Nawigacja

Marka firmy – najważniejsze informacje w pigułce

BrandingPozyskiwanie klientów

Marka firmy to ważne ogniwo prowadzenia biznesu. Zbudowanie silnej marki to klucz do osiągania znakomitych wyników i odnoszenia spektakularnych sukcesów na rynku. Czym dokładnie jest marka firmy? Czy jedna firma może mieć wiele marek? Jak zbudować silny brand? Podpowiadamy!

Marka a firma

Pojęcie marki często błędnie utożsamiane jest z pojęciem firmy. Firmą nazywamy zarejestrowaną działalność gospodarczą prowadzoną przez osobę fizyczną lub prawną i mającą określoną wartość majątkową. Jest to nazwa całego przedsiębiorstwa handlowego, usługowego lub przemysłowego. Natomiast marka odnosi się do konkretnych produktów lub linii produktów. Jest to pewna nazwa, określony znak, symbol, logo lub kombinacja wszystkich tych elementów, wzbogacona o pewne wartości, historię i wizję. To znak towarowy umieszczany na danych wyrobach i ich określona jakość. Ideą marki jest identyfikacja pewnych towarów lub usług. Marka odróżnia konkretne dobra od dóbr konkurencyjnych. Dzięki niej konsumenci od razu wiedzą, z czym mają do czynienia – spodziewają się typowej jakości i formy. 

Czym jest marka firmy?

Marka firmy to brand wypuszczony przez konkretny podmiot gospodarczy. Marka firmy może funkcjonować pod tą samą nazwą jak firma lub pod kompletnie inną.

Dlaczego firmy tworzą marki? Poza podstawowym celem, jakim jest odróżnienie produktów od innych, jest identyfikacja cech tych towarów – takich jak naturalność, bezawaryjność czy niezawodność. Marki kreowane są w taki sposób, aby wyrażały pewne wartości, które idealnie wpisują się w styl życia konsumenta – odpowiadają jego gustom, są zgodne z jego wizją świata. Marki komunikują emocjonalne korzyści wynikające z zakupu konkretnego towaru, sprawiają, że go zapamiętujemy i utożsamiamy z określoną jakością. 

Jakie korzyści daje silna marka firmy?

Niegdyś wybór produktów był mocno ograniczony. Dziś możemy przebierać wśród dziesiątek, a nawet setek marek konkretnych towarów. Tylko dlaczego niektóre z nich cieszą się większą popularnością niż inne, mimo reprezentowania podobnej jakości? Często sukces tkwi w sile brandu! Konsumenci lubią to, co znają i cenią. Chętnie powracają do konkretnych produktów i świadomie wybierają określone marki. Ich wybory i decyzje zakupowe podyktowane są pozytywnymi doświadczeniami i dobrymi skojarzeniami. Tworzenie owych doświadczeń i skojarzeń to zadanie dla przedsiębiorców. 

Firma, która zbuduje silną markę, reprezentującą cenne wartości, mającą określony charakter i wywołującą w odbiorcach pozytywne odczucia, ma większe szanse na rynkowy sukces, niż ta firma, dla której budowa silnej marki to strata czasu.

Korzyści, jakie wynikają z inwestycji w silną markę firmy, to:

  • możliwość dyktowania warunków cenowych – ludzie są w stanie zapłacić więcej za dobrej jakości produkty sygnowane konkretnym, rozpoznawalnym brandem, 
  • mniejsze wydatki na reklamę – jeśli marka jest doskonale znana na rynku, producent nie musi wydawać dużych sum na promocję i marketing, sprzedaż nakręca się sama,
  • więcej możliwości współprac biznesowych – silne marki mają większe szanse na to, by współpracować z najlepszymi partnerami biznesowymi, to zaś może przełożyć się na jeszcze większe sukcesy na rynku.

Czy jedna firma może mieć wiele marek?

Oczywiście! W świetle prawa jest to nawet jedyna możliwa opcja dla osób fizycznych, chcących poszerzyć swoją działalność o nowe produkty z innych branż, sygnowane oddzielnymi markami. Co do zasady przedsiębiorca nie może założyć kolejnej firmy, ze względu na prawny zakaz dwukrotnego wpisu tej samej osoby do CEIDG. Działalność podstawową można jednak rozszerzyć poprzez dopisanie dodatkowych kodów PKD, oznaczających nowe działalności. 

Na rynku funkcjonuje wiele firm, które zarządzają więcej niż jedną marką. Wśród najpopularniejszych możemy wymienić spółkę Inditex, która posiada takie brandy jak Zara, Stradivarius, Bershka czy Massimo Dutti, czy też koncern Unilever, sprzedający swoje towary pod markami Algida, Knorr, Delma, Persil, Dove, Rexona i innymi.

Firmy często tworzą marki konkurencyjne, oferujące towary z tej samej branży, ale o innej jakości, np. produkty jednej marki są bardziej luksusowe niż produkty drugiej. Dzięki temu firma może dotrzeć do różnych grup docelowych. Brandy wzajemnie się nakręcają, co pozwala firmie osiągać jeszcze większe zyski. 

Jak zbudować silny brand?

Budowa silnego brandu to niełatwe zadanie. Wymaga zaangażowania, konsekwencji w działaniu i podejmowania racjonalnych decyzji. Budowa marki firmy powinna przebiegać zgodnie z przemyślaną, indywidualnie przygotowaną strategią, opartą o konkretne cele. Pozwoli to wykreować silną tożsamość marki, która przełoży się na jej pozytywny wizerunek.

Kluczowe znaczenie w budowie silnej marki firmy ma jej pozycjonowanie. Pozycjonowanie to nadanie marce unikalnych wartości, które odróżnią ją od konkurencji i nadadzą pewną niepowtarzalność. Proces może opierać się na:

  • atrybutach marki – wyjątkowych cechach typowych wyłącznie dla danej marki,
  • korzyściach dla klienta wynikających z zakupu oferowanych produktów,
  • sytuacji użycia marki – np. marka Merci podkreśla, że jej czekoladki to świetny sposób na to, by wyrazić wdzięczność, w słodki sposób powiedzieć „dziękuję”,
  • kraju lub regionie pochodzenia – np. szwajcarskie zegarki, francuski szampan,
  • dobrej relacji cena-jakość.

Silna marka musi wywoływać pozytywne odczucia, dobre skojarzenia. Dzięki temu potencjalny klient poczuje jedność z marką, będzie utożsamiał się z jej wartościami i charakterem. To zaś może korzystnie wpłynąć na jego decyzję zakupową. 

Warto pamiętać, że budowa silnej marki to także przygotowanie odpowiednich elementów identyfikacji wizualnej. Na wizerunek brandu wpływają bowiem wszystkie bodźce, również wzrokowe. Atrakcyjne logo, ładny wygląd opakowań, czy ciepła, przyjemna kolorystyka wzmagają pozytywne odczucia konsumentów na myśl o marce.

Tworząc swoją silną markę, pamiętaj o tym, że:

  • jej nazwa powinna być łatwa do zapamiętania i wymówienia, a także powinna sugerować określone korzyści, dobrą jakość czy konkretną kategorię,
  • każdy element tworzący brand musi być unikalny – kopiowanie od konkurencji to nie najlepsza praktyka,
  • jej charakter, język i inne elementy nie mogą być wulgarne, kontrowersyjne, czy nawet balancujące na krawędzi kontrowersji.

W dobie popularyzacji mediów społecznościowych, rosnąca konkurencja i wszelkie procesy globalizacyjne sprawiają, że marka staje się narzędziem do osiągania sukcesu. Budowa silnego brandu to sposób na to, by cieszyć się lojalnością wśród swoich odbiorców i generować atrakcyjne zyski. 

Dodaj komentarz

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt