Strategia marki – przykłady, które inspirują

PRStrategia marketingowa
Strategia marki – przykłady, które inspirują

Czy wiesz, że niektórzy klienci są w stanie zapłacić o 31-50 proc. więcej za tą samą usługę, jeśli odniosą wrażenie, że firma reprezentuje sobą coś wartościowego? Firmy, które mają kiepski branding, muszą też płacić o 10 proc. wyższe pensje niż te, które mają czytelną dla pracowników wizję. Czy jeszcze wątpisz, że warto mieć strategię marki? 

Dziś tworzy się również strategie marki miejsc, miast czy zjawisk. Pojęcie to dawno przestało więc dotyczyć tylko samych brandów w tradycyjnym rozumieniu tego pojęcia. Również tradycyjne firmy, które zajmują się produkcją, muszą prześcigać się w kreatywności, jeśli chodzi o strategię. Ciekawym przykładem z ostatnich lat jest firma Nike. Sama sprzedaż sportowych butów nie jest już na rynku wyróżnikiem. Tysiące firm mają podobną ofertę. Nike postawił więc na branding osnuty wokół… postawy życiowej i przekonań. Słynne „just do it” było tylko punktem wyjścia. Dziś proaktywną postawę promują w reklamach firmy sportowcy, a Nike podpisuje się pod aplikacją do medytacji czy licznymi grafikami motywacyjnymi. W ten sposób sprzedaje niejako nie buty, a przekonania z nimi związane. 

Czym jest strategia marki? 

Strategia marki. Przykład firmy Nike pokazuje, że dobra strategia marki może w dużym stopniu zabezpieczyć przed kryzysami czy zmienną koniunkturą. A jak definiuje się to pojęcie? Według definicji jest to długofalowy zestaw różnorodnych działań, które mają prowadzić do określonego z góry celu. Wszystkie te działania muszą być jednolite i służyć osiągnięciu jednego efektu. Jednocześnie w podręcznikach marketingu jako niezbędny element strategii wymienia się zmienność. Chodzi o to, żeby dało się dostosować strategię do zmieniających się warunków, jeśli zajdzie taka konieczność. 

W budowanie strategii marki powinni być zaangażowani wszyscy od najwyższego szczebla, po szeregowych pracowników. Strategia musi też być spójna z misją firmy. Długofalową strategię marki można podzielić na mniejsze etapy, planując np. krótkoterminowe działania, które składają się na osiągnięcie większego celu. Marka to znak firmowy, wrażenia, jakie wywołują produkty i rozpoznawalny styl (mówimy w końcu, że ktoś „wyrobił sobie dobrą markę”). Firma to po prostu przedsiębiorstwo, a jego strategia może opierać się na prostym rachunku zysków i strat. Dlatego trzeba od siebie odróżniać strategię marki, strategię firmy i strategie marketingową. 

Elementy strategii marki 

Strategia marki składa się z dwóch najważniejszych elementów, które można opisać jako teorię i praktykę lub inaczej: planowanie i wdrażanie strategii. W warstwie teoretycznej może powstać: 

  • moodboard, 
  • brief kreatywny, 
  • misja firmy, 
  • wizja firmy, 
  • struktura firmy, 
  • osobowość marki, 
  • firmowy claim (hasło). 

Jednocześnie zbierane są informacje na temat konkurencji czy grupy docelowej. Na bazie tych składowych powstają projekty. Czasem wprowadzenie strategii marki wymaga rebrandingu czy zaprojektowania nowej strony www. Ale to nie tylko elementy graficzne, ale także strategia contentowa, marketingowa czy inne konkretne działania, które korelują z nowymi założeniami. 

Szukasz skutecznej strategii dla swojej marki?

Sięgnij po stworzoną na miarę.

Strategia marki – przykłady z branży moto 

Istnieje wiele różnych gotowych modeli strategii marki. Wciąż powstają też nowe, związane z nowymi przyzwyczajeniami klientów czy rzeczywistością technologiczną. Stary podział mówi o czterech głównych strategiach: 

  • rozwój linii produktów, 
  • rozwój marki, 
  • multibrand, 
  • nowa marka. 

Prześledźmy jednak na przykładzie strategię marki, która wymyka się tym schematom.  

Tesla na tle innych firm motoryzacyjnych wyróżnia się dzięki strategii różnicowania. Charakter produktów jest zupełnie inny niż u konkurencji. Ceny są wysokie. Cały styl i marketing zbudowany wokół firmy, odwołuje się do zupełnie innych wartości,niż w przypadku tradycyjnego samochodu. Za pomocą przemyślanych działań Tesli udało się coś, co pozostaje marzeniem innych producentów aut. Firmowe konto na Twitterze śledzi już prawie 10 mln. obserwujących, a wpisy cytują największe dzienniki na pierwszych stronach. Dla porównania Hyundai czy Volvo obserwuje 180 – 200 tys. osób. Te marki nie wzbudzają takich emocji.

Czasem dwie firmy zajmują się bardzo podobną działalnością, a strategia marki to jedyne, co je od siebie odróżnia. Tak jest w przypadku Ubera i konkurencji (Lyft, Bolt). Podczas gdy pozostali skupiają się na bezpretensjonalności i jak najniższej cenie, Uber w pewnym momencie postawił na jakość. Usługa jest właściwie taka sama, jak u innych. Większość osób i tak wybiera podstawową formę przejazdów. Jednak w przypadku Ubera klienci mają świadomość wersji premium z wyjątkową obsługą i lepszymi samochodami.  

Choć większość problemów z bezpieczeństwem dotyczyło w pierwszej kolejności właśnie przejazdów Uberem, dziś strategia marki budowana jest wokół szeroko pojętego bezpieczeństwa. Na stronie firmy to słowo jest odmieniane przez wszystkie przypadki w kontekście bezpieczeństwa kobiet i innych pasażerów, właściwych warunków sanitarnych, uczciwej płacy etc. Pokłosiem tej strategii również są zasięgi firmy (1 mln. obserwujących na Twitterze), które pozostawiają w tyle jakąkolwiek inną firmę z branży. 

Kiedy potrzebna jest strategia marki? 

Strategia marki przydaje się podczas rozmów z potencjalnymi udziałowcami i inwestorami. Nie da się jej jednak budować bez kompletu danych o firmowej sytuacji. Dlatego powinna opierać się o wcześniejszą analizę – np. audyt marketingowy. Może się zdarzyć, że stosowane dotychczas rozwiązania przestały przynosić skutek. A może sytuacja na rynku zmieniła się na tyle, że dawne taktyki już się nie sprawdzają? 

Jak pokazuje przytoczony przykład Ubera i Lyft, strategia marki przydaje się, gdy pojawia się konkurencja. Gdy Uber był pierwszą i jedyną firmą oferującą przewozy, nie szukał na siłę wyróżników. Dziś to jest konieczne, by nie być tylko jednym z wielu przedsiębiorców. Uber, Tesla i Nike sprzedają również wartości i styl życia. Żadna firma, która oferuje same buty czy auta, nie jest w stanie im zagrozić.

Jeśli też chciałbyś zyskać taką przewagę nad konkurencją – odezwij się do nas i zamów swoją personalizowaną strategię komunikacji marki. 

Zadzwoń Zaloguj się Kontakt