Błyszczące katalogi reklamowe i foldery na kredowym papierze to czysty prestiż. Z drugiej strony sporo kosztują, a w dzisiejszych czasach nie każdy już zwraca uwagę na takie drobiazgi, jak katalog. Czy folder wizerunkowy firmy wciąż ma sens?
Odpowiednia prezentacja marki to klucz do sukcesu! Dziś większość działań PR i marketingowych odbywa się w internecie. Jednak tradycyjna forma reklamy również może przynieść korzyści. Do najciekawszych drukowanych materiałów reklamowych zaliczamy m.in. folder wizerunkowy. Pytanie – jak go przygotować?
Folder wizerunkowy – co to jest?
Folder wizerunkowy to profesjonalna forma reklamy, która ma zaprezentować firmę poszczególnym grupom docelowym. Najczęściej wykorzystuje się go w procesie pozyskiwania nowych klientów oraz partnerów biznesowych. Od innych drukowanych materiałów reklamowych (takich jak broszury czy ulotki) odróżnia go forma. Folder ma większą objętość, co sprawia, że można umieścić w nim wyczerpujące informacje o firmie. Można ją szeroko opisać, przedstawić jej cele, wartości, misję, a także wspomnieć o najważniejszych projektach. Jak przygotować atrakcyjny folder, który potencjalni klienci czy partnerzy biznesowi chętnie obejrzą?
W środku znaleźć można dane o firmie, zarządzie, artykuły specjalistów z zewnątrz, materiały historyczne, katalog produktów, tabelę cen i szczegółów technicznych, strukturę korporacji, informacje o majątku ruchomym i nieruchomym firmy.
Folder wizerunkowy to tak naprawdę pojęcie wykorzystywane w wąskim kręgu specjalistów. Osoby spoza branży znają go raczej pod takimi nazwami, jak:
- katalog reklamowy,
- katalog firmowy,
- broszury firmowe,
- gazetki firmowe,
- magazyny firmowe,
- folder reklamowy.
Skąd więc tytuł tego artykułu? Zasadniczym powodem, dla którego większość osób zamawia taki katalog, jest chęć poprawienia wizerunku przedsiębiorstwa. Druk czy projekt to złożony proces. Jeśli masz już taki folder, to widać, że firma nie jest na rynku od wczoraj. Poza tym utarło się, że grube foldery wizerunkowe to domena prestiżowych marek (co bezpośrednio wiąże się z kosztami – marek z sektora basic i economy po prostu nie stać na takie wydatki).
Do najbardziej rozpoznawalnych druków tego typu w Polsce należą katalogi H&M, magazyn Skarb by Rossman czy katalog IKEA. Jak widać na przykładzie tych trzech firm, folder wizerunkowy może też dodać prestiżu. Istnieje wiele podobnych sklepów odzieżowych, drogerii czy sklepów wnętrzarskich, ale tylko te wyróżniają się własnym cyklicznym katalogiem.
Szczególnie ciekawym przypadkiem były katalogi IKEA, które firma rozsyłała kiedyś do tysięcy polskich domów. Znajdowała się tam drobiazgowo przedstawiona oferta firmy, sylwetki projektantów, adresy sklepów i rys historyczny. Wiele osób zaczynała poznawanie marki w dzieciństwie właśnie od takiego folderu. Później były wymarzone pierwsze zakupy. Niektórzy dzięki głębokiemu zaufaniu do marki zbudowanemu w tamtych czasach, są jej wierni do końca życia.
Wizerunek Twojej firmy to być albo nie być na konkurencyjnym rynku.
Zacznij go świadomie kreować.
Dziś.
Jak przygotować folder wizerunkowy?
Celem folderu wizerunkowego jest zaprezentowanie wszystkich najistotniejszych informacji o firmie w ciekawy sposób i dzięki temu zapisanie się w świadomości odbiorców. Aby folder skutecznie spełniał swoją funkcję, musi być spójny z identyfikacją wizualną marki. Powinien zawierać odpowiednią kolorystykę, charakterystyczne znaki graficzne, język dopasowany do grupy docelowej a także inne typowe dla marki cechy. Cała stylistyka folderu powinna pasować do innych mediów wykorzystywanych w marketingu firmy.
Folder wizerunkowy może przybrać formę broszury szytej zeszytowo lub klejonego katalogu. Może mieć kształt kwadratu, formę A4 w orientacji poziomej lub inny format. Do przygotowania folderu warto wykorzystać estetyczny i wytrzymały papier kredowy.
W środku powinny znaleźć się zdjęcia w wysokiej jakości i inne elementy graficzne, które ubarwią treści. Warto unikać długich bloków tekstu, które są nieatrakcyjne dla czytelników. Okładka też ma znaczenie. Powinna wzbudzać zainteresowanie a ponadto zachęcać do tego, by zajrzeć do środka. Zarówno w środku, jak i na okładce można zastosować dodatkowe uszlachetnienia – takie jak lakier UV czy specjalna folia.
Starannie zaprojektowany folder wizerunkowy zawierający ciekawe informacje będzie znakomitą wizytówką firmy przydatną się podczas targów, konferencji czy innych spotkań branżowych.
Kiedy warto, a kiedy nie warto inwestować w folder?
W 2016 roku katalog IKEA został wydrukowany w 200 mln egzemplarzy i dystrybuowany w kilkudziesięciu krajach. Jednak katalog wydany w 2020 roku był ostatnim w historii firmy. Dziś IKEA nie widzi już potrzeby poświęcać tak gigantycznych nakładów i zasobów na to, co może wylądować w domowym koszu na śmieci. Trzeba pamiętać, że odbiorca dziś potrafi skupić się na znacznie krótszy czas, niż jeszcze dekadę temu. Coraz trudniej oczekiwać, by osoba tylko luźno zainteresowana marką poświęciła kilka godzin na przestudiowanie folderu wizerunkowego. Zamiast tego IKEA stawia na targetowane, zwięzłe reklamy czy poruszające emocjonalnie kampanie w sieci.
Czy da się z tego wysnuć wniosek, czy epoka folderów wizerunkowych już minęła? Nie! Wciąż takie materiały mogą pełnić bardzo ważną funkcję:
- poprawiają wiarygodność firmy,
- stanowią pigułkę wiedzy dla inwestorów czy klientów,
- pozwalają jasno przedstawić misję czy historię firmy,
- pokazują, że firma ma budżet na działania reprezentacyjne.
Obecnie pojawia się jednak inny problem, który z pewnością przyczynił się do tego, że IKEA nie produkuje już swoich folderów wizerunkowych. Niektórzy odbiorcy mogą być niechętni drukowaniu w wysokich nakładach błyszczących broszur, skoro te same informacje za darmo można umieścić w sieci. Oskarżenia o marnowanie zasobów będą najsilniejsze w branżach związanych z ochroną środowiska czy ekologią. Tam jedynym właściwie rozwiązaniem byłby druk takiego folderu wizerunkowego na czerpanym papierze z nasionami, na papierze z recyclingu itp.
Folder wizerunkowy – nakład i odbiorcy
Biorąc wszystko to pod uwagę, nie warto inwestować w zbyt duży nakład folderu wizerunkowego. Każdy pamięta choć jedną sytuację, gdy po targach czy innej oficjalnej imprezie drogie, dopracowane w każdym calu foldery jednej z firm trafiają praktycznie nieotwierane do koszy na śmieci. To może sprawić, że inwestorowi, który za nie zapłacił, kroi się serce. Dlatego nie warto dawać takich gadżetów firmowych każdemu.
Istnieje psychologiczny mechanizm, zgodnie z którym cenimy rzeczy rzadkie i lubimy czuć się wyróżnieni. Nie warto umieszczać np. stosu folderów wizerunkowych przy wejściu do zakładu, ani dodawać ich do każdego listu, paczki pracowniczej czy rachunku. Lepiej będzie wręczać je tylko najlepszym klientom lub najbardziej rokujący kontrahentom, którzy docenią wysmakowany prezent. W tym wypadku zdecydowanie jakość jest ważniejsza od ilości. Zamiast masowego folderu podobnego do tysięcy innych, warto wydrukować choćby kilkadziesiąt czy kilkaset sztuk folderu ze złoceniami, tłoczeniami, elementami holograficznymi, przestrzennymi czy z piękną zakładką.
Jak go kreatywnie wykorzystać?
Folder wizerunkowy może być też częścią pakietu startowego dla osób, które rozpoczynają pracę w danej firmie. Employer branding to spójna komunikacja skierowana w stronę pracownika: na poziomie grafiki, kultury korporacyjnej czy polityki kadrowej, a folder wizerunkowy uzupełni te strategie. Może zawierać historie pracowników czy drzewko struktur awansu – wtedy pracownik znajdzie w nim realną wartość.
Specyficznym rodzajem folderu wizerunkowego jest katalog, w którym to forma lub treść sama w sobie stanowi reklamę firmowego rzemiosła. Przykład to katalog papierni, w którym każda strona jest wydrukowana na innym papierze lub folder studia graficznego, gdzie elementy typograficzne czy graficzne wykorzystane w katalogu stanowią prezentację samą w sobie. Drukarnia może prezentować swoją technologię poprzez wymyślny kształt okładki czy mocne klejenie, a producent perfum może zamówić katalog z pachnącymi stronami. W ten sposób da się znacznie mocniej wpłynąć na wyobraźnię odbiorcy, który odbiera katalog wszystkimi zmysłami.
Projekt i realizacja folderu wizerunkowego
Myśląc o tym, by stworzyć folder wizerunkowy, wielu właścicieli firm bierze pod uwagę tylko koszt papieru i druku. A przecież nie chodzi o to, by powielić firmowe materiały! Tylko stworzenie od podstaw ciekawego, aktualnego projektu może sprawić, że odbiorcy faktycznie pochylą się nad nim z zainteresowaniem. W dziale graficznym Commplace tworzymy:
- projekt logo,
- propozycje zdjęć,
- kolorystykę i motywy przewodnie,
- skład projektu,
- typografię,
- branding.
Możesz też zlecić nam audyt marketingowy materiałów graficznych, które już są wykorzystane w firmie, by dowiedzieć się, co można wykorzystać, a nad czym lepiej byłoby popracować. Zobacz rebranding marki na przykładzie MSM Mońki, który wykonaliśmy w Commplace.
Na jakim papierze drukować firmowy katalog?
Kolejnym etapem jest zlecenie copywritingu na potrzeby projektu. Nie chodzi o same hasła reklamowe. Dobrym pomysłem jest wdrożenie do folderu unikalnych treści. To może być wywiad z prezesem, opinie kontrahentów lub barwnie opisana historia powstawania kolejnych towarów. Warto zatrudnić specjalistę, który będzie czuwał nad zebraniem i redakcją takich materiałów.
Folder wizerunkowy po pierwsze kojarzy się z drogim papierem. Na etapie projektu zlecający poświęcają temu zagadnieniu mało uwagi. Niekiedy polecają, by wybrać „najdroższy” papier jako przejaw szczodrości i prestiżu, a przecież to nie o to chodzi. Od papieru będzie zależało nie tylko wrażenie, ale też aspekty użytkowe. Katalogi z grubego, kredowego papieru są po prostu bardzo ciężkie. Strony z trudem da się otworzyć, a treści z miejsca szycia katalogu nie da się przeczytać.
Warto przed wydrukiem osobiście dotknąć wybranego papieru, porównać kilka rodzajów, a najlepiej zamówić wydruk testowy. Jeśli papier będzie lekki i przyjemny w dotyku, będzie można w każdej chwili zdjąć z półki folder wizerunkowy i szybko wskazać kontrahentowi ważną informację czy zdjęcie. Folder, który nie tylko dobrze wygląda, ale też jest w użyciu, nie kurzy się w magazynie, jest „żywy” – to chyba marzenie każdego, kto podejmuje się takiej inwestycji, jak jego druk.
Zapraszamy do Commplace w celu omówienia projektu Twojego folderu wizerunkowego.