Nawigacja

Strategia rozwojowa – klucz do sukcesu firmy?

Strategia marketingowa
strategia rozwojowa to niezbędny plan

Strategia rozwojowa jest zbędna? Każdy, kto tak uważa, może się boleśnie rozczarować. Postępowanie po omacku nie przyczyni się do realizacji celów ani nie sprawi, że firma osiągnie zamierzony sukces. Tymczasem wystarczą trzy dobrze zaplanowane i zrealizowane kroki, aby raz na zawsze pożegnać przypadkowe i nieskuteczne działania, które na dłuższą metę mogłyby się wiązać z zagrożeniem dla firmy.  

Ostatni rok pokazał wszystkim, że nie można być pewnym niczego i jak łatwo „stracić” dobrze znany grunt. Funkcjonowanie niektórych branż stało się prawdziwą areną przetrwania, a co dopiero mówić o osiąganiu sukcesów. Potrzebne były natychmiastowe zmiany, aby sukcesem stało się przetrwanie. Strategia rozwojowa jest niezbędnym elementem do jego osiągnięcia.

Wiele definicji – jedna idea 

Powstało mnóstwo definicji i założeń na temat tego czym jest strategia rozwojowa. Cała idea powstała jeszcze w czasach starożytnych, kiedy to strategia odnosiła się bezpośrednio do starć militarnych.  Do skutecznego ich przeprowadzenia niezbędne było zbudowanie spójnego planu, który określałby główne cele, metody działania oraz ewentualne sposoby rozwiązywania problemów, a także środki do osiągnięcia sukcesu. W czasach nowożytnych dołączyła to tego jeszcze gospodarka oraz polityka. Liczne strategie obserwujemy więc każdego dnia, zarówno na arenie krajowej, jak i międzynarodowej, a sami jesteśmy ich integralną częścią. 

Strategia rozwojowa pozwala stworzyć przedsiębiorstwo, które będzie funkcjonowało sprawnie, a przede wszystkim przyniesie założony zysk. Nie są więc to tylko ulotne idee, ale konkretna, usystematyzowana wiedza na temat tego, jak osiągnąć satysfakcjonujące rezultaty.  

Dziś słowo strategia dotyczy przede wszystkim funkcjonowania przedsiębiorstw, lecz opiera się na tych samych założeniach. W końcu walka o klientów toczy się nieustannie każdego dnia, a konkurencja jest coraz większa. Zarówno według A.D. Chandlera, R.L Ackoffa, jak i C. O’Donnella, strategia rozwojowa powinna obejmować działania długofalowe. Poprzez fakt, że budowanie relacji i zaufania między firmą a jej otoczeniem nie jest prowadzone z dnia na dzień, strategia rozwoju również powinna być ulokowana w dłuższym przedziale czasu. Cały proces tworzenia strategii rozwojowej jest długotrwały, ponieważ należy przyjąć wiele zmiennych oraz zwrócić uwagę na najważniejsze czynniki, definiujące obecną pozycję firmy, a także położenie, które chcemy osiągnąć.  

Chcesz wdrożyć skuteczną strategię rozwojową?

Zrób to ze wsparciem ekspertów z Commplace.

Na czym polega strategia rozwojowa? 

Wartości, jakie Twoja firma przekazuje konsumentom, są podstawą do stworzenia doskonałej strategii rozwoju. Należy bowiem zastanowić się, po co firma rozpoczęła swoją działalność i czy wpisuje się ona w potrzeby dzisiejszego, stale zmieniającego się rynku. Strategia długofalowa to także zakładane wyniki i pozycja firmy na przestrzeni kilku lat. To, co chcemy osiągnąć dzisiaj, powinno prowadzić nas przez wszystkie działania i definiować osiągnięcia marki w przyszłości. 

Kolejnym etapem jest sprecyzowanie, czy posiadamy dostateczną wiedzę, środki oraz narzędzia, dzięki którym możemy zrealizować nasze cele. To bardzo ważne, z punktu widzenia choćby obecnych zasobów finansowych firmy. Ponadto należy ocenić, czy posiadamy wewnątrz osobę o odpowiednich kwalifikacjach, która sprostałaby zadaniu przeprowadzenia audytu obecnej sytuacji, stworzenia, a w późniejszym czasie wdrożenia strategii oraz ewaluacji efektów. Bez odpowiedniej osoby nie będziemy w stanie poradzić sobie z usystematyzowaniem wszystkich kroków strategii rozwojowej.  

Strategia rozwojowa – wady i zalety

Strategia rozwojowa powinna być przede wszystkim skuteczna. Tego jednak dowiedzie się dopiero w trakcie wdrażania jej w życie – i to tylko jeśli spełni się określone warunki. Przede wszystkim trzeba pokonywać po kolei wszystkie z wyznaczonych etapów i wykonywać niezbędne działania. Ogromnym atutem, a jednocześnie niezbędnym elementem strategii, jest analiza obecnej sytuacji firmy. Daje nam ona ogromny, jasny obraz działań i wskazuje jakie powinniśmy kontynuować, a które nie przynoszą żadnych efektów. Taka optymalizacja poczynań pozwala również zmniejszyć koszty, związane z wydatkami na nie do końca skuteczne narzędzia. Zamiast tego, można je przeznaczyć na inne elementy, które przyczynią się do sukcesu firmy.  

Stworzenie takiego planu działania ma ogromny wpływ zarówno na strategię długofalową, jak i krótkofalową. Wpływa bowiem na zbudowanie zaufania, nie tylko z otoczeniem zewnętrznym, ale także wewnętrznym firmy. Działając według określonego planu, pracownicy czują się stabilnie. Wiedzą, do jakich działań zostali oddelegowani, co ma na celu realizowana przez nich strategia rozwojowa oraz na poczet jakiego sukcesu pracują. W ten sposób pozbywamy się niedomówień, spornych sytuacji i niepewności, które na dłuższą metę zaburzają funkcjonowanie firmy.

Plan doskonały?

Dobra strategia nie powinna mieć właściwie mankamentów. Ważne jest jednak, aby dostosować działania do zamierzonych celów. Co prawda efekty ujawnią się dopiero po pewnym czasie, jednak przyjęcie strategii długofalowej, przeprowadzana w dłuższym okresie czasu, pozwala ostatecznie osiągnąć imponujący, długotrwały efekt. Warto jest więc uzbroić się w cierpliwość.

Pewnym utrudnieniem może być także brak wiedzy i umiejętności do wdrożenia strategii rozwojowej w firmie. Jeśli wewnątrz jej struktury nie ma osoby, która mogłaby przyjąć na siebie to zadanie, warto poprosić o pomoc zewnętrznych ekspertów, którzy specjalizują się w tego typu działaniach. Profesjonaliści, we współpracy z całą firmą, przygotują rzetelną analizę, a w późniejszym etapie obszerny plan działania, który – jeśli zostanie skrupulatnie wdrożony – przyniesie oczekiwane efekty.

Kiedy warto wdrożyć strategię rozwojową? 

Do osiągnięcia pełnego sukcesu, niezbędna jest konsekwencja w działaniu. Dlatego też strategia rozwojowa powinna powstawać już na etapie planowania biznesu. Co więcej, ogromnym atutem, jest wiedza, którą można zdobyć podczas tworzenia strategii rozwojowej. Dzięki analizie konkurencji, we własnym planie rozwoju warto się skupić na wdrożeniu dobrych praktyk i wyeliminowaniu błędów. Bez konkurencji rynek miałby marne szanse na przetrwanie, co odnosi się także do strategicznego dla firmy planu działania. Jeśli widzisz, że Twoją firmę, która jest na rynku już wiele lat, wyprzedzają inne, nawet stosunkowo młode na rynku podmioty, warto zastanowić się nad kompletną strategią rozwoju i zacząć ją systematycznie wdrażać. Działając bez planu, firma dryfuje niczym łódka miotana przez fale. Najwyższy czas, by przejąć stery.

Sprawdź, jaka strategia rozwojowa najlepiej pasuje do osiągnięcia celów Twojej firmy – skontaktuj się z nami i wypłyń na szerokie wody.

Zadzwoń Panel klienta Kontakt