Nawigacja

PR korporacyjny – na czym polega?

PR
PR co to dokładnie jest?

PR korporacyjny jest obecnie cenioną strategią pozytywnie oddziałującą na wizerunek firmy. Kierowany jest w szczególności do osób pełniących odpowiedzialne funkcje w firmie. Czym dokładnie jest PR korporacyjny?

PR korporacyjny to szeroki zakres długoplanowych działań, ukierunkowanych na kształtowanie wizerunku firmy, zarówno w kraju, jak i za granicą. Podstawowa zasada, którą będzie stosować, opiera się na modelu Public Relations, czyli działaniach umacniających pozytywny wizerunek firmy, wśród jej odbiorców. Szczególna uwaga poświęcona zostaje sytuacjom wysokiego ryzyka, kiedy nieoczekiwany spadek autorytetu korporacji przynosi długoterminowe skutki. Co jeszcze kryje się za tym znaczeniem?

Czym wyróżnia się PR korporacyjny?

Strategia PR korporacyjnego nadawać się będzie nie tylko dla wielkich korporacji, ale też dla małych firm, które pragną zadbać o lepszy wizerunek. Jednak poza budowaniem marki posiadać będzie dodatkowe funkcje. Na przykład kierowana jest do osób, które w hierarchii firmy znajdują się najwyżej. Właściciele, prezesi, dyrektorzy czy kierownicy- to od nich zależeć będzie efektywność firmy, którą prowadzeniem się zajmują.

Już wcześniej wspominaliśmy jak poprawić efektywność firmy za pomocą zbudowanego wizerunku. Dodatkowo ważny będzie sposób przekazywania komunikatów na drodze szef-pracownik, do tego z pomocą przychodzą narzędzia komunikacji wewnętrznej.

Trzy kluczowe elementy PR korporacyjnego

PR korporacyjny kierowany jest do różnych grup odbiorców: pracowników, inwestorów, partnerów, klientów, mediów, ekspertów, itp. Dlatego strategię działań PR zaczyna się od definiowania odbiorców. Znając ich imiona i nazwiska będziemy budować zaufanie, które w tym przypadku będzie dla nas bardzo korzystne. Ponadto, ponieważ spektrum grup odbiorców jest większe, zakres działań należy odpowiednio dopasować do grupy docelowej. Pomaga to stworzyć możliwie najlepszy model, pasujący do profilu twojej firmy.

Drugim elementem PR korporacyjnego jest merytoryka, która polega na precyzyjnie dobranym sposobie przekazu informacji. W tej części to wiedza na temat danej branży będzie kluczowa oraz będzie wymagała odpowiedniego przygotowania się do tematu. Pamiętaj, że błędy w komunikacji zawsze wpływają negatywnie na wizerunek, a ten bardzo ciężko odbudować.  

Dynamika to trzeci element dopełniający klucz. Zawierać się będzie w systematyczności dobranej komunikacji. Nieustający dialog to przecież cecha obecnych czasów. Media społecznościowe tak samo, jak inne narzędzia PR, wykorzystuje się na porządku dziennym do utrzymania przepływ informacji. Do tego dodajmy Instrumenty Public Relations takie, jak np. cykliczne, korporacyjne eventy. Wszystko, co pomoże podtrzymać dialog, będzie tu na wagę złota.

Kto najlepiej się tym wszystkim zajmie?

PR korporacyjny należy zaplanować tak, aby dopasować indywidualny zakres potrzeb danego przedsiębiorstwa do specyfiki jego działalności. Może to powodować pewne trudności. Ale nie martw się, kreowaniem wizerunku zajmują się specjalne agencje PR

Zarówno jasny, jak i interesujący język, który trafi do potencjalnych odbiorców biznesu, pełni bardzo ważną funkcję w komunikacji i składa się na później odniesiony sukces. Opracowanie odpowiedniej narracji może być dużym wyzwaniem nawet dla agencji PR. Duży nacisk kładzie się na dopracowanie komunikatów firmy, ponieważ często popełnianym błędem jest powtarzanie tych samych komunikatów w kółko. Do wszystkiego dochodzi regularne śledzenie zachodzących w firmie zmian oraz ich bieżąca korekta. Tylko taka kompleksowa strategia przyniesie pozytywne skutki, stąd ważne jest, aby wybrać rzetelną oraz doświadczoną agencję PR, która dobrze wie, co robi.

Jakich zadań możesz się spodziewać?

Agencja zajmująca się PR korporacyjnym wprowadza szereg działań, o których mogłeś wcześniej już gdzieś słyszeć. To m.in. audyt oraz analiza wyobrażenia firmy i jej konkurencji. To także współpraca z dziennikarzami, prowadzenie wydawnictwa firmowego (blogi, newslettery, publikacje drukowane). A ponadto zarządzanie sytuacją kryzysową, produkcja korporacyjnych filmów wideo, organizacja imprez firmowych oraz wystąpień publicznych i konferencji.

Zaufanie do firmy poprzez budowanie jej wiarygodności, stały dialog z otoczeniem, merytoryczność przekazu oraz definiowanie grupy odbiorców to elementy niezbędne zarówno w przypadku korporacji, jak i małych przedsiębiorstw. Korporacyjny PR, choć w odróżnieniu od klasycznego Public Relations posiada dodatkowe elementy, wymienione w powyższym tekście, przy tworzeniu wizerunku wykorzystuje narzędzia i instrumenty klasycznego PR oraz odnosi się do zasad i narzędzi komunikacji wewnętrznej.

Błędy w komunikacji mogą sporo kosztować firmę.

Zadbaj o PR korporacyjny!

PR korporacyjny – narzędzia

PR korporacyjny już sam w sobie jest narzędziem, służącym do budowania pozytywnego wizerunku firmy. Działania jakich podejmują się specjaliści w tym zakresie, różnią się od PR produktowego czy PR kryzysowego. Jego podstawowym założeniem jest budowanie świadomości wśród odbiorców, ale i tworzenie przewagi nad konkurencją oraz budowanie zaufania wśród pracowników i kontrahentów. PR korporacyjny dąży do odpowiedniego eksponowania w mediach kluczowych osób w firmie, budując tym samym ich pozytywny wizerunek.

Zatrudniając specjalistów od PR korporacyjnego, możesz spodziewać się, że każdy z nich rozpocznie współpracę od audytu komunikacyjnego i przyjrzenia się dotychczasowemu wizerunkowi firmy. Na podstawie analizy określą, co i gdzie odbiorcy mówią na jej temat. Jakie silne strony zostały dobrze wyeksponowane, a nad którymi trzeba jeszcze popracować oraz w jaki sposób odbywała się dotychczasowa komunikacja z odbiorcami. Mając obraz obecnej sytuacji specjaliści w oparciu o zebrane informacje przygotują kompleksową strategię komunikacji. To złożony proces. Ponieważ każda firma jest specyficzna, a więc i strategia komunikacji musi być indywidualna. Na etapie planowania uwzględnia się odpowiednia narzędzia i kanały komunikacji, trendy panujące wśród odbiorców oraz zainteresowania grupy docelowej.

Kolejnym etapem jest przygotowanie kampanii wizerunkowej, która powstaje w oparciu o strategię komunikacji oraz jej wdrożenie. Bardzo ważnym elementem każdej kampanii jest systematyczna dystrybucja treści oraz ich elastyczność. Wszystkie działania należy rozplanować w czasie i osadzone w konkretnych kanałach komunikacji. Bardzo ważnym narzędziem w rękach doświadczonego PR-owca jest budowanie wizerunku kluczowych osób w firmie. Każde przedsiębiorstwo potrzebuje „twarzy”, czyli osoby, która jest specjalistą w danej dziedzinie, a jednocześnie ma dużą charyzmę.

Działania z zakresu PR korporacyjnego to również komunikacja wewnętrzna. Celem employer branding jest przede wszystkim usprawnienie komunikacji pomiędzy pracownikiem a pracodawcą, ale i stworzenie silnej pozycji pracodawcy na rynku pracy. Pracownik, który dobrze wypowiada się o pracodawcy jest najlepszą wizytówką przedsiębiorstwa. Trzeba też wspomnieć o CSR (corporate social responsibility), które jest świetnym narzędziem dla dużych i małych firm. Społeczna odpowiedzialność biznesu polega na uwzględnienie w strategii biznesowej celów społecznych i ochrony środowiska oraz relacji z różnymi grupami interesariuszy.

działania CSR Twojej firmy

Rola PR korporacyjnego

Z pozoru mogłoby się wydawać, że PR korporacyjny jest skierowany głównie w stronę dużych firm. Takie założenie jest całkowicie błędne, ponieważ kształtowanie pozytywnego wizerunku wewnątrz firmy oraz praca nad komunikacją zewewnętrzną sprawdzi się w każdym przedsiębiorstwie. Podstawowym założeniem PR korporacyjnego jest szereg aktywności, które wpływają na postrzeganie rynkowe klienta. To przynosi wiele wymiernych korzyści firmom działającym na rynkach zagranicznych, które chcą dotrzeć do klientów z całej Europy oraz lokalnym biznesom, pragnącym zaistnieć wśród niewielkiej grupy odbiorców. Kluczem do sukcesu jest zbudowanie wiarygodnej i wciągającej historii o marce, która dotrze go każdej z grup: pracowników, inwestorów, partnerów biznesowych, klientów, mediów i ekspertów.

PR korporacyjny odgrywa olbrzymią rolę w budowaniu i ochronie wizerunku firmy, a w zasadzie wykracza nieco dalej, ponieważ staje się jedną z kluczowych funkcji zarządzania całą firmą. PR korporacyjny zakłada, że miarą sukcesu przedsiębiorstwa jest wizerunek nie tyle samej marki, co kluczowych pracowników firmy. Odpowiednio prowadzone działania są w stanie umocnić pozycję firmy na rynku. Pozwalają utrzymać lojalnych i oddanych pracowników, stworzyć wizerunek dobrego pracodawcy i utrzymać zainteresowanie klientów na stałym, wysokim poziomie. Trzeba też nadmienić, że współczesne działania z zakresu PR są bardzo mocno związane z social mediami.

Dzisiaj media społeczne są jednym z najbardziej elementarnych narzędzi, jakie wykorzystuje się do kreowania wizerunku w sieci, dlatego nie sposób nie docenić ich znaczenia. PR korporacyjny pomaga stworzyć komunikację idealnie dopasowaną do odbiorcy. Dzięki niemu firma jest w stanie sprostać wyzwaniom, jakie stawia przed nią współczesny świat. Oczywiście, można się obejść bez PR korporacyjnego. W zasadzie wiele firm rezygnuje z podejmowania współpracy ze specjalistami, a jednocześnie radzi sobie na rynku. Trzeba jednak zadać sobie pytanie, jak wiele tracą, nie wykorzystując w pełni swojego potencjału?

Kiedy i dlaczego warto?

W życiu każdego przedsiębiorstwa przychodzi taki moment, kiedy trzeba zacząć zastanawiać się: co dalej? Jak sprawić, aby firma stale się rozwijała, zyskiwała nowych klientów i podbijała kolejne rynki. Młodzi przedsiębiorcy często próbują działać samodzielnie, dając z siebie 110% w każdym obszarze. Problem pojawia się w momencie stagnacji albo bardzo intensywnego rozwoju firmy. W tym pierwszym przypadku zaczyna brakować pomysłów, jak pchnąć markę do przodu, w tym drugim – brakuje czasu, by osobiście zająć się każdą sprawą. Oczywiście, można inwestować w PR korporacyjny od samego początku działalności i bardzo szybko zbudować silną markę, jednak większość firm unika ponoszenia kosztów na rzecz wizerunku.

PR korporacyjny nie jest kolejnym chwytem marketingowym i daje wiele korzyści, które – co ważne – są mierzalne. Przedsiębiorca może mieć stałą kontrolę na efektami i na tej podstawie ocenić, czy działania podejmowane przez specjalistów dają mu to, czego oczekuje (oczywiście w zakresie, jakim zajmuje się PR korporacyjny). Nie da się ukryć, że wizerunek oraz dobra reputacja firmy mają bardzo duży wpływ na jej pozycję na rynku, a tym właśnie zajmuje się PR korporacyjny.

Rynek zmienia się dynamicznie, a skoro przedsiębiorstwo chce stale się rozwijać, musi nieustannie trzymać rękę na pulsie. PR korporacyjny pozwala budować wizerunek bez względu na branżę czy wielkość przedsiębiorstwa. Dobry specjalista jest w stanie znaleźć i podkreślić mocne strony firmy oraz unikatowe wartości i z ich pomocą zbudować przewagę rynkową. Jeśli za marką stoi dobra i angażująca historia, a przekaz jest autentyczny, to najkrótsza droga, by stać się firmą, o której wiedzą i dobrze mówią wszyscy. Najprościej rzecz ujmując – PR korporacyjny jest dla każdego, kto chce zaistnieć na rynku.  Potrzebujesz wsparcia w tym obszarze? Jako agencja PR wiemy jakie działania będą skuteczne.

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt