Referenzmarketing, marketing rekomendacyjny czy marketing szeptany to w zasadzie trzy określenia na jedno zjawisko. Spotykając się z klientami, którzy pytają o to, czy ten rodzaj marketingu działa, wyraźnie czuć, co się za tym pytaniem kryje. Skoro pytają, to znaczy, że dla nich referencje nie działają. Prawda jest natomiast taka, że referencje owszem, działają. Ale tylko wtedy, gdy są spełnione określone warunki.
Was lernen Sie aus dem Artikel?
Referenzmarketing zyskuje na popularności wśród przedsiębiorców, ale czy naprawdę działa? W tym artykule przyjrzymy się bliżej, na czym polega Empfehlungsmarketing oraz jakie ma znaczenie dla biznesu. Zastanowimy się, czy zawsze warto go stosować, jak wpływa na zwiększenie konwersji i czym różni się od marketingu wirusowego. Omówimy najważniejsze cechy marketingu referencyjnego oraz pokażemy, jak wprowadzić go do swojej strategii marketingowej. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak referencje mogą pomóc rozwinąć Twoją firmę, ten artykuł jest dla Ciebie!
- Was ist Empfehlungsmarketing?
- Jakie znaczenie mają referencje w biznesie?
- Lohnt sich der Einsatz von Empfehlungsmarketing immer?
- W jaki sposób marketing referencyjny zwiększa konwersje?
- Czym się różni marketing referencyjny od wirusowego?
- Jakie są najważniejsze cechy marketingu referencyjnego?
- Wie setzt man Empfehlungsmarketing um?
- Integracja marketingu referencyjnego z innymi strategiami
- Etyka w marketingu referencyjnym
Wer ist Ihrer Meinung nach der verlässlichere Botschafter Ihres Unternehmens – Sie oder ein zufriedener Kunde? Während Sie Ihre Produkte wahrscheinlich selbst am besten kennen, spielt es für die Verbraucher keine Rolle. Sie wollen objektive Beweise dafür, dass es sich lohnt, in sie zu investieren. Allein aus diesem einen Grund kann die Bedeutung von Referenzen nicht hoch genug eingeschätzt werden. Umso mehr, dass die Daten rücksichtslos sind. 9 von 10 Personen vertrauen mehr dem, was der Kunde über das Unternehmen sagt, als dem, was das Unternehmen über sich selbst sagt. Auch wenn er in Superlativen spricht. Darüber hinaus sind Kunden bereit, mehr für die Produkte oder Dienstleistungen eines Unternehmens auszugeben, das ein gutes Kundenfeedback hat. Referenzmarketing es ist eine Goldader. Es bleibt Ihnen überlassen, ob und wie Sie es verwenden.
Wussten Sie, dass 9 von 10 Menschen dem vertrauen, was der Kunde über das Unternehmen sagt?
Machen Sie Ihre Kunden zu Ihren Markenbotschaftern!
Was ist Empfehlungsmarketing?
Referenzmarketing ist eine relativ kostengünstige, aber äußerst effektive Form der Werbung. Kein Wunder, es basiert auf einfachen psychologischen Mechanismen. Demnach glauben wir viel eher an das, was uns bekannte oder vertrauenswürdige Personen empfehlen, als an eine künstlich erstellte Werbung.
Referenzmarketing to obecnie jeden z najskuteczniejszych sposobów, by zdobyć zaufanie nowych klientów. Polega na rozpowszechnianiu pozytywnych opinii o produkcie lub usłudze przez grono zadowolonych klientów, ambasadorów marki lub liderów opinii, którzy mają realny wpływ na Kaufentscheidungen ihre Freunde, resistent gegen andere Formen der Werbung.
Wir unterscheiden zwischen verschiedenen Empfehlungsstufen. Angefangen von einer ungerechtfertigten Empfehlung eines bestimmten Unternehmens über eine detaillierte Beschreibung oder Darstellung der Eindrücke im Zusammenhang mit der Nutzung eines bestimmten Angebots bis hin zur aktiven Aufforderung an Empfehlende, Geschäfte mit Personen abzuschließen, denen sie ein bestimmtes Angebot empfehlen. Empfehlungsmarketing kann in Form von zeitlich verteilten Aktivitäten zur Wertschätzung der Loyalität der Empfehlenden oder in Form einer schnellen Werbeaktion erfolgen, die den Mechanismus der verstreichenden Zeit nutzt, um zusätzliche Handlungsmotivation zu schaffen.
Marketing rekomendacji jest czasochłonny, wymaga bowiem mnóstwa nakładu pracy, zarówno na etapie planowania działań, doboru odpowiedniej grupy osób rekomendującej, wyboru atrakcyjnego systemu motywacji, a także mierzenia wyników konkretnych kampanii. Prowadzenie Referenzmarketing opiera się na budowaniu wartościowych, głębokich i długofalowych relacji, a takie wymagają odpowiedniej troski. Należy dbać nie tylko o osobę rekomendującą, ale także o klienta którego udało się pozyskać, dzięki jej działaniom.
Referenzmarketing - Definition
Znany również jako marketing szeptany, Empfehlungsmarketing jest stosunkowo nowym pojęciem na rynku marketingowym. Wiele firm, nawet jeśli wie o jego istnieniu, niestety go nie rozumie. W „Narzędzia i techniki komunikacji marketingowej XXI wieku” można znaleźć takie wytłumaczenie tego pojęcia: „Marketingaktivitäten, die darauf abzielen, den Empfänger mit Marketinginformationen durch direkte, scheinbar spontane verbale Kommunikation zu erreichen, um positive Assoziationen mit dem Produkt oder der Marke hervorzurufen. Es bedeutet, Verbraucher zu provozieren, über Ihre Produkte oder Dienstleistungen zu sprechen und ihre Meinung darüber zu äußern. Dies kann durch direkten Kontakt, Telefon und Internet erfolgen.
Referenzmarketing przybiera różne formy: poczta pantoflowa, społeczności wirtualne, powoływanie ambasadorów marek oraz tzw. marketing wirusowy. Każdy z nich różni się od siebie sposobem przekazywania informacji konsumentom.
- Poczta pantoflowa – czyli typowa komunikacja „z ust do ust”. Nie jest tak skuteczny jak Internet, ale nadal istotny by brać go pod uwagę, szczególnie w przypadku pozytywnych opinii, które należy wzmacniać chociażby poprzez przekazywanie próbek towarów swoich konsumentom.
- Społeczności wirtualne – baza wiedzy i kontaktów o ogromnym zasięgu. W Internecie polega na tworzeniu społeczności internetowej, czyli forów wokół produktu czy usługi, na których następuje wymiana opinii konsumentów, często wspieranych przez firmy.
- Ambasadorzy marek – polecają produkty i usługi swoim znajomym. Są to ludzie, którzy różnią się od siebie: wiekiem, statusem społecznym, zawodem, aparycją itp.
- Marketing wirusowy – czyli tzw. rozsiewanie pozytywnych opinii o produktach, czy usługach za pomocą spamu, bądź agresywnych spotów na portalach internetowych.
Referenzmarketing jest tą częścią marketingu, który wyróżnia się brakiem kontroli i planowania, gdyż polega na spontanicznych rozmowach z konsumentami. Najważniejsze jest, aby użyć odpowiednich narzędzi w celu dalszego rozprzestrzeniania pozytywnych opinii o przedsiębiorstwie.
Marketing referencji to także przekonywująca sztuka opowiadania historii o Twoim produkcie/usłudze. Jeśli odpowiednio nawiążesz kontakt z klientem i wejdziesz z nim w relacje, przekażesz mu informacje o korzyściach z korzystania z Twojego produktu. Tworzysz zatem szansę, że w przyszłości go kupi.
Z drugiej strony Empfehlungsmarketing można także zdefiniować jako strategię, która ma na celu zachęcić lojalnych klientów do bezpośredniego polecenia naszej firmy i naszych produktów. W tym przypadku wykorzystuje on naturę człowieka, który jeśli jest zadowolony z produktu, poleca go swoim bliskim. Przedsiębiorstwa wykorzystały te zachowania klientów i stworzyły programy poleceń dla konsumentów w ramach marketingu referencyjnego, które łączą się z licznymi benefitami dla referenta. Polecenia są siłą napędową nowych klientów i ich wartości.
Niektórzy specjaliści ds. marketingu wyznaczają jednak różnice między marketingiem szeptanym, a referencyjnym. Wskazują, że marketing szeptany jest wynikiem rozmów znajomych o produktach, którzy przekonują do ich wypróbowania bez płynących z tego korzyści dla siebie. Z kolei Empfehlungsmarketing to próba wykorzystania poparcia klientów za pomocą narzędzi, które zachęcają, nagradzają i śledzą rekomendacje klientów.
Referenzmarketing - Zitate
Referenzmarketing można kojarzyć z: wiadomością, opinią publiczną, czy nawet pocztą pantoflową. W ogólnym znaczeniu oznacza „informelle und private Kommunikation, soziologischer zwischenmenschlicher Kommunikationskanal, in dem es um Freunde, Familie, Bekannte - und sogar Fremde geht, die ihre Meinung zu einem Produkt oder Unternehmen äußern." - erklärt Philip Kotler.
Einfacher gesagt: „Empfehlungsmarketing to działania marketingowe wpływające na konsumentów tak, aby tworzyli i przekazywali innym (kolejnym) potencjalnym konsumentom informacje istotne marketingowo na temat towarów lub usług.”
Jeszcze inaczej Empfehlungsmarketing wyjaśnia Emanuel Rosen w: „Fama: anatomia marketingu szeptanego”: „Summe aller Kommentare, die von Personen über einen bestimmten Zeitraum zu einem bestimmten Produkt abgegeben wurden. Sie betont, dass das Vertrauen in die Person, die über das Produkt oder die Dienstleistung spricht, im gesamten Prozess wichtig ist, obwohl dies nicht das Wichtigste ist. Gutes Empfehlungsmarketing kommt von einem Dritten und nicht vom Hersteller. "Es ermutigt und belohnt den Empfehlungsgeber für die Konvertierung des Erstkunden. - er sagt "Empfehlungsmarketing: Nutzen Sie die Kraft Ihrer Kunden."
Referenzmarketing Ist „Kundenzufriedenheitsfunktion – je höher die Zufriedenheit, desto positiver die Meinung über das Unternehmen.“ - betont Paweł Jóźwiakowski in „Flüstermarketing als informelle zwischenmenschliche Kommunikation“.
Jakie znaczenie mają referencje w biznesie?
Referencje to wisienka na torcie, której wielu współczesnych klientów potrzebuje, aby przypieczętować umowę. W świecie fałszywych wiadomości i nieufności wobec opłacanych przez marki „influencerów” konsumenci poszukują prawdziwie bezstronnych opinii, na których mogliby się oprzeć. Właśnie dlatego Empfehlungsmarketing – o ile już nie jest – powinien stać się częścią Twojej strategii marketingowej. Poniżej 5 powodów dlaczego.
1. Marketing referencyjny to budowanie zaufania i wiarygodności
W biznesie reputacja jest wszystkim. Łatwo to sprawdzić na własnym przykładzie, przecież sam też jesteś konsumentem. Z usług której firmy najchętniej skorzystasz – takiej bez recenzji czy z setkami pozytywnych komentarzy? Właśnie. I to jest istota potęgi rekomendacji. Referenzmarketing wymaga pozyskania najbardziej entuzjastycznych zwolenników Twojej marki, aby ręczyli niejako w Twoim imieniu za reputację firmy.
72% konsumentów twierdzi, że pozytywne recenzje i referencje sprawiają, że bardziej ufają firmom. 88% konsumentów ufa recenzjom internetowym w takim samym stopniu, jak osobistym rekomendacjom. To ogromne pokłady wiary, które mogą się spieniężyć w Twoim portfelu. Wykorzystaj je dzięki dobrze sporządzonym opiniom od prawdziwych klientów.
2. Referencje stanowią dowód społeczny
Haben Sie schon einmal ein Produkt gekauft, weil eine berühmte Persönlichkeit es empfohlen hat? Oder vielleicht haben Sie sich entschieden, ein Hotel zu buchen, weil Ihre Freunde es empfohlen haben, sie wirklich begeistert von ihrem letzten Aufenthalt waren? So funktioniert die einfache Botschaft des Social Proof: „Wenn sie glücklich sind, werde ich es wahrscheinlich auch sein.“ Bei richtiger Anwendung ist es wertvoll Verkaufstool.
95% ludzi twierdzi, że recenzje – zarówno pozytywne, jak i negatywne – wpływają na ich decyzje zakupowe. Czyjeś świadectwo wpisuje się w naszą mentalność stada. Cóż, każdy z nas bywa owcą. Dowód społeczny przekonuje nas, że z pewnością potrzebujemy danego produktu lub usługi, ponieważ wszyscy inni nie mogą się mylić, prawda?
3. Opinie klientów pokazują jak rozwiązujesz ich problemy
Referenzmarketing może być świetną ilustracją tego, jak udało Ci się rozwiązać problemy klientów. Idealnie nadają się do tego komentarze dotyczące konkretnych potrzeb, które zostały zaspokojone dzięki Twoim produktom czy usługom. Co więcej, dzięki referencjom dotrzesz z tym komunikatem do odbiorców znacznie szybciej niż np. informacja prasowa. Zwłaszcza jeśli będą to referencje wideo.
Według badań 68% osób twierdzi, że wolałoby dowiedzieć się czegoś o nowym produkcie lub usłudze, oglądając krótki film, podczas gdy w przypadku artykułów tekstowych odsetek ten wynosi zaledwie 15%. Łącząc siłę prezentacji wideo z Meinungen echte Benutzer, ergreifen Sie alle Maßnahmen, um Ihre Kunden so stark wie möglich zu binden.
4. Marketing referencyjny humanizuje markę
Wir alle lieben es, gute Geschichten zu kennen. Unsere Neugier und Empathie gegenüber anderen Menschen sind in unserer Psyche verwurzelt. Dies ist ein weiterer Grund, warum Hinweis sie sind so effektiv. Sie bieten eine menschliche Sichtweise, die es den Kunden des Unternehmens ermöglicht, sich mit den Werten der Marke zu identifizieren und die ihnen angebotenen Produkte und Dienstleistungen besser zu verstehen.
Große Marken geben Millionen für brillante Werbekampagnen aus, um die menschliche Seite ihres Geschäfts zu enthüllen. Sie können das gleiche Ergebnis für einen Bruchteil der Kosten erzielen. Wie? Anziehen PR i pozyskując świetne referencje. Warto się postarać o Empfehlungsmarketing, biorąc pod uwagę, że tylko 34% kupujących im B2B-Bereich bereit ist, die Inhalte der Anbieter als vertrauenswürdig zu erachten.
Lohnt sich der Einsatz von Empfehlungsmarketing immer?
Damit Empfehlungsmarketing seine angestrebten Ziele erreichen kann, müssen wir uns richtig darauf vorbereiten. Empfehlungen können nur Unternehmen helfen, die von ihren Kunden geschätzt werden und eine Marke repräsentieren, die sich am Markt abhebt. Die notwendige Voraussetzung für Empfehlungsmarketing ist das Vorhandensein einer Gruppe zufriedener und treuer Kunden. Bevor wir handeln, müssen wir unser Angebot richtig analysieren. Wir müssen uns seiner Stärken und Schwächen bewusst sein und lernen, unser Produkt oder unsere Dienstleistung kritisch zu betrachten. Die am Empfehlungssystem beteiligten Personen werden sicherlich nicht nur sehr schnell unsere Vor- und Nachteile bemerken. Sie werden sie auch in ihrer Kommunikation mit ihren Beobachtern richtig darstellen.
Im nächsten Schritt müssen wir den geeigneten Personenkreis auswählen, an den wir weitere Empfehlungen unserer Dienstleistungen beauftragen. Es ist wichtig, dass es sich um unsere tatsächlichen Kunden handelt, also Personen, die die Chance hatten, unser Angebot tatsächlich zu nutzen. Treue Kunden sind der größte Wert jeder Organisation. Marketingspezialisten können sie dank der richtigen Tools zu treuen Botschaftern unserer Marke machen.
Jednym z najważniejszych warunków skutecznego Referenzmarketing jest odpowiedni system wynagradzania za każde polecenie. System nagród może przybrać formę programu lojalnościowego, motywującego do utrzymywania długofalowej relacji osoby rekomendującej z firmą. Ważne, by wypracować taki mechanizm, który pozwoli nagradzać zarówno osoby polecające, jak i osoby, które udało się dzięki ich działaniom pozyskać. Nagrodą niekoniecznie musi być typowe wynagrodzenie za wykonaną pracę, ale np. darmowy dostęp do pozostałych produktów lub usług lub atrakcyjne gadżety firmowe.
Empfehlungsmarketing funktioniert vor allem bei innovativen Produkten oder Dienstleistungen, die es bisher noch nicht auf dem Markt gab. Es ist auch eine perfekte Idee, wenn es uns interessiert Zielgruppe es ist resistent gegen traditionelle Werbeformen. Referenzen können auch verwendet werden, wenn wir schnell attraktive und ansprechende Inhalte erhalten möchten, z. B. Lifestyle-Videos und Fotos, die zeigen, wie unsere Produkte oder Dienstleistungen im Alltag funktionieren, und spezifische Probleme von Kunden, die mit dem Kauf zufrieden sind, realistisch lösen möchten.
W jaki sposób marketing referencyjny zwiększa konwersje?
Verbraucher, die mit Bewertungen anderer Kunden interagieren, haben eine höhere Wahrscheinlichkeit, dass sie zu einem 58% konvertieren. 50 oder mehr Bewertungen können eine Steigerung der Konversionsrate um 4,61 TP2T bewirken. Was zeigt dies? Diese Zahlen zeigen, dass die Wahrscheinlichkeit umso größer ist, je mehr positives Feedback Sie von Ihren Kunden erhalten mehr Konvertierungen.
Testimonials von Ihren Kunden zu erhalten ist einfacher als Sie denken. Untersuchungen zeigen, dass 80%-Bewertungen aus regelmäßiger E-Mail-Korrespondenz stammen. 68% gab dem Unternehmen eine Empfehlung heraus, als das Unternehmen danach fragte. Was ist die Schlussfolgerung daraus? Es ist besser, aktiv zu werden und Referenzen einzuholen, als die Geschicke Ihres Unternehmens dem Zufall zu überlassen.
Sie wollen die Dinge noch mehr selbst in die Hand nehmen? kontaktiere uns. Opracujemy strategię wzmacniającą relacje z klientem i przeszkolimy Twój zespół z zakresu Referenzmarketing.
Czym się różni marketing referencyjny od wirusowego?
Referenzmarketing to działania, których celem jest zachęcenie klientów do dzielenia się swoimi pozytywnymi doświadczeniami oraz przychylnymi opiniami o marce, jej produktach lub usługach. Mówiąc inaczej, jest to zorganizowana forma promowania produktów/usług firmy przez zadowolonych klientów. Całość odbywa się w sposób nieformalny. Jednak firma powinna go zainicjować (zmotywować klientów do pozostawiania opinii) oraz kontrolować w taki sposób, aby nie odwrócił się na jej niekorzyść.
Wie Empfehlungsmarketing wypada na tle innych form marketingowych? Przyjrzyjmy się na przykład virale Anzeigen. Virales Marketing ist eine äußerst interessante Form der Bewerbung von Marken oder bestimmten Dienstleistungen / Produkten. Es besteht darin, eine nicht standardmäßige Werbebotschaft zu erstellen, die bei den Empfängern so viel Interesse weckt, dass sie sie freiwillig teilen. Das Ziel ist es, eine natürliche Begeisterung im Unternehmen zu erzeugen. Eine gut vorbereitete Anzeige verbreitet sich wie ein Virus (daher der Name dieser Marketingform) und dank dessen gewinnt das Unternehmen an Bekanntheit. Virales Material liegt meistens in Form von faszinierenden Grafiken oder Filmen vor. Sie sind oft humorvoll.
Celem marketingu wirusowego jest stworzenie reklamy, która wywoła silne emocje, przez co odbiorcy chętnie przekażą ją dalej. Przygotowany przekaz ma wywołać naturalny szum wokół marki, konkretnego produktu czy usługi – a czy rzeczywiście tak się stanie, zależy od internautów. Boom na reklamę wirusową zwykle trwa chwilę – do czasu, aż odbiorcy znudzą się przekazem. W przypadku Referenzmarketing udostępnianą i komentowaną treścią jest sam produkt lub usługa. Celem marketingu jest pozyskanie nowych klientów i budowa pozytywnego wizerunku marki poprzez wystawianie pozytywnych opinii. Marketing referencyjny zwykle jest kontrolowany przez firmę. Efekt jest rozłożony w czasie i trwa przez cały okres odkrywania produktu lub usługi przez kolejnych klientów.
Beide Empfehlungsmarketing, jak i wirusowy może przynieść spektakularne efekty. Wszystko zależy od zaangażowania, pomysłu i czasu poświęconego na realizację konkretnych działań. Bez znaczenia, na jaki model marketingowy się zdecydujesz, przede wszystkim potrzebujesz przemyślanego, dokładnego planu. Do tego, aby osiągnąć sukces, niezbędna jest znakomita znajomość grupy docelowej (co interesuje odbiorców, jaka forma reklamy przyniesie najlepsze efekty itp.), otoczenia, w którym funkcjonuje marka (jakie kroki podejmuje konkurencja, jak wygląda rynek) oraz narzędzi marketingowych. Szczegółowa analiza, porządnie przygotowana strategia, przemyślane wdrażanie poszczególnych działań i konsekwencja w ich realizacji to przepis na sukces.
Jakie są najważniejsze cechy marketingu referencyjnego?
Referenzmarketing może być naprawdę skuteczny. Jednak aby przyniósł oczekiwane korzyści, musi spełniać kilka warunków. Czym charakteryzuje się porządny Empfehlungsmarketing?
- Er ist glaubwürdig.
Referenzmarketing nie ma nic wspólnego z wątpliwymi etycznie opiniami wystawianymi przez opłacone osoby. Są to referencje pozostawione przez realnych ludzi, prawdziwych klientów. Za każdą opinią stoi człowiek (ktoś, kogo znamy, komu ufamy – np. znajomy czy krewny), który nie będzie rekomendował produktów o słabej jakości czy kiepskich usług, bo może to wpłynąć negatywnie na jego wizerunek i wiarygodność. Referenzmarketing jest szczery i autentyczny. I właśnie dlatego jest tak skuteczny.
- Es ist zielgerichtet und kontrolliert.
Marka, która chciałaby wprowadzić Empfehlungsmarketing do swojej Markenstrategiemuss es initialisieren. Zunächst sollte es sicherstellen, dass es Produkte / Dienstleistungen von ausgezeichneter Qualität anbietet. Wichtig sind auch ein Höchstmaß an Kundenservice sowie die Form und Schnelligkeit der Ausführung von Aufträgen / Aufträgen. Ein zufriedener Kunde gibt gerne eine positive Meinung ab – von sich aus, ohne zusätzliche Impulse. Die Marke kann Kunden auch dazu motivieren, ihre positiven Erfahrungen zu teilen. Bereits zu Beginn der Planung Ihrer Markenstrategie sollten Sie definieren, wie Sie Kunden zum Feedback animieren wollen. Eine beliebte Lösung besteht darin, Rabatte für den Empfehler und den Empfehlungsempfänger anzubieten. Auch Geschenkgutscheine oder kleine Aufmerksamkeiten sind eine interessante Option.
- Es basiert auf Vertrauen.
Zanim zdecydujemy się na zakup konkretnego produktu, szukamy opinii w internecie na jego temat lub pytamy kogoś znajomego o zdanie. Jesteśmy podatni na sugestie. Ufamy ludziom, do których jesteśmy silnie przywiązani. Dlatego Empfehlungsmarketing jest tak korzystny. Polega on bowiem na promowaniu produktów/usług wśród swoich znajomych, bliskich. Odbiorcy ufają polecającemu, dzięki czemu chętnie kierują się jego sugestiami.
- Es hat klare und logische Regeln.
Firma, decydując się na wykorzystanie Referenzmarketing, powinna przygotować jasne, przejrzyste procedury rekomendacji. Program poleceń można zautomatyzować – tak, aby polecający mogli w łatwy i szybki sposób dzielić się opiniami.
Wie setzt man Empfehlungsmarketing um?
Das Empfehlungsprogramm ist eine Chance, ein breites Spektrum an Neukunden zu erreichen, Umsatz steigern, mehr Gewinn zu generieren, ein positives Markenimage aufzubauen und eine stabile Position auf dem Markt zu erreichen. Zahlreiche Studien belegen, dass Empfehlungen von großem Wert sind. Untersuchungen der Wharton University zeigen, dass Menschen mit viermal höherer Wahrscheinlichkeit einen Kauf tätigen, wenn sie eine Empfehlung von Familie oder Freunden erhalten.
Das bestätigt auch die Ogliva-Studie in Zusammenarbeit mit Google und TNS, deren Ergebnisse eindeutig zeigen, dass Empfehlungen ein wesentlicher Faktor für Kaufentscheidungen sind. Laut Analysen von Nielsen vertrauen bis zu 92%-Kunden den Empfehlungen ihrer Freunde, und 77% von ihnen ist bereit, das empfohlene Produkt unter dem Einfluss der Meinung ihrer Verwandten zu kaufen. Darüber hinaus erklären über 801 TP2T-Befragte, dass sie das Produkt gerne weiterempfehlen werden. Leider zeigt die Realität, dass es nicht jeder tut. In der Praxis hinterlassen weniger als 30%-Kunden positives Feedback. Wieso den? Die Leute haben nicht das Bedürfnis, Referenzen anzugeben. Sie brauchen einen Impuls, um ihren Freunden bestimmte Produkte oder Dienstleistungen zu empfehlen. Diese Impulse zu geben, ist Aufgabe des Unternehmens. Effektive Motivation, für sie und ihre Dienstleistungen / Produkte zu werben.
Jak wprowadzić Empfehlungsmarketing? Pierwszym etapem jest ocena gotowości firmy. Marka powinna dokładnie przyjrzeć się swojej ofercie i ocenić ją krytycznym okiem – czy oferuje produkty o najwyższej jakości, czy obsługa klientów znajduje się na satysfakcjonującym poziomie, jak produkty/usługi są godne polecenia. Klienci nie będą rekomendować słabych jakościowo produktów bądź usług. Takie działanie może źle wpłynąć na ich wiarygodność.
Drugi krok to analiza grupy docelowej. Przedsiębiorca powinien zdefiniować odbiorców Referenzmarketing. Pozwoli mu to dobrać odpowiednie narzędzia i zaplanować przemyślane działania. W tym punkcie należy również zastanowić się nad tym, jak zachęcimy obecnych klientów do dołączenia do programu poleceń. Elementem motywacyjnym mogą być kody rabatowe, bonusy, czy wynagrodzenia finansowe. Sposób nagradzania należy porządnie przemyśleć i maksymalnie dopasować do swoich klientów. Źle dobrany może ich skutecznie odstraszyć, a próba wprowadzenia Referenzmarketing okaże się fiaskiem.
Die letzte Stufe ist die Schaffung eines logischen Empfehlungsverfahrens und eines Systems zur Dokumentation ihrer Wirksamkeit.
Integracja marketingu referencyjnego z innymi strategiami
Referenzmarketing to potężne narzędzie, które może znacząco zwiększyć efektywność działań promocyjnych. Aby w pełni wykorzystać jego potencjał, warto zintegrować go z innymi strategiami marketingowymi. Na przykład, łącząc Empfehlungsmarketing z kampaniami w mediach społecznościowych, można zwiększyć zasięg rekomendacji klientów, co prowadzi do pozyskania nowych odbiorców. Wykorzystanie e-mail marketingu do informowania klientów o programach poleceń również sprzyja wzrostowi zaangażowania. Zrozumienie, co to jest marketing referencyjny, pozwala na jego skuteczne wdrożenie w ramach kompleksowej Vermarktungsstrategie.
Etyka w marketingu referencyjnym
Wdrażając Empfehlungsmarketing, kluczowe jest przestrzeganie zasad etyki. Transparentność w komunikacji z klientami oraz unikanie manipulacji są fundamentem budowania zaufania. Ważne jest, aby jasno informować o korzyściach wynikających z udziału w programach poleceń i nie wprowadzać odbiorców w błąd. Dbałość o etyczne aspekty Referenzmarketing przyczynia się do budowania trwałych relacji z klientami i pozytywnego wizerunku marki.