Marketing internetowy a marketing tradycyjny – co wybrać?

Online marketing
Marketing internetowy a marketing tradycyjny - co wybrać?

Świat całkowicie bez internetu, smartfonów i tabletów? Dziś jest już to całkowicie nie do pomyślenia. Miliony ludzi codziennie korzystają z Facebooka, Instagrama i innych kanałów mediów społecznościowych oraz szukają w internecie interesujące ich informacje. A jak wpływa to na sprzedaż i rozwój biznesu? Czy „offline” marketing wciąż ma swoje zastosowanie? Marketing internetowy a marketing tradycyjny – co wybrać i jak promować swoją firmę w dzisiejszych warunkach?

Marketing tradycyjny, czyli działania promocyjne offline

Mimo że dziś ogromna część działań marketingowych odbywa się online, międzynarodowe przedsiębiorstwa sprzedawały miliony produktów jeszcze przed powstaniem internetu. I robiły to przecież bardzo skutecznie. Sekretem do skutecznej sprzedaży był marketing tradycyjny, czyli marketing offline. Pod pojęciem marketingu offline rozumie się wszelkie klasyczne działania i instrumenty marketingowe, które nie odnoszą się do przestrzeni cyfrowej. Najpopularniejszymi technikami stosowanymi w tradycyjnym marketingu są m.in.

  • reklamy na bilbordach,
  • reklamy w telewizji i w radio,
  • rozdawanie ulotek i wywieszanie plakatów.

Tak naprawdę wybór tradycyjnych form promocji firmy jest bardzo szeroki, jednak w świetle rosnącego znaczenia promocji w internecie wiele tradycyjnych działań marketingowych traci swoje znaczenie.

Szukasz skutecznych sposobów dotarcia do klientów?

Sprawdź, co możemy zrobić dla Twojej firmy.

Największymi problemami związanymi ze stosowaniem tradycyjnych metod sprzedażowych są z jednej strony wysokie koszty dystrybucji. Np. cena reklamy w telewizji jest znacznie wyższa niż przeprowadzenie skutecznej kampanii reklamowej w Google Ads. Problemem są także ograniczone możliwości wyboru grupy odbiorczej. Jeśli np. umieścimy baner przy jednej z głównych ulic miasta, z pewnością zobaczą go potencjalni klienci. Jednak zdecydowana większość osób, które będą widzieć baner, nie będzie zainteresowana ofertą. Minusem marketingu tradycyjnego jest także pasywność. Odbiorcy nie mogą wejść w interakcję z firmą lub contentem, tak jak ma to miejsce np. w marketingu internetowym. Dodatkowo w porównaniu z marketingiem online skuteczność działań marketingowych offline jest trudniejsza do zmierzenia.

Marketing internetowy, czyli co przyniósł nam rozwój technologii

Wraz z rozwojem i wzrostem dostępności do internetu pojawiły się też nowe środki komunikacji i sposoby na promocję firmy. Marketing w internecie, czyli marketingiem online, to promowanie produktów i usług w sieci. Na tym szybko rozwijającym się rynku stale pojawiają się nowe trendy i rozwiązania. Niemniej największymi i najpowszechniej wykorzystywanymi instrumentami są m.in. pozycjonowanie w wyszukiwarce Google, prowadzenie profilu firmy w mediach społecznościowych, reklama w Google Ads, Facebook Ads, współpraca z influencerami, marketing afiliacyjny, newslettery, webinary i podcasty.

Marketing w internecie może odbywać się poprzez wykorzystanie wielu kanałów komunikacyjnych. Korzyści płynące z marketingu internetowego są ogromne i obecnie w wielu przypadkach promocja online jest znacznie tańsza niż reklama zewnętrzna i tradycyjny marketing. Reklama w internecie bardzo szybko dociera do grupy docelowej, a tworzenie interesującego contentu sprawia, że potencjalni klienci sami będą docierać na stronę internetową firmy. Z drugiej strony minusem marketingu internetowego jest to, że przedsiębiorcy muszą być gotowi na częste wprowadzanie zmian w swojej strategii marketingowej – w internecie stale pojawiają się nowe trendy, które wpływają na preferencje internautów.

Marketing internetowy a marketing tradycyjny – jak powinieneś promować swoją firmę?

Skuteczny marketing online to dziś zdecydowanie najlepszy sposób na promocję firmy. Dzięki wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, efektywnym kampaniom reklamowym oraz kreatywnie prowadzonym profilom w mediach społecznościowych można bardzo szybko dotrzeć do wielu potencjalnych klientów. Nie oznacza to jednak, że wszystkie metody należące do tradycyjnego marketingu są już przestarzałe i nieskuteczne. Aby naprawdę skutecznie promować swoją firmę, powinieneś zastanowić się, jakie kanały komunikacji i działania sprzedażowe z obrębu marketingu internetowego i tradycyjnego najlepiej sprawdzą się w przypadku Twojej firmy. Oznacza to, że zamiast rezygnacji z marketingu tradycyjnego, warto go wkomponować w swoją strategię marketingową opartą głównie na działaniach w internecie.

Przygotowując strategię, która ma pomóc w zdobyciu nowych klientów, nie możesz zapominać o tak ważnym zjawisku, jak nowoczesna komunikacja. Działania marketingowe to nie tylko sprzedaż, ale przede wszystkim budowanie długoterminowych relacji z obecnymi i potencjalnymi klientami oraz dbanie o pozytywny wizerunek firmy. Ludzie kupują od firm, które naprawdę im się podobają i mogą się z nimi w jakiś sposób utożsamiać, dlatego public relations ma dziś większe znaczenie dla Twojej firmy niż kiedykolwiek wcześniej.

Marketing internetowy a marketing tradycyjny – podsumowanie

Jeśli zastanawiałeś się, czym różni się marketing internetowy a marketing tradycyjny i które z rozwiązań dla promocji swojej firmy powinieneś wybrać, to już znasz naszą opinię – działania marketingowe w internecie powinny być Twoim priorytetem, jednak okazjonalne wykorzystanie tradycyjnych metod sprzedażowych również może przynieść bardzo pozytywne skutki.

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt