Nawigacja

Media reklamowe – jak je wybrać?

Marketing

O skuteczności reklamy decyduje wiele czynników. Obok jakości i formy przekazu duże znaczenie mają wybrane media reklamowe. Jakie media wyróżniamy? I na co zwrócić uwagę przy ich wyborze? Podpowiadamy!

Czym są media reklamowe?

Media reklamowe to kanały, które firmy wykorzystują do tego, by prezentować swoje produkty lub usługi, celem budowy rozpoznawalności i przekonania odbiorców do skorzystania z oferty. Media reklamowe możemy podzielić na:

  • drukowane,
  • transmisyjne,
  • bezpośrednie,
  • outdoor,
  • POS (point of sale – w punkcie sprzedaży),
  • internetowe,
  • inne.

Henryk Mruk w swojej publikacji „Komunikowanie się w marketingu” słusznie zauważa, że media reklamowe odgrywają szczególną rolę w marketingu. Są swego rodzaju pomostem, przez który reklama jest przekazywana do odbiorcy docelowego. Ideą przekazów w mediach reklamowych jest wykreowanie świadomości istnienia marki, produktu lub usługi, zbudowanie potrzeby, chęci posiadania, konkretnej rzeczy, aż ostatecznie – zaspokojenie owych chęci i potrzeb. Media reklamowe są łącznikiem między firmą a potencjalnymi klientami. 

W zależności od rodzaju mediów przekaz reklamowy może przybrać najróżniejsze formy. Jakie?

Chcesz skutecznie docierać do klientów?

Zaproponujemy rozwiązania dopasowane do Twoich potrzeb i możliwości!

Jak wyglądają dzisiejsze reklamy?

Wybór mediów reklamowych to ważny etap tworzenia kampanii promocyjnej. Od niego w dużej mierze będzie zależeć skuteczność całego przedsięwzięcia. Niegdyś prym wiodły tradycyjne formy reklamy. Wraz z rozwojem nowych technologii i internetu na czoło wysuwają się formy cyfrowe. Współcześni przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z potrzeby obecności w internecie. Internet jest bowiem jednym z najpotężniejszych mediów reklamowych dzisiejszych czasów. Za jego pośrednictwem można szybko dotrzeć do tysięcy, a nawet milionów odbiorców nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Sieć daje firmom szerokie pole do popisu, oferując im mnóstwo możliwości reklamowania swoich produktów i usług. 

Dużą popularnością cieszą się reklamy w mediach społecznościowych. Reklamy w social mediach nie wymagają dużych inwestycji, a mogą przynieść spektakularne efekty. Dzisiejsze reklamy w mediach społecznościowych to nie tylko klasyczne posty sponsorowane, ale także influencer marketing, czy reklamy wirusowe w formie zdjęć, grafik lub wideo. Szczególnie ciekawą formą reklam internetowych są te ostanie. Marki nie raz udowodniły, że starannie przygotowany, kreatywny, oddziałujący na emocje filmik to najlepszy sposób na przykucie uwagi odbiorców i skuteczne wypromowanie konkretnych produktów lub usług.

Co ciekawe, potencjał internetu chętnie wykorzystują również media tradycyjne, tworząc internetowe wersje gazet, stacji radiowych czy kanałów telewizyjnych. Dzisiejsze media tradycyjne umożliwiają reklamodawcom prowadzenie kampanii reklamowych w różnych kanałach przekazu. Dzięki temu firma, współpracując np. z konkretnym koncernem wydawniczym, może umieścić swoją reklamę nie tylko w wersji papierowej magazynu, ale również w wersji elektronicznej oraz na jego oficjalnej stronie internetowej, w postaci banerów czy raportów.

A co z tradycyjnymi mediami reklamowymi?

Klasyczne reklamy w radiu są wypierane przez przekazy promocyjne w podcastach, reklamowanie w telewizji zwykle wybierają duże, ogólnokrajowe marki, a na wpisy w gazetach zazwyczaj decydują się te firmy, które kierują swoją ofertę do grup z pokolenia tzw. baby boomers. Niemałą popularnością cieszą się dalej media outdoor i POS. Praktycznie na każdym kroku otaczają nas wielkie billboardy reklamowe, w sklepach często otrzymujemy foldery wizerunkowe, a na ulicach zaczepiają nas osoby rozdające ulotki i gazetki promocyjne. Czy internet w końcu wyprze i te formy reklamy? Czas pokaże.

Wybór mediów reklamowych to kwestia indywidualna. Co wziąć pod uwagę przy podejmowaniu decyzji?

Jak wybrać media reklamowe?

W pierwszej kolejności dokładnie przeanalizuj swoją grupę docelową. Pod uwagę weź zarówno dane demograficzne, takie jak wiek, płeć czy miejsce zamieszkania, jak i dane szczegółowe, a w tym preferencje, styl życia, cenione wartości, zainteresowania i hobby. Stworzenie persony, czyli modelowego profilu Twojego klienta docelowego, ułatwi Ci wybór mediów reklamowych.

Jednym z najważniejszych kryteriów wyboru mediów reklamowych jest zasięg ich oddziaływania. Jeśli działasz na rynku lokalnym, nie musisz reklamować się w mediach ogólnokrajowych. Takie działanie to wyłącznie strata pieniędzy. Lepiej zainwestuj w promocję w lokalnych kanałach przekazu, np. w lokalnej telewizji i regionalnej gazecie.

Media reklamowe powinieneś dopasować do preferencji swoich odbiorców. Jeśli Twoim targetem są ludzie młodzi, postaw na reklamę w internecie. Do takiej grupy docelowej dotrzesz najszybciej przez media społecznościowe. Natomiast do starszego pokolenia najlepiej trafisz za pośrednictwem radia, telewizji, materiałów drukowanych oraz reklam outdoorowych. Możesz też wykorzystać reklamę bezpośrednią, czyli gazetki promocyjne i oferty wysyłane pocztą tradycyjną.

Przy wyborze mediów reklamowych weź pod uwagę intensywność oddziaływania konkretnych środków reklamy. Sprawdź, z jaką częstotliwością reklama będzie wyświetlana lub ile razy odbiorca będzie mógł na nią trafić, ponieważ częsty kontakt potencjalnego klienta z przekazem reklamowym zwiększa świadomość odbiorcy, a tym samym poprawia skuteczność reklamy. Pamiętaj jednak, żeby zachować umiar. Zbyt nachalne reklamowanie produktów lub usług może wywołać efekt odwrotny od zamierzonego.

O czym pamiętać?

Duże znaczenie mają również:

  • cele kampanii reklamowej,
  • zdolność reklamy do przekazywania i prezentowania istotnych elementów przekazu,
  • budżet reklamowy,
  • rodzaj produktu lub usługi,
  • działania konkurencji.

Wybór odpowiednich mediów reklamowych to pierwszy krok to wielkiego sukcesu na rynku. Dlatego porządnie przyłóż się do tego zadania. Dokładnie zbadaj rynek, na bieżąco śledź trendy i słuchaj swoich odbiorców. 

Zadzwoń Panel klienta Kontakt