Nawigacja

Jak zwiększyć produktywność pracowników? 

Employer branding

Niemalże każdy przedsiębiorca staje przed pytaniem: jak zwiększyć produktywność pracowników? Problematyka tego zagadnienia jest bardzo szeroka, bo zaczyna się od stworzenia zaangażowanego zespołu, a kończy na znacznie większych przychodach firmy. Zadanie wydaje się być o tyle trudne, że rynek pracy zmienia się bardzo dynamicznie. Kilka lat temu to pracownik szukał etatu, dzisiaj mówi się, że praca szuka człowieka. Choć stwierdzenie jest kolokwialne, to pozwala sobie uzmysłowić, że dzisiaj pracownik może wymagać więcej od pracodawcy.  

Jak zwiększyć produktywność pracowników i stworzyć zgrany zespół? 

Wielu pracowników zmienia pracę przynajmniej kilka razy w ciągu swojej kariery zawodowej. O nową posadę nie jest tak trudno, jak było kiedyś. Dlatego ludzie nie boją się zmian i chętnie szukają lepszych perspektyw na rozwój, zarobki czy benefity pozapłacowe. Skoro rotacja pracowników jest tak duża, to tym trudniej pracodawcy zatrzymać zatrudnionych.  

Zastanawiając się, jak zwiększyć produktywność pracowników, trzeba zdać sobie sprawę, że najpierw musi pojawić się zaangażowanie. Nie da się nikogo zmusić do ciężkiej pracy, jeśli nie ma w tym większego celu: ani wpłynąć na swoją pozycją w firmie, ani uzyskać podwyżki. Co więcej, nie powinno się zmuszać pracowników do cięższej pracy, bo to droga, która prowadzi donikąd. Być może pojawią się chwilowe efekty, jednak długofalowe skutki będą wręcz odwrotne – zniechęcenie i poczucie bezsensu, a stąd już bardzo blisko do zmiany pracy. Zaangażowania nie można wymusić ani krzykiem, ani groźbą. To pracownik musi chcieć każdego dnia dać z siebie 100%, co bezpośrednio przekłada się na jego produktywność.  

Zwykle jeden pracownik nie tworzy całej firmy, dlatego myśląc o wydajności i jakości pracy, trzeba spojrzeć na cały zespół. Pracownicy, którzy dobrze ze sobą działają, rozumieją się wzajemnie i są dla siebie wsparciem to ludzie, którzy każdego dnia będą chcieli osiągać więcej. Nie przerażą ich trudne wyzwania i dokładnie wiedzą, jaki jest zakres ich obowiązków.

To również jeden z kilku aspektów, o które powinien zadbać pracodawca: organizacja imprez, wspólne wyjazdy integracyjne i trochę zabawy oraz team building nie powinny być traktowane jako zło konieczne, a możliwości pracy nad całym zespołem. Employer branding, chociaż zdaje się trudnym zagadnieniem, przynosi wymierne korzyści dla wszystkich: pracodawcy i pracowników, a finalnie także klientów.

Jak zwiększyć produktywność pracowników? Kilka sprawdzonych sposobów 

Nie ma żadnego znaczenia, w jakiej branży działamy. Jeśli tylko do pracy potrzebny jest zespół, zawsze warto zastanowić się nad tym, jak zwiększyć produktywność pracowników. Zespół jest jak żywy organizm. Składa się z wielu różnych ludzi, którzy muszą ściśle ze sobą współpracować, aby wszystko działało jak należy. Pracownik jest również jednostką, dlatego nie należy ignorować indywidualnych potrzeb pojedynczych zatrudnionych. Co można zrobić, aby osiągnąć sukces?  

Pozytywne nastawienie do pracy 

Pracownik, który przychodzi do firm, w której źle się czuje, nigdy nie stanie się wydajny i produktywny. Można tłumaczyć się tym, że istnieje typ ludzi, którzy nigdy nie będą zadowoleni ze swojej posady. Ale świadomy pracodawca wie, że lepiej znaleźć przyczynę problemu i w tę stronę ukierunkować działania. Być może nie działa komunikacja wewnętrza albo pracownicy czują się przytłoczeni nadmiarem obowiązków i wygórowanymi oczekiwaniami? A może trzeba popracować nad motywacją, bo zespół ma wrażenie, że nikt nie docenia ich wysiłków? W zdecydowanej większości przypadków nad nastawieniem do pracy można pracować, m. in. wdrażając odpowiednie narzędzia motywacji.  

Czy wiesz dlaczego employer branding jest tak ważny?

Czas postawić na skuteczne działania w obszarze budowania wizerunku pracodawcy!

Atmosfera 

Być może dla wielu pracodawców to wręcz banał, ale atmosfera w miejscu pracy ma ogromne przełożenie na produktywność. Pracownicy przez 5 dni w tygodniu i 8 godzin dzienne przebywają w firmie. Jeśli czują się w niej z jakiegoś powodu źle – nigdy nie będą zaangażowani w powierzone im obowiązki. Nie trzeba decydować się na nieformalną czy rodzinną atmosferę. Wystarczy zadbać o to, aby pracownicy czuli się komfortowo.  

Możliwość rozwoju 

To też jeden z utartych frazesów, o których każdy pracodawca wie, a jednak niewielu z nich zwraca uwagę na zapewnienie możliwości rozwoju swoim pracownikom. Nikt nie chce przez 20 lat stać w miejscu, nie uczyć się nowych rzeczy i zdobywać kolejnych kompetencji. Pracownik bez perspektyw nie będzie widział sensu w ciężkiej pracy, jeśli finalnie nie przełoży się na awans, podwyżkę czy zmianę stanowiska.  

Sukcesy są wynikiem pracy całego zespołu 

Pracodawca, który nie docenia zaangażowania i ciężkiej pracy całego zespołu, a sukces przypisuje wyłącznie sobie, nie może liczyć na efektywnych pracowników. Jeszcze gorzej, jeśli mówi się wyłącznie o porażkach, zapominając o sukcesach. Pochwała i nagroda za dobrze wykonaną pracę nie powinna być niczym dziwnym, a firma doceniająca starania pracowników tylko na tym zyska.  

Pytania bez odpowiedzi rodzą problemy 

Pracownik, który pyta, najczęściej chce jak najlepiej zrozumieć zakres swoich działań, sposób funkcjonowania firmy czy zależy mu na dobrym wykonaniu powierzonych zadań. Zbywanie pytań jest jak pozostawienie miejsca na niedopowiedzenia. Co więcej, zdecydowanie lepiej odpowiadać na pytania pracowników niż zarzuty później zarzuty klientów wobec firmy.  

Zespół tworzą ludzie – warto ich poznać i słuchać ich opinii

Jeden z najczęściej popełnianych błędów dotyczy przekonania, że pracownik ma jedynie wykonywać swoje obowiązki i na tym kończy się jego rola w firmie. Pracodawcy się chcą słuchać opinii członków zespołu, nie mówiąc nawet o wyciąganiu wniosków. Problem w tym, że właściciel nie zajmuje się tym, co robią jego pracownicy, a w zasadzie często jest całkowicie oderwany od przyziemnych spraw obowiązków.

Dlatego jeśli pracownik zwraca uwagę na elementy wymagające poprawy i może przedstawić argumenty przemawiające za koniecznością wprowadzenia zmian, warto go uważnie wysłuchać. Nie można też zapomnieć, że zespół pracowniczy ludzie, a więc indywidualne osobowości, które warto poznać. Nie chodzi tutaj o nawiązywanie przyjacielskich relacji, jednak nie warto poprzestawać znajomości imion i nazwisk swoich pracowników.

Za ciężką pracę warto nagradzać 

Punkt, który po części jest zbieżny z możliwościami rozwoju, jednak nagrodą za ciężką pracę nie musi być wyłącznie awans – chociaż może. Każdy z nas czuje się dobrze, jeśli za trud włożony w wykonanie zadania czeka stosowna nagroda. Mogą to być kwestie materialne – podwyżka, jednorazowy bonus do wypłaty, laptop czy telefon służbowy, ale równie dobrze sprawdzi pochwała w obecności całego zespołu, możliwość pracy w elastycznych godzinach czy dodatkowy dzień wolny. Idea nagradzania skłania się ku pokazaniu pracownikowi, że widzimy i doceniamy wszystko, co zrobił dla firmy.  

Jak zwiększyć produktywność pracowników? Relacje feudalne to najgorsze, co można zrobić 

Mogłoby się wydawać, że feudalizm to relikt przeszłości i twór, który dzisiaj nie ma racji bytu, a jednak ogromna część firm tworzy relacje feudalne między pracodawcą a pracownikami. Chyba nie ma większego błędu. Pracownik może zmienić posadę w ciągu kilku dni, tak dzisiaj działa rynek. Nie będzie to dla niego ani trudne, ani czasochłonne i bez większego kłopotu znajdzie nową pracę. Pracodawca musi poświęcić znacznie więcej czasu na wyszkolenie nowego członka zespołu. Traci wówczas pieniądze i czas. Traktowanie pracowników jako poddanych sobie jest równie nieetyczne co nieefektywne. Przywództwo i bycie liderem nie jest tożsame z despotyzmem i należy o tym pamiętać.  

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt