Pojęcie feedbacku przeszło już do języka potocznego i wykroczyło poza ramy świata biznesu. A czym w takim razie jest feedforward? Jakie może mieć znaczenie dla Ciebie i Twojego pracownika?
Feedforward a feedback
Feedback to tak zwana Feedback. Es bezieht sich also notwendigerweise auf das, was bereits passiert ist - der Mitarbeiter hat etwas getan, und Sie bewerten sein Verhalten. Feedforward ist ein Ansatz, der von Business Coach Marshall Goldsmith vorgeschlagen wurde. Er merkte, dass es bei der Arbeit eines Beraters oder Motivators mehr darauf ankommt neue Ideen vorschlagendas wird alte Schwierigkeiten lösen, statt Kritik oder Lob. Er stellte fest, dass ein ähnlicher Ansatz in der Geschäftswelt funktionieren kann, insbesondere in der Arbeitgeber-Mitarbeiter-Kommunikation.
Feedforward – praktyczny przykład
Avraham D. Kruger i Dina Nir podają ciekawy przykład wykorzystania tej metody w swojej pracy „The feedforward interview”, opublikowanej w 2010 roku na łamach „Human Resource Management Review”. Opisują tam przypadek dyrektora szkoły, który wykorzystał ten sposób podczas rozmowy z pracownikiem, którego chciał już zwolnić. Zamiast jednak dać mu feedback na temat jego złych wyników w pracy, za namową badaczy zapytał go o przykład sytuacji zawodowej, w której poradził sobie świetnie. Odpowiedź go zaskoczyła: pracownik szczerze przyznał, że ostatnio nie było takich okazji. Zaczął wyjaśniać, dlaczego tak się stało i z własnej inicjatywy proponować, co mogłoby się zmienić, by efekty były lepsze. Spotkanie zakończyło się w pogodnej atmosferze, pracownik pokazał, że ma jeszcze wiele do zaoferowania, a pracodawca spojrzał na niego w nowym świetle. Gdyby zamiast podejścia Feedforward po prostu skrytykował go za błędy, prawdopodobnie rozmowa byłaby przykra, pracownik jeszcze bardziej zamknąłby się w sobie, a szef w końcu musiałby go zwolnić.
Feedforward: Die einzige Methode für Millennials?
Die jüngsten Generationen auf Der Arbeitsmarkt sind dafür bekannt, Kritik nicht zu mögen. Die „Generation der Einhörner“ möchte sich beruflich verwirklichen, setzt sich Ziele und lässt sich nicht gerne auf ihre Fehler hinweisen. Genau diese können Sie erreichen Feedforward wie Methoden zur Lösung von Problemen in der Organisation. Ein junger Mitarbeiter lässt sich nicht entmutigen, wenn Sie ihm neue Lösungen anbieten. Ein erfahrener Manager hingegen wird sich besser fühlen, wenn er eine Art Coaching erhält, anstatt über vergangene Mängel zu sprechen. All dies wirkt sich positiv aus Employer-Branding, a interne Kommunikation im Unternehmen wird effektiver.
Zalety podejścia typu feedforward
Die Anforderungen der Arbeitnehmer an den Arbeitsplatz steigen. Annäherungstyp Sieb Methode aufhören zu arbeiten. Nachrichten über ein toxisches Arbeitsumfeld verbreiten sich schnell und Arbeiter meiden solche Orte. Feedforward ist heute ein Novum, könnte aber bald zum Marktstandard werden. Już teraz sporo mówi się o tym, by prowadzić dialog bez przemocy i nie wykluczać pracowników. Feedforward jako metoda pasuje idealnie do tego typu podejścia. Środowisko pracy, w którym szef dobitnie daje znać, co myśli o błędach pracownika, powoli odchodzi już do przeszłości.
To też wygodne z punktu widzenia szefa. Pozwala to pominąć nieprzyjemny i zajmujący czas krok, jakim jest feedback i przejść od razu do konkretów. Krytykowanie pracowników i wytykanie im błędów nie jest przyjemne. Szczególnie, że i tak może nic nie dać. Tu ocenę sytuacji pozostawiasz dla siebie, za to możesz od razu przejść do tego, co przyniesie rozwój Twojej firmie. Jeśli w firmie feedbacku udziela się zwykle grupowo lub w ramach zespołu, to podejście Feedforward pozwoli znacznie obniżyć napięcie i poprawić samopoczucie pracowników. To zestaw wskazówek i pomysłów na przyszłość dostosowany do indywidualnych predyspozycji. Sprawdzi się znacznie lepiej, niż wytykanie wad jednemu pracownikowi, podczas gdy drugi otrzymuje pochwałę… W ten sposób nie ma też niedomówień. Zamiast wyliczania plusów i minusów pracownika, w podejściu Feedforward mówisz konkretnie, jak może osiągnąć efekty, na których Ci zależy. To daje mu później pewniejszą sytuację podczas kolejnego przeglądu jego osiągnięć – jeśli postąpił tak, jak uzgodniliście, to odpowiedzialność za efekt spoczywa już nie tylko na nim.
Fragen Sie sich, wie Sie Ihre Mitarbeiter zu den besten Markenbotschaftern machen?
Wir helfen Ihnen, Ihre wertvollste Ressource zu nutzen!
Wann funktioniert es (und wann nicht)?
Ta technika sprawdzi się również wtedy, gdy przejmujesz zespół i musisz dokonać rewizji jego osiągnięć. W takiej sytuacji nie ma sensu skupiać się na przeszłości, a pracownicy powinni jak najszybciej poznać Twoje preferencje na przyszłość. To łagodna metoda „rozmówienia się” nawet z doświadczonym pracownikiem. W firmach, w których stosuje się podejście feedforward, pracownicy są bardziej zadowoleni z pracy. Mają często poczucie sprawczości i są bardziej otwarci w rozmowie z pracodawcą, wiedząc szansę na dwustronny dialog.
Etwas schlimmer wird es, wenn der Mitarbeiter keine Veränderungsbereitschaft zeigt. Methode Feedforward kann ihn lange davon überzeugen, dass er alles richtig macht. Er wird keine Kritik hören, seine individuellen Erfolge werden auch nicht gewürdigt, und er darf alle Äußerungen für die Zukunft ignorieren.
Jak wprowadzić feedforward w firmie?
Z techniki Feedforward korzystają takie korporacje jak Deloitte, Google oder Adobe. Warto jednak zauważyć, że każda z nich wykorzystuje miks metod, w tym swoje autorskie metodologie. Feedforward występuje tam neben persönlichen Treffen, Beratungen und dem Austausch von Eindrücken. Und was alle Ansätze gemeinsam haben, ist Regelmäßigkeit. Sowohl Feedback als auch Feedforward müssen in regelmäßigen Abständen gegeben werden, um dem Mitarbeiter einen klaren Rahmen für Veränderungen zu geben.
Twórca metody w książce „What Got You Here Won’t Get You There” wymienia cztery kroki do zastosowania feedforwardu w praktyce:
- Erkennen einer Gewohnheit oder eines Verhaltens, das geändert werden muss;
- Informationen über das Ergebnis, das Sie in Zukunft in einem persönlichen Gespräch erwarten;
- Ideen von Mitarbeitern ohne Kritik oder Bewertung anhören;
- Einen gemeinsam entwickelten Plan in die Tat umsetzen.
Jeśli Twój pracownik nie ma motywacji do pracy, bo czuje, że na nic nie ma wpływu, to Feedforward może dodać mu skrzydeł. Zdarza się, że taki zrezygnowany członek załogi zaczyna tryskać pomysłami na polepszenie firmowej sytuacji. Jeśli tylko wie, że jest wysłuchany przez szefa. Jak widać, metoda Feedforward wymaga zmian nie tylko od pracownika, ale też od jego przełożonego. Więcej porad Commplace – praca, HR i biznes – znajdziesz na naszym blogu.
Feedforward jako narzędzie rozwoju pracowników
Współczesne metody zarządzania coraz częściej sięgają po Feedforward, koncentrując się na przyszłych działaniach i możliwościach poprawy, zamiast analizować przeszłe błędy. To podejście, wprowadzone przez Marshalla Goldsmitha, umożliwia pracownikom spojrzenie w przyszłość i skupienie się na osiąganiu lepszych wyników.
Praktyczne zastosowanie feedforward
Przykładem zastosowania Feedforward może być sytuacja, w której menedżer, zamiast krytykować pracownika za opóźnienia w realizacji projektów, proponuje wspólne opracowanie planu działania mającego na celu poprawę terminowości w przyszłości. Takie podejście buduje pozytywną relację zwrotną i motywuje do wprowadzania konstruktywnych zmian.
Korzyści z wdrożenia feedforward w organizacji
Implementacja Feedforward w firmie przynosi liczne korzyści, takie jak zwiększenie zaangażowania pracowników, poprawa komunikacji w zespole oraz lepsze dostosowanie działań do celów organizacji. Skupienie się na przyszłości sprzyja innowacyjności i proaktywności w podejmowaniu decyzji.
Rola agencji employer branding w promowaniu feedforward
Wprowadzenie Feedforward jako elementu kultury organizacyjnej może być wspierane przez agencję employer branding, która pomoże w budowaniu pozytywnego wizerunku pracodawcy. Profesjonalne podejście do komunikacji z pracownikami wpływa na ich satysfakcję i lojalność wobec firmy.
Zusammenfassung
Feedforward to efektywne narzędzie wspierające rozwój pracowników i organizacji, umożliwiające spojrzenie w przyszłość i koncentrację na osiąganiu lepszych wyników. Jego zastosowanie, w połączeniu z działaniami z zakresu Employer-Branding, przyczynia się do budowania silnej i zaangażowanej kadry.Feedforward to efektywne narzędzie wspierające rozwój pracowników i organizacji, umożliwiające spojrzenie w przyszłość i koncentrację na osiąganiu lepszych wyników. Jego zastosowanie, w połączeniu z działaniami z zakresu Employer-Branding, przyczynia się do budowania silnej i zaangażowanej kadry.