W efektywnym zarządzaniu przedsiębiorstwem kluczowe znaczenie ma nieustanne monitorowanie postępów w realizacji założonego celu. Do pomiaru rezultatów wykorzystuje się kluczowe wskaźniki efektywności, czyli KPI. Jak je wybrać? Z jakich wskaźników najczęściej korzysta się w firmach? Przedstawiamy przykłady KPI.
Czym są KPI?
KPI (ang. Key Performance Indicators), czyli kluczowe wskaźniki efektywności, określają skuteczność prowadzonych działań. Innymi słowy, sprawdzają, czy firma robi postępy, czy stoi w miejscu. Mogą odnosić się do różnych obszarów funkcjonowania przedsiębiorstwa i zawsze są wyrażane liczbowo.
Chcesz poznać efekty prowadzonych działań marketingowych i PR?
Współpraca z nami jest oparta na mierzalnych wskaźnikach.
Plusy posiadania KPI
KPI to niewątpliwie jedno z najważniejszych narzędzi wykorzystywanych w strategicznym zarządzaniu organizacją. Kluczowe wskaźniki efektywności ułatwiają pozyskiwanie i analizowanie cennych informacji oraz umożliwiają podejmowanie właściwych decyzji, kluczowych dla rozwoju biznesu na każdej płaszczyźnie.
KPI dają informację zwrotną dotyczącą wszelkich podejmowanych działań w firmie. Dzięki temu przedsiębiorstwo może skupiać się na tym, co najistotniejsze, odpowiednio modyfikować swoje strategie i dzięki temu realizować wyznaczone cele.
KPI będą spełniać swoje funkcje wyłącznie wtedy, gdy zostaną odpowiednio dobrane. Na co zwrócić uwagę przy ich wyborze? Co mówią nam przykłady KPI?
Jak wybrać KPI?
Kluczowe wskaźniki efektywności muszą być:
- przejrzyste,
- proste,
- ważne,
- aktualne,
- oparte o konkretne struktury,
- dopasowane do strategii firmy,
- nadzorowane.
KPI muszą idealnie oddawać ideę i charakter wszystkich procesów zachodzących w firmie. Muszą idealnie z nimi współpracować. Dobór KPI to kwestia indywidualna. W pierwszej kolejności należy wyznaczyć logiczne i mierzalne cele strategiczne firmy. Do każdego działu powinny zostać przypisane kluczowe wskaźniki, przy czym należy pamiętać, by nie było ich zbyt wiele.
KPI – przykłady ogólne
Wskaźniki KPI wykorzystuje się do pomiaru trudnych do zmierzenia działań, takich jak zadowolenie pracowników, efektywność konkretnych działań marketingowych, czy też korzyści, jakie płyną z przywództwa w firmie.
Przykłady KPI ogólnych wykorzystywanych w różnych branżach to:
- liczba pozyskanych klientów w danym roku,
- liczba reklamacji w porównaniu do liczby sprzedanych produktów,
- średnia wartość zakupu: całkowity dochód ze sprzedaży z danego dnia/miesiąca podzielony przez liczbę sprzedaży.
Do każdego obszaru działalności przypisane są oddzielne wskaźniki pomiaru efektywności, dopasowane do jego specyfiki, formy i prowadzonych działań. Jakie przykłady KPI wyróżnimy w marketingu? Jakie w e-commerce? A jakie w logistyce?
KPI – przykłady w zależności obszaru działalności
Jednym z najważniejszych działów w firmie jest marketing. Odpowiednio prowadzone działania marketingowe ułatwiają pozyskiwanie nowych klientów i dzięki temu pozwalają firmie realizować wyznaczone cele biznesowe. Wśród najczęściej stosowanych wskaźników marketingowych wyróżnimy:
- liczbę zapisów do newslettera,
- liczbę wypełnionych formularzy kontaktowych,
- średni koszt pozyskania leadu ze strony internetowej,
- liczbę rezygnacji z newslettera,
- przyrost liczby obserwujących w mediach społecznościowych.
Drugim ważnym obszarem funkcjonowania niemal każdego przedsiębiorstwa jest sprzedaż. W sprzedaży monitoruje się m.in. czas trwania procesu sprzedażowego, średnią wartość transakcji, liczbę nowych klientów, czas od pierwszego kontaktu do decyzji zakupowej, czy też wartość sprzedaży komplementarnej (czyli produktów dodatkowych sprzedawanych razem z produktem głównym). Działem sprzedaży jest e-commerce, czyli sprzedaż internetowa.
Przykłady KPI w e-commerce to:
- ilość odsłon na jedną sesję,
- współczynnik konwersji,
- bounce rate,
- liczba unikalnych użytkowników strony.
W ramach strategicznego zarządzania przedsiębiorstwem należy monitorować również wszelkie procesy związane z logistyką produkcji i magazynowaniem towarów. Przedsiębiorca powinien przede wszystkim skupić się na wskaźnikach rotacji towaru w magazynie, średniego kosztu wysyłki towaru oraz wartości towaru w magazynie. Nie bez znaczenia są również KPI dotyczące liczby zamówień w realizacji, udziału dostaw do klienta przekraczających deklarowany termin, a także średniego czasu realizacji zamówienia, czyli od zaksięgowania płatności do wysyłki towaru z magazynu.
W logicznym i efektywnym zarządzaniu finansami wykorzystuje się m.in. wskaźnik EBITDA, czyli zysk operacyjny przedsiębiorstwa przed potrąceniem wszelkich odsetek od zaciągniętych zobowiązań finansowych, podatków i innych, a także ROE wskazujący rentowność kapitałów własnych. Przykłady KPI w projektach to zysk z projektu, efektywność czasu pracy oraz czas realizacji projektu. Natomiast przy inwestycjach bada się stopę zwrotu z inwestycji, NPV (ang net present value – wartość obecna netto) i okres zwrotu z inwestycji.
KPI pokażą Ci, czy Twoja codzienna praca rzeczywiście przynosi oczekiwane rezultaty. Informacje, jakie uda Ci się pozyskać, ułatwią Ci prowadzenie efektywnej działalności. Wykorzystywanie KPI to Twoja szansa na rynkowy sukces!