Komunikacja marketingowa – czy jest potrzebna biznesowi w czasie kryzysu?

Strategia marketingowa
Commplace agencja PR

Komunikacja marketingowa musi istnieć bez względu na wszystko. Wydaje się, że najgorsze za nami. Po miesiącach ograniczeń lockdown został zniesiony. 1 września uczniowie wrócili do szkół. Wszyscy, w tym firmy i konsumenci, odradzają się do życia niczym feniks z popiołów. Ostatnie miesiące były jednak dużym sprawdzianem dla wielu marek. Jakim kluczem kierowały się te, które zdały go pozytywnie? Czy liczyła się tylko walka o utrzymanie się na powierzchni? Otóż w wielu przypadkach na froncie walki z niespodziewanym wrogiem najlepszym orężem okazała się umiejętna komunikacja marketingowa.

W czasie ogłoszenia pandemii COVID-19 sytuacja większości firm na świecie i w kraju zmieniała się z dnia na dzień. Dziennikarze Financial Express postanowili wykorzystać ten czas. Zebrali opinie liderów firm na całym świecie na temat roli, jaką odgrywa komunikacja marketingowa. W rozwoju organizacji, jej reputacji i zarządzaniu kryzysowym. Oto jakimi wnioskami się podzielili.

Komunikacja marketingowa na wagę złota

W sytuacjach kryzysowych, takich jak COVID19, klienci oczekiwali przejrzystości w udostępnianych informacjach i szybkich odpowiedzi marki. Nawet pracownicy szukali potwierdzenia, że wszystko jest w porządku. Odpowiedni sposób komunikowania był więc niezbędny, aby firma pozostała godna zaufania dla wszystkich interesariuszy. Jednak sam sposób to nie wszystko. Istotna była także treść komunikatów. To ona ma niezmienną moc budowania długoterminowych relacji z klientami, pracownikami, akcjonariuszami. Także, a może zwłaszcza w czasie kryzysu? Odpowiednia treść ma moc budowania silnej lojalności konsumentów wobec marki.

Komunikacja marketingowa musi istnieć bez względu na wszystko.

Sprawdź, jak możemy Ci pomóc rozwijać dzięki niej Twój biznes.

Redefinicja komunikacji marketingowej?

Wiele firm, jak międzynarodowa Adani Group, podwoiło swoje wydatki marketingowe na tworzenie treści. Czy to w ramach transmisji internetowych, webinariów, podcastów, sesji na żywo czy filmów. Dlaczego ich komunikacja marketingowa skupiała się właśnie na treści? Ponieważ chcieli by ich strategia komunikacji była najlepsza. Szukali najskuteczniejszego sposobu komunikacji i interakcji ze swoimi klientami. Jednocześnie retoryka przekazywanych treści miała optymistyczny wydźwięk. Omawiano pozytywne scenariusze i możliwości przygotowania się na przyszłość. Dla wielu firm komunikacja marketingowa jest jednym z istotnych obszarów działania. Wykorzystują przy tym różne instrumenty działania. W świetle epidemii środek ciężkości przesunął się na treść, a kanały i taktyka komunikacji zostały ponownie przemyślane.

Komunikacja kryzysowa

Ostatnie miesiące dały okazję do wykazania się kreatywnością. Na wygranej pozycji były te firmy, które zdołały szybko pojąć jedną rzecz. To, jak ich marka może się wyróżniać dzięki marketingowi i komunikacji podczas kryzysu. Marki takie jak McDonald’s, Coca-Cola, Audi czy Volkswagen zmyślnie przeprojektowały logo. Tak jak tymczasowe zdjęcie profilowe na Facebooku. Chciały w ten sposób pokazać swoje poparcie i zachętę do zachowania dystansu społecznego w czasie kryzysu związanego z COVID-19. Tymczasowe logo niosło przesłanie – nasza marka dba o ciebie.

Oto przykład jak elastyczna powinna być komunikacja marketingowa. Dysponująca zestawem narzędzi i pomysłów, które umiejętnie dostosowane do sytuacji kryzysowej, zawsze działają na korzyść firmy.

Pracownicy najlepszymi ambasadorami marki

W okresie kryzysu najważniejsza jest postawa pracownika. Chociaż zachowanie ciągłości biznesowej jest niezwykle istotne, globalna pandemia spowodowała konieczność pochylenia się także nad innymi kwestiami. Jedną z niezwykle ważnych okazał się empatia. Komunikacja marketingowa została wyposażona w wyjątkową empatię w komunikowaniu się najpierw z pracownikami, a następnie z klientami. Kolejność nie jest przypadkowa. Liderzy zwracali uwagę, że w czasie chaosu spowodowanego pandemią najważniejsze muszą być doświadczenia i dobre samopoczucie pracowników. Sprawienie, by byli zainspirowani i zaangażowani. Zarówno ich dobre samopoczucie psychiczne, jak i fizyczne jest kluczowe, ponieważ to oni są pierwszymi ambasadorami marki. Warto wysłuchać, jak chcą, aby marka zareagowała na kryzys. W końcu to oni ją zbudowali. Pracownik – ambasador marki.

Firmy, które nie bały się kierować do swoich pracowników konkretnych komunikatów, są przykładem tego, jak  sposób komunikowania może wpływać na morale załogi. Trzeba zdawać sobie sprawę, że komunikacja wewnętrzna jest równie ważna jak komunikacja zewnętrzna. Pomaga stłumić niechciane plotki, okazać pracownikom wsparcie.  Może stać się bardzo potężnym narzędziem do tworzenia więzi między twoimi ludźmi i dodawać hartu do podjęcia wspólnej walki.

Komunikacja marketingowa a obietnica marki

Sytuacja kryzysowa to czas wzmacniania i promowania pozytywnego przekazu marki. Firma musi nie tylko utrzymać swoje status quo, ale nawet wzmacniać obietnicę marki. Ważne, by komunikować się za pomocą odpowiednich kanałów – mediów społecznościowych, komunikatów prasowych itd. Dobra reputacja jest istotną częścią prowadzenia działalności. Dlatego przekaz marki powinien zapewniać autentyczny i aktywny dialog. Taki, który angażuje i wzmacnia interesariuszy. Marka musi opowiadać autentyczne i fascynujące historie, aby zwiększyć zaufanie klientów do produktów i usług, które ostatecznie napędzają rozwój biznesu, gdy popyt znowu zacznie rosnąć.

Pandemia sprawiła, że skuteczne dotąd działania wymagają ponownego przemyślenia. Także komunikacja marketingowa wymaga dziś lepszego przewidywania i rozumienia zachowań konsumentów niż wcześniej. Jednak nie musisz być w tym sam. Skontaktuj się z nami  –  wspólnie zmieńmy trwający kryzys w szansę.

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt