Nawigacja

Współpraca z mediami – jakie przynosi korzyści?

PR
Współpraca z mediami - jakie przynosi korzyści?

Współczesny sektor marketingowy najprężniej działa w sieci. Poprzez tworzenie stron internetowych, które są źródłem informacji o usługach, jak też sklepów internetowych, zwiększona zostaje liczba potencjalnych klientów. Współpraca z mediami może być bezkosztowa. Dodatkowa możliwość wykorzystania płatnych kampanii reklamowych jest potężnym narzędziem, które oddziałuje na konsumentów. Wynika to z ogólnego dostępu do Internetu, jak też ogromnej liczby jego użytkowników.

W jaki sposób budować wizerunek firmy w sieci?

Swego czasu popularną metodą tworzenia podstawowej strony Internetowej było wykorzystanie tak zwanych wizytówek. Umieszczone w nich informacje umożliwiały wyłącznie na zamieszczenie danych kontaktowych, jak też krótki opis samej działalności firmy. Oczywiście tego rodzaju rozwiązanie można wykorzystać jako narzędzie wspomagające ruch na stronie. Najważniejszym elementem pozostaje stworzenie odpowiedniej strony, która będzie pomagać w budowaniu rzetelnego wizerunku firmy w sieci. Współpraca z mediami musi mieć solidne fundamenty. Podstawowe działania, nastawione na wzrost zainteresowania usługami i produktami, powinny opierać się na tworzeniu treści, które przedstawią firmę, przybliżą jej strategię działania i zawierać będą także atrakcyjne wizualnie zdjęcia, na przykład z poszczególnych realizacji. Dlatego, nawet jeśli zdjęcia dostępne w ogólnych darmowych bazach są bardzo wysokiej jakości, nie mają nic wspólnego z firmą.

O wiele lepiej sprawdzą się fotografie przedstawiające faktyczny przebieg pracy. Zanim potencjalna osoba poświęci chwilę swojego czasu na zapoznanie się z samymi treściami na stronie, zachodzi proces podświadomej oceny atrakcyjności strony, czy jej ogólnej czytelności. Dotyczy to łatwego poruszania się po poszczególnych zakładach. Proces powinien zachodzić intuicyjnie. Jeśli ktoś musi starać się znaleźć menu, opis oferty, czy inne opcje, najpewniej zrezygnuje z dalszego przeglądania strony i postanowi udać się do „środowiska bardziej przyjaznego użytkownikom Internetu”. Z uwagi, iż wiele osób serfuje po Internecie nie tylko na komputerach, ale też smartfonach, czy tabletach, strony powinny być zoptymalizowane również pod kątem tego rodzaju urządzeń, innymi słowy: powinny posiadać swoją wersję mobilną.

Jak stworzyć rozpoznawalną markę?

Kreowanie wizerunku marki to istotny element marketingu. Klient musi mieć pewność, iż firma czy produkt, z których chce skorzystać, są godne uwagi i warte swojej ceny. Dlatego wszelkiego rodzaju działania marketingowe powinny być ciągłe. Korzyści osiągnięte ze stworzenia atrakcyjnej strony, zawierającej wartościowy dla klienta kontent są w gruncie rzeczy chwilowe. Dynamiczne zmiany w mediach internetowych, związane tak samo ze sposobami promocji, płatnymi kampaniami, jak faktem, iż inne firmy, także z branży pokrewnej wykorzystują te same narzędzia, sprawiają, iż w swoich działaniach trzeba być elastycznym, otwartym na nowe możliwości, a przede wszystkim bacznie obserwować ruch na stronie, czy ilość klientów dokonujących faktycznego zakupu i na tej podstawie dokonywać konkretnych działań.

Twoja marka nie może się przebić?

Potrafimy temu zaradzić.

Dlatego wszelkie działania z zakresu Public Relations wykorzystują szereg, dostępnym w sieci narzędzi. Współpraca z mediami niejedno ma imię. Kampanie mogą wiązać się z tak zwanymi Newsletterami czy wiadomościami mailowymi do klientów, w celu przedstawienia nowej oferty. Trzeba jednak pamiętać, iż ważna jest przede wszystkim treść. Działania tego typu wymagają nie lada praktyki, jak też kreatywności, by skutecznie przebić się pomiędzy szeregiem innych informacji, jakie przeciętny użytkowników Internetu otrzymuje na co dzień.

Czy influencerzy mogą pomóc w promocji marki lub produktu?

Według angielskiej definicji influencere to osoba, która posiada wpływ na opinię publiczną. Może to być celebryta, osoba prowadząca bloga z dużą liczbą odwiedzającym, czy prężnie działający ludzie w mediach społecznościowych. Liczba ich followersów, czyli osób śledzących wpisy, filmiki, czy nowododane zdjęcia to grupa potencjalnych klientów. Obecnie współpraca z influencerami jest kolejnym elementem marketingu internetowego. Oczywiście tego rodzaju możliwości pierwotnie zaczęto wykorzystywać w USA, gdzie firmy stwierdziły, iż promocja produktów może odbywać się nie tylko za pośrednictwem spotów reklamowych, w których występują światowej sławy gwiazdy, ale też osoby, które w sieci znane są kilkudziesięciu, a nawet kilkuset tysiącom osób. W niektórych przypadkach mogą to być influencerzy z niewielką liczbą followersów, nawet kilka tysięcy. To, czy warto rozpocząć współpracę z danym podmiotem, powinna stwierdzić analiza, na podstawie której marka stwierdzi, jakie są jej cele oraz czy zainteresowania jest ogólnym wzrostem rozpoznawalności, czy zależy jej na dotarciu do klientów niszowych.

W każdym przypadku pierwszym etapem rozpoczęcia współpracy powinno być zawarcie umowy pomiędzy stronami, co pozwala liczyć na profesjonalizm i zaangażowanie ze strony influencera. To czas na ustalenie deadline’u, a także celu, który marka chce osiągnąć. Trzeba pamiętać, iż cała sieć to ogromna liczba powiązanych ze sobą stron. Na mediach społecznościowych każdego dnia udostępniane są posty, zdjęcia, usługi i produkty innych firm. Nawet takie działania, wykonane przez osobę o dużym zasięgu przekładają się na zwiększenie liczby potencjalnych klientów i pomagają w pozytywnym budowaniu wizerunku firmy

Współpraca z mediami w sytuacjach kryzysowych

Kryzys w organizacji jest właściwie nieunikniony. Każda firma doświadczy go w mniejszym lub większym stopniu, dlatego tak ważne jest, aby przygotować się na jego nadejście. Tak naprawdę efektywne zarządzanie kryzysem zaczyna się jeszcze w czasach spokoju. Stworzenie standardowych procedur postępowania i wyznaczenie ludzi do zarządzania kryzysowego są bardzo ważnymi elementami, dzięki którym przedsiębiorstwo uniknie chaosu i dezorganizacji. Oprócz tego należy mieć na uwadze, że istotną rolę odgrywać będą media. Słowem-klucz w zarządzaniu kryzysowym jest otwartości i tej nie może zabraknąć we współpracy z mediami. Celowe i świadome pominięcie ważnych informacji, które są niewygodne dla przedsiębiorstwa, to najgorsza ze ścieżek. Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że fakty i tak wypłyną na jaw, a wtedy zdecydowanie trudniej wyjść z całej sytuacji z twarzą.

Media mają ogromną moc w kreowaniu wizerunku firmy. W sytuacji kryzysowej są w stanie ocieplić jej wizerunek albo zadziałać wręcz odwrotnie. Stąd płynie prosty wniosek, że relacje z mediami są zawsze ważne. Organizacja, która nie dba o wzajemne relacje w czasach spokoju będzie miała bardzo trudne zadanie. Trudno będzie znaleźć dziennikarza, który stanie po stronie organizacji, jeśli nie zna jej pełnej historii. Kiedy w firmie pojawiają się pierwsze przesłanki pozwalające sądzić, że pojawia się kryzys, najlepiej zacząć działać od razu. Odkładanie w czasie poinformowania o zaistniałej sytuacji mediów działa na niekorzyść przedsiębiorstwa i w końcowym rozrachunku wyjdzie tylko na gorsze. W kontaktach z mediami warto postawić na 5 działania: uprzedzenie o problemach, przeprosiny zamiast riposty, podjęcie próby ocieplenia wizerunku, dystans oraz szczerość.

Współpraca z mediami a tworzenie wizerunku organizacji

Klienci wybierają marki, które znają i darzą zaufaniem. Nie powinno zatem nikogo dziwić, że nawiązanie współpracy z mediami to bardzo dobry krok, bo dzięki nim można bardzo łatwo kreować wizerunek organizacji na zewnątrz. Współpraca z dziennikarzami to obopólna korzyść – organizacja może z łatwością dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, z kolei dziennikarz otrzymuje materiał do publikacji.

Trzeba też zaznaczyć, że media to liderzy opinii. Konsumenci bardzo często podążają za tym, co pojawia się w środkach masowego przekazu, a dziennikarze stanowią zaufane źródło informacji (chociaż tutaj sporo zależy od rodzaju wybranego medium). Dużą wiarygodnością cieszy się radio i telewizja. Ludzie oceniają je jako rzetelne, a jednocześnie niewielu deklaruje, że wcale z nich nie korzysta. Wiarygodność z kolei przekłada się na łatwość w kształtowaniu wizerunku firmy.

Współpraca z mediami w sytuacjach kryzysowych, Komunikacja korporacyjna

Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku internetu. Tutaj wiele osób deklaruje, że nie uznaje go za rzetelne źródło informacji. Odrębną kwestią stanowią dziennikarze internetowi, którzy dla większości internautów zdają się być wiarygodni ze względu na sporą niezależność. Współpraca z mediami pozwala kształtować wizerunek organizacji w oczach konsumentów. Co ważne, daje szasnę zaistnieć w umysłach wielu konsumentów jednocześnie, ponieważ media docierają do bardzo szerokiej grupy odbiorców w stosunkowo krótkim czasie. Współpraca z mediami pozwala osiągnąć bardzo szybko pierwsze efekty.

We współpracy z mediami istotne są narzędzia za pomocą których organizacja może kreować swój wizerunek, m.in. są to:

  • informacje prasowe,
  • wywiady,
  • relacje telewizyjne,
  • program radiowy,
  • zaproszenie dziennikarzy do udziału w eventach,
  • stała rubryka w gazecie.

Zasady współpracy z mediami

Jak budować media relations? Jakie są zasady efektywnej współpracy z dziennikarzami? Czego unikać i na co zwrócić szczególną uwagę? Najprawdopodobniej są to pierwsze pytania, jakie pojawiają się w głowie organizacji, która nigdy wcześniej nie miała okazji współpracować z mediami. Najważniejsza zasada, to pamiętać, że dziennikarz też jest człowiekiem. Traktuj go tak, jak samemu chciałbyś być traktowany. A oprócz tego…

  1. Zbuduj listę dziennikarzy z głową. Twoja firma zajmuje się modą? Zrezygnuj z kontaktu z dziennikarzami, którzy zajmują się polityką. Nawet jeśli szczęśliwym trafem zdecyduje się nawiązać z Tobą współpracę, to w efekcie i tak nie dotrzesz do swojej grupy docelowej. Kiedy masz już stworzoną bazę skontaktuj się z dziennikarzami, przedstaw swoje treści i zorientuj się, czy będzie w ogóle zainteresowany ich publikacją.
  2. Nie zasypuj skrzynki dziennikarza milionem wiadomości. Jeśli temat będzie dla niego interesujący i uzna, że chce nawiązać z Tobą współprace – odezwie się dam. Próby ponaglenia i wysyłanie setek maili z prośbą o odpowiedź są bardzo niemile widziane. Dziennikarze i tak każdego dnia muszą przeglądać masę wiadomości, więc bez wyraźnej potrzeby nie dokładaj kolejnych.
  3. Buduj relacje z dziennikarzami. W media relations bardzo często liczy się czas. Dziennikarz prosi Cię o zdjęcie w dobrej jakości? Postaraj się wysłać je możliwie jak najszybciej. W przeciwnym wypadku istnieje realne ryzyko, że zamiast swojego produktu w artykule zobaczysz konkurencję.
  4. Jakość przede wszystkim. Jeśli chcesz wysłać do dziennikarza informację prasową, sprawdź ją dwa razy pod względem błędów interpunkcyjnych, stylistyki czy ortografii. Chcesz nawiązać profesjonalną współpracę, więc zaprezentuj się jako profesjonalista. Dziennikarze nie mają czasu, aby poprawiać błędów, a jeśli takowe się pojawią – informacja najprawdopodobniej trafi na półkę „odrzucone”.

Oczywiście, takich zasad można mnożyć w nieskończoność. Tutaj wymieniliśmy te najważniejsze, które zwiększą Twoje szanse na nawiązanie współpracy, a pozostałych nauczysz się w trakcie współpracy.

Agencja PR

Zadzwoń Panel klienta Kontakt