Nawigacja

Tworzenie stron internetowych – wymóg czy wymysł XXI wieku?

BrandingOnline marketingPozyskiwanie klientów

Strona internetowa – miejsce, w którym Twoja firma istnieje w Internecie. W przeszłości była oznaką nowoczesnego podejścia przedsiębiorstwa do swojego rozwoju i jednocześnie niepotrzebnym wydatkiem w opinii małych biznesów. Z czasem stała się wizytówką firmy i niejako podstawą marketingu internetowego. Rzadkością jest, by współczesne przedsiębiorstwo nie posiadało swojej strony internetowej. Choć nadal istnieją takie, które nie widzą jej zalet i siły oddziaływania na swoich potencjalnych klientów, bazując na tradycyjnym podejściu do konsumenta. Czy w dzisiejszych czasach tworzenie stron internetowych jest rzeczywiście podstawą do rozwoju przedsiębiorstwa? A może to jedynie wymysł XXI wieku i narażanie firm na kolejne wydatki?

Z badań Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w 2021 roku aż 65,6%* użytkowników korzystało z Internetu w celu wyszukiwania informacji o towarach lub usługach na stronach internetowych. Mimo tego wiele biznesów nadal nie posiada swojej witryny. Dlaczego? Ich właściciele twierdzą, że dobrze prosperują i osiągają zyski bez tego. Niektórzy boją się ponoszenia dodatkowych kosztów, nie mając gwarancji, że przyniesie to wymierne korzyści. Jednakże XXI wiek to czas Internetu oraz intensywnego rozwoju korzystania z niego przez użytkowników. Firmy powinny potrafić przełożyć to na swój sukces. Tworzenie stron internetowych to jednak ważna decyzja w każdym biznesie. Dlatego poniżej szczegółowo przedstawiamy wszystko, co warto wiedzieć na temat strony www, jej elementów i korzyści, jakie wynikają z jej posiadania.

Potrzebujesz nowoczesnej strony www dla swojej firmy?

Zrób to z Commplace!

Projektowanie stron i ich rodzaje

Najprościej mówiąc, strona internetowa to dokument HTML wyświetlany w przeglądarce internetowej (np. Chrome, Mozilla Firefox, Opera itp.), z których każdy ma swój unikalny adres internetowy tak zwany URL. Podziału stron www można dokonać ze względu na funkcję jaką pełnią. Chociaż każdego roku, ze względu na intensywny rozwój Internetu, powstają coraz to nowsze rozwiązania. Niemniej strony można podzielić na:

  • One Page – jak sama nazwa wskazuje to strona internetowa składająca się jedynie z jednej strony. Łatwa i prosta w użytkowaniu, szczególnie na urządzeniach mobilnych jest świetnym rozwiązaniem, gdy chcemy przekazać niewielką ilość informacji o naszym przedsiębiorstwie. Może się na niej znaleźć np. portfolio, wizytówka firmy, czy strona produktowa.
  • Multi Page – strona internetowa zawierająca w menu podstrony, które przekierowują użytkownika do bardziej rozbudowanych i szerszych informacji.
  • Wizytówka – to najbardziej podstawowa wersja strony www, zawierająca minimalną ilość informacji. Najczęściej obejmuje opis firmy, krótką historię i dane kontaktowe. Sprawdzi się dla przedsiębiorstw, które swoją działalność opierają głównie na mediach społecznościowych bądź nie planują wdrażać żadnych dodatkowych e-marketingowych rozwiązań, a jedynie pragną zaznaczyć swoją obecność w sieci.
  • Strona firmowa – miejsce, w którym przedsiębiorstwo zachęca do skorzystania ze swoich usług bądź zakupu produktów. Strona typu multi page, rozbudowana, z obszerną ilością informacji dotyczących firmy, jej pracowników, danych kontaktowych oraz produktów czy usług. Nierzadko wykorzystuje dodatkowo blogi, portfolia i specjalne strony produktowe. Stanowi podstawę e-marketingu dla tych firm, które pragną przyciągnąć nowych odbiorców.

Sklep internetowy, blog i co jeszcze?

  • Sklep internetowy – skupiony jest przede wszystkim na przedstawianiu produktów, a mniej na prezentacji firmy. Zawiera szczegółowe opisy towarów wraz z ceną i opcją zakupu. Na stronie znajdziemy menu z opisami kategorii oraz koszyk, dzięki któremu użytkownicy mają możliwość dokonywania transakcji. Nierzadko występuje również opcja założenia konta użytkownika, umożliwiająca sprawdzanie stanu realizacji zamówienia czy zbierania dodatkowych rabatów. Od czasów pandemii popularność sklepów internetowych, czyli e-commerce, rośnie w siłę ze względu na mnóstwo udogodnień oferowanych internautom.
  • Blog – miejsce na dzielenie się przemyśleniami, przepisami, opowiadaniami, wydarzeniami z życia czy różnego rodzaju artykułami eksperckimi. Może stanowić osobną stronę bądź podstronę. W przeszłości był formą internetowego pamiętnika, współcześnie jednak służy firmom do zwiększania ruchu na swojej stronie. Wszystko to dzięki pozycjonowaniu i dzieleniu się specjalistyczną wiedzą.
  • Portal internetowy – służy przekazywaniu informacji o różnorodnej tematyce. Przykładem są serwisy takie jak: onet.pl, interia.pl czy wp.pl.
  • Wortal – strona internetowa poświęcona jednej tematyce, dostarczająca sprecyzowane treści. Mogą one dotyczyć filmów, książek, wychowania dzieci, czy poruszać tematy ekonomiczne, finansowe, marketingowe. Wortal skupia społeczność zainteresowaną daną dziedziną. Umożliwia użytkownikom komunikację w formie chatów dyskusyjnych, chat roomów oraz forum na stronie www.

Jak wygląda budowa stron internetowych?

Strona internetowa to współcześnie potężne narzędzie, umożliwiające przekazanie światu informacji o swojej działalności. Pozwala firmie stać się bardziej rozpoznawalną, co prowadzi z kolei do pozyskiwania konsumentów, utrzymania obecnych i wyróżnienia się spośród konkurencji. Wszystko to ma niebagatelny wpływ na jej dalszy rozwój. Aby strona www pozwalała osiągać zakładane cele, musi być odpowiednio przemyślana i skonstruowana. Projektowanie i tworzenie stron www to suma wielu elementów, z których każdy ma istotną rolę do odegrania.

  • Nagłówek – to górna część strony internetowej, która jako pierwsza wyświetla się konsumentom, co stanowi o jej strategicznym znaczeniu. Należy w nim umieścić: czytelne menu, widoczne logo, w przypadku sklepów internetowych elementy e-commerce typu koszyk, szybki kontakt oraz przyciski kierujące do podstron
  • Przycisk CTA – call to action – to przycisk zachęcający konsumentów do podjęcia konkretnego działania, na przykład: kup, zapisz się na newsletter, skontaktuj się, dowiedz się więcej, weź udział, pobierz  itp. CT ma angażujący charakter. Jego zadaniem jest zmiana pasywnego klienta w aktywnego. Odpowiednio i skutecznie zaprojektowany oraz umieszczony we właściwym miejscu przycisk sprawi, iż odwiedzający stronę w ułamku sekundy go zauważy i w niego kliknie. Dla firmy ma ogromne znaczenie przy procesie generowania leadów
  • Przycisk pop -up oraz widgety – to specjalne przyciski informujące o możliwości skorzystania z okresu próbnego, zapisania się do newslettera czy przypominające o zniżkach. Zaprojektowane w intrygujący oraz ciekawy sposób mają również szansę zwiększyć generowanie leadów.
  • Pole wyszukiwania – to miejsce wyszukiwania wewnętrznego przez użytkownika, aby nie musiał przeszukiwać interfejsu strony internetowej. Odpowiednio dostrojony pokazuje odpowiednie treści, co minimalizuje czas i wysiłek użytkownika, zwiększając jego zadowolenie jak również zwiększając współczynnik konwersji.

Elementy strony www

  • Hero – to element zawierający chwytliwy obraz – np. zdjęcie produktowe – który przyciąga uwagę i przekazuje odpowiedni komunikat. Hero tworzy emocjonalną więź z użytkownikami, angażując ich do dalszego przewijania strony www czy naciskania przycisków CTA. W wizualny sposób opowiada historię bez konieczności używania słów. Przekazuje wartości firmy: czym się zajmuje, jaki jest jej cel, co czyni ją wyjątkową itd.
  • Breadcrumbs, czyli tzw. okruszki – to elementy nawigacyjne, które sprawiają, iż użytkownik łatwiej porusza się po witrynie, ułatwiają orientację. Zwiększają użyteczność witryny czy „wyszukiwalność”. Są ogromnym wsparciem szczególnie dla nowych użytkowników odwiedzających stronę. Projektowanie stron dla firm z zastosowaniem okruszków ma największy sens w dużych serwisach i platformach e-commerce, serwisach medialnych czy informacyjnych.
  • Stopka – to dolna część strony internetowej, która zawiera wiele przydatnych dla użytkowników danych. Powinny się tutaj znaleźć dane kontaktowe firmy, znaki identyfikacji marki, strona faq, polityka prywatności, warunki korzystania i RODO, regulamin, informacje kontaktowe, odnośniki do mediów społecznościowych, przycisk subskrypcji, mapa dojazdu
  • Formularz – to cyfrowa wersja namacalnego formularza papierowego, który pozwala wysłać zapytania bądź informacje do firmy poprzez sieć. Dzięki wykorzystaniu Internetu formularz ma wiele opcji i funkcjonalności, jednakże nadal musi być prosty w obsłudze.

Ogólne zasady tworzenia stron internetowych – co warto wiedzieć?

Profesjonalne tworzenie strony internetowej to zwykle długotrwały oraz skomplikowany proces. Wielu przedsiębiorców nadal jednak twierdzi, iż obejmuje on jedynie wprowadzenie tekstu i grafik na gotowy szablon, np. w programie WordPress. Mija się to daleko z prawdą, bowiem skuteczna witryna to znacznie więcej.

Profesjonalny web designer przygotowuje oryginalny projekt, uwzględniając cele i potrzeby klienta. Istnieje jednak lista kontrolna elementów i złote zasady tworzenia stron internetowych, których zawsze należy przestrzegać. Projektowanie stron www to oczywiście sztuka sama w sobie, dzięki której Twoja firma ma szansę wyróżnić się z tłumu i przyciągnąć nowych klientów. Niemniej przy każdym projekcie należy pamiętać o pewnych istotnych kwestiach.

Pierwsze wrażenie robi się raz

Strona internetowa jest jak okładka książki. Wystarczy jedna sekunda by przyciągnąć uwagę bądź stracić zainteresowanie odbiorcy. Wszyscy zapewne znają wyrażenie: „nie oceniaj książki po okładce”. Jednakże ludzie są wzrokowcami. W naturalny sposób zwracamy uwagę na wygląd zewnętrzny.

W przypadku produktów liczy się opakowanie. Tak samo oceniamy atrakcyjność stron www. Rejestrujemy w pierwszym momencie ogólny layout, intuicyjność strony, użytą kolorystykę, wykorzystane obrazki czy video. Należy pamiętać, by tekst oraz grafiki nawzajem się uzupełniały i tworzyły jedną, wspólną całość. Unaoczniały misję oraz wizję firmy w sposób przejrzysty dla konsumentów. Nieprzypadkowe będą użyte kolory czy formy czcionki, ponieważ to one wpływają na opinię użytkowników i obraz firmy, jaki powstaje w ich świadomości.

Każda barwa oraz kształty mają swoje unikalne cechy i charakteryzują inne emocje oraz odczucia. Projektowanie strony w agencjach marketingowych rozpoczyna się  zatem od dogłębnego rozpoznania Twojej branży i grupy docelowej, by w odpowiednim tonie kierować informacje do Twoich odbiorców. Na przykład firmy z branży technologicznej czy samochodowej często korzystają z koloru niebieskiego, oznaczającego zaufanie, rzetelność, bezpieczeństwo i stateczność. Przykładem takich brandów są np. Ford, Peugeot, czy Dell. Z kolei restauracje czy producenci żywności lubią się posługiwać kolorem czerwonym wywołującym najintensywniejsze emocje. Przykładem są chociażby Mc Donald czy Coca-Cola. Nie inaczej jest w przypadku typografii, czyli rodzajów czcionek i ich krojów, które są niezwykle ważnymi elementami strony www. Projektowanie stron www z poszanowaniem odpowiednich zasad ma niebywały wpływ przede wszystkim na czytelność strony.

Profesjonalne tworzenie stron internetowych – jakie płyną z tego korzyści?

Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat, w dobie stale rosnącego znaczenia internetu, wiele przedsiębiorstw zauważyło korzyści z obecności w sieci. Tworzenie skutecznych stron internetowych zaczęło byś postrzegane nie tylko przez pryzmat kosztów, ale i namacalnych zysków, które przejawiają się m.in poprzez:

Pozyskanie nowych klientów

Jeśli Twoi klienci poszukują produktów bądź usług oferowanych przez Twoją firmę, to strona internetowa jest koniecznością. Pozwala Ci w prosty sposób dotrzeć do konsumentów i przekonać ich do swojej oferty. Tym bardziej, że konkurencja nie śpi i zapewne również posiada stronę www. Jeśli nie chcemy, aby inne przedsiębiorstwa skradły naszych klientów, musimy pojawić się w Internecie. Internauci stale poszukują informacji w sieci na temat produktów. Chcą znać opinie, recenzje, szczegółowe opisy (np. parametry techniczne), a także mieć możliwość zakupu. Jeśli nie posiadamy strony internetowej, tracimy potencjalnych klientów na rzecz innych firm.

Wiarygodność

Tworzenie stron www dla firm to kreowanie podstawowego źródła informacji o Twojej firmie, jej produktach bądź usługach. Dostęp do takich danych przekłada się na jej wiarygodność w oczach klienta. Jeśli pragniemy cokolwiek kupić, czy to jako użytkownik indywidualny (B2C) czy jako firma (B2B), chcemy poznać kontrahenta. Pierwszą czynność jaką wykonujemy w sieci, jest wpisanie nazwy marki w wyszukiwarkę Google. Jeśli nie pojawi się na ekranie, zaczynamy mieć wątpliwości, czy taka firma w ogóle istnieje. Bez strony internetowej klienci mogą także zacząć kwestionować jej legalność. To właśnie dzięki stronie www mamy możliwość obejrzenia jej produktów, skontaktowania się z odpowiednim działem czy chociażby sprawdzenie jej adresu sklepu stacjonarnego.

Marka

Marka firmy to całość znaczeń i wartości, którymi się kieruje. Są one niezwykle ważne aby pokazać kim jest firma, co sobą reprezentuje, jaki jest jej cel, misja oraz wizja. Te wszystkie elementy sprawiają również, iż klienci odróżniają firmę od konkurencji i tworzą jej obraz w swojej świadomości. Tworzenie strony internetowej to również budowanie wizerunku w sieci. Dzięki niej masz realny wpływ na to jak widzą Cię potencjalni klienci. Każda treść, grafika, wszelakie elementy pojawiające się na stronie, kształtują wizerunek marki.

Oszczędność czasu dzięki współpracy z ekspertami

Tworzenie stron internetowych ma w głównej mierze ułatwić pracę w firmie oraz zwiększyć pozytywne doświadczenia konsumentów. Jeśli nie posiadasz strony www, to w najlepszym przypadku klienci będą do Ciebie wydzwaniać z prostymi i błahymi pytaniami typu: jaka jest lokalizacja firmy czy godziny otwarcia. Jeśli nikt nie odbierze telefonu lub nie oddzwoni – klient pozostanie niezadowolony z obsługi, a jego wrażenia będą negatywne. Strona internetowa zatem zwiększa nie tylko wiarygodność, ale również produktywność pracowników. Dzięki formularzowi do kontaktu wzrasta szansa, że klient zamiast dzwonić, napisze maila, na którego można odpowiedzieć w dogodnym czasie. Z kolei zamieszczając na stronie www wszystkie najważniejsze i wyczerpujące informacje, np. w zakładce „faq”, klienci zyskują „z góry” odpowiedzi na większość pytań, które mogłyby się pojawić w związku z dokonaną transakcją.

To samo tyczy się aktualizowania informacji o firmie, takich jak chociażby zmiana godzin funkcjonowania. Klienci na bieżąco informowani o zmianach nie będą się czuli sfrustrowani, a wręcz odwrotnie – będą czuli, że są ważni i istotni dla firmy. Zautomatyzowanie procesu obsługi klienta oszczędza również Twoje pieniądze. Jeśli zamówienia można przyjąć przez specjalnie zaprojektowany formularz, zgłoszenia gwarancyjne obsłużyć online a rejestrację wizyt prowadzić przez Internet, to ułatwiasz korzystanie z oferty firmy nie tylko klientom, ale i swoim pracownikom.

Globalny zasięg

Profesjonalne tworzenie stron internetowych sprawia, że dzięki informacjom zawartym na www firma jest dostępna dla każdego internauty. Bez względu na porę czy miejsce jego przebywania. Globalny zasięg jest zarezerwowany nie tylko dla wielkich korporacji, ale i dla małych przedsiębiorstw.

Projektowanie stron www – od czego zacząć?

Należy pamiętać, iż strona internetowa to sprawnie działająca machina, jeśli wszystkie jej elementy harmonijnie ze sobą współpracują. Każdy z nich ma swoją przypisaną rolę, jeśli jednak zabraknie któregoś z nich – cała układanka nie będzie sprawnie działać i przynosić oczekiwanych zysków. Posłużmy się prostymi przykładami. Jeśli strona ma nowoczesny design i ciekawe grafiki, ale ładuje się ponad 10 sekund, najprawdopodobniej spowoduje u użytkownika poirytowanie. Jest mało prawdopodobne iż ponowi próbę odwiedzenia witryny. Jeśli witryna jest bardzo czytelna i łatwa w nawigacji, ale nie wyświetla się na początku w wyszukiwarce lecz na drugiej czy trzeciej stronie, znowu – mamy problem. Istnieje małe prawdopodobieństwo, że ktokolwiek na nią trafi, bowiem użytkownicy najczęściej klikają w pierwsze kilka pozycji pojawiających się w wyszukiwarce Google.

Jeśli strona internetowa idealnie dopasowuje się zarówno do laptopa jak i telefonu komórkowego – czyli jest responsywna – ale nie zawiera ciekawych, dostosowanych do użytkowników treści, nie będą oni z niej korzystali. Mogą za to przejść do konkurencji, jeśli ta zachęci ich interesującym contentem. Zapewniając im treści, których szukają i potrzebują. Takich przykładów można by mnożyć wiele, ale najważniejsze jest to by uchwycić sens profesjonalnego tworzenia stron internetowych.

Każda witryna zawiera elementy, które oddziałują na nas wizualnie. Nie można zapomnieć także o tych, których nie widzimy „gołym okiem”, czyli szereg elementów technicznych. Wszystkie razem działają idealnie. Jeśli istotnej części zabraknie – spowoduje to, iż strona nie będzie w pełni oddziaływać na klientów w pożądany sposób. Dlatego tak ważne jest poznanie wszystkich najważniejszych elementów, które składają się na stronę www. Zatem na czym dokładnie polega tworzenie strony internetowej przez doświadczonych specjalistów i na jakich aspektach należy się przede wszystkim skupić?

Tworzenie stron i sklepów internetowych w dobie generowania leadów

Opisując wyżej z czego składa się strona internetowa wspomnieliśmy m.in. o formularzu. Wielu osobom może wydawać się on zupełnie zbędny, a to dlatego iż nie rozumieją bądź nie znają istoty generowania leadów. Odpowiednie i skuteczne tworzenie stron internetowych ma za zadanie nie tylko skłonienie użytkownika do odwiedzenia strony internetowej. To tylko pierwszy krok. Dopiero gdy pozostawi on swoje dane kontaktowe, możemy w efekcie zamienić go w naszego klienta, który przyniesie firmie wymierne zyski.

Zatem generowanie leadów to proces pozyskiwania danych kontaktowych potencjalnych klientów. W jaki sposób? M.in. poprzez wykonanie przez nich telefonu do firmy, wysłanie e-maila czy właśnie wypełnienie formularza kontaktowego. Trzeba jednak pamiętać, iż to co zrobisz później z pozyskanymi informacjami jest kluczem do przekształcenia kontaktu w klienta. Ktoś, kto kontaktuje się z firmą, to osoba najprawdopodobniej zainteresowana kupnem produktu bądź usługi. Brzmi prosto i nieskomplikowanie, jednakże niezrozumienie tematu lead marketingu  skutkuje brakiem zwiększania swojej bazy konsumentów.

Generowanie leadów obejmuje odpowiednie strategie marketingu cyfrowego, które pomagają w przyciągnięciu nowych konsumentów. Profesjonalne projektowanie stron pozwala na generowanie o 50% więcej leadów przy 33% niższych kosztach**. Nie każdy lead jednak od razu staje się nowym klientem. Jeśli ktoś zada pytanie i wyrazi zainteresowanie naszą usługą czy produktem, a my z tym nic nie zrobimy – marnujemy okazję. Profesjonalne projektowanie stron pod kątem generowania leadów zwiększa nasze szanse. Dzięki niej firma może nie tylko powiększać bazę klientów mniejszym kosztem, ale również skrócić cykl sprzedaży i zwiększyć obroty.

Tworzenie stron internetowych – na czym polega SEO?

Współcześnie większość internautów oczekuje, iż znajdą wszystkie najpotrzebniejsze informacje na szczycie wyników w wyszukiwarce Google. Użytkownicy rzadko kiedy otworzą wszystkie propozycje z jednej strony. A przejście na stronę drugą bądź trzecią w wyszukiwarce to już prawdziwa rzadkość. Dla właścicieli witryn pojawienie się ich strony jako jednej z pierwszych na liście wyszukiwań jest zatem jedną z najwartościowszych inwestycji. Jakie działania należy podjąć, aby Twoja strona www pojawiała się na szczycie?

Podstawowe zasady tworzenia stron internetowych dotyczą ich optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, Służą do tego działania SEO. To pierwszoplanowy proces, aby Google jak najlepiej odbierał Twoją stronę internetową i w rezultacie zwiększył jej pozycję w rankingach wyszukiwania. Celem tego działania jest jak najdokładniejsze dopasowanie witryny do algorytmów wyszukiwarki i ułatwienie dostępu do strony www internautom, a w efekcie wskazanie jaka tematyka jest podjęta na naszej stronie i ułatwienie jej przyswajania i skanowania w sieci. Optymalizacja SEO dzieli się na dwa procesy, z których każdy jest tak samo ważny, jeśli chodzi o skuteczne tworzenie stron internetowych.

On-page SEO

On-page SEO – to wszelakie podjęte działania na stronie internetowej poprawiające jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Ma za zadanie zapewnić, iż zawartość strony jest odpowiednio indeksowana i w ten sposób odpowiednio rozumiana przez wyszukiwarki. On page SEO to również wszelakie techniki, dzięki którym strona jest przyjemna dla internautów zapewniając pozytywne doświadczenie z jej korzystania. Obejmuje badanie słów kluczowych, wprowadzanie znaczników HTML, dostosowywanie tytułów stron, tworzenie wysokiej jakości treści, ulepszanie meta tytułu oraz jego opisu czy budowanie linków wewnętrznych.

Czynniki, które mają wpływ na on-page SEO:

  • szybkość strony – Google klasyfikuje wyżej witryny, które szybciej się ładują. Na czas ładowania z kolei mają wpływ pliki JavaScript, obrazy o wysokiej rozdzielczości, długość podstron czy wybrany hosting
  • znaczniki tytułu – Google opiera swoje wyniki na słowach kluczowych zawartych w tzw. „title tags”
  • meta opisy – czyli krótkie opisy zawartości strony wyświetlające się w wyszukiwarce
  • content – tu liczy się jakość treści. Powinna być ona unikalna, przydatna dla użytkownika, łatwa do przyswojenia jak również adekwatna do zapytania internauty
  • nagłówki HTML – pomagają wyszukiwarkom zrozumieć czego dotyczy treść danej witryny, określają nagłówki i podtytuły
  • linkowanie wewnętrzne – dotyczy celowego umieszczania na stronie internetowej hiperłącza do innej podstrony w obrębie tej samej witryny.

Off-page SEO – projektowanie i tworzenie stron www obejmuje również działania realizowane poza witryną, aby poprawić jej pozycję w wyszukiwarkach, chociaż nie zawsze mamy nad nimi pełną kontrolę.

Czynniki, które mają wpływ na off-page SEO:

  • Backlinki – czyli liczba i jakość witryn, które łączą się z treścią strony za pomocą blogowania gościnnego, bycia przedstawianym w publikacjach handlowych, występy w podcastach, uczestnictwo w forum, tworzenie bloga firmowego czy press releases
  • Autorytet domeny – wpływa na niego czas posiadania nazwy domeny, jej historia, liczba stron 404 czy właśnie liczba backlinków
  • Media społeczne – posty w social mediach pomagają zwiększyć ruch na stronie dzięki promocji marki w Internecie oraz interakcji z Twoimi klientami.

Zarówno działania on-page SEO jak również off-page SEO są kluczowe, aby nasza zdobywała jak najlepszą pozycję w wyszukiwarkach. Nie można skupić się tylko na niektórych elementach, bowiem dopiero razem pozwalają osiągnąć cel. Tylko dzięki całościowemu optymalizowaniu strony internetowej mamy szansę osiągnąć satysfakcjonujące wyniki.

Zasady tworzenia stron internetowych – zadbaj o user experience oraz user interface

Współcześnie tworzenie stron internetowych obejmuje nie tylko szereg elementów technicznych czy contentu. Ma również za zadanie sprawić, by całość doświadczenia z poruszania się po stronie www zapadła użytkownikowi w pamięć. Mnogość stron internetowych, które na co dzień otwieramy sprawiają, iż firmy prześcigają się w zapewnieniu nam wizualnych, interaktywnych i emocjonalnych efektach. Wszystko po to, by wyróżnić się w gąszczu konkurencyjnych stron internetowych. Przeciętnemu internaucie wystarczy jedynie kilka sekund by podjąć istotną z punktu widzenia przedsiębiorstwa decyzję  – zostaję na stronie, czy z niej wychodzę. Z tego powodu profesjonalnie projektowanie stron musi obejmować również user experience oraz user interface. Na czym dokładnie polegają obydwa procesy?

Potęga UX

User experience dotyczy łatwości użytkowania strony internetowej, co bezpośrednio przekłada się na zwiększenie interakcji konsumenta z Twoją firmą. Od tego jakie wrażenie wywoła strona internetowa zależy czy użytkownik będzie chciał na nią ponownie wrócić. User experience polega zatem na przewidywaniu jego potrzeb. Tak aby następnie pomóc użytkownikowi w poruszaniu się po stronie www, by zwiększyć współczynnik konwersji.

Budowa stron internetowych z uwzględnieniem user experience zachęca internautę do szerokiej interakcji z firmą. Dzieje się tak poprzez przyciski call to action, wypełnianie formularzy, czy zapisanie się do newslettera. Jeśli nawigacja po stronie jest nieintuicyjna, internauta nie może odnaleźć potrzebnych mu informacji. Gdy teksty są mało widoczne i zrozumiałe to konsument nie tylko będzie poirytowany, ale występuje mniejsze prawdopodobieństwo, iż wróci na naszą stronę i skorzysta z naszych usług czy produktów.

Dodatkowo jeśli sprzedajesz swoje towary online to tworzenie stron i sklepów internetowych musi obejmować odpowiednio zaprojektowany user experience, aby spowodować jak najmniejszą ilość porzuceń koszyka, co bezpośrednio prowadzi do zwiększenia Twoich zysków. Kolejnym istotnym aspektem tego procesu jest zmniejszenie wydatków na obsługę klienta. Użytkownik, znajdując wszystkie najpotrzebniejsze informacje na stronie internetowej, nie będzie bowiem zmuszony do korzystania z czatów, telefonów, e-mailów czy mediów społecznościowych.  

Projektowanie i tworzenie stron internetowych z uwzględnieniem user experience to dziedzina mocno empiryczna, która bazuje na zrozumieniu psychiki naszego konsumenta. Gdy „wejdziemy” w jego umysł będziemy wiedzieli jak rozplanować ilość i kolejność widocznych ekranów na stronie internetowej. W jaki sposób zaprezentować treść informacji czy jak zaprojektować następujące po sobie podjęte przez użytkownika działania. Korzyści dla internautów z wykorzystania user experience to między innymi:

  • łatwiejsze dokonywanie zakupów online,
  • przywiązywanie się do danego serwisu i chętniejsze powroty do niego,
  • zwiększenie zainteresowania witryną co powoduje dłuższy czas spędzony na stronie internetowej,
  • szybkie i prawidłowe odnajdywanie potrzebnych informacji, co przekłada się na zwiększenie zadowolenia oraz budowanie wiarygodności firmy.

User interface dba o to, by układ strony był przyjemny w odbiorze. Dotyczy całości jego designu: koloru, stylu przycisków, typografii, menu czy galerii, które mają za zadanie przywoływać tożsamość marki – jej wartości, misję, wizję, ton i inne elementy.

Tworzenie strony internetowej a przyciągnie klientów z social mediów

Współcześnie trudno sobie wyobrazić osobę bez konta w mediach społecznościowych typu Facebook czy Instagram. To główne miejsca na dzielenie się szczegółami ze swojego życia ze znajomymi. To samo tyczy firm: dzięki social mediom mamy kontakt z naszymi klientami, a dodatkowo możemy przyciągnąć nowych.

Konsumenci trafiając na Twoje kanały mediów społecznościowych mogą w łatwy sposób przejść na stronę internetową, aby dowiedzieć się czegoś więcej o firmie. Z konta na Facebooku czy Instagramie kieruje się klientów na stronę www, aby zachęcić ich do podjęcia konkretnego działania. Media społecznościowe służą jedynie do przyciągnięcia ich uwagi i przekazania podstawowych informacji. Z kolei profesjonalnie tworzenie stron pozwoli Ci na przekonanie konsumentów np. do zakupu Twoich produktów. Jeśli zaintrygujesz reklamą w social mediach, ale nie podasz adresu swojej strony www, to konsument może zrezygnować z dalszego kroku w podróży klienta.  

Projektowanie i tworzenie stron www w zgodzie z zasadą responsywności

„Wśród Polaków w wieku ponad 15 lat 96,9% korzysta z telefonu komórkowego, a 77,3% z Internetu w 2021 roku, z kolei wśród użytkowników sieci w smartphonach aż 82,1 używa jej do przeglądania stron internetowych. Tak wynika z „Badania opinii publicznej w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz preferencji konsumentów”, zrealizowanego w listopadzie 2021 roku przez Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE).” ***

Powyższe dane jasno pokazują, iż zasady projektowania stron internetowych muszą obejmować również urządzenia mobilne, które stały się głównym źródłem korzystania z Internetu. Stąd tak ważne jest automatycznie dostosowywanie się stron internetowych do wymogów każdego urządzenia. Dlaczego warto o to zadbać? Responsywna strona internetowa to nie tylko wygoda dla użytkowników, którzy z łatwością mogą poruszać się po stronie. To również korzyść dla właściciela serwisu, który nie musi tworzyć kilku wersji stron dla różnych typów urządzeń czy przeglądarek. Dobrze przygotowana strona automatycznie dostosowuje wszystkie jej elementy, takie jak: grafika, rodzaj czcionki, wielkość poszczególnych elementów, a przede wszystkim dopasowuje się do wielkości i rozdzielczości wyświetlacza. Dzięki temu internauta uzyskuje łatwą, przejrzystą, kompleksową i czytelną stronę internetową z intuicyjną nawigacją bez względu na rodzaj użytego urządzenia. A to z kolei wpływa na jego pozytywne doświadczenia z naszą witryną, co przekłada się na zyski firmy.

Tworzenie strony internetowej – dlaczego treść ma znaczenie?

Wszelakie treści publikowane na stronie internetowej, w tym akapity, nagłówki, obrazy zawarte we wszystkich podstronach, artykułach, wpisach blogowych a nawet opisach produktów, mają ogromną wartość. Zarówno dla samego użytkownika jak i pozycjonowania w wyszukiwarce. Profesjonalne tworzenie strony internetowej powinno opierać się na unikalnych treściach skupionych na odbiorcy. Tylko takie podejście przynosi wymierne korzyści. Content marketing przyciąga uwagę naszych użytkowników. Pozycjonuje firmę jako eksperta i zachęca do ponownego wejścia na stronę. Odpowiednio dostosowane artykuły pod grupę docelową dostarczają wiedzę i niezbędne informacje. Wpływają tym samym na budowanie pozytywnego wizerunku marki. Edukowanie użytkowników buduje więź z danym przedsiębiorstwem i pozwala na utrzymanie dłuższych relacji. W dłuższej perspektywie ma swoje przełożenie na zwiększenie ruchu na stronie internetowej.

Projektowanie stron dla firm – od czego należy zacząć?

Tworzenie skutecznych stron internetowych nie zaczyna się od praktyki lecz od zupełnych podstaw. Po pierwsze należy sobie odpowiedzieć na pytanie w jakim celu ją projektujemy. Jeśli zadamy sobie pytanie co chcemy osiągnąć, będziemy wiedzieli konkretnie do czego dążymy. Nawet najnowocześniejsza strona internetowa, z najpiękniejszym designem, nie przyniesie żadnych korzyści ani zysków, jeśli nie będzie dopasowana do celów oraz potrzeb Twoich użytkowników.

Chcesz stworzyć stronę internetową, by sprzedać swoje produkty czy by przekazać jedynie o nich informacje? A może pragniesz wyróżnić markę na tle konkurencji czy generować zapytania od potencjalnych klientów? Jasno określony cel jest punktem wyjścia do rozpoczęcia pracy nad tworzeniem strony www. Zrezygnuj jednak z ogólnikowego stwierdzenia „chcę zwiększyć liczbę klientów”. Tak sformułowany cel nie ma żadnej wartości merytorycznej. Nie daje też żadnych konkretnych wskazówek jak ma finalnie wyglądać strona internetowa.

Projektowanie stron www – z jakich etapów się składa?

Następnym krokiem będzie określenie swojej grupy docelowej i stworzenie persony – w marketingu to niezwykle istotne. W tym celu warto określić: wiek, płeć, miejsce zamieszkania konsumenta. Zbadać czym się interesuje jak również „wejść” głębiej w tematykę i dowiedzieć się jaki jest sposób korzysta z internetu. W dalszej kolejności należy poznać preferencje persony. Jakimi wartościami w życiu się kieruje? Jakie są jego/jej cele w życiu? W jaki sposób spędza swój normalny dzień, a jak z kolei zachowuje się w weekend? W jakich godzinach prawdopodobnie by użył/użyła Twojego produktu czy skorzystał/ła z Twojej usługi, a także jakie są czynniki, które sprawią, iż dana osoba wejdzie na stronę internetową. Im więcej zadasz pytań i im więcej odpowiedzi uzyskach, tym lepiej Twoja strona będzie dopasowana do potrzeb użytkowników.

Tworzenie stron www w następnym etapie obejmuje zbudowanie struktury strony i ilości podstron w celu jak najłatwiejszej i najskuteczniejszej nawigacji klienta po witrynie. Ta powinna bazować na analizie słów kluczowych by wiedzieć czego potrzebują i szukają w Internecie nasi obecni i potencjalni klienci. Należy zwrócić szczególną uwagę na nazwę strony głównej, nazwy kategorii produktów (np. okna dachowe, kuchnia luksusowa), czy nazwy usług (usługi lekarskie, usługi fryzjerskie).Rozmieszczenie podstron powstaje w formie makiety jeszcze bez konkretnego deisgnu czy koloru czcionek. Na tym etapie skupiamy się bowiem na takim rozmieszczeniu elementów, aby klient zobaczył najpierw to co chcemy mu przekazać w pierwszej kolejności.

Tworzenie stron internetowych jest również ściśle związane z koncepcją kreatywną, czyli kolejnym etapem obejmującym graficzną wizję strony. Koncepcja wizualna jest bardzo istotna, jednakże nie najważniejsza. Bowiem dopiero wypełnienie strony odpowiednim contentem – czyli treść strony – ma wpływ chociażby na kolejność wyświetlania się witryny w wyszukiwarce Google. Nie można również zapominać o wszelakich technicznych kwestiach. Są nimi wspomniane wcześniej optymalizacja pod kątem SEO, UX, UI czy CMS, czyli system zarządzania treścią.

Pierwsze wrażenie robi się tylko raz.

Stworzymy dla Ciebie nowoczesną stronę internetową.

Jakie są cechy dobrej strony internetowej?

Wiedząc już z jakich elementów powinna się składać strona internetowa, możemy podsumować jej najważniejsze cechy. Bez wątpienia korzyści i zakładane efekty przyniesie nam witryna, która jest:

  • Skuteczna – witryna powinna realizować założone cele, które określa się na etapie jej budowy
  • Intuicyjna – czyli nieskomplikowana i logiczna w odbiorze dla użytkowników. Internauta wchodząc na witrynę po raz pierwszy powinien od razu, bez żadnych trudności, móc się po niej poruszać
  • Bezpieczna – każda strona internetowa musi być zabezpieczona przed wirusami oraz włamaniami, zapewniając także prywatność odbiorcom
  • Rzetelnie wykonana – na profesjonalnej stronie internetowej nie ma miejsca na słabej jakości grafiki, błędy ortograficzne czy poucinane teksty
  • Atrakcyjna wizualnie – zawierająca elementy przyjemne dla oka, wyróżniająca się nowoczesnym, ale nienachalnym designem, posiadająca przemyślaną szatę graficzną czy schemat kolorów i czcionek
  • Responsywna – czyli przyjazna zarówno dla urządzeń mobilnych, jak i laptopów czy komputerów stacjonarnych
  • Szybka – rozumiemy przez to szybki czas ładowania, bowiem nic tak nie zwiększa frustracji internauty jak strona, która ładuje się dłużej niż 5 sekund

Czy profesjonalne projektowanie stron jest potrzebne małym firmom?

Wielu właścicieli małych firm zadaje sobie pytanie: „czy potrzebuję strony internetowej, skoro posiadam niewielkie przedsiębiorstwo?”. To dosyć częsta zagwozdka dla założycieli biznesu. Nawet w obecnych czasach można się spotkać z przeświadczeniem, iż projektowanie stron jest potrzebne wyłącznie wielkim korporacjom. Tymczasem statystyki mówią same za siebie:

  • 46% wyszukiwań w Google zawiera zamiar kupna produktu czy usługi w okolicy,
  • aż 97% użytkowników internetowych korzysta z wyszukiwań w Google, aby znaleźć firmę lokalną
  • 70% użytkowników odwiedzi stacjonarnie sklep po tym, co przeczytali na stronie www****

Obecnie strona internetowa jest punktem zaczepienia w procesie przyciągnięcia nowych konsumentów. Dopiero później wdraża się reklamy na różnych portalach internetowych czy podejmuje działalność w mediach społecznościowych. Ostatecznie bowiem i tak każdy użytkownik będzie chciał sprawdzić naszą firmę właśnie za pomocą witryny. Dodatkowo samo posiadanie konta firmowego na Facebooku nie jest ani wystarczające ani skuteczne. Przede wszystkim z powodu szybko znikających treści na tablicy. Rzadko kiedy użytkownik ma szansę trafić na dokładnie takie informacje, jakie go interesują. Dopiero strona internetowa daje taką możliwość. Poza tym oferuje mnóstwo dodatkowych korzyści, szczególnie dla lokalnego biznesu. Poprawiając jego widoczność w sieci i umożliwiając wyróżnienie się spośród innych, mniejszych biznesów.

Tworzenie stron www dla firm przez agencję marketingową

Nie wystarczy, że firma ma stronę od kilkunastu lat. W tym czasie wiele się zmieniło! Biorąc to pod uwagę, co jakiś czas warto zrobić audyt i być może dokonać niezbędnych modyfikacji. By zrozumieć jak istotne jest profesjonalne tworzenie stron, a z czasem także rebranding, warto spojrzeć na przykład poniżej.

Na pierwszym zdjęciu znajduje się strona internetowa jednego z naszych klientów – MSM Mońki. Tak wyglądała witryna w 2013 roku.

Poniżej widzimy stronę po rebrandingu, wykonanym w 2020 roku przez zespół ekspertów z Commplace. Już na pierwszy rzut oka można zauważyć jak nowoczesny design, minimalistyczny wygląd, wysokiej jakości grafiki potrafią wpłynąć na odczucia użytkownika strony. Przejrzysty oraz intuicyjny układ, wygląd dostosowany do grupy docelowej, unikalna szata graficzna. Wszystko to sprawia, iż na stronie łatwo można odnaleźć wszystkie najpotrzebniejsze informacje. Całość dopełniają dostosowane najważniejsze a zarazem podstawowe elementy skutecznej strony internetowej. Należą do nich optymalizacja pod kątem SEO czy UX, które wpływają na zwiększenie liczby zamówień oraz wzrost świadomości istnienia marki w umysłach konsumentów.

Projektowanie i tworzenie stron www może wydawać się prostą czynnością. Jednakże gdy zaczynamy rozumieć wszystkie elementy, które wchodzą w jej skład, zwykle zdajemy sobie sprawę iż samodzielnie jej nie stworzymy. Ten proces wymaga bowiem nie tylko wiedzy, umiejętności, doświadczenia, ale i znajomości odpowiednich narzędzi. Agencja marketingowa czy agencja PR, zatrudniająca ekspertów, zaoszczędzi Twój czas oraz pieniądze, tworząc stronę, która przyniesie Twojej firmie oczekiwane efekty.

Tworzenie skutecznych stron internetowych jest możliwe dzięki agencji marketingowej, która wie co jest naprawdę potrzebne Twojej firmie. Za pomocą odpowiednio zaprojektowanej strony www zyskasz zainteresowanie nowych klientów a Ci obecni docenią Twoje zaangażowanie w uczynienie zakupów jeszcze przyjemniejszymi. Z pomocą specjalistów nie tylko „postawisz” stronę internetową. Możesz także skorzystać z ich wsparcia na późniejszym etapach, dzięki czemu zyskasz pewność, że wszystko działa sprawnie. Eksperci z agencji wiedzą, iż angażująca strona internetowa to współcześnie nie tylko tekst i atrakcyjne zdjęcia, ale szereg „technicznych” elementów, z których każdy składa się na prawidłowe i skuteczne oddziaływanie witryny na potencjalnego konsumenta.

Strona www – jak sprawić, by stała się skutecznym narzędziem biznesowym?

Dobrze zaprojektowane witryny są skutecznymi narzędziami biznesowym. Zlecenie stworzenia strony internetowej wyspecjalizowanemu podmiotowi gwarantuje wymierne efekty. Specjaliści zajmą się każdym aspektem – począwszy od projektu graficznego po optymalizacją SEO. Jeśli działają w ramach agencji PR możemy także liczyć na doradztwo w zakresie reklamy internetowej.

Skorzystanie z usług freelancera jest bardziej ryzykowne, bowiem projektem zajmuje się tylko jedna osoba. Z kolei w agencji są zatrudnieni specjaliści z różnych dziedzin. Zespół stworzony z grafików, specjalistów SEO, copywriterów, web developerów itd., to prawdziwy dream team. Masz pewność, że zastosują do twojej witryny kompleksowe rozwiązania. Przed podjęciem współpracy warto jednak sprawdzić portfolio agencji oraz opinie na jej temat. Zrób wszystko, aby powierzyć to ważne zadanie, jakim jest tworzenie stron internetowych firmie, która faktycznie spełni Twoje oczekiwania.

Tworzenie stron internetowych – cena

Tworzenie skutecznych stron internetowych wymaga specjalistycznej wiedzy ekspertów. Osób, które na co dzień śledzą trendy i nowości w zakresie stron internetowych. Jak pisaliśmy wyżej, projekt strony www obejmuje szereg skomplikowanych elementów, które pełnią określone role. Nie musisz się na nich. Ostatecznie witryna ma przyciągać nowych klientów oraz wyróżnić Twoją firmę na rynku. Specjaliści zadbają o to, by budować Twój profesjonalny wizerunek w sieci poprzez skuteczne tworzenie stron internetowych.

Pozostaje jeszcze jedna kwestia. Cena. Ile kosztuje tworzenie stron internetowych? Odpowiedź nie może być na tym etapie ogólnikowości inna niż – to zależy. Na koszt zaprojektowania i wdrożenia strony www wpływa wiele czynników. Przede wszystkim złożoność strony. Mniej nakładu pracy wymagają strony proste typu one-page. Czas ten zdecydowanie się wydłuży w przypadku bardzo rozbudowanych stron firmowych. Innymi czynnikami wpływającymi na koszt są: CMS, czyli system zarządzania treścią, wykorzystana technologia, szablony, autorskie rozwiązania, czy wielojęzyczność.

Niemniej nieprawdą jest, iż każda witryna kosztuje majątek. Takie wypowiedzi świadczą tylko o nieznajomości mówiącego na temat realiów rynkowych. Najlepiej zgłosić się do specjalistów, przedstawić im swoje założenia i oczekiwania, na bazie których przygotują wycenę. Z pewnością przy jej opracowywaniu zostanie uwzględniony budżet, jakim dysponuje potencjalny klient.

Podsumowując i odpowiadając jednocześnie na pytanie zadane w tytle wpisu: współcześnie strona internetowa to rzeczywiście wymóg a nie kaprys. To must have, bez którego firmie trudno będzie zaistnieć i rozwijać biznes. Strona www stanowi najlepszą, wirtualną wizytówkę firmy. Zarówno w przypadku przedsiębiorstw działających lokalnie, jak i dla dużych korporacji. Stwierdzenie: „jeśli nie ma Cię w Internecie – nie istniejesz” jest dziś bardziej aktualne niż kiedykolwiek wcześniej.

* https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/jak-korzystamy-z-internetu-2021,5,12.html

** https://startupbonsai.com/lead-generation-statistics/

*** https://alebank.pl/badanie-uke-2021-969-polakow-i-995-firm-korzystalo-z-telefonu-komorkowego-z-internetu-773-obywateli-i-895-przedsiebiorstw/?id=398238&catid=361&cat2id=25924

****https://www.safaridigital.com.au/blog/local-seo-statistics/

Dodaj komentarz

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt