Elementy przekazu reklamowego – każdy ma znaczenie

Online marketingPRStrategia marketingowa
Elementy przekazu reklamowego - każdy ma znaczenie

Reklama otacza nas zewsząd każdego dnia. Mnogość przekazów pozwala nam wyszczególnić tylko niektóre przykłady – zwłaszcza te, które przyciągają uwagę i pozwalają się zapamiętać. Aby uzyskać taki efekt, należy dobrze przeanalizować wszystkie elementy przekazu reklamowego i dopasować komunikat do marki. Tylko jak to zrobić?

Nie każdy argument motywujący do zakupu będzie pasował do konkretnej reklamy. Trzeba więc znaleźć ciekawy i chwytliwy pomysł na to, jak przyciągnąć uwagę odbiorców, a jednocześnie pamiętać o zasadach etyki.  Oto z czego warto korzystać.

Czym jest przekaz reklamowy?  

Nie istnieje idealny przepis na sukces reklamowy. Czasami potrzeba genialnego pomysłu, a czasami odrobiny szczęścia. Z pewnością dopracowana w każdym calu reklama zwiększa nasze szanse na sukces.  

Reklamą nazywamy komunikat do odbiorców, najczęściej zawierający slogan, treść oraz grafikę. Niezależnie od tego, czy grafika jest ruchoma czy też nie, to aspekt wizualny przyciąga uwagę odbiorców jako pierwszy. Oczywiście nie należy spodziewać się ogromnego sukcesu bez dobrze dobranego, krótkiego hasła, które niesie za sobą pewny przekaz czy sentencję. Najczęściej dotyczy korzyści, które konsument otrzyma w momencie dokonania zakupu. 

W zależności od celu, reklama może dotyczyć produktu lub usługi, dodatkowych benefitów, takich jak obniżka ceny lub gratisu, który marka oferuje do zakupu. Wiele współczesnych komunikatów reklamowych dotyczy marki jako zgranego zespołu, który jest przedstawiony na grafice. Ma to na celu zbliżenie się do klientów i pokazanie im nieco kulisów funkcjonowania firmy. Wiele elementów reklamowych jest też częścią większej kampanii świadomościowej lub wizerunkowej, która ma za zadanie pokazać klientom wartości, które są ważne dla firmy. Pomysłów na ciekawą reklamę może być mnóstwo, wystarczy dobrze określić jej cel i grupę docelową, do której będzie kierowana. Wówczas, przy odrobinie kreatywności, z nawet prostego przekazu, może powstać genialna reklama.  

Storytelling, czyli jak opowiadać o marce

Pamiętajmy, że każda reklama ma wspólny cel – wywołanie pewnej reakcji u odbiorców. Fakt, że reklama jest komunikatem perswazyjnym i angażującym odbiorcę, stwarza marce mnóstwo możliwości dotarcia do sfery uczuciowej konsumentów, a także ich marzeń, postaw i wszelkich aspiracji.  

Ważnym elementem przekazu reklamowego jest storytelling, który opowiada historię, dotyczącą marki. Ze względu na to, że taka opowieść ma swój początek i koniec – w formie pewnego podsumowania, najczęściej perswazyjnego – łatwiej odbiorcom ją zapamiętać i dopisać do tej historii swoje potrzeby. Storytelling pozwala więc: 

  • wyróżnić markę;
  • zdobyć zainteresowanie i zaangażowanie odbiorców;
  • zwiększyć motywację do zakupu;
  • zbudować więź z klientami.  

Najważniejsze elementy przekazu reklamowego 

Aby zrealizować ciekawą, a przede wszystkim skuteczną reklamę, należy stworzyć doskonały plan, w którym będą ujęte najważniejsze elementy przekazu reklamowego, czyli odpowiedzi na pytania: 

  • co będzie głównym tematem reklamy? 
  • jaka jest grupa docelowa reklamy, czyli do kogo będzie ona skierowana? 
  • gdzie i w jakiej formie reklama będzie umiejscowiona? 
  • jaki jest cel reklamy – czy ma ona zwiększać świadomość odbiorców o marce poprzez nowy produkt czy usługę, czy raczej będzie nastawiona na promocję lub wyprzedaż? 

Aby odpowiedzieć na powyższe pytania, należy dokładnie przeanalizować odbiorców – ich oczekiwania, zainteresowania, potrzeby, a także zachowania w określonych sytuacjach. Pamiętajmy, że grupy konsumenckie znacznie się od siebie różnią, dlatego każdy komunikat powinien być indywidualnie dopasowany. Lepiej więc skierować więcej reklam do poszczególnych grup docelowych niż jedną reklamę do wszystkich grup odbiorców.  

Szukasz pomysłów na angażującą reklamę?

Znamy się na tym – sprawdź nas!

Jaki jest cel przekazu reklamowego?

Poprzez komunikat reklamowy, najogólniej rzecz ujmując, chcemy oddać to, co najlepszego nasza marka może zaoferować klientom. Może być to jednorazowa promocja, zupełnie nowa kolekcja produktów, wyjątkowa oferta, usługa szyta na miarę lub ogół wartości, które przejawia marka.  

W zależności od celu reklamy i grupy docelowej, może mieć ona kontekst: 

  • humorystyczny – z pewnością będzie łatwiejsza do zapamiętania, a nawet zaskakująca; 
  • pytający – składnia do pewnej refleksji; 
  • rozkazujący – wskazuje określony sposób zachowania; 
  • deklaratywny – prezentuje pewne argumenty;  
  • informujący – komunikuje informacje o produktach i usługach. 

Reklama społeczna i jej zadania

Pamiętajmy, że istnieje jeszcze jeden, odrębny rodzaj reklamy, mianowicie reklama społeczna. Zazwyczaj określa ona pewien problem społeczny i ma za zadanie uwrażliwić odbiorców na tę sytuację. Reklama społeczna bywa kontrowersyjna – rządzi się swoimi prawami i ma na celu przyciągnięcie uwagi społeczeństwa. Najczęściej przejawia się w formie pytającej, rozkazującej lub deklaratywnej, a jej przekaz absolutnie nie powinien być bierny. Reklama społeczna wpływa na emocje odbiorców i wykazuje wysoki stopień perswazji.  

Elementy przekazu reklamowego na przykładzie znanej marki 

Weźmy pod lupę jedną z najbardziej aktualnych reklam, aby pokazać sposób jej nietuzinkowego przedstawienia. Z pewnością zapada ona w pamięć, ale czy niesie za sobą tylko pozytywne konotacje? Mowa tu o reklamie sieci sklepów Media Expert i kultowy już slogan „Włączamy niskie ceny”. Dla wielu odbiorców ta reklama stała się pewnego rodzaju traumą, poprzez częstotliwość publikacji. To co miało być hitem, z pewnością zapadło odbiorcom w pamięć, jednak po czasie stało się nie do zniesienia.  

Mimo, że jest to duża kampania reklamowa, obejmująca różne przekazy w formie ruchomej wizualizacji, zawsze zawiera ten sam komunikat „Włączamy niskie ceny”. Przyjemna, melodyjna forma jest przyjazna, utrzymana w radosnym tonie. Z pewnością od pierwszej linii melodycznej zapada głęboko w pamięć. Ma slogan, treść i grafikę ruchomą, wydawałoby się więc, że wszystko się zgadza. Czasami jednak może zawinić sama częstotliwość prezentacji. Kiedy słyszymy tę samą melodię wiele razy w ciągu dnia, możemy się tym zmęczyć.

Chcesz pozostać zauważony, ale nie nachalny? Skorzystaj z wiedzy ekspertów Commplace. Skontaktuj się z nami – doradzimy, jak uzyskać efekty i nie popełnić błędu.

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt