Nawigacja

Marketing społeczny: jak zachęcić do zmiany?

PR

Marketing społeczny promuje sprawy społeczne lub dobro wspólne. Wspomniane pojęcie zostało po raz pierwsze użyte przez Geralta Zaltmana i Philipa Kotlera w 1971 roku. W ten sposób określali działania marketingowe, które miały na celu zmianę zachowań społecznych. Sprawdź, jak zaplanować skuteczną kampanię!

Marketing społeczny: na czym polega?

Proponowany obszar marketingu obejmuje projektowanie, wdrażanie i kontrolę programów, które mają przyczynić się do zmiany społecznej, a nie bezpośrednią korzyść dla firmy. Wykorzystuje te same zasady i narzędzia, co marki komercyjne. Chodzi tutaj o model 4P, składający się z następujących elementów:

  • produkt,
  • cena,
  • miejsce,
  • promocja.

Specjaliści przypominają, że marketing społeczny korzysta z jeszcze jednego elementu, który nie występuje w kampaniach komercyjnych. W tym przypadku kluczową rolę odgrywa polityka, która będzie zachęcać do pozytywnej zmiany zachowania, a nie karać.

Skuteczna kampania społeczna

Zastanawiasz się, które obszary CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu, warto wprowadzić w swojej firmie? Wiele marek stawia na ochronę środowiska, pomoc seniorom, wspieranie lokalnych biznesów, wolontariat dla szkół, czy oszczędność zasobów środowiska.

Marketing społeczny nie zachęca do zakupu produktu lub skorzystania z usługi, lecz promuje pozytywne zachowanie lub styl życia. Należy zaznaczyć, że nie ma nic wspólnego z astroturfingiem, który wzbudza mnóstwo kontrowersji. Ma bowiem ukryć biznesowe i finansowe zależności między firmą a podmiotem zlecającym takie działania a komunikatem. Wspomniana technika sprawia, że korporacyjny przekaz staje się bardziej “strawny”, a nawet przyjmowany pozytywnie przez odbiorców.

Chcesz zachęcić społeczność do działania?

Z nami Ci się uda!

Marketing społecznościowy może zachęcać do bezpiecznej jazdy, zachowania ostrożności na przejeździe kolejowym, regularnej aktywności fizycznej, czy zdrowego odżywiania. Wykorzystuje się go przy planowaniu kampanii antynikotynowych, antyalkoholowych i antynarkotykowych. 

Organizacje charytatywne i podmioty non-profit zazwyczaj inicjują kampanie społeczne. Takie działania prowadzą również służby ratunkowe, krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego, czy organizacje rządowe. Niejednokrotnie marketing społeczny prowadzą firmy komercyjne. Potrzebujesz wsparcia w tym obszarze? Agencja PR doradzi najlepsze rozwiązania.

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt