Początków PR, jako podstawowych zasad, można upatrywać… w starożytności. I chociaż współczesne rozumienie public relations nieco różni się od ówczesnego, to bez wątpienia można uznać to za jeden z ważnych etapów kształtowania całego zjawiska. PR – co to znaczy dziś, a co znaczyło kiedyś?
Pierwszy etap kształtowania PR rozpoczął się w starożytności i trwał aż do średniowiecza. W starożytnej Grecji wierzono, że kluczem do spektakularnej kariery politycznej jest rozgłos i poparcie społeczeństwa. Do promowania własnej osoby i budowania świadomości w oczach odbiorców wykorzystywano retorykę.
PR – co to znaczy?
W czasach rewolucji przemysłowej i tzw. rekinów kapitalizmu zaczął wykształcać się drugi etap public relations. Rekinami nazywano bezwzględnych ludzi, którzy na pierwszym miejscu stawiali zysk, a nie dobro innych. Sytuacja doprowadziła do powszechnej niechęci społeczeństwa do „rekinów”. Aby nieco poprawić komunikację „rekinów” z odbiorcami, wprowadzono reklamę instytucjonalną.
Trzeci etap kształtowania to działania Edwarda L. Bernaysa i Ivy’ego Lee, uważanych za prekursorów koncepcji public relations. PR – co to znaczy według nich? Bernays twierdził, że PR istniał od zawsze, a ludzie od samego początku istnienia musieli zabiegać o zaufanie innych. Jego zdaniem public relations to starania o pozyskanie społecznego wsparcia poprzez informację, perswazję i dostosowanie.
PR – co to znaczy?
Skuteczne działania i mierzalne efekty.
Zapraszamy do kontaktu.
Ivy Lee w swoim słynnym apelu głosił, że społeczeństwo należy informować. Co to znaczy PR? W wydanej w 1906 roku Deklaracji Zasad wskazał główne zadania i cechy PR-owca – tj. dostarczanie informacji, dokładność, otwartość i pomoc w weryfikacji faktów.
Za czwarty etap kształtowania PR uważa się współczesność. W tym czasie swoją działalność rozpoczęło m.in. Polskie Stowarzyszenie Public Relations (1994 rok). Inicjatorami public relations w Polsce byli Alma Kadragic i Piotr Czarnowski. Dwa lata później, w 1996 roku, przygotowano Kodeks Etyki PR.
Cele Public Relations
Branża public relations nieustannie się rozwija. Powstało już wiele definicji, wyjaśniających, co to znaczy PR. Jednak wszystkim przyświeca ta sama idea – celem PR jest budowa i utrzymanie pozytywnego wizerunku marki we wszystkich grupach docelowych. Każda firma, która chce odnosić sukcesy na rynku, powinna zawrzeć w swojej strategii rozwoju działania z obszaru public relations. Nikt nie wdroży ich skuteczniej niż profesjonalna agencja PR.