Nawigacja

Profesjonalny wizerunek biznesowy – co się liczy?

Branding

Nigdy wcześniej nie obserwowaliśmy tak dużej presji na kreowanie nienagannego wizerunku. W dzisiejszym świecie wręcz obowiązkiem stało się dążenie do tego, by być dobrze postrzeganym przez otoczenie. Tylko dzięki temu możliwie jest osiągnięcie przewagi konkurencyjnej i odnoszenie sukcesów. Dziś ogromne znaczenie ma personal branding – szczególnie na rynku pracy. Jak zbudować spójny wizerunek biznesowy?

Czym jest personal branding?

Czy wiesz, że nawet 97% pracodawców już na początku procesu rekrutacyjnego sprawdza informacje o swoich kandydatach? A zdajesz sobie sprawę z tego, że ponad 30% osób nie zostaje zatrudnionych w firmie, tylko z powodu swoich profili w mediach społecznościowych? „Jak Cię widzą, tak Cię piszą” – to z pozoru proste twierdzenie w rzeczywistości ma ogromną wartość. Wizerunek ma duży wpływ na to, jak postrzega nas otoczenie. Może ułatwiać lub utrudniać nam funkcjonowanie na rynku pracy. Tylko co tak właściwie składa się na wizerunek?

Nie ma jednej, uniwersalnej definicji wizerunku. Ze wszystkich eksperckich określeń można jednak wyciągnąć główną ideę pojęcia. Wizerunek biznesowy to sposób postrzegania osób zarządzających firmą, wszystkich pracowników, którzy reprezentują firmę na zewnątrz, kandydatów na pracowników, freelancerów oraz osób publicznych.

Na wizerunek biznesowy składają się takie elementy jak:

  • wygląd zewnętrzny,
  • zachowanie i maniery w konkretnych sytuacjach, przestrzeganie zasad etykiety biznesowej,
  • umiejętności interpersonalne,
  • kwalifikacje, umiejętności zawodowe i doświadczenie,
  • osiągnięcia i sukcesy,
  • styl życia, a w tym jakość relacji z innymi, sposoby spędzania wolnego czasu, zainteresowania.

Personal branding to narzędzie służące do budowy dobrej reputacji w środowisku zawodowym oraz doskonałe wsparcie w rozwijaniu biznesowego potencjału. Wizerunek biznesowy stanowi element pierwszego wrażenia. Zbudowany w odpowiedni sposób może wzbudzać zaufanie, wskazywać na wysokie kompetencje, a także podkreślać wiarygodność.

Jak zbudować wizerunek biznesowy?

Budowanie marki osobistej nie należy do najłatwiejszych zadań. To proces, który wymaga obszernej wiedzy, zaangażowania i samodyscypliny. 

Na początku określ, co chcesz sobą reprezentować. Wskaż swoje mocne strony oraz te, nad którymi musisz popracować. Mocne strony wykorzystaj do wzmocnienia swojej marki. Lubisz pisać? Stwórz bloga zawierającego merytoryczne, wartościowe treści. Na blogu możesz zaprezentować się jako ekspert w danej branży. To z pewnością ułatwi Ci zdobycie wymarzonej pracy.

Do badania swoich słabych i mocnych stron możesz wykorzystać analizę SWOT.

Twój wizerunek biznesowy ma znaczenie.

Zadbamy o Twój personal branding.

Uwierz w siebie i bądź sobą

Nieważne, co zamieścisz na swoim profilu na LinkedInie czy Facebooku, nie będzie to wiarygodne, jeśli sam w siebie nie uwierzysz. Budowanie wizerunku biznesowego to także kreowanie poczucia własnej wartości. Znając swoją wartość, z łatwością zakomunikujesz swoją ekspercką wiedzę szerokiej publiczności, a także będziesz profesjonalny i autentyczny w tym, co robisz. 

Na LinkedInie jest mnóstwo profili z niemal identycznymi zdjęciami i opisami. Dlaczego zatem potencjalny pracodawca ma wybrać akurat Ciebie, kiedy wszyscy wyglądają jak klony? Pamiętaj, że w budowaniu wizerunku biznesowego liczy się indywidualizm. Unikaj uniwersalnych rozwiązań i rutynowych wzorów. Bądź najlepszą wersją siebie.

Wizerunek biznesowy a dress code

Strój ma ogromny wpływ na wizerunek biznesowy. Wygląd zawiera pewnego rodzaju wskazówkę dla innych osób – informuje o podejściu do życia, wskazuje pozycję społeczną i określa profesjonalizm.

Ubiór powinien być dopasowany do okoliczności i zajmowanego stanowiska. Biznesowy dress code to proste fasony, umiar, doskonała jakość ubrań i stonowana kolorystyka. Dopełnieniem jest delikatny makijaż w przypadku Pań oraz gładka, ogolona twarz i zadbana fryzura u Panów.

Kobiety powinny wybierać spodnie o klasycznym kroju, żakiety, skromne spódnice czy sukienki. Jednocześnie powinny zrezygnować z odsłoniętych ramion, głębokich dekoltów, prześwitujących tkanin czy bardzo obcisłych fasonów. 

W biznesowej szafie eleganckiego mężczyzny przede wszystkim nie powinno zabraknąć uniwersalnego garnituru w czarnym lub granatowym kolorze oraz eleganckiej, białej koszuli wykonanej z dobrej gatunkowo tkaniny. Biznesowy dress code dopuszcza także casualowe marynarki oraz spodnie o prostych krojach. 

Twoje zachowanie wyraża więcej niż tysiąc słów

Dopełnieniem Twojego wizerunku biznesowego powinna być odpowiednia postawa ciała. Poruszaj się wyprostowany, nie garb się i kontroluj swoje gesty. Bądź profesjonalny i uprzejmy w każdej sytuacji. Jednocześnie zachowuj się w sposób naturalny.

Pamiętaj o spójności między tym, co pokazujesz online i tym, jaki jesteś w rzeczywistości. Wiarygodność to największa zaleta Twojej marki osobistej.

Budowa dobrego wizerunku biznesowego zwiększa Twoje szanse na rynku pracy. Silna marka osobista to Twoja przepustka to wielkiego świata biznesu!

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt