Nawigacja

Istota marketingu w IT
– co się sprawdza?

Strategia marketingowa

Branża IT to jeden z najszybciej rozwijających się segmentów rynku. Pod koniec 2021 roku liczba pracujących w Polsce specjalistów IT wyniosła niemal 586 tys., czyli o 32 tys. więcej niż przed rokiem. Do sektora nieustannie rekrutowani są kolejni pracownicy, a na rynku wciąż powstają nowe firmy, które oferują coraz bardziej innowacyjne, odpowiadające potrzebom klientów rozwiązania. Przedsiębiorstwa muszą mierzyć się z wysoką konkurencją, która utrudnia im realizację wyznaczonych celów biznesowych i odnoszenie sukcesów. Rozwiązaniem jest marketing! Jak powinien wyglądać marketing IT?

Każda firma, która chce rozwijać się na rynku, doskonale zdaje sobie sprawę z potężnej roli marketingu. Z każdym rokiem nakłady na reklamę rosną. Według raportu „The Decade of CMO” w ciągu najbliższych 10 lat wydatki na promocję mogą zwiększyć się nawet 10-krotnie. Odpowiednie działania z zakresu marketingu kształtują wizerunek marki, wzmacniają jej pozycję na rynku, ułatwiają pozyskiwanie nowych, perspektywicznych odbiorców oraz poprawiają doświadczenia zakupowe klientów. To skuteczny sposób na budowę silnej, wyróżniającej się marki, która ma dobre relacje ze swoimi odbiorcami, a dzięki temu odnosi sukcesy na rynku i generuje atrakcyjne zyski. Skuteczne zarządzanie marketingiem usług IT ułatwia zdobycie przewagi konkurencyjnej, która przekłada się na korzyści w perspektywie długofalowej.

Bez strategii żadne działania nie przyniosą efektu.

Pomożemy Ci wykorzystać potencjał marketingowy Twojej firmy!

Marketing w branży IT – na czym go oprzeć?

W branży technologicznej nie brakuje nowatorskich, innowacyjnych i oryginalnych rozwiązań, których skuteczna sprzedaż może być prawdziwym wyzwaniem. Marketing firm technologicznych może wydawać się równie skomplikowany, co oferowane przez nie usługi. Jednak z dobrą strategią wszystko jest możliwe!

Stworzenie i wdrożenie przemyślanej strategii to klucz do wielkiego sukcesu na rynku. Porządny plan działania to pewnego rodzaju mapa po wymagającym i skomplikowanym rynku IT. Wskazuje kolejne kroki i dostarcza najlepsze rozwiązania, a dzięki temu ułatwia docieranie do potencjalnych klientów i budowanie przewagi konkurencyjnej w branży.

Pierwszym etapem tworzenia skutecznej strategii jest kompleksowy audyt. Jego celem jest ocena obecnej sytuacji firmy (w tym jej słabych i mocnych stron) oraz identyfikacja potencjalnych szans, które mogą wesprzeć działania promocyjne, a także zagrożeń, które mogą je utrudnić. Audytem należy objąć konkurencyjne firmy – przyjrzeć się ich działalności, wskazać mocne i słabe strony oraz źródła przewagi.

Kluczowe znaczenie w tworzeniu strategii marketingu dla IT ma określenie oraz kompleksowa analiza grupy docelowej. Szczególnie ważne jest określenie, czy świadczone usługi kierowane są do klientów indywidualnych czy do firm. Działania marketingowe B2C i B2B znacząco się od siebie różnią – skupiają się na innych aspektach. W analizie grupy docelowej nie można pominąć tzw. doświadczenia zakupowego klienta. Customer Experience to suma wszystkich emocji i wrażeń, jakie ma odbiorca podczas kontaktu z firmą we wszystkich możliwych kanałach kontaktu i punktach styku. Zrozumienie, jak klienci postrzegają i interpretują działania podjęte przez przedsiębiorstwo, a także zbudowanie tzw. persony to podstawa do prowadzenia skutecznych działań promocyjnych.

Strategia powinna mieć konkretny, mierzalny, możliwy do zrealizowania cel. Celem może być zachęcenie użytkowników sieci do konkretnej konwersji, co przełoży się na poprawę wyników sprzedażowych firmy. Dobrze skonstruowany cel ułatwia przygotowanie planu reklamowego i usprawnia jego realizację.

Ostatni, jednak nie mniej ważny, jest budżet. Szczegółowa analiza finansowa pozwoli ocenić, na jakie działania możemy sobie pozwolić w ramach kampanii.

Informacje, które uda nam się pozyskać, umożliwią przygotowanie trafnej strategii. Wskażą, z jakich narzędzi korzystać, w jaki sposób komunikować się z otoczeniem i które aspekty warto podkreślać w swoich przekazach reklamowych. Warto pamiętać, aby strategię w branży IT budować z uwzględnieniem USP (unique selling proposition), czyli unikalnej propozycji sprzedaży. Jest to coś, co wyróżni firmę na rynku. Sprawi, że klienci zainteresują się jej ofertą, chętnie skorzystają z jej usług i polecą je innym.

Digital marketing – ważny element strategii marketingowej IT

Według Digital 2021: Global Overview Report liczba użytkowników internetu z roku na rok jest coraz większa. Od stycznia 2020 do stycznia 2021 do sieci przybyło ok. 316 mln osób. Wzrasta również liczba użytkowników mediów społecznościowych (ok. 490 mln w podobnym okresie). Internet jest zatem świetnym narzędziem do reklamowania swoich usług. Promocja online ma dziś ogromny potencjał. Zdaje sobie z tego sprawę coraz więcej firm, stawiając na skuteczny marketing w IT. Działalność reklamowa oparta na formatach cyfrowych to świetny sposób na to, by dotrzeć do nowych odbiorców, zdobyć lojalność klientów, zwiększyć świadomość marki na rynku oraz wzmocnić jej pozycję na tle konkurencji. Do największych plusów marketingu internetowego zaliczymy:

  • różnorodność – reklamodawcy mogą wybierać spośród wielu narzędzi, maksymalnie dopasowując swoje działania do grupy docelowej, profilu swojej firmy i celów, jakie chcą osiągnąć,
  • mierzalność – efektywność wszystkich podejmowanych działań oraz doświadczenie zakupowe klientów można w prosty sposób sprawdzić i w razie potrzeby ulepszyć lub zmienić strategię,
  • targetowanie – reklamę w internecie można kierować do wybranych grup odbiorców,
  • łatwa obsługa klienta – dzięki dostępności różnych kanałów komunikacji,
  • możliwość realizacji celów przy stosunkowo niskim budżecie – prowadzenie efektywnej kampanii w internecie nie wiąże się z wysokimi kosztami.

Strona internetowa – kluczowy element IT marketingu

Witryna WWW może być świetnym narzędziem promocyjnym. Dzięki niej można nie tylko kreować i wzmacniać wizerunek marki. Strona pozwala docierać do potencjalnych klientów, pozyskiwać wartościowe leady, sprzedawać produkty bądź usługi i edukować. Grunt to przygotować atrakcyjną stronę, która będzie wyróżniać się na tle konkurencyjnych witryn.

Strona musi być spójna z wizją i identyfikacją wizualną firmy. Powinny pojawić się na niej:

  • logo,
  • tagline, czyli slogan firmy, który poinformuje użytkowników, na jakiej stronie się znalazł, czym zajmuje się firma i czego może się spodziewać.

Styl i kolorystyka witryny musi być zgodna ze stylem pozostałych nośników reklamy. Nie bez znaczenia jest również język marki (brand Language), czyli to, w jaki sposób firma zwraca się do swoich odbiorców. Język świadczy o poziomie firmy, wpływa na jej wizerunek oraz wzmacnia relacje z obecnymi i potencjalnymi klientami.

Projektując stronę, warto wziąć pod uwagę user experience (UX). Szczególne znaczenie mają takie elementy jak architektura informacji (ich struktura, organizacja na stronie, łatwość odnalezienia konkretnych danych), aspekt wizualny (grafiki, typografia) oraz użyteczność (spójność treści, wygodna nawigacja). Nie bez znaczenia jest również szybkość strony. Prędkość witryny ma ogromny wpływ na doświadczenia zakupowe użytkowników i retencję klientów. Jeśli witryna będzie ładować się zbyt wolno, współczynnik konwersji obniży się, co negatywnie odbije się na efektywności wszystkich działań reklamowych.

Firmy z sektora IT, w ramach działań z obszaru marketingu, powinny przyłożyć szczególną wagę funkcjonalności swoich witryn. Wiele podmiotów z tej branży zajmuje się tworzeniem stron internetowych dla własnych klientów. Firmowa witryna jest zatem swoistą wizytówką usług konkretnych działów IT. Im będzie lepsza, tym większa szansa na pozyskanie nowych konsumentów i zdobycie lojalności klientów. Atrakcyjność i intuicyjność strony ma największy wpływ opinie i doświadczenie zakupowe odbiorców.

Mówiąc o stronie internetowej, nie można nie wspomnieć o SEO. Promocja usług IT nie byłaby możliwa bez porządnego SEO. Potencjalni klienci szukają usług, wpisując w wyszukiwarkę konkretne frazy kluczowe. Jeśli firma zadba o to, aby jej content odpowiadał tym frazom, zwiększa swoje szanse na to, że odbiorcy trafią na jej stronę i skorzystają z jej usług. Jakie działania wspomagają SEO? Obok odpowiedniej optymalizacji witryny pod kątem zawartości słów kluczowych, duże znaczenie ma szybkość strony. Prędkość ładowania jest bowiem jednym z czynników rankingowych Google, czyli najpopularniejszej wyszukiwarki na polskim rynku.

Content marketing i social media – jak kształtują doświadczenie zakupowe?

Odpowiedni, starannie przygotowany content to potężne narzędzie w działaniach reklamowych. Publikacja i promocja treści wartościowych dla grupy docelowej to klucz do realizacji wyznaczonych celów biznesowych i wieloaspektowego rozwoju w branży IT.

Content marketing można realizować na wiele sposobów. Dużą popularnością – i bardzo wysoką skutecznością – cieszy się prowadzenie bloga firmowego. Blog to narzędzie wspierające kreowanie pozytywnego wizerunku firmy. Publikując wartościowe wpisy, możemy przedstawić się jako eksperta w branży, pomóc klientom w problematycznych kwestiach czy zachęcić ich do skorzystania z usług. Co ciekawe, blog wspiera pozycjonowanie witryny. Wpisy muszą być zgodne z wytycznymi SEO i zasadami webwritingu. Treści powinny zawierać multimedia o optymalnej rozdzielczości, czyli takiej, która nie wpłynie negatywnie na szybkość strony.

Z wcześniej wspomnianego badania wynika, że najbardziej interesujące dla użytkowników sieci są treści o charakterze edukacyjnym. Dzielenie się wiedzą to jeden z najlepszych sposobów na budowę silnej pozycji w sektorze IT. Doskonale sprawdzą się webinaria, szkolenia, e-booki, projekty IT, filmy instruktażowe, poradniki itp. Edukacyjne wpisy warto publikować je na blogu firmowym. E-booki czy dostęp do szkoleń można sprzedawać w sklepie internetowym podpiętym do strony.

Innym narzędziem przeznaczonym dla firm technologicznych jest newsletter. Dzięki niemu można utrzymywać stały kontakt z odbiorcami i zachęcać ich do ponownego skorzystania z usług. Jest to świetny sposób na budowanie lojalności klientów.

Duże znaczenie w zakresie IT marketingu mają social media. Media społecznościowe są pomocne w kreowaniu wizerunku, utrzymywaniu pozytywnych więzi z odbiorcami, budowaniu lojalności klientów i pozyskiwaniu klientów biznesowych. Aby działalność w mediach społecznościowych przyniosła oczekiwane efekty, firma powinna:

  • publikować regularnie – liczy się systematyczność,
  • nie bać się wychodzić poza utarte schematy – kreatywność wzmacnia pozytywny wizerunek,
  • publikować inspirujące treści, takie, które odbiorcy chętnie udostępnią – memy, ciekawe infografiki, wpisy edukacyjne, vlogi, blogi, podcasty, konkursy,
  • być autentyczna – szczerość to filar w budowaniu lojalności klientów indywidualnych i biznesowych.

Co jeszcze działa w marketingu IT?

W zakresie IT marketingu doskonale sprawdzają się kampanie PPC, np. Google Ads czy LinkedIn Ads. Płatne reklamy to świetne wsparcie dla strategii marketingowej produktu IT. Klientom indywidualnym można zaproponować przygotowanie atrakcyjnej strony czy pomoc w projektach IT. Klientom biznesowym natomiast – usługi administracji serwerami, outsourcing usług IT czy wdrożenie nowych technologii. Ciekawe reklamy wzmacniają pozytywne doświadczenie zakupowe klientów.

Nie można zapomnieć o tradycyjnych formach reklamy. Billboardy, ulotki czy spoty w telewizji mogą świetnie wesprzeć działania w internecie. Dobrym pomysłem jest także udział w wydarzeniach branżowych, takich jak targi, konferencje czy dni otwarte. Uczestnictwo w takich eventach to znakomity sposób na wzmocnienie rozpoznawalności marki, pozyskanie nowych klientów indywidualnych i poszerzenie sieci kontaktów biznesowych.

Działania reklamowe w projektach IT powinny wspierać rozwój biznesu – zwiększać zyski i budować silną markę o stabilnej pozycji na rynku. Do prowadzenia efektywnego marketingu IT potrzeba doświadczenia, wiedzy, kreatywności i dostępu do nowatorskich narzędzi. Dla najlepszych rezultatów warto stworzyć dedykowany dział marketingu lub skorzystać z profesjonalnych usług marketingowych. Pomoc w zakresie IT marketingu jest nieoceniona – nie tylko na początku prowadzenia działalności, ale także w każdym innym momencie. Skontaktuj się z nami i dowiedz się, co możemy dla Ciebie zrobić!

Co warto wiedzieć o marketingu w IT?

Od czego zacząć działania promocyjne w marketingu IT?

W pierwszej kolejności należy szczegółowo przeanalizować obecną sytuację firmy, jej otoczenie rynkowe (a w tym grupę docelową i konkurencję) i opracować strategię, zawierającą konkretne, możliwe do zmierzenia cele. Strategia powinna opierać się na mocnych stronach, które podkreślą, że to rzetelna, ukierunkowana na potrzeby klienta firma. Przygotowanie trafnej strategii wymaga doświadczenia i wiedzy. Zarządzanie marketingiem warto powierzyć profesjonalistom.

Jakie są korzyści digital marketingu dla firm technologicznych?

Promocja w sieci przynosi dziś najlepsze efekty. Reklamodawcy mogą maksymalnie dopasować działania reklamowe do swoich celów oraz preferencji grupy docelowej. Do dyspozycji mają różne narzędzia. Wszystkie przekazy reklamowe mogą targetować do konkretnych odbiorców, zwiększając ich skuteczność. Efektywność kampanii czy retencję klientów można z łatwością zmierzyć.

Jakie narzędzia online mogą wykorzystać firmy z branży IT?

Najważniejsza jest strona internetowa, będąca wizytówką przedsiębiorstwa. Powinna być spójna, atrakcyjna wizualnie i dopasowana do profilu marki. Ponadto niezbędny w kreowaniu wizerunku i budowaniu lojalności klientów jest odpowiedni content oraz obecność firmy w social media.

Zadzwoń Panel klienta Kontakt