Navigation

Motivationstools – wie setzt man sie richtig ein?

Arbeitgebermarke

Motivationswerkzeuge i sama motywacja do pracy od dawna stanowią element zainteresowania badaczy reprezentujących różne dziedziny nauki. Skąd to zainteresowanie tym tematem? Z uwagi na wpływ motywacji na życie zawodowe człowieka. Problem ten jest wciąż aktualny. Między innymi z uwagi na to, że do dzisiaj nie opracowano jednej, skutecznej teorii motywacji, której zastosowanie zapewniałoby zarówno kadrom kierowniczym, jak i zwykłym pracownikom, satysfakcję z dobrze wykonanej pracy i jednocześnie zadowalające środki płacowe.  

Wie wählt man Tools zur Mitarbeitermotivation aus? 

Externe Tools zur Mitarbeitermotivation 

Wie hoch ist die interne Motivation der Mitarbeiter?

Materielle Werkzeuge der Motivation 

Immaterielle Anreize

Motivation oder Manipulation? 

Pozycja dzisiejszych firm, w coraz większym stopniu zależy od jakości jej zasobów niematerialnych, czyli kapitału ludzkiego. Odgrywa on strategiczną rolę w każdej firmie. To ludzie są dziś tworzą dziś potencjalne źródło przewagi konkurencyjnej. Współczesne przedsiębiorstwa muszą zatem poszukiwać odpowiednich ku temu środków. Takich jak właściwe Motivationsinstrumente, które umożliwiają odpowiednie diagnozowanie, ocenianie oraz rozwijanie kompetencji pracowników. To właśnie wiedza pracowników stanowi przecież w znacznej mierze o sukcesie firmy. 

Die Essenz der Mitarbeitermotivation in der Organisation

Der Motivationsbegriff kann auf unterschiedliche Weise definiert werden, beispielsweise als ein bestimmter Zustand. Die Person ist entschlossen, geeignete Schritte zu unternehmen, um ihren Zweck zu erreichen. Jeder Mensch hat ein individuelles Motivationsniveau. Es unterscheidet sich in Bezug auf die verschiedenen Aktivitäten oder Funktionen, die es in der Organisation ausführt.

Motivierende Werkzeuge

Z łaciny słowo „motus” oznacza ruch, bieg czynności umysłu. Z kolei „moveo” – wprawiać w ruch, zachęcać kogoś do czegoś, pobudzać do czynu, wpływać na kogoś. Istota motywacji zawiera się w powyższych znaczeniach. Zdolność pozytywnego motywowania personelu w środowisku pracy jest kluczową właściwością wszystkich menadżerów, którzy chcą stworzyć oraz utrzymać zespół zdolny do wielkich osiągnięć. Odpowiednie Motivationsinstrumente są ku temu niezbędne, stanowiąc także istotny element strategii employer branding.

Wie wählt man Tools zur Mitarbeitermotivation aus? 

Proces motywacji pracowników zależy od wielu czynników, zarówno zewnętrznych jak i wewnętrznych. Firma może kształtować jedynie jej wewnętrzne struktury i aspekty, tworząc strategię employer branding. Elementy otoczenia zewnętrznego w większości przypadków są od niej niezależne. Pracownicy i organizacja funkcjonują w określonym środowisku. Motivationswerkzeuge pracowników nie mogą więc być dobierane w oderwaniu od społeczno-ekonomicznych realiów tej przestrzeni. Na system motywacyjny składa się przy tym wiele różnych elementów, np.: 

  1. czynniki motywacyjne – to środowisko pracy, czyli wszystkie techniczne aspekty funkcjonowania firmy oraz Motivationsinstrumente, które dzieli się na materialne i niematerialne i środki perswazji, które mają charakter informacyjny lub przydzielania kar; 
  1. Aufgabensystem des Unternehmens - es besteht aus allen Aufgaben, die ausgeführt werden müssen, der Art und Weise ihrer Spezifikation und Übertragung an die Mitarbeiter sowie der Methode zur Bewertung der Aufgabenerfüllung durch die Mitarbeiter; 
  1. Arbeitskosten - sie umfassen neben dem Grundgehalt der Arbeitnehmer feste Gebühren im Zusammenhang mit Versicherungen, verschiedenen Prämien oder der Sicherung des Unternehmens und der Arbeitnehmer; 
  1. Mitbestimmungssystem - gekennzeichnet durch den Bereich der Möglichkeit der Meinungsäußerung der Mitarbeiter, Aushandlung von Arbeitsbedingungen, den Bereich der eigenverantwortlichen Entscheidungsfindung und Mitbestimmung mit Vorgesetzten. 

Ihre Mitarbeiter geben nicht ihr Bestes?

Wir helfen ihnen, wahre Botschafter Ihrer Marke zu werden!

Motywacja w ogromnym stopniu zależy od procesów zachodzących w świadomości człowieka. To ona determinuje jego postępowanie. Celem nadrzędnym jest wynik, dla którego osiągnięcia dana jednostka poświęca swój wysiłek, czas czy środki. Człowiek ocenia użyteczność danego celu, a ten musi przewyższać wymierne i niewymierne koszty zużyte w celu jego osiągnięcia. Bardzo duże znaczenie ma także subiektywna ocena prawdopodobieństwa uzyskania pozytywnego wyniku. Wiara w jego osiągnięcie będzie motywowała do działania nawet w trudnych momentach. Dlatego skuteczne Motivationsinstrumente należy oprzeć na trzech podstawowych założeniach. Są nimi: odmienność każdego człowieka, cechy związane z pracą oraz sposoby i reguły postępowania w firmie.  

Externe Tools zur Mitarbeitermotivation

Externe Motivation bezieht sich auf den Einfluss der Umwelt auf eine Person. Der Einzelne handelt, wenn er die Vorteile des Erreichens des Ziels sieht – er erhält eine angemessene Belohnung oder einen Gewinn aus der Durchführung einer bestimmten Aktivität. Andererseits motivieren auch die Angst, die Aufgabe nicht zu Ende zu bringen und die erwartete Strafe. Eine andere Typologie führt die Unterteilung der Motivation in positiv ein, was sich auf die Schaffung der besten Bedingungen zum Erreichen der beabsichtigten Ziele bezieht, und negativ, was auf den Ängsten und starken Emotionen einer bestimmten Person basiert.

Motivationswerkzeuge

Motivationswerkzeuge zewnętrznej sprowadzają się do wszelkiego rodzaju nagród i kar. Mogą to być pieniądze, awans, zmiana miejsca pracy, wyróżnienie, nagroda rzeczowa, pochwala publiczna oraz bardziej prywatne, jak osobista sympatia, wsparcie, mniej formalny kontakt.

Oft ist die Meinung zu hören, dass Mitarbeiter durch Geld am motiviertesten handeln. Weniger wichtig für die Aufrechterhaltung der Motivation sind dagegen Faktoren wie Beförderung, berufliche Weiterentwicklung, gutes Betriebsklima, Mitbestimmung der Mitarbeiter, erhöhte Entscheidungsfreiheit oder zufriedenstellende Arbeitsinhalte. Bist du dir sicher? 

Draußen narzędzia motywacyjne to coś, co pracownik otrzymuje od innych i ich zakres jest określany na poziomie organizacyjnym. Jak wynika z praktyki, nie zawsze mają długotrwały wpływ na motywację pracowników. Tym bardziej, że żadna firma nie jest w stanie ciągle stosować materialnych Motivationsinstrumente. W tym kontekście rola czynników pozapłacowych w procesie motywacji wzrasta. Nic więc dziwnego, że przedsiębiorstwa coraz częściej szukają wiedzy oraz wskazówek odnośnie tego, jak motywować pracowników, nie ponosząc przy tym ogromnych kosztów. 

Wie hoch ist die interne Motivation der Mitarbeiter?

Motywacja wynikająca z wewnętrznych procesów danej osoby i jej siły, w znaczącym stopniu wpływa na całokształt działalności człowieka. Warunkują ją cztery czynniki psychologiczne, skłaniające osobę do podjęcia się realizacji określonego zadania. Po pierwsze jest to znaczenie przypisane danej czynności czy celowi. To jego wartość, moc oddziaływania na jednostkę oraz wszelakie korzyści płynące z podjęcia się wyzwania. Kolejnym aspektem jest kompetencja, czyli wiedza o wewnętrznych możliwościach efektywnej realizacji celu. Następne Motivationsinstrument wewnętrznej to komfort działania według własnych, a nie narzuconych reguł.

Motivierende Werkzeuge

Der Mensch will das Ziel – soweit möglich – „auf seine eigene Art“ verfolgen, Autonomie und Unabhängigkeit im Handeln bewahren. Das letzte Element ist die Auswirkung, die die Aktivität auf den Einzelnen hat und wie der Mitarbeiter andere und die Umwelt durch die Ausführung der Aufgabe beeinflussen kann. Die Kombination dieser Aspekte und deren Intensität bildet die Motivation zur Erreichung bestimmter Ziele und damit die Effektivität der Zielerreichung

Motywacja wewnętrzna oznacza wykonywanie pracy przez pracownika z powodu jego osobistych zainteresowań, z chęci doskonalenia się oraz realizacji własnych predyspozycji. Motywacja wewnętrzna stanowi lepszą podstawę pracy niż zewnętrzna, zatem przełożony powinien o nią dbać oraz wzmacniać ją na różne sposoby. Motivationswerkzeuge wewnętrznej wiążą się z pozapłacowymi czynnikami motywacyjnymi. Wewnętrzne czynniki motywacyjne są wartością samą w sobie – realizacja jakiegoś zadania jest jednocześnie nagrodą. Pracownik, wykonując zadanie, wykonuje je dlatego, że chce, a nie dlatego, że musi. 

Materielle Werkzeuge der Motivation

Najczęściej stosowanym motywatorem materialnym w organizacjach jest uzyskiwane przez pracowników wynagrodzenie. Wynagrodzenie za pracę stanowi ważny czynnik wiązania interesów pracowników z głównymi celami firmy. Płaca jest głównym elementem wynagrodzenia za pracę i jest ceną pracy. Jej wysokość wyznaczana jest przez poziom popytu i podaży na rynku pracy, wartościowanie pracy lub jako efekt rokowań pomiędzy kierownictwem firmy a pracownikiem. Według innej definicji płaca jest finansową rekompensatą, jaką przedsiębiorstwo daje swoim pracownikom w zamian za ich pracę. W skład wynagrodzenia mogą wchodzić różnorodne elementy, z których każdy pełni inną funkcję motywującą.

Motivationswerkzeuge

Materielle Motivationsinstrumente sind nicht nur ein Grundgehalt. Zusätzliche Vergütungsbestandteile werden in feste Bestandteile, z.B. Funktionszulage, und bewegliche, z.B. für geleistete Überstunden, unterteilt. Ein Gehaltsbestandteil kann auch Leistungen umfassen, die auf den Gewinn oder die Leistungen eines bestimmten Mitarbeiters bezogen wurden und für einen bestimmten Zeitraum abgerechnet werden. Alle angewandten Praktiken sollten auf dem im Unternehmen aufgebauten Vergütungssystem basieren.

Immaterielle Anreize 

Materialne Motivationsinstrumente to nie jedyny oręż, jakim dysponują firmy. Kolejną sferą, do której może sięgać kadra kierownicza, są narzędzia niematerialne. Odnoszą się one do potrzeb pracowników, takich jak potrzeba szacunku i uznania, dobrych relacji z innymi, twórczości i rozwoju. Czynniki te bazują na indywidualnych celach pracowników i ich ambicjach. Główne narzędzia motywacji w tym zakresie to: tworzenie przyjaznej kultury organizacji, awansowanie, styl kierowania, pochwały, wyróżnienia, wyrazy uznania, partycypacja, szkolenia i doskonalenia zawodowe, ocena wyników i stanowiska pracy, planowanie kariery, interne Kommunikation, Arbeitsbedingungen und -beziehungen, Inhalt der Arbeit und Mitarbeiterbefragungen. 

Dobra atmosfera pracy, współdziałanie w oparciu o normy i wartości bliskie także pracownikowi, wzmacniają jego zaangażowanie i satysfakcję z pracy. Budowanie pozytywnych emocji i dobrego kontaktu z przełożonymi i współpracownikami może w znacznym stopniu wpływać na pracowitość i skuteczność zatrudnionych. Istotne znaczenie, dla wsparcia funkcji motywowania w organizacji, ma także system komunikacji. Pracownikom zależy, aby komunikacja wewnętrzna przebiegała w łatwy i przejrzysty sposób. Sytuacja konfliktowa powstaje w momencie, gdy do pracownika nie docierają wszelkie niezbędne informacje lub nie są przekazywane bezpośrednio jemu.  

Motivation oder Manipulation?

W przypadku motywacji należy podkreślić różnicę pomiędzy „motywacją” a „manipulacją”. Niestety często zdarza się, że pojęcia te traktuje się jak synonimy. Należy zaznaczyć, że motywacja nie jest równoznaczna z manipulacją, mimo, że istnieje między nimi bardzo cienka granica. Tym, co dzieli owe pojęcia, jest intencja. W przypadku manipulacji celem jest wykorzystanie manipulowanego do osiągania własnych celów. Celem motywacji jest dążenie motywującego do przekonania motywowanego o tym, że ich cel jest wspólny.

Rola narzędzi motywacji w nowoczesnych organizacjach

Efektywne Motivationsinstrumente są kluczowe dla budowania zaangażowanego i wydajnego zespołu. W dobie szybko zmieniających się realiów pracy pracodawcy muszą korzystać z różnorodnych metod, aby utrzymać wysoką motywację pracowników. Instrumenty motywacyjne, jeśli są odpowiednio dobrane, mogą znacząco wpłynąć na atmosferę w miejscu pracy, co przekłada się na większą efektywność zespołów.

Finansowe i pozafinansowe narzędzia motywowania

Do najpopularniejszych narzędzi motywacji pracowników należą zarówno te związane z finansami, jak premie, podwyżki czy systemy bonusowe, jak i pozafinansowe. Elastyczny czas pracy, możliwość awansu, szkolenia czy zwykłe uznanie za dobrze wykonaną pracę to przykłady instrumentów motywacyjnych, które działają równie skutecznie. Ich skuteczność zależy od umiejętności dostosowania do indywidualnych potrzeb pracownika.

Jak efektywnie stosować narzędzia motywacyjne?

Odpowiednie stosowanie narzędzi motywowania pracowników wymaga analizy potrzeb zespołu. Ankiety satysfakcji, regularne spotkania i otwarta komunikacja pomagają określić, które rozwiązania przyniosą najlepsze efekty. Stworzenie spersonalizowanego podejścia do motywowania pozwala nie tylko na zadowolenie pracowników, ale również na długofalowe korzyści dla organizacji.

Employer branding jako wsparcie w motywowaniu zespołu

Działania z zakresu Employer-Branding wspierają proces tworzenia zaangażowania i identyfikacji pracowników z firmą. Utożsamianie się z wartościami organizacji oraz postrzeganie jej jako atrakcyjnego miejsca pracy to istotne elementy w budowaniu motywacji. Współpraca z agencją employer branding może dodatkowo wzmocnić efektywność takich działań.

Zusammenfassung

Stosowanie narzędzi motywacyjnych pracowników to nie tylko sposób na zwiększenie efektywności, ale też na budowanie trwałych relacji w organizacji. Dzięki przemyślanemu podejściu do instrumentów motywacji pracowników firmy mogą tworzyć środowisko pracy, które sprzyja zaangażowaniu i lojalności. Połączenie odpowiednich działań z employer brandingiem stanowi solidną podstawę do osiągania sukcesów.

Motivierende Werkzeuge

Beim Motivationsprozess geht es darum, ein Ziel zu erreichen, das im gemeinsamen Interesse des Motivators und der motivierten Person liegt. Beide bilden ein kollegiales Team. Der Faktor, der sie jedoch unterscheidet, ist die hierarchische Abhängigkeit. Dies ist jedoch keineswegs gleichbedeutend mit einer entschiedenen Zentralisierung, die die Kreativität und den Erfindungsreichtum der Motivierten einschränkt. Einige Interpretationen der motivierenden Rolle neigen sogar dazu, den Manager daran zu hindern, sich in die Aktivitäten der Mitarbeiter einzumischen, sondern sie nur zu koordinieren.

Bez względu na wdrożone Motivationsinstrumente, zasadniczo chodzi o jedno – pracownicy powinni się identyfikować z celami firmy i dążyć do ich realizacji. Dysponując dodatkowymi narzędziami, m.in. w zakresie Vertriebsunterstützungträgt zu Ihrem Geschäftserfolg bei.

Benötigt Ihr Unternehmen Unterstützung in diesem Bereich? kontaktiere uns. Mit Hilfe der von Commplace-Spezialisten empfohlenen Tools werden Sie den Unterschied schnell bemerken.

Wissenswert:

Wie können die Tools an den Mitarbeitermotivationsprozess angepasst werden?

Der Prozess der Mitarbeitermotivation hängt von externen und internen Faktoren ab. Um die Werkzeuge effektiv auszuwählen, sollten Faktoren berücksichtigt werden, die mit sozioökonomischen Aspekten im Einklang stehen.

Was beeinflusst das Mitarbeitermotivationssystem?

Es gibt viele Faktoren, die das Motivationssystem beeinflussen. Motivationsfaktoren, das im Unternehmen vorherrschende Aufgabensystem, Arbeitskosten und das Beteiligungssystem. Allerdings hängt die Motivation zu einem großen Teil von den Prozessen ab, die im menschlichen Bewusstsein ablaufen.

Was sind die materiellen Motivationswerkzeuge?

Am beliebtesten und am häufigsten verwendeten Begriff ist natürlich die Mitarbeitervergütung. Allerdings steht nicht nur das Grundgehalt auf dem Spiel, sondern auch allerlei Extras, darunter zum Beispiel Prämien oder Geldprämien. Alle diese Elemente bilden das Vergütungssystem des Unternehmens.

Ruf mich an Panel klienta Kontakt