Nawigacja

Slogan firmy – potężna wartość w kilku słowach

Strategia marketingowa

Masz tylko kilka sekund na to, żeby zainteresować potencjalnego klienta. Nazwa i logo to nie jedyne narzędzia, które możesz wykorzystać do wykreowania wizytówki Twojej firmy. Równie ważny jest slogan! Slogan to z pozoru kilka prostych słów, a w rzeczywistości – niesamowicie cenne i wartościowe hasło, które może powiedzieć więcej o Twojej firmie, niż Ci się wydaje. Jak stworzyć skuteczny slogan firmy? Czym kierowały się największe marki podczas tworzenia swoich haseł?

Czym jest slogan firmy?

Slogan firmy to jej werbalna wizytówka. To coś, co określa wartość marki, jest nośnikiem jej głównej idei, pewną obietnicą, składaną konsumentom. Slogan firmy nie jest tym samym co slogan reklamowy. Hasło jest bowiem komunikowane stale, niezależnie od prowadzonych działań promocyjnych w danym momencie. 

Slogan jest elementem tworzącym wizerunek całej firmy. Jedną z pierwszych rzeczy, na którą potencjalny klient zwraca uwagę. Slogan tworzy pewne wyobrażenie o marce w głowie odbiorcy. Dlatego musi być wyjątkowy. Powinien idealnie określać to, co marka sobą reprezentuje. Odbiorca po zapoznaniu się z hasłem od razu powinien wiedzieć, z czym ma do czynienia. 

3 kroki do stworzenia świetnego sloganu firmy

Slogan firmowy skierowany jest do odbiorców. Dlatego musi odpowiadać ich potrzebom. Powinien komunikować coś, co jest dla nich wartościowe. Sekret udanych haseł tkwi w doskonałej znajomości grupy docelowej. Pierwszym etapem tworzenia sloganu firmy powinna być zatem jej szczegółowa analiza. Skup się na języku, jakim komunikują się Twoi odbiorcy. Ponadto dowiedz się, jakimi zasadami kierują się w życiu, co jest dla nich najważniejsze, co lubią, jakie jest ich motto życiowe.

Slogan firmy jest elementem tworzącym ogólny wizerunek Twojej firmy, dlatego musi być zgodny z jej identyfikacją wizualną. Wybrane hasła zestaw z pozostałymi elementami brandingu, czyli z logo, nazwą, kolorystyką firmą i tonem komunikacji, i sprawdź, która z propozycji najlepiej do nich pasuje. Spójna, estetyczna identyfikacja wpłynie na doskonałe pozycjonowanie marki.

Hasło firmowe zwykle funkcjonuje w zestawieniu ze wspomnianymi wcześniej elementami brandingu. Jednak samodzielnie również może się przydać. Upewnij się, że Twój slogan będzie zrozumiały i logiczny w pojedynkę. Świetnym trikiem jest umieszczenie w sloganie nazwy firmy – tak, jak to zrobiła marka Frugo, tworząc hasło „No to Frugo”. Widząc taki zwrot, każdy odbiorca wie, o co chodzi. Nie potrzeba dodatkowych wyjaśnień.

Jak powstały kultowe slogany?

Jednym z najpopularniejszych sloganów jest „Just do it” firmy Nike. Istnieją dwie historie dotyczące powstania tego kultowego hasła. Jedna z nich mówi o tym, że slogan wymyślono w 1988 roku podczas jednego ze spotkań założycieli marki. Dan Wieden, chcąc zmotywować zespół do pracy, powiedział: „You, Nike guys, you just do it”. Tekst był rzekomo inspiracją do stworzenia sloganu firmy, który jest znany na całym świecie do dziś.

Według innej wersji Wieden zainspirował się ostatnimi słowami seryjnego mordercy Gary’rego Gilmore’a. Skazaniec, chwilę przed swoją śmiercią, miał wypowiedzieć „Let’s do it”. Podobno Wieden zmienił „let’s” na „just”, nadając frazie mocniejszy wydźwięk. 

Która wersja jest prawdziwa? Przez długi czas marka Nike powoływała się na drugą historię. Nie chciała bowiem, by kojarzono ją z seryjnym mordercą. Po wielu latach Dan Wieden przyznał, że zainspirował się słynnymi słowami Gilmore’a. Czy tak rzeczywiście było? Czy może autor sloganu chciał wyłącznie podgrzać atmosferę? Tego się raczej nie dowiemy. Przekaz jest jeden – inspiracji na slogan firmy możesz szukać praktycznie wszędzie!

Słowa mają moc.

Wiemy, jak ich skutecznie używać.

Skąd firmy czerpią inspirację?

Zwięzły, wyjątkowy, wypełniony wartościową treścią i spójny z wizją – taki w dużym skrócie powinien być slogan firmy. Najlepsze slogany intrygują, rozbudzają ciekawość i tworzą w głowach odbiorców nietypowe obrazy, które później kojarzą im się wyłącznie z daną marką. Czym kierowały się znane firmy podczas tworzenia swoich haseł?

Pierwszą grupą sloganów są te odnoszące się do tradycji lub historii brandu. Zakomunikowanie wyjątkowego pochodzenia marki czy wydarzeń, które wpływają na jej obecną wartość, to świetne posunięcie marketingowe. Wśród przykładów sloganów z tradycją możemy wymienić:

  • Grycan „Lody od pokoleń”,
  • Bytom „Sztuka krawiectwa od 1945”,
  • Tatuum „Zainspirowani pokoleniami”. 

Slogan może być obietnicą. Może mówić potencjalnemu klientowi, czego doświadczy, kupując produkty marki lub korzystając z jej usług. Hasło obietnica to m.in. „Spróbujesz. Pokochasz.” firmy Dawtona, „Dajemy radość jedzenia” firmy Iglotex, „Zakupy jak z płatka” grupy Stokrotka, czy też jeden z najpopularniejszych sloganów w Polsce – „Codzienne niskie ceny” sklepu Biedronka.

Hasło może wyjaśniać to, czym firma się zajmuje. Jest to takie krótkie określenie działalności przedsiębiorstwa, wskazanie, idei tworzenia oferowanych produktów. Popularne przykłady to: Janex „Prosto z natury”, Ryłko „Nie produkujemy butów, my je tworzymy” oraz Delecta „Prosto z serca”. 

Inną inspiracją na stworzenie efektownego sloganu jest podkreślenie charakteru brandu. Mlekpol określa się jako „Lider mleczarstwa”, Soraya twierdzi, że każdy jej produkt to „Najlepsza przyjaciółka mojej skóry”, a Optimus promuje swój „Świat Optymalnych Rozwiązań”. 

Slogan firmy może także:

  • pokazywać to, co na czym firma zna się najlepiej, np. Calgon „O praniu wiemy wszystko”, Alior Bank „Wyższa kultura bankowości”, Nowy Styl „We KNOW HOW to #MakeYourSpace”,
  • wskazywać na wartości i zasady, np. Tymbark „Kochaj życie”, Apart „Z miłości do piękna”, Motherhood „Beauty in Simplicity”, Bielenda „Pomyśl o sobie”. 

Kilka słów na koniec

Slogany firmowe to oklepane zwroty, które nie mają większego znaczenia? Jeśli są kiepsko przygotowane i nie wskazują na nic ważnego, to pewnie tak jest. Slogan nie może być „jakiś”. Powinien idealnie odzwierciedlać ideę firmy. Musi określać jej wartość. Prawdziwą, autentyczną wartość, która znaczy coś dla odbiorców. Wtedy spełni swoją funkcję. 

Czy trzeba mieć slogan? Nie. Jednak bez wątpienia warto. Porządnie przygotowany, kreatywny i przemyślany slogan będzie esencją Twojej marki. Czymś, co uczyni ją wyjątkową, jedyną w swoim rodzaju. Dlatego koniecznie rozważ tę opcję.

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt