie sprawdzić. Nie, jeśli chodzi o media społeczne. Bo jedno jest pewne: reklamy na Facebooku, Instagramie itd. będą w 2021 roku bardziej pomysłowe niż kiedykolwiek. Już dziś widać, że stają się mniej statyczne.

Co więc robić? Po pierwsze dobrze poznaj podstawy reklamy w mediach społecznościowych, aby móc odpowiednio dostosować strategię. Postaraj się wyprzedzać wpływ ograniczeń prywatności na śledzenie użytkowników (a co za tym idzie, reklamy). Na końcu, ale nie najmniej ważne – bądź elastyczny i gotowy na nieprzewidziane. Marketing w mediach społecznościowych zajmie w 2021 r. naprawdę centralne miejsce. Klienci już tam są i tylko czekają na promocję odpowiednich produktów.

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt