Nawigacja

Innowacje marketingowe – to się dzieje częściej niż myślisz

Strategia marketingowa
Innowacje marketingowe - to się dzieje częściej niż myślisz

Po innowacje marketingowe mogą sięgać tylko najwięksi? Wbrew pozorom nie! Można powiedzieć, że innowacyjny marketing to stan umysłu, a środki, jakie masz na taką kampanię, to już drugorzędna kwestia. 

Według 2018 Digital Transformation Index najlepiej do technologicznych zmian dostosowują się działy IT, marketingu i obsługi klienta. Najgorzej idzie to w dziale prawnym, HR i produkcji. To pokazuje, że właśnie innowacje marketingowe są siłą napędową w wielu branżach, ale też że jest łatwiej je wprowadzić w marketingu, niż zmienić niektóre z innych firmowych struktur. Poniżej więcej o tym, czym dokładnie są i jak je wdrożyć. 

Na czym polega innowacyjny marketing? 

Innowacje marketingowe to po prostu wdrażanie nowych, nieznanych wcześniej w danej firmie metod i działań. Proces ich wdrażania może obejmować konieczność zdobycia nowej wiedzy czy sprzętu.

W efekcie innowacji marketingowej mogą powstać np.: 

Jak widać, ten zakres jest bardzo szeroki i może wpłynąć na całą firmową strategię. Bogna Pilarczyk w pracy „Innowacje w komunikacji marketingowej” wylicza, że z przeprowadzonych wśród polskich przedsiębiorstw badań wynika, że najczęściej realizowane są innowacje: 

– procesowe – 88,5% (nowe, ulepszone procesy technologiczne, oprogramowanie, nowy sposób świadczenia usług),  

– produktowe – 75,7% (np. nowe ulepszone produkty, usługi),  

– organizacyjne – 67,3% (np. nowe metody organizacji działalności biznesowej, metody organizacji pracy czy budowania relacji zewnętrznych).  

– marketingowe – 56,3%. 

Czy warto stosować innowacje marketingowe? 

Największym problemem może być umieszczenie innowacji marketingowych w kontekście długoterminowej biznesowej strategii. W badaniach przeprowadzonych przez PwC’s Innovation Benchmark 54 proc. respondentów przyznało, że w ich firmie to stanowi główny problem, jeśli chodzi o wdrażanie nowych rozwiązań. Najpierw strategia biznesowa, a później pomysł na innowację – tylko jak ją wówczas wpisać w plan rozwoju firmy, skoro wymaga to postawienia na głowie całej strategii marketingowej? Właśnie z tego powodu wdrażanie innowacji marketingowych czasem wymaga przejścia na model agile marketingu. To pozwala na bieżąco korygować założenia, które już się przestały sprawdzać. 

Masz dość sztampowych akcji marketingowych?

Sprawdź, co chcemy Ci zaproponować!

Zakładając jednak, że innowacje uda się umieścić w kontekście już istniejącego biznesowego środowiska, to nie ma wątpliwości, że warto je wdrożyć. Cały marketing opiera się na innowacyjności od początków swojego istnienia. Biografie mistrzów to historie przełomów i nowych odkryć.  W świecie nowych technologii branża jeszcze nabrała dynamizmu. Innowacje marketingowe są wdrażane najskuteczniej właśnie w internecie. 

Innowacje marketingowe: przykłady z branży e-commerce 

Intrygującym przykładem może być branża odzieżowa. Dla wielu marek własny sklep internetowy to wciąż przyszłość. Sprzedawanie ubrań na Facebooku brzmi jak abstrakcja. Od kilku lat najbardziej progresywne firmy sprzedają jednak podczas video live właśnie na tej platformie. Tak robią właścicielki pojedynczych butików, docierając w czasie kwarantanny do swoich znudzonych klientek. Tą drogą poszły też firmy zajmujące się sprzedażą bezpośrednią, jak LulaRoe w USA czy w Polsce – Avon. Przykładem innowacji marketingowej w branży e-commerce może być też współpraca z influencerem i umożliwianie robienia zakupów bezpośrednio poprzez jego zdjęcia czy filmy. Z kolei w branży żywności część sklepów stawia na grupy na Facebooku. Świeże warzywa i owoce – długo wydawało się, że tych dwóch rzeczy nie da się sprzedawać przez internet. Niektóre sklepy codziennie ogłaszają się w grupach lokalnych, dla wegetarian czy osób o zainteresowaniach ekologicznych. Zbierają zamówienia przez Facebook, a następnie rozwożą żywność jeszcze tego samego dnia. 

Narzędzia do zastosowania w innowacyjnym marketingu 

Ostatnio sporo mówi się o tzw. agile marketingu. Chodzi o zwinność reakcji (ang. agile-zwinny), ale termin ten lepiej tłumaczy zmienność, zwrotność lub zręczność działania. W skrócie chodzi o to, by na bieżąco monitorować postępy w realizacji strategii marketingowej, np. poprzez codzienne stand-up meetings. Dzięki temu można dokonać zwrotu i reagować, gdy sytuacja nagle się zmieni, a to sprzyja szybkiemu wdrażaniu innowacji. Działania warto też planować w oparciu o realnie mocne strony firmy. Do wprowadzenia innowacyjnego marketingu może więc przydać się np. analiza sił Portera lub inne narzędzie (np. analiza SWOT). 

Według Grzegorza Szymańskiego, autora pracy „Innowacje marketingowe w sektorze e-commerce”, głównymi źródłami pomysłów na innowacje są klienci i pracownicy. Stymulowanie kreatywności wśród pracowników jest tam wymieniane jako najtańszy sposób na pozyskiwanie koncepcji na innowacje marketingowe. Inne to burze mózgów, budowanie zespołów roboczych, rotacja pracowników pomiędzy oddziałami i staże, coaching i inne szkolenia, a także motywacja finansowa i pozafinansowa.

Jak stosuje się innowacje marketingowe w praktyce? 

Największe firmy wprowadzają innowacyjny marketing na podstawie najnowszych osiągnięć technologicznych, ale i tych z zakresu psychologii reklamy. Naukowcy wiedzą dziś znacznie więcej niż kiedyś o wpływie kolorów, emocji czy wrażeń na  decyzje zakupowe. Forbes pisał w 2014 roku o tym, że Facebook manipulował kontami 689 003 użytkowników, by lepiej poznać ich emocje i wykorzystać to do swoich celów marketingowych. Tymczasem w Google pracują zastępy psychologów, którzy analizują najnowsze osiągnięcia nauki i zastanawiają się, jak zastosować je do swoich celów. 

To ekstremalne przykłady, ale pokazujące, że korzystanie z osiągnięć psychologii w innowacji marketingowej jest powszechną praktyką. Chcesz zaczerpnąć z tych wzorców i wykorzystać najnowsze osiągnięcia nauki w swojej strategii marketingowej? Skontaktuj się z nami! 

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt