Nawigacja

Obszary marketingu, które warto znać

Marketing

Marketing to niesamowicie dynamiczny i szeroki dział biznesu. Dzieli się na wiele różnych obszarów, w których nieustannie się coś zmienia wraz ze zmieniającymi się trendami. Jakie obszary marketingu warto wykorzystać w firmie? Przedstawiamy najpopularniejsze!

Inbound i outbound, czyli podstawowe obszary marketingu 

Najprościej marketing możemy podzielić na dwie kategorie:

  1. outbound,
  2. inbound.

Outbound marketing, który można nazywać również marketingiem wychodzącym, skupia się na poszukiwaniu potencjalnych klientów i kontakcie z nimi. W działaniach outbound to firma wychodzi z inicjatywą do odbiorcy. Jej celem jest zainteresowanie go na tyle, by skorzystał z jej oferty. W marketingu wychodzącym można wykorzystywać takie narzędzia jak: 

  • reklamy w mediach masowych (tj. radio, telewizja, prasa), 
  • billboardy reklamowe, 
  • mailing promocyjny, 
  • pop-upy na stronach internetowych, 
  • aktywna sprzedaż przez przedstawicieli handlowych.

Obszar marketingu outbound jest prosty i szybki do wdrożenia, umożliwia dotarcie do szerokiego grona odbiorców i daje błyskawiczne rezultaty. Niestety dla wielu osób jest irytujący, wręcz odpychający. W marketingu outbound liczą się wyczucie, umiar i dobry smak. Tylko wtedy przynosi efekty.

Drugi obszar marketingu, inbound, inaczej nazywany marketingiem przychodzącym, polega na prowadzeniu takich działań, które pozwolą odbiorcom samodzielnie odnaleźć nadawcę konkretnego przekazu reklamowego. Inbound marketing nie jest tak nachalny, jak marketing outbound. Można porównać go do subtelnego zachęcania potencjalnych klientów do kontaktu z firmą. Minus? Rezultaty nie są widoczne od razu. Trzeba na nie trochę poczekać. 

Marketing przychodzący można prowadzić w różnych kanałach komunikacyjnych, wykorzystując rozmaite narzędzia. Doskonale sprawdzają się posty w mediach społecznościowych, artykuły blogowe, materiały wideo i podcasty. Aby udostępniane przez firmę treści dobrze spełniały swoją funkcję, muszą być wciągające, wyróżniające się, ciekawe dla odbiorcy.

Doskonałym wsparciem dla działań inbound jest pozycjonowanie strony, czyli SEO, które stanowi również element innego obszaru marketingu – SEM. Co kryje się pod tym pojęciem?

Marketing w wyszukiwarkach internetowych

Przedsiębiorca, który chce odnosić sukcesy na dzisiejszym rynku, musi być obecny w sieci. Wsparciem dla działań w internecie jest SEM (Search Engine Marketing), czyli obszar marketingu dotyczący wyszukiwarek internetowych, takich jak Google, Bingu czy Yandeks (w Polsce raczej korzysta się z Google). 

SEM dzieli się na dwa mniejsze obszary marketingu: PPC i SEO. PPC (Pay Per Click) to płatne reklamy w wyszukiwarce wyświetlane powyżej bezpłatnych wyników oraz w zakładce Google Shopping. Przekazy mogą mieć formę tekstową lub graficzną i zawsze oznaczone są jako „reklama”. Google Ads umożliwia także udostęponianie reklam na YouTubie oraz w swojej sieci reklamowej. PPC jest tanią formą promowania marki i daje szybkie efekty.

SEO (Search Engine Optimization) to wszelkie działania pozycjonujące stronę internetową. Ideą SEO jest uzyskanie jak najlepszej pozycji w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania Google. Proces obejmuje m.in. kompleksowy audyt witryny, optymalizację treści i wzbogacenie ich o stosowne frazy kluczowe, a także link building na stronach zewnętrznych (np. forach). Chociaż na efekty SEO czasem trzeba czekać nawet kilka miesięcy, to bez wątpienia warto zainwestować w tę formę marketingu. Według badań 5 stron, które wyświetlają się jako pierwsze w wynikach wyszukiwania, generują prawie 70% wszystkich kliknięć. Jeśli Twoja witryna znajdzie się na dalszej pozycji, gwałtownie spadają Twoje szanse dotarcie do grupy docelowej.

Social media i content marketing 

Ważnym obszarem marketingu są media społecznościowe. Social media to nieocenione narzędzie w budowie i utrzymywaniu więzi z odbiorcami, kreowaniu pozytywnego wizerunku marki i promocji konkretnych produktów lub usług. Media społecznościowe skracają dystans między marką a klientem i pozwalają firmie pokazać się z tej drugiej, swobodniejszej, ludzkiej strony. Można wykorzystać je zarówno do prowadzenia działań inbound, jak i outbound. 

Niesamowicie ciekawą i skuteczną, a przy tym bardzo trudną w realizacji, formą marketingu w mediach społecznościowych są reklamy wirusowe. Viral marketing polega na udostępnianiu intrygujących, wpływających na emocje treści (np. materiałów wideo), które wyłącznie w subtelny sposób reklamują markę lub jej konkretny produkt. Często bawią lub wzruszają. Ideą viral marketingu jest sprawienie, by odbiorcy sami chcieli przekazywać dalej przygotowany przekaz. Ciekawe treści rozchodzą się jak wirusy (stąd też nazwa marketingu), wywołując wokół marki naturalny szum i tym samym promując ją pośród szerokiej społeczności. Dobrze przygotowana reklama wirusowa to szansa na to, by dotrzeć do tysięcy, a nawet milionów odbiorców, wzmocnić pozytywny wizerunek marki i zyskać przewagę nad rynkową konkurencją.

Niezwykle cennym obszarem marketingu jest również content marketing. Polega on na udostępnianiu ciekawych, wartościowych treści, które mają przyciągnąć odbiorców, wzbudzić konkretne emocje lub pomóc im w pewien sposób. Content marketing inspiruje, dostarcza wiedzy i udziela cennych wskazówek. Reklama jest tutaj wyłącznie subtelnym dodatkiem.

W ramach content marketingu można prowadzić bloga firmowego, podcast, webinary, tworzyć darmowe ebooki wypełnione po brzegi praktyczną wiedzą, czy też udostępniać firmy na YouTubie, infografiki i inne treści, które zainteresują odbiorców. 

RTM i inne ciekawe obszary marketingu 

Niezwykle interesującym, a przy tym niesamowicie trudnym do realizacji obszarem marketingu jest RTM, czyli real time marketing. RTM to marketing czasu rzeczywistego. Jest to szybka i trafna reakcja na bieżące wydarzenia społeczne, kulturowe i polityczne. RTM zwykle ma postać postu lub grafiki i jest udostępniany w mediach społecznościowych. Post musi być interesujący, inny niż wszystkie. Musi bawić i przywoływać miłe skojarzenia. W innym przypadku przyniesie efekt odwrotny od zamierzonego – zamiast wzmocnić pozytywny wizerunek marki i tym samym wesprzeć jej działania marketingowe, negatywnie wpłynie na jej reputację i utrudni pozyskiwanie klientów. RTM wymaga kreatywności, pewnej spontaniczności, a przy tym niemałego wyczucia i wysokiej wiedzy z zakresu marketingu. Czy się opłaca? Szacuje się, że posty RTM generują zdecydowanie wyższe zasięgi niż klasyczne wpisy. Wszystko ze względu na ich aktualność i nietypowy charakter. Więc tak, zdecydowanie się opłaca.

A co z tradycyjnymi obszarami marketingu? Czy warto w nich działać? Oczywiście. Grunt to postawić na interesujące formy przekazów reklamowych. Jedną z nich jest niekonwencjonalny marketing partyzancki, inaczej guerilla marketing. Jego ideą jest wywołać silne emocje u odbiorców – takie jak szok, radość czy wzruszenie. Nietypowe formy promocji na długo zapadają w pamięć, a dzięki temu wspierają markę w budowie rozpoznawalności i pozytywnego wizerunku. Wśród narzędzi marketingu partyzanckiego wymienimy:

  • flash mob – akcje marketingowe w miejscu publicznym, angażujące odbiorców,
  • gry miejsce – zabawy, w których uczestnicy wykonują ciekawe zadania na wyznaczonym terenie (np. w centrum miasta).

Opisane przez nas obszary marketingu to nie wszystko. W swoich działaniach możesz wykorzystać także ATL marketing, czyli reklamę w tradycyjnych kanałach reklamowych, marketing automation, który polega na pozyskiwaniu i analizie informacji o odbiorcach i wyświetlaniu im spersonalizowanych reklam, a także buzz marketing, polegający na robieniu szumu wokół nadchodzącego wydarzenia czy launchu produktu. Wybór obszarów marketingu należy do Ciebie! Testuj, nie bój się wychodzić poza utarte schematy i mierz wyniki swoich kampanii. Inwestując w wielokanałowy marketing, inwestujesz w rozwój całej swojej firmy!

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt