Storytelling to nic innego jak dobrze dobrane słowa. A te mogą mieć ogromną władzę nad ludźmi. Mózg oceniając wartość słów te, które uzna za ważne, przechowuje w pamięci długotrwałej. Słuchając historii hipokamp, położony w głębi przodomózgowia, odbiera dane ze zmysłów i łączy je w doświadczenie. Z kolei nagie fakty powodują, że aktywna jest jedynie cześć mózgu odpowiedzialna za funkcje językowe. To jest powód, dla którego zapamiętujemy 70% informacji zawartych w artykułach i tylko 10% pochodzących z danych i statystyk. Oceniając markę używamy raczej uczuć niż faktów. Te uczucia wpływają z kolei na naszą lojalność, zaufanie i zamiar zakupu produktów czy usług właśnie TEJ marki. Jak je wzbudzić u klientów? Poznajcie storytelling – przykład na to, jak za pomocą słowa zaczarować swoją publiczność.

Jak ludzie oceniają działanie tradycyjnego marketingu? Czują się anonimowo. Zupełnie jakby byli banknotami, które próbują pochwycić równie anonimowe korporacje. Coś musiało się zmienić. Stąd rozwój marketingu angażującego, w którym marki koncentrują się na budowaniu relacji poprzez treść. Prawda jest taka, że ludzie nie są z natury całkowicie przeciwni komunikacji marki. Oni są wobec niej podejrzliwi. Chcą szczerej, autentycznej relacji opartej na wzajemnym zaufaniu i szacunku. Ten warunek spełnia storytelling, przykład narracji nastawionej na budowanie relacji.

Przez lata niepodzielnym królem marketingu był tradycyjny marketing. Nazywa się go często marketingiem przeszkadzającym. Skąd to miano? W tradycyjnej reklamie marka przeszkadzała ludziom rozmawiać z sobą. Nie było tam miejsca na dialog. Ale ludzie są już zmęczeni tą jednostronną komunikacją. Zgodnie z raportem specjalnym Edelman Trust Barometer z 2019 r., 3 na 4 osoby aktywnie unikają reklam.

Polecamy  Marketing transakcyjny czy marketing relacyjny – co sprawdza się lepiej?

Czym jest historia marki? Storytelling przykłady

81% ludzi twierdzi, że tym co ostatecznie wpływa na ich decyzje zakupowe jest zaufanie. To znaczy, że muszą wiedzieć, kim jesteś jako firma, dlaczego powinni się tobą interesować i co mogą mieć z tobą wspólnego. Im lepiej marka potrafi przekazać te rzeczy, tym łatwiej jest zaangażować ludzi i z czasem budować cenne relacje. Jak to robić skutecznie? Genialnym sposobem jest storytelling, przykład narzędzia pozwalającego docierać ze swoją historią do klientów. Pozwalającego dzielić się historią marki za pośrednictwem każdej tworzonej przez firmę treści.

Historia Twojej marki jest połączeniem wielu elementów. Chodzi o to, kim jesteś, na czym Ci zależy, co robisz, jak pomagasz ludziom itp. Krótko mówiąc, jest to opowieść o tym, dlaczego istniejesz. Historia twojej marki daje także ludziom odpowiedź na pytanie o to, dlaczego powinni chcieć się z Tobą kontaktować. Wykorzystaj do tego storytelling. Przykład bezprecedensowego sposobu do rozwijania dialogu z ludźmi poprzez treści. Niezależnie od tego, czy opublikujesz je w swojej witrynie internetowej, w mediach społecznościowych czy wyślesz jako e-mail. Dzielenie się historią marki to jeden z najskuteczniejszych sposobów na przyciągnięcie uwagi, zaangażowanie i zachęcenie ludzi do zakupu. Jeśli jeszcze tego nie robisz, poznaj przynajmniej 4 powody, dlaczego warto.

Storytelling przykład tego, jak się wyróżniać

Co Cię wyróżnia? Niezależnie od tego, czy chodzi o skuteczność produktu, czy funkcje usługi, zawsze jest powód, dla którego jesteś inny. A ludzie chcą wiedzieć, co to jest. Możesz pomyśleć, że to błahe sprawy, ale poszczególne elementy historii Twojej marki są bardziej interesujące dla innych ludzi niż ci się wydaje. To jak powstał pomysł na biznes. Jak doszedłeś do urzeczywistnienia swoich marzeń. Jak się rozwinąłeś.

Polecamy  Owned media – czy potrafią zwiększyć wartość marki?

W Commplace od lat rozmawiamy o tym z naszymi klientami. Lubimy storytelling. Przykład na to, dlaczego go lubimy? Bo historia o firmie nigdy nie jest nudna. Storytelling to opowieść, która pozwala nam naprawdę zrozumieć, kim są nasi klienci i dlaczego robią to, co robią. Jeśli potrafisz dzięki umiejętniej opowiedzianej historii zwracać uwagę odbiorców na rzeczy, które sprawiają, że jesteś wyjątkowy – możesz łatwo przyćmić konkurencję.

Pokaż ludzkie oblicze swojej marki

Ludzie chcą wchodzić w interakcje z ludźmi. Na szczęście Twoja marka składa się przecież z ludzi. Pozwalając klientom zajrzeć „za kulisy” i  dzieląc się historią swojej marki, ułatwiasz ludziom poznanie, kim naprawdę jesteś. I co najważniejsze, sprawiasz, że mogą Ci zaufać. Jest wciąż wiele marek, które koncentrują swoją narrację na cechach produktu, tracąc ogromną szansę na wywarcie wpływu. Jak ma się do tego storytelling? Przykład dzielenia się historią marki to najlepszy sposób na zamknięcie tej luki. Postawienie na transparentność w działaniu i pielęgnowanie bardziej autentycznych relacji.

Przyciągaj do siebie odpowiednich ludzi

Ludzie obserwując szkody wyrządzone przez korporacje, które nie chcą ponosić za nie odpowiedzialności, tracą zaufanie do marek. Wahają się przed kontaktem z markami, które nie okazują ludziom troski i uwagi. Dotyczy to zarówno konsumentów, jak i potencjalnych pracowników. Storytelling, przykład otwarcia się na ludzi, pozwala przekazać więcej informacji niż tylko to, co robisz. Pomaga ci pokazać ludziom, w co wierzysz. Wyrażając swoje wartości, dajesz ludziom możliwość identyfikowania się z tobą. Dzięki temu możesz też przyciągać do firmy więcej talentów. Ludzi, którzy chcieliby dla Ciebie pracować z powodu tego, kim jesteś. Tym samym storytelling to doskonałe wsparcie employer brandingu.

Storytelling – przykład świadomej kreacji

Trzeba uczciwie przyznać – storytelling  nie oznacza, że niczym czarodziej każesz usłyszeć i przyswoić słuchaczom dokładnie to, co chcesz. Prawda jest taka, że nie masz całkowitej całkowitej kontroli nad historią swojej marki. Twoja historia jest częścią tego, co komunikujesz. Częścią tego, jak ludzie postrzegają to, co komunikujesz. Chociaż może to być frustrujące, ważne jest, abyś przejął kontrolę nad tym, nad czym masz kontrolę. Bo storytelling = przykład świadomej kreacji.  Jeśli Ty nie będziesz promować historii swojej marki, ludzie będą pisać o Tobie własne narracje. Jeszcze gorzej gdy całkowicie cię zignorują.

Polecamy  Relacje z klientami – jak wycenić ich wartość?

Żyjemy w świecie, w którym każdy może opowiedzieć historię i trafić z nią do szerokiej publiczności. Ot, produkt uboczny ery internetu. Dlatego o wiele lepiej jest komunikować swoją wersję historii marki  – przemyślaną i niosącą określone przesłanie, niż pozostawić to losowi i biernie się przyglądać, co wyczaruje otoczenie. Potrzebujesz pomocy w wykreowaniu i opowiedzeniu swojej historii?