Według raportów ponad 90% pracowników zostaje w firmie na dłużej, jeśli pracodawca zadbał o profesjonalny onboarding na początku współpracy. Czym jest adaptacja pracowników i jak ją przeprowadzić?
Czym jest adaptacja pracowników?
Adaptacja, inaczej onboarding pracownika, to coś znaczenie więcej niż podpisanie odpowiednich dokumentów czy inne formalności związane z zatrudnieniem. To proces wdrożenia nowych osób w funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Swoista pomoc w zaaklimatyzowaniu się pracowników w nowej firmie. Jakie są szczegółowe cele wprowadzenia pracowników w tajniki jej działania?
W Twojej firmie brakuje talentów?
Czas wdrożyć skuteczny employer branding!
Cele adaptacji pracowników
Nadrzędnym celem adaptacji jest jak najszybsze i najbardziej efektywne wprowadzenie nowo zatrudnionych do firmy. Pracownicy powinni w tym czasie poznać misję, strategię działania, historię przedsiębiorstwa, przepisy bhp, podział pracy, zakres obowiązków oraz kulturę organizacyjną obowiązującą w firmie. Adaptacja pracowników to również zaprezentowanie im możliwości dalszego rozwoju osobistego, które ma zachęcić ich do pozostania w organizacji. To także czas na zaznajomienie ich z obowiązującymi przepisami zewnętrznymi i wewnętrznymi. To również najlepszy moment by przygotować ich na ewentualne kryzysy i problemy w codziennej pracy. W jaki sposób to robić? Poprzez przedstawienie zachowań i sposobów reagowania na owe sytuacje.
Efektem procesu onboardingu powinno być pełne wdrożenie pracowników do nowych obowiązków, jak najszybsze osiągnięcie samodzielności w pracy o wymaganej jakości i wydajności.
Etapy adaptacji pracowników
Adaptacja pracowników powinna składać się z 4 etapów:
- czas między rekrutacją a inauguracją – moment na zebranie wszystkich dokumentów i formularzy, przygotowanie stanowisk pracy i niezbędnych narzędzi, przesłanie materiałów, z którymi pracownicy powinni zapoznać się przed pracą, szkolenia,
- dzień pierwszy – zapoznanie pracowników z zespołem, oprowadzenie ich po firmie, wyjaśnienie wszystkich procedur, przydzielenie pierwszych zadań,
- pierwszy tydzień – zaangażowanie pracowników w wybrane projekty, integracja z zespołem,
- pierwszy miesiąc – pomoc w niejasnych kwestiach, śledzenie postępów pracowników.
Firma powinna działać według założonego planu, a przy tym wykazywać się sporą elastycznością. Każdy pracownik bowiem w innym tempie przyswaja informacje i oswaja się z nową firmą. Do nowo zatrudnionych warto podejść w sposób indywidualny. Dopiero dzięki temu adaptacja pracowników będzie naprawdę skuteczna.