Nawigacja

Narzędzia komunikacji wewnętrznej – jak się nimi skutecznie posługiwać?

Commplace agencja PR

Narzędzia komunikacji wewnętrznej wymagają dobrej strategii i konsekwencji w działaniu. Może już masz świetne pomysły na to, jak angażować, informować i budować relacje z pracownikami. Jednak bez odpowiednich narzędzi Twoja strategia jest skazana na niepowodzenie. Dziś, przy tak wielu opcjach do wyboru, łatwo się pogubić. Które narzędzia komunikacji wewnętrznej będą odpowiednie dla Twojej firmy? Sprawdźmy.

Sposób, w jaki przekazujesz wiadomość, jest równie ważny, jak sama wiadomość. Zwłaszcza jeśli chodzi o komunikację wewnętrzną. Kultura firmy może zapewnić Twojej firmie znaczącą przewagę strategiczną w zmieniających się czasach. Ale to, z czego składa się ta kultura – cele, wartości i sposób działania – musi by znane wszystkim pracownikom firmy.  Czy przeprowadziłeś wiarygodne badania wizerunku Twojej firmy wśród pracowników. Jeśli pracownicy mają zrozumieć kulturę firmy i działać zgodnie z jej założeniami, odpowiednie narzędzia komunikacji wewnętrznej są niezbędne. Ważne jest, aby skupić się nie tylko na tym, co się przekazuje, na sposobie, w jaki się to robi oraz czy komunikaty są właściwie zrozumiane.

Rok 2020 wyraźnie pokazał, że nadszedł czas na wdrożenie nowych taktyk. Narzędzia komunikacji wewnętrznej muszą jak nigdy wcześniej zapewniać łączność, zaangażowanie i motywację zespołu. Oto niektóre z nich. Znasz? Korzystasz?

Narzędzia komunikacji wewnętrznej wymagają dobrej strategii i konsekwencji w działaniu.

Sprawdź, jak możemy Ci w tym pomóc.

Dzielenie się informacjami w komunikacji wewnętrznej

Wyniki ankiety przeprowadzonej przez firmę Gallup powodują niepokój. Okazuje się, że tylko 13% pracowników uważa, że ich liderzy skutecznie przekazują informacje. Co więcej, obszarem, w którym firmy radzą sobie szczególnie kiepsko, jest udostępnianie wiadomości firmowych. Według Geckoboard 80% pracowników chce, aby liderzy przekazywali więcej informacji o wynikach firmy. 50% z nich przyznało, że aby dowiedzieć się więcej o obecnym stanie ich firmy, sami wcielili się w detektywów. Problem w tym, że zamiast odkryć prawdę, mogli usłyszeć wiele fałszywych informacji. To z kolei może prowadzić do powstawania plotek. A w kolejnym etapie negatywnie wpłynąć na zaangażowanie, morale i produktywność załogi. Warto temu zapobiec, wykorzystując narzędzia komunikacji wewnętrznej. Jasne komunikowanie, podawanie wiadomości wprost , dzielenie się informacjami. To najprostsze sposoby, by pracownicy nie mieli poczucia, że „o niczym się ich nie informuje”. Przepływ informacji w firmie powinien działać jak sprawny krwioobieg. Wszelkie zatory mogą prowadzić do poważnych kłopotów.

Skuteczna komunikacja wewnętrzna pomaga rozwijać kulturę innowacji w firmie. Jednocześnie pozwala sprostać wyzwaniom związanym z innowacjami, jakie narzuca rynek. Stosując odpowiednie narzędzia komunikacji wewnętrznej stworzysz organizację opartą na wiedzy. Rozmowy o innowacjach i związanych z nimi wyzwaniach zachęcają pracowników do uczenia się. Ośmielają ich do zadawania większej liczby pytań, nawet trudnych dla ciebie. A firmie zapewniają zapewnia bezcenne wskazówki i rozwiązania, które mogą zmienić Twój biznes. To Cię nie przekonuje? 75% pracowników uważa, że zostaliby w firmie dłużej, gdyby czuli, że ich wysłuchano. Tak więc wykorzystanie przejawów innowacyjności pracowników to podwójna korzyść.  Promowanie zaangażowania to wygrana zarówno dla firmy, jak i jej załogi.

Wyrażanie uznania przez narzędzia komunikacji wewnętrznej

Ważnym aspektem komunikacji wewnętrznej jest umiejętność rozpoznawania wkładu pracowników w działania i rozwój firmy. Sprawianie, by czuli się docenieni. Wyniki badań nie pozostawiają wątpliwości. Aż 58% pracowników uważa, że uznanie liderów dla ich wkładu i osiągnięć, to najlepszy sposobem zwiększenia zaangażowania. Jednak aby robić to skutecznie, niezbędne są narzędzia komunikacji wewnętrznej. W tym przypadku mogą mieć przyjąć wiele form. Od zwyczajnego, słownego podziękowania po publiczne świętowanie udanego projektu ze wskazaniem, kto konkretnie stoi za jego sukcesem.

Niezależnie czy rozmowy mają charakter towarzyski, służą dzieleniu się wiedzą czy budowaniu zespołu. Rozmowy pozostają kluczowe dla skutecznej strategii komunikacji wewnętrznej. Nie sposób przecenić tego wydawałoby się oczywistego narzędzia komunikacji wewnętrznej. Wraz z rozwojem pracy zdalnej rozmowy w cztery oczy stały się rzadsze. Nie oznacza to, że trzeba z nich rezygnować. Warto zapewnić pracownikom dostęp do narzędzi, które ułatwi rozmowy między wszystkimi ludźmi i działami. Telefon, czat wideo, aplikacje. Możliwości jest wiele. Zachęcanie do dialogu grupowego to doskonały sposób na wzmocnienie morale i przypomnienie o wspólnym celu.

Zwykle pracownicy są besztani, bo klient był niezadowolony. A gdyby tak spróbować czegoś innego? Pozwól pracownikom być dumnymi ze swojej pracy, przekazując im opinie zadowolonych klientów. Otrzymanie uznania od zewnętrznego źródła jest dla nich potwierdzeniem  dobrze wykonanej roboty. Jednocześnie zwiększając ich poczucie przynależności do organizacji. Jakie narzędzia komunikacji wewnętrznej w celu udostępniania opinii klientów możesz wykorzystać? To całkiem łatwe. Od tworzenia linków do niezależnych witryn z recenzjami, po publikowanie komentarzy klientów w firmowym intranecie. Weź sobie do serca tę radę. Dzielenie się pozytywnymi opiniami powinno stanowić centralną część szerszej strategii komunikacji wewnętrznej.

Jak zbadać, co konkretnie zadziała?

W jakim kierunku powinien podążać Twój biznes? Pozwól swoim zespołom współdecydować! Może już stosujesz w tym celu ankiety? To fantastyczny sposób na zachęcenie pracowników do zaangażowania. Pokazujesz im, że mogą wnieść konkretny wkład w rozwój Twojej firmy. Co powinny zawierać ankiety? Mogą obejmować szereg zagadnień biznesowych, od jedzenia w firmowej stołówce, przez opinie co do nowego logo, po ocenę tego, jak działają narzędzia komunikacji wewnętrznej w firmie. Przeprowadzając ankietę, zrób to dobrze od początku do końca. Jeśli zapowiadasz feedback, określ kiedy się go można spodziewać. Czy wiesz, że ponad 1/3 pracowników musi czekać ponad trzy miesiące na informacje zwrotne od swoich przełożonych! Żaden pracownik nie powinien czekać tak długo na odpowiedź na proste pytanie. Kto wie jak złe konsekwencje to przyniesie. Oczywiście poza coraz mniejszym zaangażowaniem. 

Aby móc korzystać z pełnego wachlarza korzyści oferowanych przez narzędzia komunikacji wewnętrznej najpierw trzeba zbadać, co konkretnie u Ciebie zadziała. Możemy Ci pomóc. Dzięki audytowi komunikacji wewnętrznej ocenimy sytuację wewnętrzną w firmie. Skontaktuj się z nami. Zmierzymy również poziom identyfikacji pracowników z celami Twojej organizacji.

Zadzwoń Panel klienta Kontakt