Account manager to pracownik działu handlowego, o niezwykle szerokim i wymagającym zakresie obowiązków. Jak wygląda praca account managera? I jakie warunki musisz spełnić, żeby rozpocząć karierę na tym stanowisku?
Kim jest account manager?
Stanowisko account managera wywodzi się z branży reklamowej. Niegdyś pracę jako account manager można była znaleźć wyłącznie w agencji marketingowej. Dziś zapotrzebowanie na takich specjalistów jest praktycznie w każdym przedsiębiorstwie, które swoje działania opiera na kontakcie z klientami biznesowymi.
Głównym zadaniem account managera jest efektywne zarządzanie portfelem klientów. Co oznacza to w praktyce? Praca account managera to pozyskiwanie nowych klientów biznesowych, pielęgnowanie długoterminowych relacji z obecnymi kontrahentami, a dzięki temu wsparcie rozwoju biznesu.
Potrzebujesz wsparcia w rozwoju biznesu?
Sprawdź, w jak wielu obszarach możemy Ci pomóc!
Praca account manager – zakres obowiązków
Account manager w pierwszej kolejności dokonuje szczegółowego rozeznania na rynku, w celu znalezienia odpowiednich kontrahentów dla danej firmy. Następnie przeprowadza kompleksowe rozmowy handlowe, na których przedstawia warunki współpracy oraz korzyści, jakie płyną z owej kooperacji. Na tym etapie również tworzy umowy oraz dobiera asortyment i narzędzia niezbędne do efektywnej współpracy z danym kontrahentem. Po dopełnieniu wszelkich formalności wdraża pełną współpracę z pozyskanym klientem biznesowym.
Obowiązki account managera związane z zarządzaniem relacjami z klientami biznesowymi to m.in.:
- planowanie akcji promocyjnych,
- dbanie o realizację planów sprzedażowych,
- rozwiązywanie bieżących problemów,
- zapewnianie profesjonalnej obsługi posprzedażowej,
- rozszerzenia współpracy z klientem.
Praca account managera to szansa na to, by rozwijać i doskonalić swoje kompetencje przy niezwykle ciekawych, inspirujących projektach, pozyskiwać ciekawe doświadczenia, a także zdobywać cenne znajomości w świecie biznesu. Jakie wymagania trzeba spełnić, żeby rozpocząć karierę jako account manager?
Praca na tym stanowisku – wymagania
Account manager pracuje z ludźmi, dlatego musi być otwarty i komunikatywny. Musi być aktywnym słuchaczem, dobrym konsultantem i świetnym negocjatorem. Dobry account manager z łatwością dostosowuje oferty handlowe do wymagań potencjalnych klientów, potrafi znaleźć rozwiązanie na każdą ewentualność i umie w taki sposób się zaprezentować, by skutecznie zaciekawić słuchacza.
Praca account managera wymaga również:
- znakomitej znajomości języka angielskiego,
- doświadczenia w prowadzeniu prezentacji biznesowych,
- doświadczenia w pracy z CRM.
Praca account managera, choć stresująca i wymagająca, może być niesamowicie ciekawa. To dobra ścieżka kariery dla tych osób, które lubią pracować z ludźmi, nie boją się wyzwań i chcą liczyć się w biznesie.