Prowadzenie konta w mediach społecznościowych to wciąż dla wielu właścicieli firm tylko przykry obowiązek. A przecież to tam możesz trafić do swoich klientów, gdy ci są zrelaksowani i otwarci na nowe informacje. Do tego w chwili, gdy nawet nie podejrzewają, że mają do czynienia z przekazem reklamowym. Wiec jak promować się na Instagramie, by trafić do ich serc? Sprawdźmy.
- Instagram jako kanał promocji
- Jak promować się na Instagramie?
- Promowanie na Instagramie – najczęstsze błędy
- Jak promować się na Instagramie w stylu największych marek?
- Dopiero zakładasz konto na Instagramie?
- Jak promować na Instagramie sklep internetowy?
- Jak skutecznie promować się na Instagramie, aby zdobyć nowych klientów?
- Jak przemienić obserwatorów w klientów?
Instagram jako kanał promocji
W sieci znajdziesz całe podręczniki na temat tego, jak promować się na Instagramie. Niestety, zawarte w nich porady po paru miesiącach mogą okazać się bezużyteczne. Trendy zmieniają się błyskawicznie, użytkownicy uodparniają się na zgrane taktyki, a w samej platformie zachodzą zmiany, których nie jesteś w stanie przewidzieć. Dlatego działania PR w sieci muszą to uwzględniać.
Pamiętaj, że przeciętne zaangażowanie dla postu z firmowego wynosi 0,96 proc. To znaczy, że mniej więcej 1 followers na 100 zareaguje na Twoje zdjęcie lub film. To stawia w innej perspektywie marketingowe wysiłki na Instagramie. Może się wydawać, że kilka lajków na początku to zły wynik. Jeśli jednak znasz te dane, to spokojnie reagujesz na powoli rosnące zaangażowanie pod Twoimi postami i racjonalnie planujesz strategię.
Jak promować się na Instagramie?
Jeśli już zastanawiasz się, jak promować się na Instagramie, to jesteś o krok przed konkurencją. Wielu właścicieli firm wciąż jeszcze nie zdaje sobie sprawy z tego, jak to robić dobrze. Nie doceniają siły takich trendów, jak marketing narracyjny czy marketing kontekstowy. A to ostatnio jedne z najmocniejszych tendencji w marketingu on-line. W marketingu kontekstowym docierasz do osób wybranych na podstawie ich lokalizacji, wieku czy zainteresowań. Właśnie takie możliwości daje Instagram.
Oznaczając lokalizację i używając odpowiednich hasztagów, trafiasz ze swoim przekazem do tych, którzy szukają usługi lub interesują się daną dziedziną. Z kolei marketing narracyjny to budowanie wokół marki opowieści. Trudno to zrobić bez kanałów social-mediowych. Do odpowiedniej zakładki na stronie firmy zajrzą nieliczni, ale tysiące osób może każdego dnia czytać o Twojej wizji lub misji, jeśli zrozumiesz, jak promować się na Instagramie. Trzecim bardzo ważnym trendem jest tworzenie contentu przydatnego dla użytkownika.
Stwórz coś, co:
- inspiruje,
- edukuje,
- cieszy,
by klienci chcieli obcować z treściami, które zamieszczasz. Ta strategia w dużej mierze jest odporna na zmiany trendów. Użytkownicy social-mediów zawsze będą potrzebować porad, a krótka, łatwa do przyswojenia forma na Instagramie jest idealna, by przekazać im trochę wiedzy.
Pewnie zauważyłeś, że reklamy czy posty coraz częściej przybierają formę poradników. Kancelaria podatkowa radzi, jak się rozliczać, a na kanale marketu budowlanego dowiadujesz się, jak impregnować drewno. W ten sposób trafiasz w realne potrzeby użytkowników. Kilka takich filmików czy poradników step-by-step mogą stać się evergreenami, które pomogą użytkownikom, gdy będą mieć problem. Kolejna ważna rzecz: jeśli piszesz o sobie, to tak, by użytkownik miał z tego korzyść. A więc informuj go o promocjach, które mogą go zainteresować, a nie tylko o tym, co jest ważne z Twojego punktu widzenia.
Promowanie na Instagramie – najczęstsze błędy
Już wiesz, jak promować się na Instagramie: twórz treści pożyteczne i ciekawe dla użytkowników. Najczęstszy błąd na firmowych kontach to unikanie takiego szerokiego spojrzenia. Zamiast tego na firmowym koncie widnieją tylko informacje o produkcie. W ten sposób klienci szybko wyczuwają, że mają do czynienia z promocją. Stwórz coś, co przyciągnie ich uwagę i stosuj takie posty naprzemiennie z tymi, w których piszesz o sobie. Kolejny błąd to niedocenianie potęgi dobrych zdjęć.
Wszystkie najpopularniejsze firmowe zdjęcia na Instagramie zostały zrobione przez profesjonalistów, dobrym sprzętem i/lub przedstawiają coś, co z miejsca przykuwa wzrok. Zdjęcie może powstać spontanicznie i możesz zrobić je smartfonem, ale pamiętaj, że większość marek korzysta z najlepszego sprzętu, a nawet pomaga sobie za pomocą odpowiedniego oświetlenia i tła. Znajdź więc ciekawe miejsce, w którym wyeksponujesz swoje produkty. Unikaj sztampowych zdjęć korporacyjnych (biura, budynku, magazynu itp.). Ostatni błąd to brak kontaktu z użytkownikami. Jeśli nie odpisujesz na wiadomości, nie odpowiadasz na oznaczenia, to tracisz szanse na marketing referencyjny i odbierasz sobie jeden z kanałów komunikacji marketingowej.
Jak promować się na Instagramie w stylu największych marek?
Wśród najpopularniejszych zdjęć w historii tej platformy jest to, na którym Selena Gomez pije Coca-Colę. Zauważ, że marka nie nakłania do picia tego napoju ani o nim nie informuje. Dostarcza tylko użytkownikom sieci świetny content. To sekret reklamy natywnej, który warto podpatrzeć od największych marek. Pokazując życie biura i produkty w ciekawej scenerii, nie musisz wprost zachęcać do zakupu.
Jeśli odwiedzisz firmowe konto Diora na Instagramie, to zauważysz, że marka nie opisuje tam właściwości kremów czy kroju ubrań. Zamiast tego znajdziesz tam zdjęcia prezentujące rzemieślników przy pracy i inspirujące połączenia ubrań sfotografowane w ciekawych sceneriach. Najpopularniejszą marką na Instagramie jest dziś Nike. Nie pokazuje nowych modeli butów, tylko opowiada historie o radosnych, różnorodnych fanach sportu. Użytkownicy chcą takich treści i dlatego marka ma 150 mln followersów. Jeśli chcesz wiedzieć, jak promować się na Instagramie, to warto obserwować takie wzorce.
Dopiero zakładasz konto na Instagramie?
Nieco inaczej wygląda sytuacja, jeśli dopiero zakładasz konto i zastanawiasz się, jak się promować na Instagramie. W tym wypadku być może musisz najpierw zebrać jakąkolwiek grupę osób, które będą śledzić Twój profil. Początki są najtrudniejsze, bo gdy obserwujących można policzyć na palcach jednej ręki, to wizerunek firmy nie jest najlepszy. Możesz to jednak szybko zmienić:
- wyszukuj najpopularniejsze obecnie i najważniejsze dla branży hasztagi i obficie taguj swoje zdjęcia. Najlepiej, jeśli hasztagi nie będą ani zbyt popularne (zdjęcie zniknie w tłumie), ani za bardzo niszowe.
- Publikuj codziennie.
- Rób dużo Instagram Stories.
- Najlepiej, jeśli będziesz robić regularne live’y. Jeśli codziennie lub kilka razy w tygodniu będziesz zaczynać o tej samej porze, z czasem użytkownicy zyskają pewność, że mogą wówczas liczyć na Twój live.
- Taguj partnerskie firmy i współpracowników, a szybciej zyskasz fanów.
Może się wydawać, że taka strategia komunikacji to ogrom pracy. Jednak z czasem da się wypracować system, dzięki któremu nie poświęcisz na to dłużej, niż godzinę tygodniowo. Content możesz planować z wyprzedzeniem. Filmy mogą trwać nawet kilka sekund. Materiały zdjęciowe i teksty pod zdjęcia możesz przygotowywać dużymi partiami z nawet kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. W ten sposób szybko zyskasz wsparcie sprzedaży i nowych klientów, na których tak Ci zależy. Jeśli potrzebujesz pomocy w zaplanowaniu swojej strategii, koniecznie daj nam znać.
Chcesz wypromować firmę na Instagramie?
Zaprojektujemy dla Ciebie najlepszą strategię.
Jak promować na Instagramie sklep internetowy?
Promocja sklepu internetowego może odbywać się za pomocą różnych metod, a wśród tych najpopularniejszych należy wyróżnić Instagram. Nie ma większego znaczenia, w jakiej branży działasz – w tym serwisie internetowym z pewnością znajdziesz swoje grono odbiorców. Promowanie sklepu internetowego na Instagramie musi być przemyślaną strategią, ukierunkowaną na osiągniecie określonych rezultatów. Co możesz zrobić, aby się wyróżnić?
Jedną z opcji, którą powinieneś zainteresować się w szczególności, są zakupy. Ta funkcjonalność działa od niedawna, ale jest bardzo popularna wśród użytkowników serwisu. Jeśli planujesz z niej skorzystać, musisz spełnić kilka kryteriów:
- lokalizacja firmy musi być na obsługiwanym rynku,
- musisz oferować produkty, które Instagram zatwierdził jako możliwe do sprzedaży,
- przestrzegać umowy handlowej i zasad handlowych,
- mieć własną witrynę internetową, za pośrednictwem której prowadzisz sprzedaż.
Oprócz tego Twoje konto musi mieć status profilu biznesowego. Czy warto poświęcić na to czas? Jak najbardziej, bowiem wielu użytkowników serwisu widzi w tym pewien rodzaj wygody. Zamiast przeszukiwać całą sieć w pogodni za wybranym produktem, mogą znaleźć go wygodnie z poziomu jednej aplikacji, a to z kolei świetna szansa dla Ciebie, dlatego powinieneś z niej skorzystać.
Jeśli chcesz promować swój sklep na Instagramie, musisz zbudować wokół siebie zaangażowaną społeczność. Im więcej uwagi poświęcasz na to, aby budować relacje z użytkownikami, tym większa szansa na sukces. Zaangażowanie może budować na kilka różnych sposobów, a część z nich jest dokładnie taka sama, jak w przypadku pozostałych serwisów społecznościowych. Podstawą jest aktywność – regularna i nastwiona na to, aby wnieść coś ciekawego kolejnym postem czy Insta Stories. Bardzo dobrze sprawdzają się również konkursy. Pamiętaj jednak, aby zadanie konkursowe nie było zbyt wymagające, bo może wręcz zniechęcić do zaglądania na Twój profil. Pomyśl też o nagrodach. Nie musisz wydawać na nie bajońskich sum. Liczy się sam fakt, że chcesz zaangażować swoich odbiorców i zachęcić do wspólnej zabawy.
Jak skutecznie promować się na Instagramie, aby zdobyć nowych klientów?
W promocji na Instagramie nie liczy się ilość, a jakość. Trzeba być kreatywnym, szukać nowych rozwiązań i kroczyć własną ścieżką. Twoi klienci z pewnością nie lubią wtórności, więc oszczędź im jej. Skoro prowadzisz firmę, to jesteś specjalistą w swojej dziedzinie i możesz ten fakt wykorzystać na swoją korzyść. Dziel się wiedzą ekspercką, słuchaj swoich klientów, myśl nad ich problemami i postaraj się je rozwiązać, tworząc krótkie poradniki. Niektóre kwestie, często te banalne dla Ciebie, mogą rzeczywiście pomóc klientowi. Jeśli będziesz wystarczająco zaangażowany w to co robisz, ludzie szybko to dostrzegą i z niecierpliwością będą czekać na więcej.
Prowadząc biznesowy profil na Instagramie nie możesz zapominać o warstwie wizualnej. Instagram zasłynął z tego, że ludzie publikują na nim świetne zdjęcia lub grafiki. Żaden nowy klient nie zostanie na dłużej, jeśli zaraz po wejściu na Twój profil poczuje zniechęcenie, bo kiepsko przygotowałeś go wizualnie. Teoretycznie serwis oferuje kilkadziesiąt filtrów, które pozwalają stworzyć lepsze zdjęcia i filmy, ale jako właściciel sklepu z pewnością wiesz, że nawet najlepsze nakładki nie ukryją zdjęć o słabej jakości. Fotografując swoje produkty zawsze korzystaj z dobrego sprzętu.
Nowi klienci muszą do Ciebie dotrzeć, dlatego powinieneś zadbać o hashtagi. Instagramowi użytkownicy często się nimi posługują, więc warto ten fakt wykorzystać. Dzięki hashtagom przypiszesz zdjęcia do konkretnych grup tematycznych, które są związane z Twoją działalnością, a tym samym ułatwisz innym ich odnalezienie. Serwis pozwala użyć do 30 hashtagów, jednak za optymalną ilość uznaje się 10-15. Możesz korzystać z popularnych znaczników, ale zadbaj i o to, aby nazwa twojej firmy lub marka również się wśród nich pojawiały. Dobrą praktyką jest także łącznie ogólnych hashtagów z bardziej precyzyjnymi. Dla przykładu: sklep obuwniczy wrzucił zdjęcie butów trekkingowych, które można oznaczyć: #góry, #trekking, #tatry, #buty trekkingowe, #buty górskie, #górskie przygody. W ten sposób zwiększasz szanse, że nowy klient trafi właśnie na Ciebie.
Jak przemienić obserwatorów w klientów?
Niektórzy przedsiębiorcy mają trudności z przemienieniem osób obserwujących w klientów, którzy dokonują zakupów w sklepie. Mogłoby się wydawać, że to dość spory problem, chociaż zdecydowanie gorzej by było, jeśli konto firmowe na Instagramie w ogóle nie przyciąga uwagi. Na samym początku trzeba zastanowić się, dlaczego duża ilość obserwujących nie jest jednocześnie klientami sklepu. Powodów może być kilka, ale wśród tych najpopularniejszych trzeba wymienić słabą ofertę sklepu, którą przebija konkurencja albo kiepsko prowadzony profil.
Duża ilość obserwujących może – ale nie musi! – przekładać się na pozyskanie nowych klientów. Społeczność, która nie tylko obserwuje, ale i kupuje to ludzie, którzy kochają Ciebie i Twoją markę. Pewnie niejednokrotnie złapałeś się na tym, że kupujesz wybrane produkty nie do końca z potrzeby, a zaufania do sprzedawcy. I właśnie to zaufanie jest kluczem do sukcesu. Twój profil powinien pozwolić Ci kreować wizerunek eksperta. Nie bój się przy tym autentyczności. Dzisiaj internet przesiąknięty jest ludźmi, którzy udają, przez co użytkownicy sieci stali się mocno wyczuleni na fałsz. Kiedy pozostajesz autentyczny i nie udajesz kogoś kim nie jest, zdobędziesz zaufanie. Nie bój się swoich porażek i dziel się wątpliwościami. Nie staraj się stworzyć wyidealizowanego wizerunku – takie firmy nie istnieją. Popełniłeś błąd? Wykorzystaj to! Pokaż innym, że wyciągasz wnioski i chociaż nie jesteś doskonały, to chcesz stać się lepszy. Nie ma nic złego w pomyłkach, za to wszyscy Twoi obserwatorzy znajdą wiele dobrego w tym, że chcesz być lepszy.
Ostatnia dobra praktyka, chociaż nie najmniej ważna, to interakcja z obserwatorami. Spróbuj wejść z ludźmi w interakcję, bo chociaż działasz w sieci i jesteś po drugiej stronie monitora, Twoi klienci chcą wiedzieć, że jest tu dla nich, cenisz ich zdanie i chcesz poznać opinie.