Inbound marketing jest znany od około 20 lat. Pomimo jego wszechobecności w kręgach marketingu cyfrowego, dla wielu wciąż pozostaje tajemnicą. Niektórzy wolą nadal stosować tradycyjne taktyki marketingowe. Wydając przy tym dużo pieniędzy na „wypróbowane i sprawdzone” metody. Kupowanie billboardów, spoty radiowe, reklamy telewizyjne, bezpośrednie działania. Jasne, też możesz to wszystko robić. Czas jednak zmierzyć ich rzeczywiste ROI. A potem zabrać za się za to, co naprawdę działa.

Tradycyjny marketing (outbound marketing) już od jakiegoś czasu nie święci triumfów. 86% klientów przełącza reklamy w telewizji. W ciągu ostatnich dwóch lat liczba marketingowców, którzy przyznali, że Facebook stał się jednym z ważnych lub kluczowych elementów biznesu wzrosła o 83%. Z kolei 2/3 z nich taką samą rolę przyznaje blogowi firmowemu. Dodajmy do tego, że inbound marketing kosztuje o 62% mniej za pozyskanie jednego leada niż trzeba by wydać na działania w ramach marketingu tradycyjnego. Poza tym inbound marketing generuje nie tylko leady, ale także zyski. Ale od początku.

Po pierwsze, czym jest inbound marketing?

Inbound marketing to strategia marketingu cyfrowego. Wykorzystuje SEO, wysokiej jakości treści oraz inne taktyki służące do generowania i pielęgnowania relacji z potencjalnymi klientami. Inbound marketing w swej istocie zapewnia ogromną wartość Twojemu docelowemu klientowi, nie prosząc go o nic w zamian. Teraz, kiedy już nie ma wątpliwości czym jest, przejdźmy do odpowiedzi na najważniejsze pytanie: czy to działa?

Weź pod uwagę własne zwyczaje zakupowe

Czasami osobiste doświadczenia mogą być źródłem namacalnych przykładów. Pomyśl o tym ile razy od razu kupiłeś produkt po obejrzeniu jego reklamy w telewizji? Ile billboardów zainspirowało Cię do skorzystania z nowej usługi lub podróży w nowe miejsce? Raczej rzadko podjąłeś jakiekolwiek działania, prawda? Te taktyki są po prostu nastawione na zbyt szerokie dotarcie, aby dotrzeć do klienta na poziomie indywidualnym. A teraz z drugiej strony. Ile razy kupiłeś produkt w Internecie po przeczytaniu kilku pozytywnych opinii na jego temat? Jak często wybierasz najlepszą odpowiedź na swoje pytanie z SERPów, czyli ze strony rezultatów wyszukiwania, które pojawiają się w odpowiedzi na wpisaną przez ciebie frazę? Tak, inni ludzie też tak robią.

Polecamy  Czy marketing referencyjny działa?

Według badań 81% kupujących szuka produktu w internecie przed dokonaniem zakupu. Ponadto 65% użytkowników smartfonów przyznaje, że szuka najtrafniejszych odpowiedzi na swoje pytania, niezależnie od tego, kto dostarcza tych informacji. Inbound marketing został stworzony właśnie po to, aby zająć się ewolucją zachowań użytkowników w Internecie.

Inbound marketing potrzebuje planu

Jednym z powszechnych zarzutów, jakie spotyka inbound marketing jest to, że jego wpływu nie widać szybko i wymaga on ciągłej, ciężkiej pracy. Czyli jednak samo się nie zrobi? Cóż, według raportu o stanie ruchu przychodzącego z 2017 r. 68% profesjonalistów z branży, korzystających ze strategii marketingu przychodzącego uważa, że ​​to działa. Z kolei 52% specjalistów z branży korzystających ze strategii outbond marketingu uważa, że ​​to nie działa. Co to znaczy? Firmy, które poświęcają czas na zrozumienie i wdrożenie strategii inbound marketing, częściej osiągają wyniki, które są ich celem. Także twoja strategia może naprawdę dobrze działać na rzecz rozwoju Twojej firmy. Musisz mieć jednak jasne wyobrażenie o swoich celach i metodach ich osiągnięcia. Prawdopodobnie konieczne będzie doprecyzowanie celów. Duża korzyść polega na tym, że dzięki temu uzyskasz znacznie lepszy zwrot z inwestycji. Jak? Ponieważ precyzując cele stale zbliżasz się do tego, by dać Twoim odbiorcom dokładnie to, czego oczekują.

Efekty przyjdą, ale nie od razu

Niektóre firmy przyjmą inbound marketing z całym dobrodziejstwem inwentarza. Będą cierpliwie tworzyć wysokiej jakości treści. Optymalizować strategię udostępniania w mediach społecznościowych i udoskonalać przekaz marki. Jednocześnie licząc się z tym, że przez kolejny miesiąc czy dwa prawie nic się nie zmieni. Ani ruch w witrynie ani liczba potencjalnych klientów. Wprowadzenie strategii marketingu przychodzącego można porównać do rozpoczęcia nowej diety albo treningów. Czy rezygnujesz po jednym dniu, bo nie widzisz natychmiastowych rezultatów? Przecież wiadomo, że musisz codziennie robić pewne rzeczy. Inaczej nie zobaczysz efektów, które chcesz osiągnąć. Czyli inbound marketing nie będzie szybkim rozwiązaniem. Zwrot z inwestycji może zająć nieco więcej czasu. Ale wtedy przyznasz, że było warto.

Polecamy  Smaczna kampania reklamowa? Wypróbuj nasz przepis

Inbound marketing pozwala na więcej za mniej

Spójrzmy na liczby. Według The Growth Company marketing przychodzący generuje 54% więcej potencjalnych klientów niż tradycyjne taktyki marketingowe. Co więcej, leady generowane ze strategii marketingu przychodzącego kosztują średnio 62% mniej niż leady wychodzące. Czyli co? Więcej potencjalnych klientów przy niższych kosztach ich pozyskania. Inbound marketing daje wyższy zwrot z inwestycji, a jednocześnie nadal możesz wykorzystać pozostały budżet, który normalnie zostałby wykorzystany przez działania w ramach outbound marketingu. Możesz wykorzystać te dodatkowe środki np. na odnowienie swojej witryny by jeszcze bardziej większych ruch na stronie.

Warto podjąć wyzwanie

Inbound marketing naprawdę działa. Jeśli tylko zechcesz poświęcić na to swój czas i wysiłek. Wymaga tworzenia takich treści, które informują, wzmacniają i przyciągają obecnych i potencjalnych klientów. Wymaga cierpliwości, kreatywności i sprytnej optymalizacji, zanim zobaczysz pierwsze wyniki. Ale trzymanie się planu pomoże Ci zbudować lepszą, silniejszą strategię marketingową.

Jeśli inbound marketing jeszcze nie funkcjonuje w Twojej firmie, albo nie do końca tak, jak powinien, skontaktuj się z nami. Wspólnie znajdziemy najlepszy sposób, który pomoże w budowaniu świadomości Twojej marki.