Czy Twój zespół pracowniczy jest szczęśliwy?

Employer brandingPR
Czy Twój zespół pracowniczy jest szczęśliwy? To naprawdę ważne!

Teoretycznie atmosfera w pracy nie jest najważniejsza, a zarobki liczą się bardziej niż sympatie czy antypatie wewnątrz działu. W praktyce to jeden z najważniejszych czynników, wpływający na każdy aspekt codziennego funkcjonowania firmy. Czy jesteś pewien, że Twój zespół pracowniczy jest szczęśliwy?

Każdy, kto był kiedyś częścią zgranego zespołu, doskonale zna to uczucie. Wsparcie i życzliwość płynąca od kolegów z pracy i rozmowy, które nie ograniczają się tylko do pracy – niejedna osoba tylko dlatego spędziła w jednej firmie całe życie. Czy można w jakiś sposób zaplanować pozytywną atmosferę w pracy? Do pewnego stopnia jest to nieuchwytna sztuka, ale szczęściu możesz oczywiście pomóc, korzystając z wypróbowanych narzędzi do tworzenia zgranego zespołu pracowniczego. 

Co powinno charakteryzować zgrany zespół pracowniczy? 

Zgrany zespół pracowniczy to przede wszystkim taki, którego członkowie umieją się ze sobą komunikować. Na temat komunikacji w pracy napisano całe tomy, ale w skrócie warto wymienić chociaż kilka czynników: 

  • szacunek – członkowie zespołu nie boją się ośmieszenia czy poniżenia, gdy wyrażają zdanie; 
  • wpływ na rzeczywistość – komunikacja ma sens, bo czasem szef bierze pod uwagę zdanie pracowników; 
  • swoboda – zespół pracowniczy nie boi się wyrażać pewnych poglądów przy szefie; nie musi stosować autocenzury. 

Wszystkie te zasady dotyczą zarówno relacji z szefem, jak i tego, jak komunikuje się zespół pracowniczy między sobą. Dosyć ważna jest też postać lidera, który stoi na czele grupy. Choć może być tak, że zespół zjednoczy się przeciwko trudnemu szefowi i w ten sposób zbuduje pozytywne relacje, raczej poleca się model, w którym to szef daje przykład tego, jak można pozytywnie się komunikować czy wyznaczać sobie cele. Komunikacja wewnętrzna do pewnego stopnia wpływa też na wizerunek firmy na zewnątrz, a to przecież przekłada się też na wyniki. 

Twojemu zespołowi brak zapału do pracy? Pojawiają się konflikty?

Sprawdź, co zrobić, aby Twoi pracownicy z entuzjazmem realizowali cele firmy!

Tworzenie zgranego zespołu pracowniczego 

Marcus McNiell to copywriter, który stworzył od zera agencję Magic, a następnie w ciągu zaledwie kilku lat powiększył swój zespół do kilkudziesięciu osób. Będąc gościem w jednym z podcastów, stwierdził, że gdyby zaczynał jeszcze raz, to zacząłby od zatrudnienia najlepszych specjalistów od HR. To pozwoliłoby mu skoncentrować się na budowaniu jak najlepszego zespołu, a to jego zdaniem największa wartość dla firmy. Pandemiczne czasy pokazały słuszność takiego podejścia. Okazało się, że oddany firmie zespół pracowniczy może zagwarantować jej przetrwanie nawet w bardzo trudnych czasach. Jeśli firma wejdzie w gorszy okres z przypadkowymi ludźmi na pokładzie, to zespół pracowniczy zacznie się wykruszać lub wykorzystywać trudną sytuację.  

Przed rozpoczęciem procesu rekrutacji warto zadać sobie pytania: 

  • co jest dla mnie najważniejsze w pracy? – wartości, które nie podlegają negocjacjom 
  • jakie relacje chciałbym stworzyć w zespole? – liczą się wartości rodzinne, a może ciągła rywalizacja? 
  • Jakie wartości nie są dla mnie istotne? – warto zakomunikować to potencjalnym pracownikom w formie atutów danej firmy (np. swobodne godziny pracy, brak dress-code’u itp.) 
  • jakich kompetencji szukam u ludzi? – to nie muszą być cechy, które posiadasz, a wręcz przeciwnie – możesz dobrać ludzi, którzy Cię uzupełnią. 

Niezależnie, czy dysponujesz działem HR, czy sam prowadzisz rekrutację, dzięki tym pytaniom i odpowiedziom możesz świadomie kształtować zespół. Możesz też dobrać odpowiednie metody selekcji pracowników, które pomogą Ci w uzyskaniu odpowiedniego celu. 

Rodzaje relacji w zespole a kultura organizacyjna firmy 

Niektórzy szefowie nawet nie wiedzą, że mogą przyjąć określony model i na jego podstawie kształtować relacje w zespole. Podstawą powinna być świadomie zaplanowana kultura organizacyjna. Pisaliśmy już o tym pojęciu ukutym w latach powojennych przez Elliotta Jaques’a.  

W skrócie chodziło o równą i sprawiedliwą płacę, odpowiednie relacje, jasny podział obowiązków, możliwość wpływania na kształt firmy i prawidłowo sformułowane cele. W takim modelu relacje w zespole powinny kształtować się harmonijnie. Możliwe jednak, że w Twojej firmie przyjąłeś jeden z bardziej bezwzględnych modeli zatrudniania i selekcji pracowników, np. model SITA. Osoby, które cały czas czują presję i zdają sobie sprawę z możliwości zwolnienia, nie skupią się ani na życzliwym podejściu do kolegów z pracy, ani na tym, by proponować nowe rozwiązania w firmie.

Czasem marketingowcy przyjmują w kulturze organizacyjnej firmy założenia z kursów biznesowych i nie zdają sobie sprawy z ich wpływu na relacje w zespole. Jedną z takich ślepych uliczek może być właśnie model SITA (chyba, że zależy Ci na ciągłym napięciu i rywalizacji w pracy). 

Najczęstsze problemy w zespole pracowniczym 

Problemy, z jakimi zmaga się zespół pracowniczy, można zidentyfikować dzięki ankietom. Oczywiście pod warunkiem, że będą anonimowe i przeprowadzane w atmosferze sprzyjającej zwierzeniom. Szef, który jest w stanie przyjąć szczerą krytykę, może dowiedzieć się bardzo dużo tylko dzięki takim prostym narzędziom. Czasem sytuacja jest tak napięta, że potrzebny jest już audyt wewnętrzny prowadzony przez firmę z zewnątrz. Ktoś, kto jest zbyt blisko problemu, nie jest w stanie go dostrzec i rozwiązać. 

Problemy w zespole pracowniczym mogą dotyczyć jednostek lub ogółu. Ogólne to takie związane z wymaganiami, jakie szef nakłada na wszystkich, zbyt niskimi zarobkami, brakiem możliwości realizacji swoich pomysłów. Jednostkowe problemy to rzadsza sytuacja, w której jeden z elementów pracowniczej układanki nie pasuje do pozostałych. Może się zdarzyć, że świetny pracownik nie nadaje się do firmy danego typu. Bywa, że nieszczęśliwa osoba podburza cały zespół i psuje atmosferę. Zdarza się, że za pomocą odpowiedniej motywacji i innych umiejętnych narzędzi atmosferę udaje się naprawić. Sytuacje, gdy jedynym wyjściem jest zwolnienie takiej osoby, są stosunkowo rzadkie i stosuje się je raczej, gdy inne mechanizmy zawodzą. 

Te problemy w dużej mierze da się wyeliminować dzięki szkoleniom. Głównie chodzi o kształtowanie kompetencji miękkich w zespole, a także szkolenie siebie pod kątem jasnego formułowania celów czy zarządzania. Nie wiesz, jakich szkoleń potrzebujesz? A może obce Ci jest pojęcie employer branding i chciałbyś to zmienić, zanim zaczniesz tworzyć zgrany zespół pracowniczy? Odezwij się do nas, a wspólnie to zmienimy! 

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt