Marka firmy to ważne ogniwo prowadzenia biznesu. Zbudowanie silnej marki to klucz do osiągania znakomitych wyników i odnoszenia spektakularnych sukcesów na rynku. Czym dokładnie jest marka firmy? Czy jedna firma może mieć wiele marek? Jak zbudować silny brand? Podpowiadamy!
Czego się dowiesz z artykułu?
W dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu, marka firmy stanowi kluczowy element sukcesu każdej firmy. Rozumienie różnicy między marką a firmą jest fundamentalne dla budowania trwałych relacji z klientami oraz wyróżnienia się na rynku. Ale czym tak naprawdę jest marka firmy? Czy jedna firma może posługiwać się wieloma markami? W jaki sposób zbudować silny brand, który przyciągnie uwagę odbiorców? Jakie korzyści przynosi posiadanie silnej marki dla samej firmy? W poniższym tekście odpowiadamy na te pytania. Dzięki temu wpisowi lepiej zrozumiesz, jak strategia marki i działania marketingowe mogą przyczynić się do sukcesu przedsiębiorstwa. Siła marki bezpośrednio wpływa na jej pozycję na rynku oraz na sposób, w jaki postrzegają ją klienci. Warto więc umieć ją wykorzystać.
Spis treści
- Marka a firma
- Czym jest marka firmy?
- Dlaczego budowanie marki jest tak istotne?
- Czy jedna firma może mieć wiele marek?
- Jak zbudować silny brand?
- Strategia marki i marketing marki – co przyciąga odbiorców?
- Jak budować swoją markę? Zadbaj o 7 kluczowych obszarów
- Siła marki, czyli jakie korzyści przynosi marka firmie
Marka a firma
Co to jest marka firmy? Pojęcie marki często błędnie utożsamiane jest z pojęciem firmy. Firmą nazywamy zarejestrowaną działalność gospodarczą prowadzoną przez osobę fizyczną lub prawną i mającą określoną wartość majątkową. Jest to nazwa całego przedsiębiorstwa handlowego, usługowego lub przemysłowego. Natomiast marka odnosi się do konkretnych produktów lub linii produktów. Jest to pewna nazwa, określony znak, symbol, logo lub kombinacja wszystkich tych elementów, wzbogacona o pewne wartości, historię i wizję. To znak towarowy umieszczany na danych wyrobach i ich określona jakość. Ideą marki jest identyfikacja pewnych towarów lub usług. Marka firmy odróżnia konkretne dobra od dóbr konkurencyjnych. Dzięki niej konsumenci od razu wiedzą, z czym mają do czynienia – spodziewają się typowej jakości i formy.
Czym jest marka firmy?
„Jeśli nie jest niczym więcej, jak tylko nazwą, to jako marka jest klęską”- tymi prostymi słowami podsumował istotę marki Philip Kotler. Ten amerykański ekonomista i teoretyk marketingu, jest uznawany za jednego z najbardziej wpływowych specjalistów w dziedzinie marketingu na świecie. Z kolei profesor J.P. Jones definiuje markę jako „produkt, który dostarcza korzyści funkcjonalnych oraz wartości dodanej, które pewni konsumenci cenią w wystarczającym stopniu, aby dokonać zakupu”.
Marka firmy to brand wypuszczony przez konkretny podmiot gospodarczy. Marka firmy może funkcjonować pod tą samą nazwą jak firma lub pod kompletnie inną. Dlaczego firmy tworzą marki? Poza podstawowym celem, jakim jest odróżnienie produktów od innych, jest identyfikacja cech tych towarów – takich jak naturalność, bezawaryjność czy niezawodność. Marki kreowane są w taki sposób, aby wyrażały pewne wartości marki. Powinny się idealnie wpisywać w styl życia konsumenta – odpowiadać jego gustom i być zgodne z jego wizją świata. Marki komunikują emocjonalne korzyści wynikające z zakupu konkretnego towaru, sprawiają, że go zapamiętujemy i utożsamiamy z określoną jakością.
Dlaczego budowanie marki jest tak istotne?
Silna marka firmy, a wcześniej budowanie marki firmy, to dziś być albo nie być w biznesie. Niegdyś wybór produktów był mocno ograniczony. Dziś możemy przebierać wśród dziesiątek, a nawet setek marek konkretnych towarów. Tylko dlaczego niektóre z nich cieszą się większą popularnością niż inne, mimo reprezentowania podobnej jakości? Często sukces tkwi w sile brandu! Konsumenci lubią to, co znają i cenią. Chętnie powracają do konkretnych produktów i świadomie wybierają określone marki. Ich wybory i decyzje zakupowe podyktowane są pozytywnymi doświadczeniami i dobrymi skojarzeniami. Tworzenie owych doświadczeń i skojarzeń to zadanie dla przedsiębiorców.
Obietnica marki, świadomość marki, wartość marki powinny wzbudzać u odbiorców konkretne, pozytywne odczucia. Firma, która zbuduje silną markę, reprezentującą cenne wartości, mającą określony charakter i wywołującą w odbiorcach pozytywne odczucia, ma większe szanse na rynkowy sukces, niż ta firma, dla której budowa silnej marki to strata czasu.
Korzyści, jakie wynikają z inwestycji w silną markę firmy, to:
- możliwość dyktowania warunków cenowych – ludzie są w stanie zapłacić więcej za dobrej jakości produkty sygnowane konkretnym, rozpoznawalnym brandem,
- mniejsze wydatki na reklamę – jeśli marka jest doskonale znana na rynku, producent nie musi wydawać dużych sum na promocję i marketing, sprzedaż nakręca się sama,
- więcej możliwości współprac biznesowych – silne marki mają większe szanse na to, by współpracować z najlepszymi partnerami biznesowymi, to zaś może przełożyć się na jeszcze większe sukcesy na rynku.
Czy jedna firma może mieć wiele marek?
Oczywiście! Marka firmy jest niczym logo. W świetle prawa jest to nawet jedyna możliwa opcja dla osób fizycznych, chcących poszerzyć swoją działalność o nowe produkty z innych branż, sygnowane oddzielnymi markami. Co do zasady przedsiębiorca nie może założyć kolejnej firmy, ze względu na prawny zakaz dwukrotnego wpisu tej samej osoby do CEIDG. Działalność podstawową można jednak rozszerzyć poprzez dopisanie dodatkowych kodów PKD, oznaczających nowe działalności.
Na rynku funkcjonuje wiele firm, które zarządzają więcej niż jedną marką. Wśród najpopularniejszych możemy wymienić spółkę Inditex, która posiada takie brandy jak Zara, Stradivarius, Bershka czy Massimo Dutti, czy też koncern Unilever, sprzedający swoje towary pod markami Algida, Knorr, Delma, Persil, Dove, Rexona i innymi.
Firmy często tworzą marki konkurencyjne, oferujące towary z tej samej branży, ale o innej jakości, np. produkty jednej marki są bardziej luksusowe niż produkty drugiej. Dzięki temu firma może dotrzeć do różnych grup docelowych. Brandy wzajemnie się nakręcają, co pozwala firmie osiągać jeszcze większe zyski.
Jak zbudować silny brand?
Budowa silnego brandu to niełatwe zadanie. Niemniej w dzisiejszych czasach marka firmy stanowi niejako jej wizytówkę. Aby pełniła swoją rolę, trzeba zaangażowania, konsekwencji w działaniu i podejmowania racjonalnych decyzji. Budowa marki firmy powinna przebiegać zgodnie z przemyślaną, indywidualnie przygotowaną strategią, opartą o konkretne cele. Pozwoli to wykreować silną tożsamość marki, która przełoży się na jej pozytywny wizerunek.
Kluczowe znaczenie w budowie silnej marki firmy ma jej pozycjonowanie. Pozycjonowanie to nadanie marce unikalnych wartości, które odróżnią ją od konkurencji i nadadzą pewną niepowtarzalność. Proces może opierać się na:
- atrybutach marki – wyjątkowych cechach typowych wyłącznie dla danej marki,
- korzyściach dla klienta wynikających z zakupu oferowanych produktów,
- sytuacji użycia marki – np. marka Merci podkreśla, że jej czekoladki to świetny sposób na to, by wyrazić wdzięczność, w słodki sposób powiedzieć „dziękuję”,
- kraju lub regionie pochodzenia – np. szwajcarskie zegarki, francuski szampan,
- dobrej relacji cena-jakość.
Silna marka musi wywoływać pozytywne odczucia, dobre skojarzenia. Dzięki temu potencjalny klient poczuje jedność z marką, będzie utożsamiał się z jej wartościami i charakterem. To zaś może korzystnie wpłynąć na jego decyzję zakupową.
Warto pamiętać, że budowa silnej marki to także przygotowanie odpowiednich elementów identyfikacji wizualnej. Na wizerunek brandu wpływają bowiem wszystkie bodźce, również wzrokowe. Atrakcyjne logo, ładny wygląd opakowań, czy ciepła, przyjemna kolorystyka wzmagają pozytywne odczucia konsumentów na myśl o marce.
Tworząc swoją silną markę, pamiętaj o tym, że:
- jej nazwa powinna być łatwa do zapamiętania i wymówienia, a także powinna sugerować określone korzyści, dobrą jakość czy konkretną kategorię,
- każdy element tworzący brand musi być unikalny – kopiowanie od konkurencji to nie najlepsza praktyka,
- jej charakter, język i inne elementy nie mogą być wulgarne, kontrowersyjne, czy nawet balancujące na krawędzi kontrowersji.
W dobie popularyzacji mediów społecznościowych, rosnąca konkurencja i wszelkie procesy globalizacyjne sprawiają, że marka firmy staje się narzędziem do osiągania sukcesu. Budowa silnego brandu to sposób na to, by cieszyć się lojalnością wśród swoich odbiorców i generować atrakcyjne zyski.
Strategia marki i marketing marki – co przyciąga odbiorców?
Proces tworzenia marki powinien być przemyślany i dokładnie zaplanowany. Kluczem do sukcesu jest wykreowanie archetypu marki. Archetyp marki to wzorzec zachowań i wartości, które chcemy kojarzyć z naszą marką. Archetypy to narzędzia, które pomagają w ujednoliceniu przekazu marki i budowaniu jej tożsamości. Ważne jest, aby zrozumieć, jakie wartości są dla nas najważniejsze, aby móc oprzeć o nie archetyp marki. Dzięki temu łatwiej będzie nam skonstruować wizerunek, który będzie przyciągał klientów i przekonywał ich do wyboru naszej marki.
Marka rodzinna czy marka danego produktu wymagają innego podejścia marketingowego czy PR-owego. Niemniej jeśli tylko działania marki są spójne z tym, co deklaruje, silny brand marki musi się obronić. Korzyści, jakie przynosi marka klientom to jedno. Z drugiej strony marka przynosi firmie tym większe zyski, im lepiej sprzedają się produkty danej firmy. Dużą rolę odgrywa tutaj komunikacja wartości marek. Celem marketingu marki jest takie projektowanie marki w oczach odbiorców, aby budowało sukces firmy.
Jak budować swoją markę? Zadbaj o 7 kluczowych obszarów
Budowanie silnej marki to istotny aspekt każdego biznesu. Jest to proces, który wymaga strategii, cierpliwości i konsekwencji. Zobacz, jak przedsiębiorcy mogą krok po kroku zbudować rozpoznawalność i zaufanie klientów.
1. Poznaj swojego klienta – zrozumienie potrzeb i oczekiwań Twoich klientów to fundament budowania marki. Dzięki temu będziesz w stanie lepiej dostosować swoje produkty lub usługi, a twoje komunikaty marketingowe będą w odpowiednim tonie.
2. Definiuj wartości i misję – Twoja marka powinna być odzwierciedleniem wartości, które są dla Ciebie ważne. Być może stawiasz na innowacyjność, jakość lub ekologię. Starannie opracowana misja pomoże klientom zrozumieć, czego mogą się po Tobie spodziewać.
3. Postaw na konsekwentną komunikację – jedność w komunikacji to klucz do budowania mocnej marki. Upewnij się, że logo, kolory firmowe oraz ton komunikacji są spójne we wszystkich kanałach – od strony internetowej, po social media i materiały reklamowe.
4. Buduj relacje z klientami – tworzenie trwałych relacji z klientami to więcej niż jednorazowa sprzedaż. Zainwestuj w obsługę klienta na wysokim poziomie i bądź obecny tam, gdzie są Twoi klienci – odpowiadaj na ich pytania, rozwiązuj problemy i zbieraj feedback.
5. Dbaj o marketing treści – oferuj wartość dodaną poprzez ciekawe treści – artykuły, poradniki, webinary, które pomogą Twoim klientom i zbudują postrzeganie Twojej firmy jako eksperta w branży.
6. Inwestuj w SEO – pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach pomoże Ci dotrzeć z Twoją marką do większego grona potencjalnych klientów. Pamiętaj, aby treści na Twojej stronie były optymalizowane pod kątem SEO.
7. Analizuj i optymalizuj – regularnie analizuj działania konkurencji oraz własne strategie marketingowe. Monitoruj wyniki, eksperymentuj i optymalizuj swoje działania, aby utrzymać dynamikę wzrostu marki.
Pamiętaj, że budowanie marki to maraton, a nie sprint. Wymaga to czasu i konsekwentnego działania, jednak cierpliwe budowanie marki opłaci się w dłuższej perspektywie.
Siła marki, czyli jakie korzyści przynosi marka firmie
Co daje marka współczesnym firmom? O ile firma oferuje produkty odpowiadające na potrzeby rynku, silna marka produktu stanowi najlepszą rekomendację. Projektowanie marki, która odzwierciedla wartości firmy, to najprostszy przepis na sukces. Budowa silnej marki wiąże się z nieustanną troską o wizerunek marki. Marka rodzinna, marka produktu czy inne rodzaje marek – o każdą trzeba dbać na każdym etapie funkcjonowania. Dlatego marketing marki to nie są działania zarezerwowane wyłącznie dla młodych marek. O ile nazwa firmy jak i nazwy marki się nie zmieniają, preferencje i potrzeby odbiorców i owszem. Marka producenta np. bielizny będzie wymagała innego pozycjonowania marki w grupie docelowej niż np. w przypadku sprzętu AGD. Stworzenie strategii marki wymaga więc wzięcia pod uwagę wielu niuansów.
Podsumowanie
Marka ma swoją tożsamość, która jest poniekąd odbiciem wizerunku firmy. Konkretne działania marki, relacja marka – odbiorca, powinny z nią rezonować, aby osiągnąć cel marki. Dlatego komunikacja marki, w tym także marki osobistej, powinna być nastawiona na promowanie marki. Powinna pomagać budować świadomość marki. Wszystko to będzie budowało sukces firmy.
Potrzebujesz wsparcia w budowaniu marki swojej firmy?
Jesteś w dobrym miejscu – sprawdź, jak możemy pomóc!
Warto wiedzieć:
Jak budować markę firmy?
Często słyszymy, że marka firmy jest kluczowa dla sukcesu. Ale jak ją właściwie budować? Przede wszystkim, zacznij od zdefiniowania tego, co wyróżnia Twoją firmę i jakie są jej wartości. Następnie skoncentruj się na stworzeniu spójnego wizerunku - od logo po stronę internetową. Warto też pamiętać o budowaniu relacji z klientami i dbaniu o ich doświadczenia z Twoją firmą. Dobrym pomysłem jest udział w branżowych wydarzeniach, publikowanie wartościowych treści na swojej stronie internetowej lub prowadzenie profili na mediach społecznościowych. Pamiętaj, że budowanie marki to proces, którego rezultaty nie przyjdą szybko, ale z pewnością opłacą się w dłuższej perspektywie.
Czym jest marka firmy?
Marka firmy to coś więcej niż tylko jej logo. To opinia i wizerunek, które tworzą ludzie, klienci i konkurencja. To sposób, w jaki postrzegamy daną firmę. To jej wartości, misja i cele. Marka firmy to także sposób, w jaki komunikuje się z klientami i jakie emocje w nich wzbudza. Dlatego ważne jest, aby dbać o reputację i budować solidny wizerunek firmy. Być konsekwentnym w działaniach i pokazywać, co jest dla nas najważniejsze. Takie podejście pozwoli na zbudowanie silnej i rozpoznawalnej marki, która przyciągnie do nas nowych klientów i stworzy zaangażowaną społeczność.
Na czym polega kreowanie marki firmy?
Kreowanie marki firmy to proces, który obejmuje wiele działań mających na celu ustalenie jej tożsamości oraz wizerunku wśród klientów. Właściwie przygotowana strategia marki pozwala na budowanie zaufania i lojalności wśród klientów, co przekłada się bezpośrednio na wzrost sprzedaży. Kreowanie marki wymaga zrozumienia potrzeb klientów oraz rynku, na którym działa firma. Warto zatem zainwestować czas i środki w stworzenie oryginalnej i zapadającej w pamięć nazwy, logo i sloganu, które wyróżnią firmę na tle konkurencji. Ważne jest również, aby każdy element wizerunku firmy był spójny i konsekwentny. Kreowanie marki jest nieodzowne dla sukcesu firmy, dlatego warto poświęcić mu odpowiednią uwagę.
Jak opracować strategię budowania marki firmy?
Rozwój firmy od podstaw może być dla wielu przedsiębiorców wymagającym zadaniem. Istnieją jednak strategie, dzięki którym możesz zwiększyć swoją widoczność i zaangażowanie w branży. Jednym ze sposobów jest tworzenie interesującej i unikalnej treści, która przyciągnie uwagę klientów i da im powód, by zwrócili uwagę na Twoją firmę. Dodatkowo, odważny i zapadający w pamięć styl wizualny, w tym logo i strona internetowa, również pomogą w budowaniu trwałej marki. Nie zapominaj również o aktywności na platformach społecznościowych, co pozwoli na lepsze zaangażowanie klientów i nawiązanie dłuższych relacji.
Jak budować lojalność wobec firmy?
To pytanie zadaje sobie wielu przedsiębiorców. Istnieją różne sposoby na to, by przyciągnąć i zatrzymać klientów. Jednym z najlepszych jest oferowanie wartościowych produktów i usług. Klienci szukają firm, które mają coś ciekawego do zaoferowania. Ważne jest również, by dbać o komunikację z klientami. Odpowiednie podejście i szybka reakcja na potrzeby klientów może przynieść wiele korzyści. Dodatkowo, propozycja nagród lub programu lojalnościowego może zachęcić klientów do pozostania z marką na dłużej.