Rebranding logo na przykładzie MSM Mońki

Branding
Mońki Rebranding

Celem logo jest natychmiastowe rozpoznanie firmy przez konsumenta. Zasadniczo logo jest więc „twarzą” Twojego biznesu. Ważne jest zatem, aby wywarło pozytywne wrażenie na potencjalnych klientach. Badania wykazały bowiem, że elementy wizualne są przetwarzane w mózgu 60 000 razy szybciej niż tekst! Na dodatek przetwarzaniem słów zajmuje się jedynie pamięć krótkotrwała, podczas gdy wizualizacje przechodzą bezpośrednio do pamięci długoterminowej. Twoje logo nie robi wrażenia? Rozwiązaniem jest rebranding.

Rebranding logo – kiedy i dlaczego to dobry pomysł?

I: Docelowa grupa uległa zmianie

W miarę rozwoju Twoja firma może starać się dotrzeć do szerszego grona odbiorców, a logo powinno to odzwierciedlać. Typowym przykładem jest firma z wieloletnią tradycją, która poszerzyła swój target o grupę Millenialsów lub rodzinne przedsiębiorstwo, które zdecydowało się wejść na rynki zagraniczne. W takim przypadku możesz rozważyć odświeżenie swojego logo lub uproszczenie w celu wykorzystania w mediach społecznościowych.

II: Pojawiły się zmiany technologiczne

Rozwój technologii wpływa na całą branżę. Być może Twoja konkurencja już przedstawiła nowe logo, dopasowane do aktualnych trendów. To dobra okazja, aby nadążyć za nią lub zostać liderem zmian i jako pierwszy zaprezentować swój projekt. Rebranding logo może dotyczyć aspektów takich jak: ekologia produkcji, nowe smaki, zdrowsze wersje aktualnych produktów. 

II: Firma zmieniła się w znaczący sposób.

Połączenie firm, dywersyfikacja usług, wejścia na rynki międzynarodowe – to istotne zmiany w życiu każdego przedsiębiorstwa. Nie powinny pozostać bez echa. Nowe logo stanowiłoby ukoronowanie tego ważnego wydarzenia, a jednocześnie byłoby sygnałem dla konkurencji i potencjalnych odbiorców o utrzymaniu istotnej pozycji w branży. 

IV: Logo nie współgra w nowoczesną wizją biznesu

Po wielu latach działalności logo może nieco odbiegać od aktualnych wzorców. Warto spojrzeć na największych graczy – markę Microsoft, Apple, czy chociażby Google, które w ciągu 20 lat aż 7 razy zmieniało logo. Jeśli zatem wygląd Twojego logo sprawia, że wolisz odwrócić od niego wzrok lub w materiałach marketingowych wolisz go nie eksponować – warto rozważyć rebranding logo. 

V: Firmy konkurencyjne dokonały zmian

Wizerunek Twojej marki ma duże znaczenie. Wbrew pozorom logo ma wpływ na decyzje zakupowe, a co za tym idzie – te nieatrakcyjne, które nie przyciąga uwagi może wpłynąć na ograniczenie sprzedaży. 

VI: Chcesz zmienić swój wizerunek

Nowe logo to także szansa na odcięcie się od przeszłości, jeśli takowa uderza w dobre imię firmy. PR firmy wspiera bowiem budowanie świadomości marki. Świadomość istnienia marki łączy się z kolei ze sprzedażą. Elementy te działają niczym system naczyń połączonych, dlatego tak istotne jest, aby każdy z nich (w tym nowe logo) był przemyślany, a wszystkie razem spójne ze sobą.

Rebranding logo: jaki zakres zmian?

Gdy już zdecydujesz, że rebranding logo to doskonały krok w rozwoju Twojej firmy warto określić skalę i zakres zmian. Jasne określenie zakresu rebrandingu z góry ma zasadnicze znaczenie w momencie planowania, budżetowania i alokacji zasobów. Nowe logo może być ewolucją aktualnego lub całkowicie nową koncepcją. Jaką opcję wybrać? Poniżej podpowiedź. 

Delikatne odświeżenie logo sprawdzi się w szczególności w sytuacji, gdy niektóre z jego elementów mogłyby zostać ujęte w bardziej współczesnej formie. Dobrym przykładem jest lekka zmiana typografii, nowoczesne ujęcie sygnetu lub wyraźniejsze obrysowanie postaci. 

Jeśli kluczowa część działalności uległa zmianie – na przykład poszukujesz zupełnie nowego rynku zbytu, kierujesz reklamy do innej grupy demograficznej, podstawowy produkt w Twoim portfolio uległ zmianie – warto rozważyć przygotowanie nowego logo (a przy okazji nowej strategii marketingowej).

Rebranding logo: od czego rozpocząć działania?

I: Ustal swoją wizję oraz aktualne wartości firmy

Jeśli Twoja firma nie ma jasno określonej misji, wizji i listy wartości, to doskonały moment, aby zgromadzić zespół i stworzyć mapę wartości. Będzie to pierwszy krok, który usprawni nie tylko dalsze prace nad nowym logo, ale także pozostałe działania marketingowe (umożliwi szybką weryfikację, czy rozważane działania są spójne z podstawowymi przekonaniami firmy).

II: Popatrz holistycznie 

Rebranding logo nie opiera się jedynie na zmianie wizualnej podstawowego logo. Należy upewnić się, czy mamy stworzoną przemyślaną i zgraną całą strategię dotyczącą identyfikacji wizualnej marki. Warto przyjrzeć się opakowaniom, ulotkom, reklamom. Jest to w szczególności istotne, jeśli dokonywana jest częściowa zmiana, ponieważ nowo zmodernizowane elementy marki muszą dobrze komponować się z już istniejącymi. 

III: Co zatrzymać, co usunąć?

Należy przeanalizować jakie elementy logo wciąż spełniają swoją funkcję, a jakie muszą ulec zmianie. Może warto zachować nazwę firmy lub dotychczasowe kolory? Idealnie byłoby, gdyby niektóre elementy Twojej obecnej marki zostały zachowane, dzięki czemu odbiorcy poczują ciągłość w komunikacji i zachowają dotychczasowe skojarzenie (chyba że celem jest całkowita zmiana wizerunku). 

IV: Przeanalizuj działania innych firm. 

Zbadaj, jakie zabiegi zastosowała konkurencja lub inne firmy z rynku. Warto sprawdzić także, jakie uniwersalne trendy są obecnie dobrze odbierane. Nie kieruj się jednak tylko chwilowymi modami, jeśli faktycznie nie mają przełożenia na reprezentowane przez Twoją firmę wartości. Nie chodzi tu bowiem o to, by być najnowocześniejszym, ale zauważonym i zapamiętanym. 

V: Zapytaj innych o opinię

Dobrym pomysłem jest zaangażowanie w proces różnorodnych interesariuszy: dział handlowy, produkcję, HR. Stanowi to przy okazji świetną okazję do wzmocnienia kultury firmy. Możesz nawet pójść o krok dalej- zaangażować klientów, pytając ich o opinie za pomocą ankiet na temat różnych elementów marki, takich jak logo lub slogany. 

VI: Zarządzaj procesem rebrandingu

Rebranding logo, szczególnie całkowicie zmieniający jego wygląd, może być procesem bardzo pracochłonnym i czasochłonnym. Dlatego zarządzanie tym projektem jest niezbędne do przeprowadzenia udanej zmiany w terminie (i przede wszystkim budżecie). 

VII: Zaprezentuj nowe logo światu

Prezentując nowe logo, pamiętaj, aby w przejrzysty sposób wyjaśnić cel zmian swojej grupie docelowej. W ten sposób zminimalizujesz ryzyko wprowadzenia w błąd klientów, opacznego zrozumienia przez nich zmian, a jednocześnie wzmocnisz ich lojalność wobec marki.

Rebranding logo: co powinno znaleźć się w standaryzacji znaku?

Wielkość minimalna

Minimalna wielkość logo określa taki rozmiar stosowania znaku marki w druku i na ekranie, który gwarantuje jego czytelność. Nie należy stosować logo w rozmiarze mniejszym niż ustalone, ponieważ grozi to deformacjami optycznymi logo oraz zanikiem czytelności. 

Kolorystyka znaku

Dla zachowania spójności kolorystycznej wystąpień marki, barwy logo powinny zawsze być reprodukowane ściśle wg określonego schematu, gwarantującego utrzymanie rozpoznawalności.

Umieszczanie znaku na tłach

Dla zachowania spójności identyfikacji wizualnej marki, należy przestrzegać zasad implementowania logo w otoczeniu, które nie należy do przestrzeni marki.

Rebranding logo: nowe logo MSM Mońki 

O MSM Mońki:

Moniecka Spółdzielnia Mleczarska w Mońkach należy do grona najnowocześniejszych zakładów mleczarskich w Polsce. Powstała 1 maja 1972 roku z połączenia Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Dolistowie i Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Krypnie. MSM specjalizuje się w produkcji serów dojrzewających typu holenderskiego i szwajcarskiego, masła extra oraz wyrobów proszkowanych: serwatki w proszku i okresowo odtłuszczonego mleka w proszku.

Produkcja w MSM w Mońkach odbywa się przy pomocy najnowszych technologii. Kontrola na każdym etapie wytwarzania sprawia, iż produkty są najwyższej jakości, czego gwarancją jest Zakładowy Kodeks Dobrej Praktyki Produkcyjnej/Dobrej Praktyki Higienicznej GMP/GHP oraz System HACCP.

Zadanie Commplace: stworzenie projektu głównego elementu identyfikacji wizualnej marki MSM Mońki, spójnego z wizerunkiem Spółdzielni Mleczarskiej.

Stare logo MSM Mońki: 

Nowe logo MSM Mońki:

Komentarz Commplace: 

Logo Mońki składa się z dwóch elementów: ilustracji i logotypu. Pierwszy z nich – ilustracja, przedstawia wypasającą się na łące krowę. Dzięki niej odbiorca wprowadzony jest w szerszy kontekst marki, której produkty są naturalne i wytwarzane według tradycyjnej receptury z regionu Podlasia. Logotyp, oparty na liternictwie dwuelementowym z delikatnymi szeryfami ma za to mocny i stabilny charakter, pozostając czytelnym dla odbiorcy. Został wykreślony od podstaw i nie bazuje na gotowym foncie, co nadaje mu indywidualnego, niepowtarzalnego stylu. Całość idealnie komponuje się z wartościami marki.

Codziennie projektujemy komunikację dla naszych klientów. Szczególnie bliska jest nam branża spożywcza – specjalizujemy się w FOOD MARKETINGU.


Zastanawiasz się, czy rebranding logo to odpowiedni krok dla Twojej firmy? Odpowiedź sobie na pytania, czy dotychczasowe logo inspiruje do działania? Jego estetyka wyraźnie prezentuje wartości firmy? A także – czy jest dopasowane do rynku i odbiorców, których aktualnie obsługujesz?
Masz pytania lub wątpliwości? Zapraszamy do kontaktu.

Szybki kontakt Zaloguj się Zamów ofertę